flaskevin og papvin
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 29-01-03 23:26

I tråden "vintertilbud i Fleggaard" er jeg røget ud i en lille "snak" med
Tommy H. om hvor vidt papvin kan være god vin.

Jeg indrømmer at min viden er begrænset til de gange jeg sagesløst er blevet
introduceret til indholdet, typisk via servering på karaffel.
Jeg har ikke været imponeret over indholdet og lider vel under den
vildfarelse at hvad der kommer i pap er noget lort, og dette måske med
urette.

Så i stedet for at genere Heidis tråd, synes jeg lige at jeg ville flytte
diskussionen til denne tråd og spørge ud i cyberspace:
"Findes der god pap-vin?" "Hvem laver den?" "Holdbarhed?" osv.

For at I kan få en ide om hvorfor mine smagsløg måske har blafret, så er her
en meget kort liste over mine favoritvine:
Baroloer, Babarescoer, Bourgogner, Amaroner, Ripassoer; Brunelloer, Fleurie,
Medoc´er alle røde og Sancerre, Poilly fume, hvide bourgogner.

Tilbage til temaet: Overbevis mig!!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-01-03 02:01

Flemming Jørgensen wrote:

> "Findes der god pap-vin?"

I forhold til pris? Ja. Som jeg skrev i den anden tråd, så kan gode
papvine være langt bedre end dårlige flaskevine. Jeg har desværre ingen
henvisninger, da det er meget længe siden, jeg har drukket papvin (jeg
spiller og foredrager meget, så jeg har en lind, indgående strøm af
middelgode flaskevine).

> her en meget kort liste over mine favoritvine:
> Baroloer, Babarescoer, Bourgogner, Amaroner, Ripassoer; Brunelloer,
> Fleurie, Medoc´er alle røde og Sancerre, Poilly fume, hvide
> bourgogner.

Det er jo for de flestes vedkommende meget dyre vine, som det ikke ville
være rimeligt at sammenligne papvine med. Og disse områder og
fremstillingsmetoder er heller ikke garanti for en god vid. Amarone- og
ripassoelsker er jeg også selv, men somme tider kan man blive grumme
skuffet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 30-01-03 08:34

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> henvisninger, da det er meget længe siden, jeg har drukket papvin (jeg
> spiller og foredrager meget, så jeg har en lind, indgående strøm af

Jeg er helt på det rene med at der findes masser af væsker der karagoriseres
under betegnelsen vin, der aldrig burde have været på hylderne, heller ikke
i flaskeform.

> Det er jo for de flestes vedkommende meget dyre vine, som det ikke ville
> være rimeligt at sammenligne papvine med. Og disse områder og
> fremstillingsmetoder er heller ikke garanti for en god vid.

Tjaeh prisen kan være over middel, men jeg er blevet ret god til at købe
ungt og gemme og gerne i kassevis. Grunden til jeg nævnte "navne" var mere
genkendelsens skyld. Jeg kunne have nævnt hvilke druer jeg, i øjeblikket,
finder behagelige, men det ville i så fald betyde at opridelsesområdet var
tabt, hvilket ikke er helt ligegyldigt for druens/vinens karaktestik.

> Amarone- og ripassoelsker er jeg også selv, men somme tider kan
> man blive grumme skuffet.

Yes absolut, men jo mindre du ved om druen/området, jo tyndere er isen :)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : thomas andersen

Dato : 30-01-03 13:05

> [...]
> finder behagelige, men det ville i så fald betyde at opridelsesområdet var
> tabt, hvilket ikke er helt ligegyldigt for druens/vinens karaktestik.

Hej Flemming,

jeg er med dig på dit syn på papvin, men kunne du ikke fortælle lidt om de
vine du køber unge og i kasser, som jeg kan se er min smag i vin meget tæt
på din, og jeg er på det sene blevet voldsomt glad for Amarone og Ripasso,
min favorit i øjeblikket er en Ripasso Di Tomasi. Hvor og hvilke vine køber
du og til hvilke priser.

Thomas

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 30-01-03 16:21

thomas andersen wrote:
> [...]
> på din, og jeg er på det sene blevet voldsomt glad for Amarone og Ripasso,
> min favorit i øjeblikket er en Ripasso Di Tomasi. Hvor og hvilke vine

Jeg har et par forskellige vinpushere som jeg læner mig op ad.
Alligrini, La Ragose & Vantini er nogle af dem jeg har købt og lagt på lager
til en fornuftig penge. Jeg købte nogle 96´ere fra La Ragose og de var ikke
specielt gode, hvilket høsten vist ikke var det år. (Amaroner)
Tommasi´s (Veneto) ligger der også nogle stykker af på hylden.
Ellers har jeg købt en del vine fra "Roero" (Nebbiolo) som er rigtig gode og
vel først er rigtig udviklede om 5-8 år. (besparelse ca. 50% af udsalgspris,
hvilket er ekstraordinært lav pris)

Baroloerne spænder fra Marchesi, Mascarello, Giacomo, Cesare,CAnubi over til
en Dessalani, som vi bruger som bællevin og som vi hælder på de af vores
vin-ignorante venner der skal oplæres til at drikke orn´lig vin.
De fleste af disse vine er købt meget unge og skal ligge en del år for at
modnes.
Det er muligt at få disse vine til menneskepenge.
Babarescoerne er tøsevin og tæller slet ikke med ;)

Kunsten er at have en røvfuld bællevin hele tiden, så man ikke fristes til
at forgribe sig på gemmevinen.

Med hensyn til hvad de enkelte vine koster, må jeg være dig svar skyldig.
Jeg kan simpelthen ikke lige huske hvad jeg gav for den eller den. Men i
gennemsnit sparer jeg i området af 15-25%af dagens salgspris......sådan
cirka...rundt regnet......give & take!

Mit købsbudget ligger vel i området 10-12.000 om året. + den årlige tur med
drengene ned til Bourgogne, Rhône og Piemonte.

--

Flem

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 01-02-03 11:21

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> vel først er rigtig udviklede om 5-8 år. (besparelse ca. 50% af

Jaja, det er fine vine ( se www.carlomerolli.dk ) - men diskussionen om
papvin ble' der jo ikke så meget af, jeg er helt sikker på at man ikke kan
få La Ragose i pap! Men hvis nogen skulle vide om man overhovedet kan få
Papvin eller vin "en vrac" uden for Frankrig, vil jeg meget gerne høre det.
Der er, så vidt jeg kan se, ikke nogen fidus i at købe papvin i DK, måske
med undtagelse af Bichels..... På www.vinavisen.dk kan du i årganstabellen
se, at din Ragose '96 blev drukket nogle år for tidligt..... La Ragose samt
Alligrini's og Masi's enkeltmarks-amaroner hører til i den absolutte top.

> Kunsten er at have bællevin hele tiden, så man ikke fristes til
> at forgribe sig på gemmevinen.

Se, DET er jeg enig i, men selv bællevin kan altså være god eller dårlig....

> Mit købsbudget ligger vel i området 10-12.000 om året. + den årlige tur
med
> drengene ned til Bourgogne, Rhône og Piemonte.

I så fald bør du under dit næste Bourgogne-besøg smutte til co-operativet i
Buxy - dér kan du skam få Bourgogne i pap og sågar "en vrac", ta' blot en
plastdunk med! Du kan også smutte lidt sydligere, til Beaujolais - når du nu
ka' li' Fleurie. Den får du godt nok ikke "en vrac", men Beaujolais Village
til ca. 1.10 EUR pr. liter er vel ikke så dårligt? Og enkelte af de andre
cru-beaujolais'er kan faktisk fås i Pap. Fordelen er at prisen er mindre end
på flaske, papvine rasler ikke og du skal ikke slæbe tung emballage (=
flasker) med hjem. Og så skal jeg vel lige nævne at selv den billigeste
Papvin/"en vrac"-vin kan du smage på, før du køber den!
Skulle du have mod på at tage til Ardeche, kan jeg anbefale at smage løs af
de billige Merlot-papvine - det er selvfølgelig ikke noget, der kan
konkurrere med Barrolo eller Amarone, men den slags drikker du vel
alligevel ikke til hverdag.

Når du nu alligevel ER i beaune, bør du ikke snyde dig for et besøg i Marche
au Vin - men endelig ikke på tom mave.
Henning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-03 12:06

"Henning Lindeberg" <hlindeberg@FJERNdoktor.dk> wrote in message

> [...]
> få La Ragose i pap! Men hvis nogen skulle vide om man overhovedet kan få
> Papvin eller vin "en vrac" uden for Frankrig, vil jeg meget gerne høre

Vin 'en vrac' er vel ikke det samme som papvin. Når man fremstiller vin, der
sælges 'en vrac' er vinen fremstillet med henblik på nærmest øjeblikkelig
brug. De meste pap-vin er (i hvert fald formelt) af højere kvalitet - jeg
har da set flere klassifikerede vine i pap.

> I så fald bør du under dit næste Bourgogne-besøg smutte til co-operativet
> Buxy - dér kan du skam få Bourgogne i pap og sågar "en vrac", ta' blot en

Men det er der dælme ikke meget ved (har været der). Til gengæld har jeg
købt noget af det bedste QPR mht. til hvidvine - de har en fremragende
Montagny til få penge dernede.

> Skulle du have mod på at tage til Ardeche, kan jeg anbefale at smage løs
af
> de billige Merlot-papvine

....og så køre en lille tur til Vaqueras eller Gigondas, hvor der kan gøres
rigtigt gode køb (selvom jeg har ladet mig fortælle at udviklingen rent
prismæssigt har været ugunstig de sidste par år),
Har du et vink om nogle gode Ardechevine. Jeg synes det er et pragtfuldt
område at feriere i, men har endnu ikke fundet noget vin af bare moderat
interesse.
Men måske er jeg blot forblændet af at der er så relativt kort til nogle af
de gode Rhonedistrikter.

> Når du nu alligevel ER i beaune, bør du ikke snyde dig for et besøg i
Marche
> au Vin - men endelig ikke på tom mave.

Enig - også i det med den tomme mave I øvrigt, så vær opmærksom på at de
sidste vine er de bedste. Det er jo ærgerligt at smagsløgene er druknet, når
man kommer til Pommard'en, Chambertainen osv.

vh
Jan

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 01-02-03 15:14

"Jan Bøgh" <jan@SPAMboeghBLOK.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug. De meste pap-vin er (i hvert fald formelt) af højere kvalitet - jeg
> har da set flere klassifikerede vine i pap.

Jo, det ER faktisk det samme. Mange steder kan man købe samme vin ENTEN i
pap ELLER i medbragt beholder ("en vrac" betyder blot i sæk, og inde i
PAP'en er fakstisk en sæk - af plastik))

> Men det er der dælme ikke meget ved (har været der). Til gengæld har jeg
> købt noget af det bedste QPR mht. til hvidvine - de har en fremragende
> Montagny til få penge dernede.

Vist så, Montagny har vi gode erfaringer med, men nu ER emnet altså papvine.
Smag er forskellig - vi er altid glade for at besøge kooperativet i Buxy. Vi
har skam også bemærket den stride strøm af lokale i Buxy, der fylder 10-20
liters dunke, sigesom man ellers tapper benzin.

> ...og så køre en lille tur til Vaqueras eller Gigondas, hvor der kan gøres
> rigtigt gode køb (selvom jeg har ladet mig fortælle at udviklingen rent
> prismæssigt har været ugunstig de sidste par år).

Jow, men så er vi igen li'ssom udenfor papvinene, ikk'?

> Har du et vink om nogle gode Ardechevine. Jeg synes det er et pragtfuldt
> område at feriere i, men har endnu ikke fundet noget vin af bare moderat
> interesse.

Du skal blot besøge de forskellige kooperativer og smage på varerne! I et
meget lille afsidet kooperativ (har aldeles glemt navnet) fik vi en aldeles
glimrende Gamay i sommers - men dog på flaske - *G*. Adresser har jeg ikke
længere, men vi fandt en del på nettet.

> Men måske er jeg blot forblændet af at der er så relativt kort til nogle
af
> de gode Rhonedistrikter.

Næ, der er sør'me mange gode vine i Rhone. Priserne er nu kravlet opad,
synes jeg, men det er kvaliteten også - tidligere var der ingen herhjemme,
der regnede med Rastau og Vaqueras m.fl., mens danskerne tidligt tog
Gigondas til sig, hvilket vist skyldtes fam. Ågaard's omtale i en af deres
bøger. Jeg husker stadig med glæde "vores" Gigondas'er fra 1978.

> [...]
når
> man kommer til Pommard'en, Chambertainen osv.

Øh, der er slet ikke så mange vine at smage dér mere - men det er dog mest
Cote Chalonaise og Beaujolais, der er gledet ud. Rigtigt, sidste sal er den
bedste, men systemet er ændret nu: man må ikke gå tilbage...... Også på Ch
de Meursault kan man smage på samme måde, men der er betydeligt færre vine,
og prisen er meget højere. Vi kender til Kloster Und i Krems (Østrig) samt
Kues do ve', lige overfor Bernkastel) ved Mosel, men der er sikkert andre
steder, hvor man får lejlighed til at smage og sammenligne "mange vine" på
een gang. men altså - nu er vi temmelig langt fra Papvinene.
*S* - Henning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-03 18:18

> Jo, det ER faktisk det samme. Mange steder kan man købe samme vin ENTEN i
> pap ELLER i medbragt beholder ("en vrac" betyder blot i sæk, og inde i
> PAP'en er fakstisk en sæk - af plastik))

OK - men det er jok ikke dem vi oftest ser i dk. Der er som regel tale om
AOC (uden at det betyder at de smager godt

> co-operativet
> en

> Vist så, Montagny har vi gode erfaringer med, men nu ER emnet altså
papvine.

Ja ja - men vi er på usenet - så man kan vel lade emnet flyde (selvom det jo
normalt bør medføre emneskift) - og vi nævner jo pap! Jeg kunne jo bare
tilføje at jeg ville ønske at min yndlingsmontagny (M.Millet: 1.Cru
Montagny, Cuvee Special) kunne fås på pap - og vupti, så er vi on-topic igen

> [...]
> har skam også bemærket den stride strøm af lokale i Buxy, der fylder 10-20
> liters dunke, sigesom man ellers tapper benzin.

Yeps. Dog har jeg set det endnu mere outreret; Cooperativet i Ripatransone
(Marche, Italien) benytter gud hjælpe mig standere akkurat lige som gamle
benzinstandere (jeg tror at der ER benzinstandere).

> Jow, men så er vi igen li'ssom udenfor papvinene, ikk'?

Igen - man ka' jo altid ønske

> [...]
aldeles
> glimrende Gamay i sommers - men dog på flaske - *G*. Adresser har jeg ikke

Hmmm - jeg var der for en tre-fire år siden, hvor jeg var inde og smage en
6-7 steder). Og var meget meget lidt imponeret.

> [...]
> Gigondas til sig, hvilket vist skyldtes fam. Ågaard's omtale i en af deres
> bøger. Jeg husker stadig med glæde "vores" Gigondas'er fra 1978.

Åh ja - Gigondas giver mig også gode minder (jeg tror faktisk der ryger en
95'er nu til aften).

> [...]
den
> bedste, men systemet er ændret nu: man må ikke gå tilbage...... Også på

Ha, det tror jeg aldrig man har måttet. Men når først man er kommet frem er
problemet nok mere at man ikke bare får lov til at bælle. Er det ikke
stadigvæk en tidsbegrænsning, der forhindrer at folk holder fest dernede? Er
det tilfældet, så gælder det så stadigvæk om at nyde det andet (?) rum, hvor
de har haft nogle kodyle hvidvine og så ellers fuld damp på mod det sidste
rum.

> de Meursault kan man smage på samme måde, men der er betydeligt færre
vine,
> og prisen er meget højere.

Meursault bør besøges af hensyn til slottet og den flotte kælder - selve
smagningen er IMHO ikke speciel - prisen taget i betragtning. Men det er vel
berømmelsen, der gør det, og de er temmeligt fisefornemme på slottet.

> [...]
> steder, hvor man får lejlighed til at smage og sammenligne "mange vine" på
> een gang. men altså - nu er vi temmelig langt fra Papvinene.

Ja - men det er mere interessant at diskutere besøg hos producenter . Og
det kunne jo være at der kunne udveksles et par fif og eller adresser.

vh
jan

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 07-02-03 15:25

Henning Lindeberg wrote:
> men diskussionen om papvin ble' der jo ikke så meget af,
> jeg er helt sikker på at man ikke kan få La Ragose i pap!

Næeh, er det ikke utroligt hvor hurtigt man glider over i det der virkelig
tæller!

> [...]
> de billige Merlot-papvine - det er selvfølgelig ikke noget, der kan
> konkurrere med Barrolo eller Amarone, men den slags drikker du vel

Naarh, det er ikke hver dag de tunge er på bordet, men vi satser da på at
laver hver dag til en fest.

> Når du nu alligevel ER i beaune, bør du ikke snyde dig for et besøg i
Marche
> au Vin - men endelig ikke på tom mave.

Takker for de gode forslag, de er altid velkomne.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-01-03 02:51

On Wed, 29 Jan 2003 23:26:00 +0100, "Flemming Jørgensen"
<flej@fbi.jubiimail.dk> wrote:

>Så i stedet for at genere Heidis tråd, synes jeg lige at jeg ville flytte
>diskussionen til denne tråd og spørge ud i cyberspace:
>"Findes der god pap-vin?" "Hvem laver den?" "Holdbarhed?" osv.

Her er en, som fik 6 stjerner i JP (hos den absolut frankofile Anders
Grøndahl) og pæn omtale i Berl. Tid, Information og BT.

http://www.bichel.dk/1-tilbud/indhold-10_11.bag-in-box-2000.htm

Prisen svarer til 36,25 kr. pr. flaske, så er er et vist spænd til de
5,80 kr., Fleggaard Discount, skal have for deres (der er billigere
end sprinklervæske!)

Lars

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 30-01-03 08:41

Lars Jensen wrote:
> [...]
>
> Prisen svarer til 36,25 kr. pr. flaske, så er er et vist spænd til de
> 5,80 kr., Fleggaard Discount, skal have for deres (der er billigere

Nu kører jeg en del i det område og har meget sjældent set boxvin hos
producenterne.
Côtes du Rhône er typisk blandet af 21 forskellige druer (dog max.13 i en
blanding så vidt jeg husker) Plukning (maskine) og sortering er noget
lempelig hos vinbonden.
Dette har givet mange flade og ligegyldige vine, men jeg har da oplevet i
stigning i kvaliteten hos de nye producenter. . . . . . Så måske alligevel?

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Anders

Dato : 30-01-03 16:59

> [...]
> Côtes du Rhône er typisk blandet af 21 forskellige druer (dog max.13 i en
> blanding så vidt jeg husker) Plukning (maskine) og sortering er noget

Jeg kan ikke forestille mig at en generisk Côtes du Rhône indeholder 21
forskellige druetyper,
snarere en 2-3 stykker, ofte med grenache eller syrah som den dominerende.
Men det er da muligt at 21 forskellige druetyper ialt er tilladt i
appellationen, det er jo ikke det samme.

I Chateauneuf du Pape må der anvendes 13 forskellige druer, kun én producent
anvender alle 13,
nemlig Beaucastel.

Anders

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 30-01-03 19:55

Anders wrote:
> [...]
> appellationen, det er jo ikke det samme.
>
> I Chateauneuf du Pape må der anvendes 13 forskellige druer, kun én

Hej Anders
Det er tilladt at bruge 21 druetyper, dog højest 13 i én blanding, hvis jeg
har forstået det rigtigt.
Mange Rhône bordvine er blandede fra de enkelte marker/producenter, så der
er rigtig mange forskellige sammensætninger. Dog er de begyndt at ensarte
deres produktion, så kunde/køber kan være lidt mere sikker på hvad de køber
i mellem årene.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-01-03 21:02

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> appellationen, det er jo ikke det samme.
>
> I Chateauneuf du Pape må der anvendes 13 forskellige druer, kun én

Ja, det er korrekt og i Bordeauxvine må der anvendes 5 druesorter.
I det sydlige Cotes du Rhone er de vigtigste druesorter Grenache Noir,
Cinsault, Syrah og Carignan, men det kan være op til 13 druesorter..

I Amarone må der også anvendes op til 13 !

Det har altså ikke noget med kvalitet at gøre.

Prøv at nærlæse Politikens bog om druer og vin.

God fornøjelse ;-o)

Mvh Tommy

Fra : Anders

Dato : 31-01-03 10:46

"Tommy Hansen" <kth@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I Amarone må der også anvendes op til 13 !
>
> Det har altså ikke noget med kvalitet at gøre.

....men det er der vel heller ikke nogen, der har sagt ?????

Anders