Krage mobber musvåge. Hvorfor?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-03-03 15:31

Hej.
I dag så jeg (igen) en enlig krage "mobbe" en enlig musvåge.
Så er det jeg tænker: Sikken et spild af kalorier her i kulden.
Det var helt tydeligt at musvågen bare ville kredse højt oppe,
som den plejer, men den fik ikke fred for den vedholdende
krage.

Er der mon en "naturlig forklaring"?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
DK-3140 Ålsgårde

Fra : Georg Tranholm

Dato : 02-03-03 16:59

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var helt tydeligt at musvågen bare ville kredse højt oppe,
> som den plejer, men den fik ikke fred for den vedholdende

Hej

Jeg tror ikke krager opfatter en musvåge som sin naturlige fjende
hvad den jo heller ikke har grund til, men den opfatter "rovtøj"
som noget den enten skal flygte fra eller angribe. F.eks. har jeg
aldrig set en krage drille/ mobbe en duehøg eller vandrefalk.
Nu er det jo ikke bare krager der mobber. Jeg har tidligere set
en formation af gravænder mobbe en havørn. De styrede direkte
mod ørnen som flere gange måtte lave halsbrækkende
undvige-manøvrer som resulterede i at den slog flere koldbøtter
i luften, og til sidst måtte nødlande mellem nogle buske. Nogle
fugle vælger måske instinktivt et angreb som det bedste forsvar...

Mvh. GT