Bommert i 'Blinkende Lygter'..?
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 06-03-03 23:13

Hej folkens,

I starten af filmen får Torkild (Søren Pilmark) en AK-47 af Arne (Mads
Mikkelsen) i gave. Nu har jeg ikke sindsygt meget forstand på våben, men jeg
synes ikke det ligner en AK-47.. Det ligner mere en sniper riffel, af en
art.. En Dragunov måske..

Har dette noget på sig? Nogen her der har forstand på våben?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Brian J. N. - [ New-York@City.dk ]

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-03-03 00:01

[ B@CHFiRE ] skrev:

> [...]
> Mikkelsen) i gave. Nu har jeg ikke sindsygt meget forstand på våben,
> men jeg synes ikke det ligner en AK-47.. Det ligner mere en sniper

En AK-47 (eller en Kalashnikov, som den ofte kaldes) er ret nem at
kende. Der er et godt billede her:
http://www.nd.edu/~bhenness/AK-47.jpg.

Torkilds gøp havde vist ikke noget kikkertsigte, havde den? Og så vidt
jeg husker, havde den faktisk de karakteristiske træpaneler. Jeg tror,
den er god nok - det var ikke en Dragunov ...

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Jacob Herold Nielsen

Dato : 07-03-03 00:38

> Torkilds gøp havde vist ikke noget kikkertsigte, havde den? Og så vidt
> jeg husker, havde den faktisk de karakteristiske træpaneler. Jeg tror,
> den er god nok - det var ikke en Dragunov ...

Jeg mener nu det er en Dragunov. Den ligner til en forveksling AK47'eren. :)

--
Jacob H. Nielsen
http://boomtown.net - Nyheder, artikler og anmeldelser

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 07-03-03 00:43

Hejsa Peter,

> En AK-47 (eller en Kalashnikov, som den ofte kaldes) er ret nem
> at kende. Der er et godt billede her:

Okay, tak. Nu er jeg sikker på, at det ikke er en AK-47..!!

> Torkilds gøp havde vist ikke noget kikkertsigte, havde den? Og så

Jo..

> vidt jeg husker, havde den faktisk de karakteristiske træpaneler.

Den har træpaneler - men AK-47 er ikke det eneste våben der har det. Riflen
i filmen har træpaneler, kikkertsigte, et meget langt løb og nogle store
"huller" i træskaftet bagest - noget der minder MEGET om en Dragunov.

> Jeg tror, den er god nok - det var ikke en Dragunov ...

Jeg har nu søgt et stykke tid, og har fundet nogle ordentlige billeder af
Dragunov rifler. Jeg har sammenlignet intenst med mit pause-billede..
Jeg er 99.9% sikker på, at det ER en Dragunov riffel. Der er en del
varianter af den, og det er den som hedder "NDM-86" der er i filmen. Vil du
se den, så tag et kig her:

http://www.dragunov.net/ (klik på NDM-86 riflen. for detaljer)

Nå, så blev jeg så klog..

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-03-03 01:07

[ B@CHFiRE ] skrev:

> [...]
> riffel. Der er en del varianter af den, og det er den som hedder
> "NDM-86" der er i filmen. Vil du se den, så tag et kig her:

Damn, den minder godt nok også om det billede, jeg har i hovedet af
riflen fra filmen. Hvad med magasinet? Ser man det i filmen - er det
lille og kvadratisk som NDM-86'erens, eller er det aflangt og buet som
AK-47'erens?

--
Mvh. Peter
"We live in a society of laws. Why do you think I took you to all those

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 07-03-03 01:18

Hej igen Peter,

> Hvad med magasinet? Ser man det i filmen - er det lille og
> kvadratisk som NDM-86'erens, eller er det aflangt og buet som
> AK-47'erens?

Yes, lille og kvadratisk. Sorry, dewd.. ))

Fra : chk

Dato : 07-03-03 03:28
Fra : TK

Dato : 07-03-03 11:54

Jeg er 100% sikker på at det er en Dragunov, godt nok er magasinerne
ikke ens, men nu fås der også flere slags, og kan også bestilles
special lavet.

TK

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 07-03-03 11:49

"[ B@CHFiRE ]" <New-York@City.dk> writes:

> Har dette noget på sig? Nogen her der har forstand på våben?

Jeg kan ikke helt huske våbnet i filmen. Men der lavet et utal af
variationer over "AK-temaet", bla. en finskyttemodel, kan det ikke
være den der er med i Blinkende Lygter?

http://kalashnikov.guns.ru/models.html

Måske den her:
http://kalashnikov.guns.ru/models/ka270.html

At kalde den en AK-47 er måske så meget sagt, men de har da fælles
træk.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 07-03-03 14:28

Våbnet i blinkende lygter er en Dragunov som mange har gættet.

Bliver udleveret til finskytter i den russiske hær. Er bygget på Kalashnikov
'bund' men bruger anden amunition. Kalashnikov har alm. fænghætte i midten
af hylstret hvor Dragunov bruger en udgået model med randtænding. Dog er
denne ammo meget bedre balistisk end AK-47 original ammo.

MVH Anders der nok ville vælge et PSG-1 hvis jeg skulle vælge.!!

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 07-03-03 15:40

"Anders Sune Jensen" <lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:b4a6v4$hfb$1@sunsite.dk...
> [...]
> denne ammo meget bedre balistisk end AK-47 original ammo.
>
> MVH Anders der nok ville vælge et PSG-1 hvis jeg skulle vælge.!!

Ja den ser ret fed ud.

http://world.guns.ru/sniper/sn14-e.htm

Fra : Kim Norgaard

Dato : 07-03-03 18:00

Hej folk,

[ B@CHFiRE ] wrote:
> Har dette noget på sig? Nogen her der har forstand på våben?
Jeg er ikke sikker på at det er en bommert. Både Arne og Torkild
viser sig flere gange i filmen ikke at være de skarpeste knive i
skuffen. Et godt eksempel er hvor Torkild siger noget lignende: 'Ove
Ditlevsen var faktisk en af Danmarks største forfattere'. Mon ikke
det er med vilje de foregiver at han tager fejl ?

--
Kim Norgaard
Aarhus/Denmark

Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 09-03-03 11:35

On Fri, 07 Mar 2003 17:00:08 GMT, Kim Norgaard <jasen@jasen.dk> wrote:

> [...]
>Ditlevsen var faktisk en af Danmarks største forfattere'. Mon ikke
>det er med vilje de foregiver at han tager fejl ?

Lige netop med våben ville man mene at han var på hjemmebane, så en
fejl her virker forkert.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-03 11:40

Anders H. Jørgensen skrev:

> Lige netop med våben ville man mene at han var på hjemmebane, så en
> fejl her virker forkert.

Helt sikkert. I øvrigt er karakterernes dumheder kun sjove, hvis de er
tydelige for publikum. Fru Hansen udbryder næppe: "Fuck, mand - det var
sgu da en Dragunov!"

--
Mvh. Peter
"Jeg spejdede altså forgæves efter flammeskriften, Gud satte på himlen,

Fra : Troelsb

Dato : 07-03-03 18:01

Det er vel ikke så meget en bommeret, men blot det at Thorkild kalder gøbben
for en AK-47 - sådan lidt slag agtigt, fordi det er betydningen af at det er
den "type" gaver han får, og ikke præcist hvilken model det specifikt drejer
sig om

blot en tolkning

Troels

Fra : Raggy2605

Dato : 11-03-03 16:16

> Det er vel ikke så meget en bommeret, men blot det at Thorkild kalder
gøbben
> for en AK-47>

Så vidt jeg husker er det Arne selv der kalder det for en AK-47 og derefter
med stor iver fortæller historien om ham der skød mød det hvide hus med et
våben af samme type.

Jeg søgte lige lidt på Google og fandt et billede af Arne der holder den
omtalte "AK-47" og så et billede af en rigtig AK-47, som der åbenbart findes
flere versioner af. Men i kan jo lige kigge.

Arne der holder Torkild's fødselsdagsgave:
http://www.konow.dk/1991-00/cv_blinkendelygter_1.htm

Billede af en AK-47:
http://world.guns.ru/assault/as01-e.htm

Peace
-Tommy

Fra : ML-78

Dato : 11-03-03 20:18

> [...]
findes
> flere versioner af. Men i kan jo lige kigge.
>
> Arne der holder Torkild's fødselsdagsgave:

Det er ikke en AK-47, som Arne holder. Det er ret tydeligt, da den er let
genkendelig med sit lange, buede magasin. Kan dog ikke sige hvilket våben
det er, da jeg ikke ved meget om våben, men Dragunov'en, som andre har
nævnt, ligner et godt bud.

ML-78