Bageforme
Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-01-03 17:57

Hej i gruppen.

Da jeg her på det seneste er begyndt at bage mit eget brød, fremfor at
købe det slatne eller tørre stads i butikkerne, er jeg stødt ind i et
lille problem.

Det drejer sig om mine bageforme (fra Kvickly) - uanset hvor meget, jeg
smører dem, brænder brødet fast i hjørnerne. Voldsomt irriterende.

Jeg ville derfor høre, om I kunne anbefale nogle bestemter
typer/mærker/producenter af subject? De må gerne koste lidt, men heller
ikke for meget (er studerende).

Med venlig hilsen,

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Niklas

Dato : 30-01-03 18:40

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:b1blaa$q4u$1@sunsite.dk...
> [...]
> Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
>
> Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!

Jeg var lige ved at ofre 119,- i IMERCO idag på en blød flexibel bageform.
Jeg valgte dog at vente fordi jeg sjældent bager.

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 30-01-03 19:02

Davs

Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre, men de fleksible bageforme vil jeg
personligt ikke arbejde med.

Dette begrunder jeg med: (ikke fakta, blot min egen teori)
1 Plastic blødgøres med ptalater (bla. meget omtalt i legetøj til børn)
2 hastigheden hvorved stoffer frigives stiger med temperaturen (generel
viden i biologi og kemi)
3 læg 1 og 2 sammen.....

ivan

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-03 22:27

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message
> [...]
> 1 Plastic blødgøres med ptalater (bla. meget omtalt i legetøj til børn)
> 2 hastigheden hvorved stoffer frigives stiger med temperaturen (generel

Nej Ivan...blødgørerhistorien må du længere ud på landet med!

Det er PVC der blødgøres med phthatalater.....men ikke silikone, som
bageformene er lavet af.

Mvh H.

Fra : Gerner

Dato : 30-01-03 23:35

On Thu, 30 Jan 2003 22:26:34 +0100, "Henrik" <henrik> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message

>Nej Ivan...blødgørerhistorien må du længere ud på landet med!
>
>Det er PVC der blødgøres med phthatalater.....men ikke silikone, som
>bageformene er lavet af.

Silikone ? Er det sikkert at bruge ? Er der forskel på det pigerne bruger og til
brødforme ? Bortset fra viskositeten.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-03 23:46

Ja, formen! ha-ha.....

Fra : Gerner

Dato : 31-01-03 13:04

On Thu, 30 Jan 2003 23:45:42 +0100, "Henrik" <henrik> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Ja, formen! ha-ha.....

Hmm, har ellers set nogle ligheder.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 30-01-03 23:03

Hmm..

Du har vel egentlig ret, men jeg tror nu stadigt at jeg holder mig til de
"faste" forme

mvh ivan

Fra : Gerner

Dato : 30-01-03 19:07

On Thu, 30 Jan 2003 17:56:52 +0100, "Anders Thorsen Holm"
<zoolook.removethis@daimi.au.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>
>Det drejer sig om mine bageforme (fra Kvickly) - uanset hvor meget, jeg
>smører dem, brænder brødet fast i hjørnerne. Voldsomt irriterende.

For meget varme.

>Jeg ville derfor høre, om I kunne anbefale nogle bestemter
>typer/mærker/producenter af subject? De må gerne koste lidt, men heller
>ikke for meget (er studerende).

Der er jo bagepapir som man kan fore formene med.
Men hvad med at sætte dem direkte på en smurt plade og få brød i friform

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-01-03 19:59

Gerner wrote:

> For meget varme.

Hmm, jeg synes ellers, jeg har forsøgt at variere det - med samme
resultat.

> Der er jo bagepapir som man kan fore formene med.

Det kunne jeg forsøge mig med!

> Men hvad med at sætte dem direkte på en smurt plade og få brød i
> friform

Det er selvfølgelig en mulighed.

Nå, jeg må vel eksperimentere - det koster heldigvis ikke alverden at
bage sit eget brød - højst et par-tre kroner.

Fra : Gerner

Dato : 30-01-03 21:57

On Thu, 30 Jan 2003 19:59:01 +0100, "Anders Thorsen Holm"
<zoolook.removethis@daimi.au.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Hmm, jeg synes ellers, jeg har forsøgt at variere det - med samme
>resultat.

Er formene firkantede eller med rundede hjørner ? Ved ikke om det gør nogen
forskel.

Har du set om ovnen varmer lige meget over alt ?

>Det kunne jeg forsøge mig med!

Husk at klippe det til så der ikke er "krøller" i hjørnerne.

>Det er selvfølgelig en mulighed.
>
>Nå, jeg må vel eksperimentere - det koster heldigvis ikke alverden at
>bage sit eget brød - højst et par-tre kroner.

Jeg har en bagemaskine, så den skal lige tjenes hjem.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-01-03 22:44

Gerner wrote:
> Er formene firkantede eller med rundede hjørner ? Ved ikke om det gør
> nogen forskel.

Firkantede - jeg mistænker dem for at være årsagen til besværet.

> Har du set om ovnen varmer lige meget over alt ?

Den skulle den meget gerne - desuden optræder problemet i samtlige
hjørner af formene.

> Husk at klippe det til så der ikke er "krøller" i hjørnerne.

Jeg tror jeg vil prøve det... det bliver engang i morgen, har stadig
rigeligt med brød fra sidste omgang.

> Jeg har en bagemaskine, så den skal lige tjenes hjem.

Hehe, jeg har ikke ligefrem plads til den slags.

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-01-03 19:17

> [...]

>Jeg ville derfor høre, om I kunne anbefale nogle bestemter
>typer/mærker/producenter af subject? De må gerne koste lidt, men heller

Teflon er kodeordet - så sparer du også din SU til smøreudgifterne
Jeg købte en alm. noname brødform (eller hedder det sandkageform?) til
20 kr. i en discount-isenkræmmer. Fungerer upåklageligt, intet brænder
fast, heller ikke sukker.

Lars

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-01-03 23:25

> [...]
> Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
>
> Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!

Jeg skal nok afholde mig fra at anbefale bestemte mærker: Jeg bruger
nogle af de billigste på markedet "Kaiser" 3 liters brødforme. Ligner
en forvokset sandkageform med skrå sider.
Den ene form er fortinnet, den anden har noget mørkt slip let noget på
sig.
Inden bagningen bliver begge formene smurt med smeltet margarine. Hvis
jeg bruger olie sætter brødet sig fast, og det smager ikke godt at
bruge smør. Margarinen skal kun lige smeltes op så en bagepensel kan
tåle varmen.
I starten drillede især den fortinnede form.
Det vigtigste er nok at formene efter bagningen kun lige bliver
skyllet i lidt lunkent vand og forsigtigt tørret. Aldrig varmt vand og
i særdeleshed aldrig sulfo.
mvh
Jørgen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-01-03 07:40

> [...]

> smører dem, brænder brødet fast i hjørnerne. Voldsomt irriterende.
>
> Jeg ville derfor høre, om I kunne anbefale nogle bestemter

Brug 1½-2 liters aluforme, kan vist købes i Føtex .. 3 stk. for ca. 15-20 kr.
Spray formen med en oliespray. - Vupti, sådan gør bageren!
OBS! Aluformene kan sagtens genbruges i et par år.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Hvad skal der komme? Hvad skal fremtiden bringe? Jeg veed det ikke,
jeg ahner Intet. Naar en Edderkop fra et fast Punkt styrter sig ned i sine
Conseqventser, da seer den bestandig et tomt Rum foran sig, hvori den
ikke kan finde Fodfæste, hvormeget den end sprætter. Saaledes gaaer
det mig; foran bestandig et tomt Rum, hvad der driver mig frem er en
Conseqvents, der ligger bag mig. Dette Liv er bagvendt og rædsomt,
ikke til at udholde.« - Søren Kierkegaard

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 01-02-03 17:06

> Hej i gruppen.
>
> Da jeg her på det seneste er begyndt at bage mit eget brød, fremfor at
> købe det slatne eller tørre stads i butikkerne, er jeg stødt ind i et
> lille problem.

(...)
> Jeg ville derfor høre, om I kunne anbefale nogle bestemter
> typer/mærker/producenter af subject? De må gerne koste lidt, men heller
> ikke for meget (er studerende).

Med al fare for brud på copyrightloven:
(sakset fra www.aurion.dk)
Vi bliver ofte spurgt om, hvorfor bøgetræsforme er bedre at bage i, og
det vil jeg prøve at belyse nærmere.
Visse brødtyper egner sig ikke til at blive bagt fritstående. Fordi
dejen er for blød eller skal hæve længe (12-14 timer). Disse brød skal have
en form. Det almindeligste er at bruge metalforme i blik eller aluminium,
men en anden og bedre løsning er at bruge forme i træ, glas, rustfri stål
eller keramik. Skal brødet hæves længe må man være klar over, at der under
hævningen dannes bl.a. mælkesyre, som er aggressivt overfor metal. I
Bageriet Aurion har vi prøvet at bage pumpernikkel brød i trærammer på godt
tilbagte jernlader, men disse begyndte straks at ruste, da brødet blev taget
ud af formen, og ilten fik frit spil. l dag bruger vi altid olieret
bagepapir på en rustfri stålplade.
Syren påvirker altså jern, som giver sig udslag i rustdannelse. Man
ved også at aluminiumsforme afgiver stoffer til brødet. Nogle har berettet,
at deres brød smagte af aluminium og fik pletter, når de brugte disse forme.
Ved hurtig gærhævning når der ikke at danne sig syre, som der gør ved
surdej, bageferment og honning-salt hævemetoden. Derfor er det vigtigt her
at bruge træforme eller rustfri stålforme.
Men hvorfor bruge træforme?
De kan laves i vilkårlige størrelser.
De giver en blid varme til brødet og påvirker aromadannelsen i gunstig
retning. De er rektangulære og udnytter derfor ovnen bedre.
De er holdbare, selv ved flere ugentlige bagninger kan de holde 6-10
år, viser erfaringer her fra bageriet.
l det hele taget har træforme kun positive indvirkninger på brødet.
Vi har valgt at bruge bøgetræ til formen, idet bøg er en
lettilgængelig træsort. Der er ikke noget i vejen for at bruge andre løvtræ
sorter, men man bør holde sig langt væk fra fyr og gran. Disse sorter giver
kraftig afsmag af harpiks i brødet.

Jeg har set bøgetræsforme billigere andre steder end hos Aurion skal dertil
bemærkes...

/MJC

Fra : Gerner

Dato : 01-02-03 19:19

On Sat, 1 Feb 2003 17:06:08 +0100, "Mikkel Clausen" <halo99@ofir.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Med al fare for brud på copyrightloven:
>(sakset fra www.aurion.dk)
> Vi bliver ofte spurgt om, hvorfor bøgetræsforme er bedre at bage i, og
>det vil jeg prøve at belyse nærmere.

Tja, alt lykkes i en gasovn, ik'
Specielt hvis man ikke tænder for den.
Er de sprøjtet med brandhæmmere ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : D. R. Sijm

Dato : 04-02-03 20:44

Brug bageparpir i formen - det kan godt genbruges...:)

Venlig Hilsen

Dyveke

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-02-03 20:56

D. R. Sijm wrote:
> Brug bageparpir i formen - det kan godt genbruges...:)

Jeg forsøgte mig med ovenstående for et par dage siden - desværre havde
det den ulempe, at brødet var meget fugtigt i siderne.

Jeg er nu gået over til bare at forme brødet til en aflang klump og
placere det direkte på bagepapiret. Det er mindre besværligt.