Skæv bremseskiver
Fra : Tommy Hasen

Dato : 12-03-03 02:17

Hej
Min forgaffel ryster når jeg bremser, der er ikke slør i hjul eller gaffel.
Forhjulet kan rotere frit en kvart omgang, resten af vejen slæber
bremseklodserne på. Kører jeg uden at bremse bliver skiven ikke varm.
Jeg er i tvivl om skiven er skæv, hvis den er, er der så nogen grund til at
skifte den, så længe jeg kan leve med rystelserne, jeg tænker på
sikkerheden, bremseevne ?

--
Vh
Tommy

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 12-03-03 03:26

En anden mulighed måske:

Prøv at kigge på dit fordæk. Er det ikke lidt "asymetrisk-ujævnt" på hver
side af midten? Det såkaldte "hæl-tå fænomen". Og så kunne du jo overveje et
nyt dæk, hvis det er slemt. Men det vil jo komme igen og der nok ikke meget
du kan gøre ved det, det skulle da lige være at undlade at bruge forbremsen

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 12-03-03 23:50

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> du kan gøre ved det, det skulle da lige være at undlade at bruge

Henrik.
Ku' du ikke forklare mig hvad der menes med "Hæl-Tå fænomenet".
Jeg har set udtrykket brugt ret ofte her i nyhedsgruppen, uden at forstå
hvad der menes.
Hvad er "...lidt "asymetrisk-ujævnt" på hver side af midten..."?
Hvordan opstår fænomenet og kan man undgå det ?
Venlig hilsen
Spørge-Jørgen )

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-03-03 22:38

Undskyld det sene svar. Men de sidste dage i Thailand kunne jeg ikke komme
på NG. Og nu er jeg tilbage i DK.

Det er lidt svært at forklare:
Men hvis du kigger på dit fordæk (under forudsætning af at det ikke er helt
nyt), er trædepuderne omkring midten ikke slidt ens. Hver 2. lav og de andre
er højere.....
Jeg har fået fortalt at man kan minimere fænomenet ved ikke at bremse "ind i
sving", men helt undgå kan du ikke (jo hvis du ikke bruge forbremsen )

Jeg ved ikke om det hjalp dig lidt.

Jeg tror aldrig jeg har et dæk, som ikke har problemet.

--
Mvh.
Henrik (Svare-Søren)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-03-03 10:01

Tommy Hasen wrote:
> [...]
der så
> nogen grund til at skifte den, så længe jeg kan leve med

....kommer vel an på, hvor store de rystelser er - som du
fortæller det, er skiven skæv...

....kan du ikke finde en ny uoriginal i "Mc-nøglen"?
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-03-03 11:52

> Min forgaffel ryster når jeg bremser.
> Jeg er i tvivl om skiven er skæv

Hej Tommy

Din skive er skæv. Den kan måske rettes ud ved at slå på den. Tænk på den
som at den alligevel er ødelagt, så det kan ikke blive værre. En skæv skive
nedsætter din bremseevne, og den bør skiftes. Jeg kender en, øhh ganske
perifert naturligvis, som kørte på en Yamaha XJ 600 med en skæv
forbremseskive. Den begyndte pludselig at slå revner. Lad være med at køre
med skæve skiver. Det kan ende helt galt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen