Gulirisk?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-03 11:20

Mandag morgen (i rimtåge, minus 2 grader) fik mine
ophængte mejsekugler besøg af et par halemejser.
(Foruden de sædvanlige mejser). Det er altid en
stor glæde at se halemejserne, men nok ikke noget
særligt at skrive om her.

Mit spørgsmål handler om 2 andre små gæster på
lynvisit samme morgen. De var lige så små, som
blåmejser. Men jeg synes ikke de lignede nogle, jeg
kan finde i mine fuglebøger.

Mest lignede de gulirisk. Men kan det passe? Mine
fuglebøger viser ikke nogen antydning af lidt "gult"
på vingebåndet, som jeg mener at jeg så.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
200 m fra Hornbæk Plantage, DK-3140 Ålsgårde.

Fra : Ditte og Anders Zusc~

Dato : 27-02-03 16:10

> Mest lignede de gulirisk. Men kan det passe? Mine
> fuglebøger viser ikke nogen antydning af lidt "gult"
> på vingebåndet, som jeg mener at jeg så.
Hej
Det lyder mere sandsynligt med Grønsisken.
VH AZ

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-03 16:39

Ditte og Anders Zuschlag skrev:
> Hej
> Det lyder mere sandsynligt med Grønsisken.
> VH AZ

Tak. Den køber jeg.

Altså en af vore allermindste finkefugle kommer her forbi
som vintergæst. Hvilket får mig til at sige at vi ikke skal
fjerne alle nåletræerne fra skovene. Visse af mine kolleger
i DN har ofte kun hån tilovers for nåletræer i Danmark.
Al ting med måde, siger jeg så.

Jeg mener at have set grønsisken i små flokke fouragere
på gråbynke om efteråret. Dem man ser nu må jo være
på vej mod nord igen?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt