Citizen Kane på DR2 klokken 16:41 Søndag d~
Fra : Morbid Angel

Dato : 09-02-03 00:47

Så viser DR2 den bedste film nogensinde (hvis man skal tro
eksperterne) :)

mvh

MA

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-02-03 02:29

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så viser DR2 den bedste film nogensinde (hvis man skal tro
> eksperterne) :)

Jeg synes end ikke den er særlig god - Hvorfor? Tjah jeg er nok ikke den
rette person, jeg er først fyldt 20 år her for et par dage siden, og jeg
tror ikke jeg er vokset op i den rette tid med angsten for *bomben* osv..
Andet kan jeg ikke lige finde på som undskyldning :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-03 10:29

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror ikke jeg er vokset op i den rette tid med angsten for *bomben* osv..
> Andet kan jeg ikke lige finde på som undskyldning :)

"Angsten for *bomben*"? Der er altså ikke ret meget koldkrigsproblematik
over Citizen Kane. Det er et personportræt, der tematiserer magt, men det er
først og fremmest den tekniske bedrift, der har placeret filmen så højt på
diverse lister igennem årene.

Jeg så den i øvrigt selv som 12-14-årig midt i 1980'erne og var dybt
fascineret af den, så alder behøver ikke at have noget at gøre med det.

MVH
Jens

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-02-03 10:58

Således skrev "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> i dk.kultur.film
Sun, 9 Feb 2003 10:29:10 +0100:

> [...]
>først og fremmest den tekniske bedrift, der har placeret filmen så højt på

Kan Anders monstro tænke på Dr. Strangelove?

Knud
--
555 = number of the WannaBeast

Fra : Mark Høserich

Dato : 09-02-03 13:04

> Kan Anders monstro tænke på Dr. Strangelove?

Jeg tror det. Men jeg kan godt forstå at han kommer til at tænke på en
Kubrick, når vi snakker om verdens bedste film.

M<a>RK

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-02-03 13:16

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg tror det. Men jeg kan godt forstå at han kommer til at tænke på en
> Kubrick, når vi snakker om verdens bedste film.

Det er i hvert fald ikke overraskende, at han tænker på en af
Kubrick's to _gode_ film.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 09-02-03 14:30

> Det er i hvert fald ikke overraskende, at han tænker på en af
> Kubrick's to _gode_ film.
> --

Ud over Dr. Strangelove, A Clockwork Orange, The Shining, Full Metal Jacket,
Barry Lyndon, Lolita, 2001 og Eyes Wide Shut, hvilken af hans film mener du
så er god? - jeg har ikke set andre end de ovennænte, så jeg vil gerne vide
det.

Jakob

Fra : Bitbucket

Dato : 09-02-03 15:22

Jakob Medgyesi <nexREMOVE@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> så er god? - jeg har ikke set andre end de ovennænte, så jeg vil gerne vide

Spartacus, Path of Glory og The Killing.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-02-03 15:45

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i hvert fald ikke overraskende, at han tænker på en af
> Kubrick's to _gode_ film.

Ballademager

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-02-03 19:44

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> writes:

> Ballademager

Jeg er bare nået til det punkt, hvor jeg ikke rigtig gider påstå, at
2001 er et mesterværk, bare fordi den er sær og uforståelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'd always conceived that [G'kar] was pronounced
The RockBear. ((^)) GUH-kar. Andreas started pronouncing it SHUH-kar.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-02-03 14:31

> Jeg er bare nået til det punkt, hvor jeg ikke rigtig gider påstå, at
> 2001 er et mesterværk, bare fordi den er sær og uforståelig.

Nu kan der vel forhåbentligt også være andre grunde end lige netop det
plotmæssige til at udråbe noget som *mesterværk*? Jeg erindrer da, at du
selv tidligere har slået på tromme her i gruppen for en bedømmelse udfra et
sæt objektive kriterier, der rækker udover den mere personlige "smag og
behag".

Jeg har det svært med 2001. Jeg forstår den sådan set udmærket efter talrige
diskussioner, men jeg synes bare, at den er træg. Det håndværksmæssige kan
jeg dog ikke sætte en finger på, og jeg kan sagtens forsvare dens etablerede
status.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-02-03 16:10

> [...]

> sæt objektive kriterier, der rækker udover den mere personlige "smag og

Årh, hold da op med at rode fakta ind i det.Ih.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-02-03 10:24

> Årh, hold da op med at rode fakta ind i det.Ih.

Gotcha! Uh, jeg er en skælm.

MVH
Jens

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 10-02-03 20:13

Hej

> [...]
> jeg dog ikke sætte en finger på, og jeg kan sagtens forsvare dens etablerede

Har det selv på samme måde, det er en film jeg rigtig godt kan lide at
se, men jeg skal dæleme være i humør til den, da den ellers /virkelig/
er kedelig :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Mark Høserich

Dato : 11-02-03 14:54

> Har det selv på samme måde, det er en film jeg rigtig godt kan lide at
> se, men jeg skal dæleme være i humør til den, da den ellers /virkelig/
> er kedelig :)

Jeg har snakket med mange som måtte give op overfor Ole lukøje, og jeg har
selv blundet et par gange. Man kan dog dog kun sige at 2001 er en af
filmhistoriens vigtigste, hvis ikke den vigtigste, film. Den blanding af
"hverdagsrealisme" og historiefortolking som danner baggrund filmens unikke
stil. Normalt er film en form for konsenteret virkelighed, hvor man har
klippet det uvæsentlige/kedelige/hæmmende væk. "Vis ikke et gevær over
kaminen, hvis det ikke skal bruges", denne dramaturiske læresætning bruger
Kubrick netop ikke i 2001, og det er ofte det der for folk til sige den er
kedelig. Vi er vant til kun at få det at vide som vi har brug for. Er det
virkelig nødvendig at se en astronaut løbetræne når det har ingen sammenhæng
med handlingen ? Hvis man ønsker at lave en skildring af et troværdigt,
realistisk miljø til en rumfilm er svaret selvfølgelig ja. At, der
sandsynligvis fra Kubrick side lå en kunsterisk dimension bag valget af
scene, er jeg ikke i tvivl om.

M<a>RK

Fra : T. Liljeberg

Dato : 16-02-03 08:30

On Tue, 11 Feb 2003 14:54:24 +0100, "Mark Høserich"
<mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Man kan dog dog kun sige at 2001 er en af
>filmhistoriens vigtigste, hvis ikke den vigtigste, film.

Efter min mening en voldsom overvurdering af "2001".

Tom

--
It's a tiny bit arrogant of people to go
around worrying about those less fortunate.

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-02-03 23:16

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Kan Anders monstro tænke på Dr. Strangelove?

Ja... Det er skisme rigtig nok.. Pinligt at tage fejl af de to film

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk