Et bremse sp. fra en total idiot :o)
Fra : Tonny Juhl Petersen

Dato : 11-03-03 22:30

Jeg har nu instillet ventiler, justeret greb, tomgang skiftet olier osv.
osv. (det er meget længe siden jeg sidst har rodet med Knallert) alt det har
jeg gjordt med den fine "politikens bog om mc vedl..." i hånden

Det eneste jeg ikke fatter og jeg ikke kan finde i bogen er hvordan jeg
justerer Bremseklodserne(skoene eller hvad de nu hedder Dvs. de klodser
der laver friktionen på skiven, (det er selfølgelig på en hydralisk
skivebremse alm. bremseklodser kan jeg godt klare det er jo bare kablet der
skal skrues lidt

Jeg har nemlig opdaget at der er bremse friktion i min forhjulbremse, På min
nye discount scoot sikke meget man lærer om sin mc når man splitter den
ad hehe

Hvis der er en der har en ide ville jeg være meget taknemmelig?

Fra : Bjørn S

Dato : 11-03-03 22:40

Snip -----------
> [...]
> de klodser der laver friktionen på skiven, (det er selfølgelig på en
> hydralisk skivebremse alm. bremseklodser kan jeg godt klare det er jo

Hej Tonny,
Bremseklodser på en skivebremse burde ikke være nødvændigt (eller for den
sags skyld muligt) at juster, de er normalt selvjusterende.
Pakninger og støvhætter alene er nok til at returnere bremsecylindrene til
friløb, med mindre der er hæng i calipper, men det er nok din scooter for ny
til
Dog har jeg aligevel set skivebremser hvor der er justering (men ikke på
MC), 1 på hver side, den ene bestemmer afstanden - eller klaringen til
skiven, og den anden sørger for centrering af klodserne. Kan det være en
sådan old"kinesisk" anordning på din ?

/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 11-03-03 22:50

Bjørn S wrote:
..
> Pakninger og støvhætter alene er nok til at returnere
> bremsecylindrene til friløb, med mindre der er hæng i calipper, men

Nah, en lille skrivefejl, læs støvhætter, og for den sags skyld, der vil
altid være en smule kast i skiverne * som også vil dytte stemplerne tilbage,
pakningene burde helst løbe uden returtrang

* Hvilket minder mig om en gut jeg gik på teknisk skole sammen med, han var
ikke den som opfandt krudtet, men lidt for tæt på da det sprang
Han havde hørt det med at skiverne også var med til at returnere klodserne
( vi taler om /100 - dele), så på sin gamle Mercedes dieselhakker la han ind
1/10 mm kast da han drejet dem på en af skolens drejebænke. Hvordan gik det
så, undret vi andre os om ? Joda, de fungerte, men den rystet skam noget i
pedalen ved opbremsing .............

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 11:59

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
> [...]
tilbage,
> pakningene burde helst løbe uden returtrang

Forkert!
Den ene (hvis ikke eneste) af bremsstemplets pakninger er en tyk kvadratisk
O(?)-ring, som netop vrider sig lidt førend at stemplet begynder at glide -
Ved aflastning
af bremsetrykket vil dette vrid modsvarende trække stemplet tilbage!!

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 12-03-03 13:51

Armand wrote:
> [...]

> Ved aflastning
> af bremsetrykket vil dette vrid modsvarende trække stemplet tilbage!!

Ups, ja, så var min første skrift korrekt, det er det med at kode lærdom
og erfaring, og ikke mindst at huske det ;-O

/Bjørn

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 11-03-03 22:47

> Det eneste jeg ikke fatter og jeg ikke kan finde i bogen er hvordan jeg
> justerer Bremseklodserne.....
snipz
> Jeg har nemlig opdaget at der er bremse friktion i min forhjulbremse.....
snipz

Du justerer dem ikke - derfor finder du ikke noget om det i bogen
Princippet er at de presses så lang tilbage, som nødvendigt er, når skiven
roterer og du har sluppet bremsen. At den slæber lidt på er ikke et problem,
men hvis det er meget, skal du muligvis rense caliperen/stemplet og evt.
glidestænger, som klodserne hænger på/styres af.

Omvendt kan man sige, at hvis den slæber på nogle steder og ikke andre
steder - så har du måske en skæv skive (har oplevet det og fik den skiftet).

Det korte af det lange: Hvis det kun er lidt - så tag det roligt....

Peter HH
CBR600F4 - DMCN#2
www.hasselbalchs.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-03 00:20

Peter Hasselbalch wrote:
> men hvis det er meget, skal du muligvis rense caliperen/stemplet og evt.
> glidestænger, som klodserne hænger på/styres af.

.... men det burde vel ikke være nødvendigt på en ny maskine ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Tonny Juhl Petersen

Dato : 12-03-03 01:03

Næ du har ret Hans

Men indtil vidre har jeg lavet en del justerings arbejde, og skilt og samlet
en masse der ikke burde være nødvendigt for en ny maskine
men ok 11550.- for en 125ccm, så der er jo lidt at løbe på

VH Tonny

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-03 10:55

Tonny Juhl Petersen wrote:
> Men indtil vidre har jeg lavet en del justerings arbejde, og skilt og samlet
> en masse der ikke burde være nødvendigt for en ny maskine
> men ok 11550.- for en 125ccm, så der er jo lidt at løbe på

Det kan du jo have ret i ... :)

Men ihvertfald må den godt slæbe en lille smule sådan en
skivebremse.. :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Tonny Juhl Petersen

Dato : 12-03-03 00:05

Til Bjørn S og Peter H

Mange Tak skal i have, for forklaringerne. ))
Jeg har lidt svært ved at vurdere om det er meget eller lidt, jeg kan bare
ikke fordrage når noget piver eller knager(i kender det sikkert godt fra jer
selv) men som Peter siger så kan det være en skæv skive, og det tror jeg han
kan have ret i da det kun er i en del af skiven der er friktion, og Bjørn jo
det er godt nok en kina discount cykel lol. så det kan da være der er eller
anden anordnig, jeg kigger imorgen

VH Tonny

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 11:11

Tonny Juhl Petersen <farout@pc.dk> skrev i en
> [...]
han
> kan have ret i da det kun er i en del af skiven der er friktion,

Kør en tur rundt i kvarteret uden at bruge forbremsen, og mærk efter om
forskiven ligefrem bliver varm af blot at køre - Kun i så fald er det
kritisk!

Og så lige et hip til din knallert-viden(?) !
Man efterjusterer ikke andet end kablerne på kablerne!
Bremser, kobling og karburator(er) justeres på emnet - Stilleskruer på
kabler er kun til at trimme det slup der er nødt til at forekomme p.g.a.
ændret belastning ved styrets bevægelser!!!! :-|

--
Armand.

Fra : Tonny Juhl Petersen

Dato : 12-03-03 21:13

Tak skal du have

Men uanset hvad jeg gør for at få det til at virke er fint med mig , så hvis
jeg får det slup der skal til ved at "efterjustere" så vil jeg i min
uvidenhe kalde det du siger for ordkløveri(sagt i alt venskabelighed)

VH Tonny

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 21:36

> [...]
> jeg får det slup der skal til ved at "efterjustere" så vil jeg i min
> uvidenhe kalde det du siger for ordkløveri(sagt i alt venskabelighed)

Jeg er ofte ordkløveren her på gruppen!
Det skyldes især at man på skrift, som hér; bliver nødt til at bruge de helt
korrekte definitioner for at vi alle forstår hinanden. Men ofte føler jeg
tillige behov for at springe ind og rette folks banale misforståelser
hvorved at de kan komme videre med bedste viden!
Hvad kabeljustering angår, så vil der, hvis man justerer tomgangen v.h.a.
kablets skrue-nipler, ske det at modellen gasser op når man drejer styret
til den ene side!
Denne effekt er lige uhensigtsmæssig hvadenten det drejer sig om gas,
kobling, choker eller bremse -kablet

Forresten: Bare rolig, jeg plejer at kunne tage nogle hug sålænge det er
relevant!

--
Armand.