/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Cola'en frøs... Sprite, Schweppes og Squas~
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 02-02-03 13:17

Jeg har normalt mine sodavand stående ude i haven her i vinterperioden når
der ikke er så hård frost udenfor.
Her forleden havde jeg så glemt at der blev meget koldt så sodavandene kom
til at "overnatte" udenfor i frosten - og her så jeg noget sjovt.
Der står 8 1½l flasker med sodavand: 3 x Coca Cola, 2 x Squash (appelsin), 2
x Sprite og en enkelt Schweppes Lemon. Ingen af dem er light.
De 3 Coca Cola'er var frosset - ingen af de andre var - de står lige ved
siden af hinanden op af huset (Cola'erne står endda inderst).
Er der nogen der ved om der er noget i Coca Cola der hæver deres
frysepunktstemperatur frem for de andre sodavand?
Eller de andre sodavand indeholder noget som sænker frysepunktstemperaturen
i forhold til Cola'er?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/?usenet

"And your mother, too!"
-- Sean Astin as Richard "Rascal" Moore in 'Memphis Belle'


 
 
Kevin Edelvang (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-02-03 13:28

Henrik Bøgh wrote:

> Er der nogen der ved om der er noget i Coca Cola der hæver
> deres frysepunktstemperatur frem for de andre sodavand?
> Eller de andre sodavand indeholder noget som sænker
> frysepunktstemperaturen i forhold til Cola'er?

Pudsig historie. Jeg skal ikke kunne sige, hvad det skyldes, men måske
du skulle spørge i dk.videnskab. Der sidder nogle nørder, der plejer at
vide den slags

Mvh
Kevin Edelvang


Krabsen (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Krabsen


Dato : 02-02-03 14:10

Kan skyldes forskel i kulsyreindhold, idet kulsyre jo hra et _meget_ lavt
frysepunkt (Derfor 'tøris', kavet af frosset kulsyre).

Kan også skyldes forskel i sukkerindhold. Større sukkerindhold giver tit
lavere frysepunkt.

Prøv et eksperiment: To 0,5 ltr. Cola light. Den ene åbnes, bruser lidt af
og lukkes igen. Lægges til frost. Du vil se, at den åbnede vil fryse længe
før den anden.

mvh
Krabsen


"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
news:5525462.YOcrBUcS59@lagengymnastik.dk...
> Jeg har normalt mine sodavand stående ude i haven her i vinterperioden når
> der ikke er så hård frost udenfor.
> Her forleden havde jeg så glemt at der blev meget koldt så sodavandene kom
> til at "overnatte" udenfor i frosten - og her så jeg noget sjovt.
> Der står 8 1½l flasker med sodavand: 3 x Coca Cola, 2 x Squash (appelsin),
2
> x Sprite og en enkelt Schweppes Lemon. Ingen af dem er light.
> De 3 Coca Cola'er var frosset - ingen af de andre var - de står lige ved
> siden af hinanden op af huset (Cola'erne står endda inderst).
> Er der nogen der ved om der er noget i Coca Cola der hæver deres
> frysepunktstemperatur frem for de andre sodavand?
> Eller de andre sodavand indeholder noget som sænker
frysepunktstemperaturen
> i forhold til Cola'er?
>
> --
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/?usenet
>
> "And your mother, too!"
> -- Sean Astin as Richard "Rascal" Moore in 'Memphis Belle'
>



Jan Bøgh (02-02-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 02-02-03 18:14

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:b1j5b2$43i$1@sunsite.dk...
> Kan skyldes forskel i kulsyreindhold, idet kulsyre jo hra et _meget_ lavt
> frysepunkt (Derfor 'tøris', kavet af frosset kulsyre).

Tøris er luftarten CO2 i fast form, hvilket ikke er det samme som kulsyre.
Men ellers kunne forskellen da godt være kulsyreindholdet.


vh
Jan


Peter M. (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter M.


Dato : 03-02-03 13:16

Hej
Jeg havde fuldstændig samme oplevelse. Coca Cola'en frøs men Pepsi'en gjorde
ikke?
Mvh
Peter M

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
news:5525462.YOcrBUcS59@lagengymnastik.dk...
> Jeg har normalt mine sodavand stående ude i haven her i vinterperioden når
> der ikke er så hård frost udenfor.
> Her forleden havde jeg så glemt at der blev meget koldt så sodavandene kom
> til at "overnatte" udenfor i frosten - og her så jeg noget sjovt.
> Der står 8 1½l flasker med sodavand: 3 x Coca Cola, 2 x Squash (appelsin),
2
> x Sprite og en enkelt Schweppes Lemon. Ingen af dem er light.
> De 3 Coca Cola'er var frosset - ingen af de andre var - de står lige ved
> siden af hinanden op af huset (Cola'erne står endda inderst).
> Er der nogen der ved om der er noget i Coca Cola der hæver deres
> frysepunktstemperatur frem for de andre sodavand?
> Eller de andre sodavand indeholder noget som sænker
frysepunktstemperaturen
> i forhold til Cola'er?
>
> --
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/?usenet
>
> "And your mother, too!"
> -- Sean Astin as Richard "Rascal" Moore in 'Memphis Belle'
>



Mulle's mor (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Mulle's mor


Dato : 03-02-03 23:08

"Peter M." <pm@pm.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3e5d67$0$11058$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg havde fuldstændig samme oplevelse. Coca Cola'en frøs men Pepsi'en
gjorde
> ikke?
> Mvh
> Peter M

Det er da klart fordi Pepsi er den bedste cola, man kan drikke *smil*

Hilsen Mulle's mor

http://hei.homepage.dk




Anders Rehhoff (03-02-2003)
Kommentar
Fra : Anders Rehhoff


Dato : 03-02-03 23:57

>
> Det er da klart fordi Pepsi er den bedste cola, man kan drikke *smil*
>
> Hilsen Mulle's mor
>

Eller den lille negative - fordi Pepsi indeholder flere syntetiske
tilsætningsstoffer har den sværrer ved at fryse!

Jeg skal lige sige at jeg hverken drikker det ene eller det andet, men en
sådan kommentar kan man simpelthen ikke sidde overhørig.


Mvh
Anders




> http://hei.homepage.dk
>
>
>



Jan Bøgh (04-02-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 04-02-03 19:04

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> wrote in message
news:3e3ef2c6$0$216$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Eller den lille negative - fordi Pepsi indeholder flere syntetiske
> tilsætningsstoffer har den sværrer ved at fryse!

Om tilsætningsstoffer er syntetiske eller ej påvirker næppe frysepunktet.



vh
Jan



Krabsen (04-02-2003)
Kommentar
Fra : Krabsen


Dato : 04-02-03 19:02

Jo, hvis sukker regnes til tilsætningsstoffer, så gør det nu..

Og hvem ved, om kunstigt sødemiddel også har effekt - jeg gør ikke, men det
skulle ikke undre mig.

mvh

Krabsen


"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3e3fff4d$0$83820$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> wrote in message
> news:3e3ef2c6$0$216$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Eller den lille negative - fordi Pepsi indeholder flere syntetiske
> > tilsætningsstoffer har den sværrer ved at fryse!
>
> Om tilsætningsstoffer er syntetiske eller ej påvirker næppe frysepunktet.
>
>
>
> vh
> Jan
>
>



Jan Bøgh (05-02-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 05-02-03 19:25

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:b1ov68$2sn$1@sunsite.dk...

> Jo, hvis sukker regnes til tilsætningsstoffer, så gør det nu..

Læs en gang til:

> > Om tilsætningsstoffer er syntetiske eller ej påvirker næppe
frysepunktet.

nøgleordet er 'syntetisk'.


vh
Jan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste