Spansk mad
Fra : Inge Lise Holm

Dato : 28-01-03 15:24

Til et arrangement skal vi have noget typisk spansk pilgrimsmad ... gerne en
3 retters menu.

Jeg har fået oplyst at det kunne bestå af:

Forret: gøntsager og/eller pasta
Hovedret: Kød eller fisk og meget lidt grøntsager og evt. pommes frites
Dessert: Is

Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være ??

mvh
Inge Lise

Fra : Iggy

Dato : 28-01-03 15:56

Hej Inge + NG
For mig er indbegrebet af spansk mad det orientalsk touch her er et par
forslag:

Forret

Rejer i hvidløg

250 ml god oliven olie
½kg pillede rejer
2.spsk. hvidløg presset
1½ spsk.persille hakket
1½ koriander hakket
salt peber
citroner skåret i både

Varm olien i en gryde, kom rejerne i læg låg på, skru ned for varmen kog i 2
min (vigtigt!)
kom hvidløg, krydderier i. Rør i gryden og lad blandingen koge i endnu 2
min.
Servers i små skåle med citronbåde.

Hertil passer godt lyst brød med hvidløgsmayonnaise til

Hovedretter
Svinefilet i Appelsinsause
50g god olivenolie
1 lille løg skåret i skiver
3/4 kg svinefilet skåret i tern
revet skal af 2 appelsiner
saf af 3 appelsiner
375 ml hønsebouillon
2 grønne chilipebre
1 tsk. hvidløg
1spsk.koriander
2 tsk. majsmel
1spsk. koldt vand
salt og peber

Varm olien i en stegpande. Sauter løget til det er blødt og gyldent og tag
det af panden. Kom svinekødet på panden og steg det brunt. Bland
appelsinskal, saft, bouilon,chili,hvidløg og korinder og hæld det over
svinekødet. Kom løgskiverne ved og lad det simre i 10 min.Tag kødet op,
jævn saucen og smag den til med salt og peber. kom kødet tilbage i saucen.

Server f.eks. den Mexikanske øl Modelo Negro der er en wiener lager med en
let sødme og inegn humlesmag

Iggy

Fra : Niklas

Dato : 29-01-03 01:43

"Inge Lise Holm" <ilh@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse news:qowZ9.63$Z55.31@news.get2net.dk...
> [...]
> Dessert: Is
>
> Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være ??

For mig er det suverænt at blive trakteret med:

Forret:
Parmaskinke med Galiamelon og evt. hvidskimmelsost.

Hovedret:
Paella
Rejer, Blåmuslinger og Kylling i risottoris hvor fond fra muslingerne bruges som det våde element i risottoen.
Der er mange gode forslag på nettet med opskrifter på Paella.

Dessert:
Hmmmmm
???
Det er sent og min fantasi gik lige pludselig i stå.

Venligst

Niklas

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 29-01-03 11:06

Hej,

> Forret:
> Parmaskinke med Galiamelon og evt. hvidskimmelsost.

Hvis det er spansk - skal det vel være Serrano skinke.

Men ellers, hvad med kold Gazpacho suppe?

mvh
anne lise

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-01-03 19:12

"Inge Lise Holm" <ilh@NOSPAM.dk> wrote in message
> Til et arrangement skal vi have noget typisk spansk pilgrimsmad ... gerne
en
> 3 retters menu.

De pilgrimme, du vil lade dig inspirere af, har nok ikke været særligt
asketiske.

> Jeg har fået oplyst at det kunne bestå af:
>
> Forret: gøntsager og/eller pasta
> Hovedret: Kød eller fisk og meget lidt grøntsager og evt. pommes frites

Når du taler om pilgrimme og Spanien, må del vel næsten være oplagt at tænke
på Santiago di Compostella, der i de sidste 1000 år har været et velbesøgt
pilgrimsmål (selvom der vist også er en lille madonna i klostret i
Monteserrat, der har tiltrukket sig nogen pilgrimsopmærksomhed).
Men den store figur i Santiago er Sankt Jakob (Santiago betyder faktisk
sankt Jakob) og han havde som symbol en kammusling - hvilket pilgrimmene
benyttede som 'badge', når de kom hjem fra pilgrimsrejsen. 'Der er nogle
fisk i St. Jakobs hav; de har et skjold eller en skal på hver side, formet
som fingrene på en hånd... Pilgrimmene syr dem fast på deres kapper og
bringer dem hjem til minde om apostlen og den lange rejse.' (Fransk
piIgrimsprædiken o. 1120-50).
(Om pilgrimsrejser: http://pilgrimsrejsen.natmus.dk/)

De fleste pilgrimme har nok ikke nydt 3-rettersmenuer (og i hvert fald ikke
med is). Og mon ikke havet har været den store leverandør. Galicien er
berømt for sine mange retter af havdyr. Så kig på et eller andet med masser
af skaldyr og fisk.

I det hele taget er middelaldermad ikke specielt spændende set med nutidens
øjne. Og de fleste pilgrimme har nok måttet tage økonomiske hensyn. Billigt
var den gang det samme som lokalt.

vh
Jan

Fra : Inge Lise Holm

Dato : 30-01-03 12:12

Tak for mange gode forslag og inspiration.
Jeg tror menuen bliver rettet til efter en nutidig "gourmet" pilgrim ... !?

mvh
Inge Lise

Fra : Iggy

Dato : 31-01-03 20:39

Mon ikke der skulle indgå sankt Jakobs muslinger, som er kammuslinger. De
skal selvfølgelig serveres i / på muslingeskallen, som bruges til tallerken.
Enhver pilgrim i Spanien har en sådan muslingeskal med sig til at spise og
drikke af på vejen til Santiago de Compostelle, hvor Sankt Jakob ligger
begravet i domkirken. Vi har forøvrigt fået denne ret juleaften i Paris,
hvor den vist nok hører med til fransk julemad. Hilsen Iggys kone.