Fight club - når fiktion inspirerer virkel~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 06-02-03 16:07

Fra : Kim Nielsen

Dato : 06-02-03 18:35

Jeg synes ikke rigtig det der har noget med fight club at gøre. Fight Club
handler om at gøre op med konventioner, ikke om at tjene penge.

mærkelig sammenligning.

herligst,

K.

Fra : Dopedog

Dato : 06-02-03 19:10

> Jeg synes ikke rigtig det der har noget med fight club at gøre. Fight Club
> handler om at gøre op med konventioner, ikke om at tjene penge.

> [...]

Jeg synes heller ikke det har en skid at gøre med Fight Club men det er
måske bare mig ?

-Ronnie

Fra : Stig Holmberg

Dato : 07-02-03 13:15

"Kim Nielsen" <job@g0dREMOVE.dk> wrote in message
> Jeg synes ikke rigtig det der har noget med fight club at gøre. Fight Club
> handler om at gøre op med konventioner, ikke om at tjene penge.

> [...]

Det er *ikke* tale om nogen sammenligning, men om *facts*, ifølge artiklerne
i B.T. er det Fight club filmen der har givet de indsatte idéen til
nævekampene.

Citat: Det barske og blodige sceneri er angiveligt foregået efter direkte
inspiration fra volds-kultfilmen "Fight Club", hvor mænd nat efter nat
kæmper mod hinanden.

http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=127742

Mvh. Stig

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 07-02-03 14:36

Stig Holmberg wrote:
> [...]
>
> Citat: Det barske og blodige sceneri er angiveligt foregået efter
> direkte inspiration fra volds-kultfilmen "Fight Club", hvor mænd nat

Hvor i ordet 'angiveligt' ser du facts ?
Derudover må man godt være kritisk når man læser, især hvis det er en
artikel i en formiddagsavis. Uanset de godt kan skrive noget fornuftigt en
gang i mellem, så er der ikke tale om gennemprøvede og beviste teorier, i
stedet handler det om at skrive en artikel der kan sælge avisen.
hygge,
Nicolai

Fra : Stig Holmberg

Dato : 07-02-03 17:15

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> wrote

> [...]
> gang i mellem, så er der ikke tale om gennemprøvede og beviste teorier, i
> stedet handler det om at skrive en artikel der kan sælge avisen.

Hvis vi som udgangspunkt skal antage at alle informationskilder er
upålidelige så er det jo ikke muligt at snakke om ret meget udfra facts, og
hvis du vælger at have den holdning er det din sag, iøvrigt er det ren
underholdning, hvem gider at bevise en så lille ting, vi menesker bliver
også bare nødt til at tro på noget en gang imellem hvis det virker
sandsynligt, og hvem skal bestemme det?

Mvh. Stig

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 07-02-03 20:02

Stig Holmberg wrote:
> [...]
> menesker bliver også bare nødt til at tro på noget en gang imellem
> hvis det virker sandsynligt, og hvem skal bestemme det?

Hejsa,
Nu skrev jeg ikke at alle informationskilder var upålidelige, men at man
skal være kritisk når man læser noget nyt. Det mener jeg især gælder når man
læser en artikel i en formiddagsavis (ligesom når man læser om Frederik og
Mary i sladderbladene).
Ud fra den artikel som du citerede mener jeg ikke at man kan snakke om facts
når de skriver: Det barske og blodige sceneri er angiveligt foregået efter
direkte inspiration fra volds-kultfilmen "Fight Club" - jeg ser absolut
ingen facts, men i stedet en artikel i hvilken forfatteren skyder skylden på
filmen Fight Club. Havde der stået noget i retning af "Fangerne indrømmer at
inspirationen til slåskampene blev fundet i Fight Club" jamen så fint nok,
men 'angiveligt' er for mig altså ikke facts.
Men du har helt ret, folk må helt selv om hvad de vil tro på, ingen tvivl om
det, men jeg mener også at lidt skepsis er sundt.
Go weekend,
Nicolai

Fra : Peter Lind

Dato : 07-02-03 16:05

> [...]
>
> Citat: Det barske og blodige sceneri er angiveligt foregået efter direkte
> inspiration fra volds-kultfilmen "Fight Club", hvor mænd nat efter nat

Der er ikke tale om *facts* - oprindelig var det ikke dig, men artiklen, vi
kritiserede. Den oprindelige artikel
( http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=127662 ) nævnte overhovedet ikke
Fight Club, mens opfølgningsartiklen (
http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=127742 ), der først blev offentliggjort
6 timer efter dit indlæg her i gruppen, nævner det citat du har givet...

Så vidt jeg kan se er der derfor kun en eneste kilde til Fight Club
sammenligningen, og det er Stig Holmberg...
Ret mig venligst hvis jeg tager fejl...

Og så vil jeg iøvrigt godt høre, hvorfor Raging Bull, Rocky filmene og Billy
Elliot ikke er blevet draget ind i denne debat, de handler da ligeså meget
om at slås i et fængsel, som Fight Club gør...
Hvorfor ikke istedet sige at kampene er inspireret af Snatch, der sjovt nok
også har Brad Pitt i en central rolle. Snatch handler så vidt jeg forstår,
især om at tjene penge på at få to fyre til at tæve hinanden. Noget der
overhovedet ikke optræder i Fight Club.

Hvem der end er kommet med Fight Club sammenligningen oprindelig, er i mine
øjne en idiot, pænere kan det ikke siges.

Med venlig, og stadig undrende, hilsen
Peter Lind
-der er træt af folk der lægger mere i en films titel end i dens historie.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 07-02-03 16:49

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Peter Lind
> -der er træt af folk der lægger mere i en films titel end i dens historie.

Hvis du nu brugte øjnene ville du se at i den oprindelige artikel, 6 linier
fra toppen står: "Volds-kult-film bag fangekampe" hvis du klikker på dette
link kommer du til denne side http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=right&aid=127658
begge sider kom på b.t. online samtidigt. Nu har jeg ikke købt avisen, men
der står de uforkortede historier, og der vil du evt. finde mere info.

Jeg sammenligner ikke nogetsomhelst, jeg viderebringer bare et link til en
artikel, at i nævner andre film der kunne have inspireret til kampe i danske
fængsler er ikke interessant da dette ikke er nogen menings-debat kun en
forholden sig til hvad der er nævnt i en avis, det må så være journalisten
du kan kalde idiot, men du mener måske han har grebet det ud af luften?

Mvh. Stig

Fra : Peter Lind

Dato : 10-02-03 22:25

> [...]
> link kommer du til denne side http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=right&aid=127658
> begge sider kom på b.t. online samtidigt.

Okay, det link så jeg ikke. Jeg undskylder hermed at have lagt Fight Club
sammenligningen over på dig.

> Jeg sammenligner ikke nogetsomhelst, jeg viderebringer bare et link til en
> artikel,

Ja, men du viderebragte den fuldstændig ukritisk, med Fight Club
argumentationen som det væsentligste, og stod fuldstændig på bagbenene, når
folk her i gruppen kritiserede sammenligningen.

> at i nævner andre film der kunne have inspireret til kampe i danske
> fængsler er ikke interessant da dette ikke er nogen menings-debat kun en
> forholden sig til hvad der er nævnt i en avis,

Det de fleste kritiserer er at filmen Fight Club skal beskyldes til at
inspirere til slåskampe, især såkaldte væddemåls 'gladiatorkampe', da filmen
overhovedet ikke handler om det. Da det ikke er dig, der er kommet med den
oprindelige sammenligning (beklager at jeg bla. troede det) så forstår jeg
ikke hvorfor du tager sådan på vej over debatten.

> det må så være journalisten du kan kalde idiot, men du mener måske han har
grebet det ud af luften?

Nej, B.T. journalist(er) citerer faktisk kun »Fængselsfunktionæren«, som
ganske vist kommer online på http://www.danskfaengselsforbund.dk/, men
åbenbart ikke med det nyeste nummer endnu. Så indtil jeg finder den
oprindelige artikel, og finder ud af hvem der er kommet med den oprindelige
Fight Club sammenligning, så kan jeg ikke rigtig sige hvem idioten er i
denne sammenhæng.

Men jeg har allerede nu på fornemmelsen at det er mange af de andre ting i
filmen, der påvirker fangerne. Jeg følte mig selv som indsat, da jeg så den
(identificerede mig selv voldsomt med Nortons figur) og jeg kan godt forstå
hvis mindre kvikke individer skulle have lyst til at te sig som Tylers
spacemonkeys - selv om filmen med al ønskelig tydelighed viser at det ikke
er vejen...

Men lad os vente og se den oprindelige artikel, så vi måske kan få klarhed
over det her - jeg synes da det er meget interessant at diskutere.

mvh
Peter Lind

Fra : KNL DtP

Dato : 06-02-03 19:39

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=127662

Hmm - jeg havde troet at der var nogen som havde i sinde at [spoiler] springe nogle
kreditkort-firmaer i luften eller noget i den stil, men nææ....

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Lind

Dato : 06-02-03 22:25

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.bt.dk/Krimi.pl?c=left&aid=127662

Gamle Mænd i Nye Biler - når fiktion inspirerer virkeligheden

http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=127731

Det har vel stort set ligeså meget med noget at gøre.

med undrende hilsen
Peter Lind

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 07-02-03 01:28

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=127731
>
> Det har vel stort set ligeså meget med noget at gøre.

Njoe, eller Vertical Limit?

http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=127722

Peter

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-02-03 21:11

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message

> "Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Njoe, eller Vertical Limit?
>
> http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=127722
>
> Peter

Hehe enig :D

og desuden er det latterligt at sige det er Fight Club's inspiration, da
kampene jo netop ikke er det centrale i filmen, men snarere en biting som
binder fyrene sammen til "Project Mayhem" og er det en (spoiler!->)
skitzofrenisk psykhopat uden mening i livet der står bag kampene i fængslet?

-Martin

Fra : Finn Nielsen

Dato : 09-02-03 09:01

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> [...]
> binder fyrene sammen til "Project Mayhem" og er det en (spoiler!->)
> skitzofrenisk psykhopat uden mening i livet der står bag kampene i fængslet?

Nu er der ret mange mennesker der totalt har misforstået Fight Club og
tror at slåskampene netop er det centrale i filmen. Jeg ser det ikke som
specielt usandsynligt at en fange ikke også kan misforstå den. Så det er
egentlig ikke så langt ude at den kunne "inspirere" nogle til vold.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-02-03 13:15

Finn Nielsen <spamtrap1@zznyyd.dk> writes:

> Nu er der ret mange mennesker der totalt har misforstået Fight Club og
> tror at slåskampene netop er det centrale i filmen.

Er det ikke mest folk, der ikke har set den? I hvert fald ikke i ædru
tilstand? Elementet "svage fanger tvinges til at slås og de andre
vædder om det" har jo slet intet med Fight Club at gøre, men skylder
Spartacus meget mere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Finn Nielsen

Dato : 09-02-03 18:02

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Er det ikke mest folk, der ikke har set den?

Jeg har mødt mange der har set den og har misforstået den. Jeg vil endda
gå så langt som at påstå at flertallet misforstår den (desværre).*

> I hvert fald ikke i ædru tilstand?

Jo. De fleste gider ikke bruge den tankevirksomhed der skal til for at
forstå Fight Club.

*: Denne gruppe undtaget (folk her går mere i dybden med film end de
fleste mennesker).

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/