Magnolia - slutning -SPOILER
Fra : JH

Dato : 05-03-03 20:09

Jeg har lige set Magnolia på DVD.

Jeg kan ikke rigtig greje den spektakulære slutning,
hvor det regner med frøer/tudser.
Jeg er klar over, at det er noget med de 10 plager fra Bibelen.
Men hvordan skal scenen fortolkes?

JH

Fra : Homer

Dato : 05-03-03 21:55

JH wrote:

> Jeg kan ikke rigtig greje den spektakulære slutning,
> hvor det regner med frøer/tudser.
> Jeg er klar over, at det er noget med de 10 plager fra Bibelen.
> Men hvordan skal scenen fortolkes?

IMDb modererer forventningerne til noget dybsindigt fra starten:

"Paul Thomas Anderson has said that he was unaware that the story of
frogs falling from the sky is in the Bible (he took it from Charles
Fort's writing) when he wrote the screenplay. The Bible story of the
plague of frogs was brought to his attention by Henry Gibson prior to
filming. After he became aware of the story, he worked references to
Exodus 8:2 into the movie."
http://us.imdb.com/Trivia?0175880

Jeg mener videre at have hørt en gang, at man faktisk oprindelig ville
have lavet scenen, så det regnede med hunde og katte (som i den engelske
vending) - dette ville kraftigt indikere, at det bare er et stunt, og at
man ikke skal lægge noget i frøregnen, bibelsk reference eller ej.

Men jeg har ikke kunnet finde dette på nettet, og det passer da heller
ikke så godt med IMDb's rygte. - Så måske er det bare en vandrehistorie,
at det lige så vel kunne have regnet med andre dyr ... undervejs i min
søgen fandt jeg følgende udmattende gennemgang af filmen:
http://www.lipmagazine.org/articles/revicontent_209.shtml

Der burde være masser af pseudo-fortolkninger ...

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 05-03-03 22:05

Homer wrote:
> [...]
> engelske vending) - dette ville kraftigt indikere, at det bare er et
> stunt, og at man ikke skal lægge noget i frøregnen, bibelsk reference

Har nu læst det samme, der var simpelthen ikke penge til alle de hunde og
katte. Kan desværre ikke huske hvor, men mener det var et link/citat her
fra gruppen.
hygge,
Nicolai

Fra : Brian Petersen

Dato : 06-03-03 08:44

Homer wrote:
> [...]
> vandrehistorie, at det lige så vel kunne have regnet med andre dyr
> ... undervejs i min søgen fandt jeg følgende udmattende gennemgang af

PT Anderson fortalte hvordan det oprindeligt var meningen at have ladet det
regne med katte & hunde under en pressekonference på Berlin filmfestivalen
2000. Producenten bekræftede, at det havde der ikke været råd til,
plastikfrøer var billigere. Jeg ved ikke, om det er citeret nogetsteds -
stemningen var jo (desværre) mere til at udråbe filmen til et refleksivt
mesterværk end til det, den er: én lang musikvideo. Der er i øvrigt masser
af den slags tom billedsprog og blinde referencer i musikvideogenren, bare
åbn for MTV en eftermiddag.

/Brian

Fra : Torben Larsen

Dato : 06-03-03 10:28

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> wrote in message
> [...]
> af den slags tom billedsprog og blinde referencer i musikvideogenren, bare

Betyder det at du ikke brød dig om filmen ;)

Torben - der ikke kan få nok P.T. Anderson....

Fra : Martin Gleit

Dato : 05-03-03 22:51

Tænk over sammenhængen mellem prologens "tilfældigheder" og frøerne der
pludseligt regner ned.....derudover:
One cue for understanding the connections comes again from the film's "hub,"
the television show, when the 8 and 2 references are clarified. A member of
the studio audience holds up a card reading "Exodus 8:2," like those sports
fans who constantly advertise "John 3:16." In this case, though, the
biblical reference is to the Plague of Frogs, one of the plagues that
eventually led to the freeing of the Hebrews from captivity in Egypt: "And
if thou refuse to let them go, behold, I will smite all thy borders with
frogs" (King James Version). Even if such an overt reference links the
numbers, the opening vignettes, and the final, actual "plague," there is
still no overt link between this set of elements and the characters'
stories. However, assuming a purposeful agency, one final link might be
made. The last of the Plagues was the death of the firstborn of Egypt. By
inference, the sacrifice of children is the final answer to the question
What Do Kids Know?

