Fedtspray? - Genialt eller forfærdeligt?
Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-02-03 09:44

Jeg er gået igang med en grundig oprydning i køkkenet her til morgen - og
genfandt dermed et af mine impulskøb - en fedtspray (på dåse med en
ozon-venlig drivgas). Jeg husker at jeg stillede den bagerst i skabet, da
jeg fandt ud af at det fedtstof der bruges er af en - mildt sagt - dårlig
kvalitet. Men nu vil jeg da lige hører om der er nogen der har nogle
kommentarer? Skal jeg smide den ud, eller skal jeg droppe mine nøkker og
bruge den til bageforme m.m.?

Bjarke

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-02-03 10:05

Bjarke Bundgaard skrev:

> Skal jeg smide [fedtsprayen] ud, eller skal jeg droppe mine nøkker
> og bruge den til bageforme m.m.?

Når man bruger oliespray lander det meste af olien nok på den flade man
ønsker at smøre, men jeg er sikker på at en del af olien hænger i luften
som bittesmå oliedråber. Jeg synes at man bør overveje om bekvemmelig-
heden ved at bruge oliespray står mål med risikoen for, og bivirkningerne
af, at inhalere de små oliedråber. Jeg bruger kun selv aerosoler uden-
dørs.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-03 11:03

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> heden ved at bruge oliespray står mål med risikoen for, og bivirkningerne
> af, at inhalere de små oliedråber. Jeg bruger kun selv aerosoler uden-

Mon ikke den risiko er minimal sammenlignet med den aerosol, der opstår ved
stegning i olie. En af konsekvenserne ved overgang til stegning i olie fra
de mere traditionelle metoder i DK (margarine/smør) er at omgivelserne til
komfuret nærmest bliver sølet til i en oliefilm. Og det ses rydeligt i
skarpt lys, at der er endog rigtig meget fedtstof i luften over en pande.

Og hermed tager jeg ikke overhovedet stilling til brugen af oliespray.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-02-03 11:11

Jan Bøgh skrev:

> Mon ikke den risiko er minimal sammenlignet med den aerosol,
> der opstår ved stegning i olie.

Aner det ikke.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 01-02-03 11:01

"Bjarke Bundgaard" wrote in message news:b1g1cm$25g4$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> kvalitet. Men nu vil jeg da lige hører om der er nogen der har nogle
> kommentarer? Skal jeg smide den ud, eller skal jeg droppe mine nøkker og

Tjaaa, jeg ville da klart bruge den. Hvis du vælger ikke at gøre det, så
skal du nok overveje, om du vil købe brød hos en bager fremover. De bruger
det nemlig også i stor udstrækning, for uha da, det er en genial ting.

Nette

Fra : JHR

Dato : 01-02-03 16:04

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal du nok overveje, om du vil købe brød hos en bager fremover. De bruger
> det nemlig også i stor udstrækning, for uha da, det er en genial ting.

Hvorfor ikke bare bruge kvalitetsolie (eller smør) og et stykke køkkenrulle?

Jeppe.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 01-02-03 16:19

"> Hvorfor ikke bare bruge kvalitetsolie (eller smør) og et stykke
køkkenrulle?

Oliespray virker bare rigtig godt. Der er absolut intet det
hænger i formen.....men om det er det værd, det ved jeg ikke.

Bettina
- som selv overvejer at undlade at købe en ny når den
gamle er brugt op, netop pga den dårlig kvalitet i olien.

Fra : Nette

Dato : 03-02-03 20:12

"JHR" skrev i en meddelelse

> "Nette"

> Hvorfor ikke bare bruge kvalitetsolie (eller smør) og et stykke
køkkenrulle?

Har du nogen sinde set en bager i aktion eller talt efter hvor mange børd en
bager smider i forme i løbet af natten? Den slags er der ganske enkelt ikke
tid til.

Nette

Fra : Henrik Vest

Dato : 05-02-03 00:13

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvalitet. Men nu vil jeg da lige hører om der er nogen der har nogle
> kommentarer? Skal jeg smide den ud, eller skal jeg droppe mine nøkker og

I TV syd har de haft et madprogram "Mad med mere" kørende ... i et af
indslagene (fra den 29. december 2002 kl 19.30) lavede kokken (Morten
Nielsen
mandelrøget laks. hvor han brugte fedtspray til at fæstne mandelflagerne på
laksen.
Se mere på følgende link

opskriften:
http://net.tvsyd.dk/Manuel/MMMOpskrifterLaks.asp