DVD region 1 - Kan den ses på en alm. DVD-~
Fra : Escobar

Dato : 12-02-03 13:37

Hej,

Sikkert et dumt spørgsmål, men kan man købe amerikanske DVD-film (region 1)
og se dem på en DVD-afspiller købt i Danmark, såfremt den er kodefri? Vil
bare være 100% sikker på, at jeg kan se dem.

Tak,
Yoo

Fra : Per

Dato : 12-02-03 13:55

"Escobar" <yoo@visator.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og se dem på en DVD-afspiller købt i Danmark, såfremt den er kodefri? Vil
> bare være 100% sikker på, at jeg kan se dem.

Forkert gruppe, men ja det burde du kunne.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-02-03 14:16

On Wed, 12 Feb 2003 13:37:27 +0100, "Escobar" <yoo@visator.dk> wrote:

>Sikkert et dumt spørgsmål, men kan man købe amerikanske DVD-film (region 1)
>og se dem på en DVD-afspiller købt i Danmark, såfremt den er kodefri? Vil
>bare være 100% sikker på, at jeg kan se dem.

Hvis dit tv kan vise NTSC (amerikansk tv-format) eller dvd-afspilleren
kan konvertere til PAL-60 og dit tv kan vise det, så er der ingen
problemer.

Kurt Brixen

Fra : Ole Trabjerg

Dato : 12-02-03 14:17

http://www.dvdtalk.com/rce.html

Fra : Ole Trabjerg

Dato : 12-02-03 14:46

Escobar wrote:

> [...]
> og se dem på en DVD-afspiller købt i Danmark, såfremt den er kodefri? Vil
> bare være 100% sikker på, at jeg kan se dem.

Hovsa, der skulle have været lidt forklaring med:

Nogle region 1 plader er kodet med "Regional Coding Enhancement"
( se linket: http://www.dvdtalk.com/rce.html )

- som Warner Bros og Columbia indførte netop for at genere de afspillere
der er født kodefri. Det er dog ikke alle modeller der lader sig genere.

Prøv at spørge i dk.teknik.tv+video

mvh

Ole Trabjerg

Fra : Per

Dato : 12-02-03 16:10

> [...]
>
> - som Warner Bros og Columbia indførte netop for at genere de afspillere
> der er født kodefri. Det er dog ikke alle modeller der lader sig genere.

Min kodefrie Pioneer DV-545 har ikke problemer med RCE :)

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 16:27

Per wrote:
> Min kodefrie Pioneer DV-545 har ikke problemer med RCE :)

*Suk* ... hvem der bare havde pengene til en ny DVD-afspiller. Jeg er
selv blevet lidt smålun på Pioneer DV-656AK, men til knap 5000 kroner
bliver det ikke foreløbig, den kommer til at pryde hjemmebiografen.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Morten Steen

Dato : 12-02-03 17:00

> *Suk* ... hvem der bare havde pengene til en ny DVD-afspiller. Jeg er
> selv blevet lidt smålun på Pioneer DV-656AK, men til knap 5000 kroner
> bliver det ikke foreløbig, den kommer til at pryde hjemmebiografen.

Sjovt du nævner det. Jeg forventer at modtage min i løbet af de næste 2
dage. FUCK, jeg glæder mig til at slutte den til...
Så gælder det så om at finde en center og to baghøjttalere, før det RIGTIG
spiller... nå, jeg fornemmer en tur omkring HiFi-Klubben er nært
forestående.

For at blive i tråden : jeg tror ikke umiddelbart at DV-656AK er RCE-fri, så
at sige. I hvert fald ikke hvis man køber den hos www.hifi-import.dk. Er der
nogen der ved om den kan GØRES RCE-fri, med tilbagevirkende kraft?

Morten

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 17:15

Morten Steen wrote:
> Sjovt du nævner det. Jeg forventer at modtage min i løbet af de næste
> 2 dage. FUCK, jeg glæder mig til at slutte den til...

Bastard

> For at blive i tråden : jeg tror ikke umiddelbart at DV-656AK er
> RCE-fri, så at sige. I hvert fald ikke hvis man køber den hos
> [...]

LaserDisken vist nok:

<http://www.laserdisken.com/html/visvare.dna?vare=10294038719876832>

Fra : Morten Steen

Dato : 12-02-03 17:41

> LaserDisken vist nok:
>
> <http://www.laserdisken.com/html/visvare.dna?vare=10294038719876832>

Ja, det tænkte jeg nok. Spørgsmålet er om de vil gøre det på afspillere som
ikke er købt hos dem...

Morten

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 18:04

Morten Steen wrote:

> Ja, det tænkte jeg nok. Spørgsmålet er om de vil gøre det på
> afspillere som ikke er købt hos dem...

De kan nok lade sig overtale, men det koster så også derefter. De har jo
haft rimelig travlt grundet Infosoc, så det er ikke helt sikkert, om de
kan/vil modificere maskiner købt andetsteds.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 18:34

Morten Steen wrote:
> Sjovt du nævner det. Jeg forventer at modtage min i løbet af de næste
> 2 dage. FUCK, jeg glæder mig til at slutte den til...

Giv endelig lyd fra dig, når du får prøvekørt dyret! Det kan være, det
vil give mig et ekstra skub til at spare op.

Fra : Morten Steen

Dato : 12-02-03 22:54

> Giv endelig lyd fra dig, når du får prøvekørt dyret! Det kan være, det
> vil give mig et ekstra skub til at spare op.

He-he, det skal jeg gøre.

Morten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-02-03 19:16

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

der
> nogen der ved om den kan GØRES RCE-fri, med tilbagevirkende kraft?

Sagtens. Jeg tror dog ikke, at det er nødvendigt. Hifi-import benytter sig
sandsynligvis af fuldstændigt den samme firmware-opgradering fra Keymaster
som Laserdisken. Det er langt den nemmeste og mest populære metode her i
landet.

Effekten er forskellig fra opgradering til opgradering (eller rettere fra
maskine til maskine). Nogle bliver i stand til at skifte både automatisk og
manuelt, andre kan kun manuelt. Så længe du kan skifte region manuelt får du
helt sikkert ingen problemer med RCE.

Min egen, et år gamle Pioneer DV-444-K kan begge dele og har ingen problemer
med RCE. Den er købt hos Tapeconnection, der også bruger softwaren fra
Keymaster.

MVH
Jens

Fra : Morten Steen

Dato : 12-02-03 22:54

> Min egen, et år gamle Pioneer DV-444-K kan begge dele og har ingen
problemer
> med RCE. Den er købt hos Tapeconnection, der også bruger softwaren fra
> Keymaster.

Problemet er bare at der står ret specifikt på spec-siden om afspilleren på
HiFi-Imports hjemmeside at den IKKE er RCE-fri... så jeg frygter det lidt.
Vi får se.

Morten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-02-03 10:11

"Morten Steen" <morten.xNOSPAM@film.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er bare at der står ret specifikt på spec-siden om afspilleren

> HiFi-Imports hjemmeside at den IKKE er RCE-fri... så jeg frygter det lidt.
> Vi får se.

Ah. Jeg så slet ikke siden. Jeg ved bare, at de tidligere har anvendt samme
Keymaster-løsning som alle andre. Der er naturligvis også den mulighed, at
modellen er så ny, at firmware-opgraderingen kun har begrænsede funktioner
endnu? Jeg ved det ikke. Prøv at spørge Otto J. i news:dk.teknik.tv+video.
Han arbejder for tapeconnection og har god styr på de forskellige afspillere
og mulighederne med dem.

Jeg kan forstå, at du allerede har bestilt? Jeg ville ellers have anbefalet
dig at få tapeconnection til at matche hifi-imports pris. Det gør de normalt
gerne, og som belønning giver de 3 års ekstra garanti (og det *er* garanti -
ikke bare reklamationsret) oven i hatten.

MVH
Jens

Fra : Morten Steen

Dato : 13-02-03 10:38

> [...]
> gerne, og som belønning giver de 3 års ekstra garanti (og det *er*
garanti -
> ikke bare reklamationsret) oven i hatten.

Nå, den kendte jeg slet ikke. Til gengæld fik jeg HiFi-Import til at matche
HiFi-WORLDS pris, og 2 års ekstra garanti. Så mon ikke det er OK også?
Så er der bare sagen med den RCE. Det ville ærge mig meget. Jeg har ikke
fået set min Spider-Man 2-disc edition endnu...

Morten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-02-03 11:29

> Nå, den kendte jeg slet ikke. Til gengæld fik jeg HiFi-Import til at
matche
> HiFi-WORLDS pris, og 2 års ekstra garanti. Så mon ikke det er OK også?

Hehehe, lyder ganske fornuftigt. Det må være hårdt at være i den branche

> Så er der bare sagen med den RCE. Det ville ærge mig meget. Jeg har ikke
> fået set min Spider-Man 2-disc edition endnu...

Jeg kiggede lige på deres side. Jeg forstår altså "regionsfri RCE
automatisk" som, at den sagtens kan læse RCE og skifter region automatisk.
Har du spurgt firmaet?

MVH
Jens

Fra : Morten Steen

Dato : 13-02-03 14:13

> Jeg kiggede lige på deres side. Jeg forstår altså "regionsfri RCE
> automatisk" som, at den sagtens kan læse RCE og skifter region automatisk.
> Har du spurgt firmaet?

Nå ja, sorry. Det er mig der vrøvler. Jeg har hele tiden tænkt på
Macrovision! Jeg troede egentlig det var det samme? Nogen der ved hvad
forskellen er?

Morten

Fra : HKJ

Dato : 13-02-03 15:27

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> wrote in message
> Nå ja, sorry. Det er mig der vrøvler. Jeg har hele tiden tænkt på
> Macrovision! Jeg troede egentlig det var det samme? Nogen der ved hvad
> forskellen er?

Macrovision er det der forhindre dig i at optage på video fra DVD. Hvis du
kan slukke for det, så kan du overspille film til video, dog kun PAL (NTSC
er dog stadig et problem på de fleste video'er).

Men det er nok en af de funktioner som er ulovlig nu.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-02-03 16:26

> [...]

> Nå ja, sorry. Det er mig der vrøvler. Jeg har hele tiden tænkt på
> Macrovision! Jeg troede egentlig det var det samme? Nogen der ved hvad

Macrovision er en kopibeskyttelse, der ligger i videosignalet og forvirrer
indgangsforstærkeren på en vidoemaskine til at skrue op og ned for farver og
lydstyrke. Det gør altså populært sagt VHS-kopier af macrovisionbeskyttede
film rimeligt ubrugelige.

RCE er derimod en udvidet regionskodning. Normalt spørger softwaren
afspilleren "er denne maskine en region X-maskine" (hvor X er den region som
softwaren er kodet til). Ved positivt svar afspilles filmen. RCE indfører et
ekstra kontrolspørgsmål: "er denne maskine en region Y-maskine". RCE blev
indført på enkelte udgivelser for at fange de tidlige kodefrie afspillere,
der ofte bare var indstillet til region 0 og altså ville svare "ja" på alle
forespørgsler fra softwaren. Ved flere positive svar fra maskinen reagerede
softwaren på samme måde, som hvis region var forkert.

Jeg tror ikke, at RCE i praksis har nogen betydning idag. Jeg har i hvert
fald ikke hørt om nyere maskiner, der ikke kan klare det.

MVH
Jens

Fra : Morten Steen

Dato : 13-02-03 17:00

> [...]
og
> lydstyrke. Det gør altså populært sagt VHS-kopier af macrovisionbeskyttede

Selvfølgelig! Hvor dum er jeg...? Ligesom VHS-bånd i gamle dage.
Anyway, takker for hjælpen.

Morten

Fra : Mathness

Dato : 13-02-03 23:23

On Wed, 12 Feb 2003 16:59:57 +0100, Morten Steen wrote:

> For at blive i tråden : jeg tror ikke umiddelbart at DV-656AK er
> RCE-fri, så at sige. I hvert fald ikke hvis man køber den hos
> [...]

Jeg har ikke haft problemer med RCE film på hverken 525 og 656.

Det er vist også begrænset hvad der er af RCE film...

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : HKJ

Dato : 13-02-03 23:32

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> wrote in message
> Jeg har ikke haft problemer med RCE film på hverken 525 og 656.
>
> Det er vist også begrænset hvad der er af RCE film...

Der findes altså nogle stykker, men normalt lægger jeg ikke mærke til dem
fordi min afspiller kan klare dem.

Men jeg er faldet over nogle, det viste sig ved at afspilleren stod på
forkert region, men alligevel startede disken*, som så viste verdenskortet
med regionerne.
*Dette er en trik for at snyde automatisk regionsskift, skiven er mærket at
den kan afspilles i alle regioner, men når den så starter virker den kun i
reg1.