Fra : MP Jakobsen

Dato : 06-03-03 23:21

> [...]
> hvor det regner med frøer/tudser.
> Jeg er klar over, at det er noget med de 10 plager fra Bibelen.

Jeg tror lidt at man kan se det som en slags 'Dea-ex-machina'. (aner ikke om
det er rigtig stavet). Altså en slags indgriben fra instruktøren, der
forsøger at vise verden at der er noget galt.
Jeg er helt pjattet med Magnolia, men især første gang jeg så den fandt jeg
denne scene en lille smule forstyrrende for filmens helhed, idet den tager
/så/ meget opmærksomhed. Filmen er proppet med små lækkerier for den
iagtagende og analyserende tilskuer... men det glemmer man næsten da frøerne
begynder at regne ned fra himlen.

Jeg et eller andet sted læst eller hørt at P.T. Anderson havde hørt fra
nogle vender at den slags faktisk sker. Jeg har senere selv prøvet at søge
lidt på nettet, og det skulle faktisk have været sket flere gange. Men også
med fisk. En enkelt historie fortæller om hvordan en fiskekutter ca. 15 km
fra japans kyst sank efter at blive bombarderet af en ko der faldt ned fra
himlen... Hmmm. Forklaringen var at der var et eller andet firma (mener at
historien fortalte at det var russisk) som havde fået en bestilling på at
fragte nogle køer til Australien. Men da køerne gik panik grundet den trange
plads i flyet, var de begyndt at gå amok, og flyet blev svært at styre.
Derfor valgte piloterne at smide lasten ud. Det kunne en lille japansk
fiskekutter ikke se - ihvertfald ikke før de fik et stk. halvvoksent kvæg i
hovedet.

Måske er det en røver. Men det er en god historie.

MP

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-03-03 10:52

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg et eller andet sted læst eller hørt at P.T. Anderson havde hørt fra
> nogle vender at den slags faktisk sker.

> Måske er det en røver. Men det er en god historie.

Der er flere dokumenterede tilfælde.
Fisk, frøer og andet.
Arthur C. Clarke havde en tv-serie (vist på Discovery) om "mystiske" ting og
sager, hvor han samlede fakta sammen om emnerne. Der var bl.a også dette
emne. Der var for mange og for nye og for veldokumenterede eksempler til at
det kunne være fup/overtro, men der var ikke kommet nogen videnskabelig
forklaring på fænomenet. En teori gik på at det måske var en
tornado/skypumpe der sugede dem op fra en sø. Men man skal jo se når den gør
det, for at vide det.

/jim

Fra : David T. Metz

Dato : 09-03-03 14:50

MP Jakobsen skriblede:
> Jeg tror lidt at man kan se det som en slags 'Dea-ex-machina'. (aner
> ikke om det er rigtig stavet). Altså en slags indgriben fra
> instruktøren, der forsøger at vise verden at der er noget galt.

OT: Men skriver normalt "Deus", men det kunne jo være en gudinde ...
Betydningen er dog lidt anderledes end du angiver. En "gud ud af maskinen"
er et fortælleteknisk kneb brugt i de græske tragedier. Det optræder når
konflikterne er gået i hårdknude, hvorfor der skal guddommelig indgriben
til at løse op for det. Udtrykket skyldes at man sceneteknisk løftede
"guden" ind på scenen med et hejseværk, "machina". Som talemåde benyttes
det til at betegne en løsning der viser sig fra en uventet kant.

Det virker dog passende nok at kalde frøerne en deus-ex-machina indgriben,
fordi de bliver det afbræk der får folk til at stoppe op og tænke efter i
stedet for at fortsætte i samme spor.

> Måske er det en røver. Men det er en god historie.

Som sådan kan det blot ses som en opfølger på de indledende
vandrehistorier. De varianter med dyr der falder fra himlen, som jeg har
hørt, forklarer det ofte med at det følger af at de er løftet op af en
skypumpe.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller: