Ørneborgen
Fra : Kristian Olesen

Dato : 20-02-03 17:17

Er der nogen der ved om Ørneborgen er udkommet på DVD i reg.2
og om I Rosens navn er også i reg 2

Riis

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-02-03 17:36

"Kristian Olesen" <ko@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om Ørneborgen er udkommet på DVD i reg.2
> og om I Rosens navn er også i reg 2
>
> Riis

Se evt. her:
http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=9220

Fra : Lasse Christensen

Dato : 20-02-03 18:48

"Martin Andersen" <martin_andersen@tiscali.dk> wrote in news:Bw75a.91276
$Hl6.8632512@news010.worldonline.dk:

> "Kristian Olesen" <ko@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Se evt. her:
> http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=9220

Den er jo udgået fra producenten; den er også i 4:3, som måske ikke er det
originale format?? Nogen der har yderligere info om rosens navn?

venlig hilsen

Lasse Christensen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-02-03 18:54

Kristian Olesen <ko@stofanet.dk> skrev:

> Er der nogen der ved om Ørneborgen er udkommet på DVD i reg.2
> og om I Rosens navn er også i reg 2

Hvorfor tror så mange, at den hedder "I Rosens Navn"?

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 19:28

Mark Thomas Gazel wrote:

> Hvorfor tror så mange, at den hedder "I Rosens Navn"?

Det er ikke godt at vide, men man møder det utrolig tit. Måske opstår
koblingen med "faste udtryk" som "I Faderens og Sønnens og Helligåndens
navn" og den slags. Det er jo samme religiøse tankeunivers, filmen
foregår i.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-02-03 14:09

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

> [...]
> koblingen med "faste udtryk" som "I Faderens og Sønnens og
> Helligåndens navn" og den slags. Det er jo samme religiøse

Det må jo være derfor, men jeg får myrekryb, når jeg hører titlen med "I"
foran.

Fra : Max

Dato : 20-02-03 19:37

gør den ikke det
http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=9220

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 23:55

Max wrote:
"Mark Thomas Gazel" wrote:

> gør den ikke det
> http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=9220

Nej, men det er en udbredt misforståelse, se evt. mit andet indlæg i
tråden. På engelsk hedder den "The Name of the Rose" og på dansk "Rosens
navn". Ser man filmen eller læser bogen vil man også se, hvor lidt
titlen "I rosens navn" ville give mening.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Max

Dato : 21-02-03 09:54

On Thu, 20 Feb 2003 23:55:09 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

> [...]
>navn". Ser man filmen eller læser bogen vil man også se, hvor lidt
>titlen "I rosens navn" ville give mening.

Nu kan jeg godt se det giver en anden mening når jeg læser hvad du
skriver her, tak

mvh
Max

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-02-03 16:00

"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvem er rosen ? Den beskidte pige ?

/jim

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-02-03 16:28

Jim Andersen <jim@officeconsult.dk> skrev:

> Hvem er rosen ? Den beskidte pige ?

Ja.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-02-03 14:34

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja.

Både og. Det er nok en smule mere kompliceret:

"Eco states in the Postscript to the Name of the Rose that Bernard’s poem is
also the source of the novel’s title and last line—“stat rosa pristina
nomine, nomina nuda tenemus” (yesterday’s rose endures in its name, we hold
empty names). For Bernard and Adso, this verse would express the
impermanence of physical objects. For Eco, however, the “empty name”
represents an indefinite semiotic sign. The rose of the title is a symbol so
rich in meaning that it now means everything and nothing. It is empty space
which readers can fill in with their own interpretation.
Reference: The Catholic Encyclopedia, "Bernard of Cluny""

http://www.csuohio.edu/english/earl/nr497.html

Jf. også den receptionsteoretiske favorit: "en rose er en rose er en rose".

MVH
Jens

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 27-02-03 14:04

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> skrev:

> [...]
>
> http://www.csuohio.edu/english/earl/nr497.html
>
> Jf. også den receptionsteoretiske favorit: "en rose er en rose er en

Tak for uddybningen som jo bestemt er rigtig. Eco skriver jo aldrig "bare"
en historie og Rosens Navn indeholder masser af fortolkningslag. Og som
semiotiker giver det næsten sig selv at rosen i titlen kan fortolkes på
mange måder. Det er nemme svar er dog, at rosen er den beskidte pige.

Ellers må Kristine tage over, hun skrev 3. års opgave om Rosens Navn i
gymnasiet.