Kronhovedlejer Ducati 996
Fra : T.T.Toft

Dato : 11-03-03 12:11

Hej

Er der nogen i gruppen der kan svare mig på, hvorfor Ducati (åbenbart i hele
748-998 serien) har monteret sfæriske kuglelejer i kronhovedet.

Umiddelbart ville jeg tro, at et sfærisk kugleleje (i dette tilfælde et
40467-leje) ikke har samme slidstyrke og holdbarhed som et konisk rulleleje
(tilsvarende mål 32907-leje).

Kan det være på grund af mindre rullemodstand ?

M.v.h.
Thomas

Fra : Bjørn S

Dato : 11-03-03 12:18

T.T.Toft wrote:

> Hej

> Er der nogen i gruppen der kan svare mig på, hvorfor Ducati (åbenbart i hele
> 748-998 serien) har monteret sfæriske kuglelejer i kronhovedet.

Er det ikke fordi kronrørsvinkelen på nogle af de modeller kan justeres /
ændres ?

/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 11-03-03 14:18

Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:b4kgkf$bef$1@abbeden.bunk.cc...

> Er det ikke fordi kronrørsvinkelen på nogle af de modeller kan justeres /
> ændres ?

Jup!

--
Armand.

Fra : T.T.Toft

Dato : 11-03-03 15:09

Måske - men jeg vil ikke umiddelbart mene dette alene er grunden, idet det
jo ikke er vinklen imellem lejebanen som der direkte ændres på, men hele
kronhovedrøret som man drejer, hvorved lejets yderrings placering følger
med. (og der er tale om en ændring på ialt 1½ grad - standard minus 1 / plus
½, så vidt jeg husker).

Ellers skulle man jo ikke kunne anvende koniske lejer hvis kronhovedvinklen
er mindre end 64,5 og større end 66 grader, og det er vel ikke tilfældet -
eller ??

Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 11-03-03 15:16

> [...]
> kronhovedrøret som man drejer, hvorved lejets yderrings placering følger
> med. (og der er tale om en ændring på ialt 1½ grad - standard minus 1 /

Jep men hvis man kan justere kronrørsvinkel skal man bruge sfæriske lejer.
Hvis man blot ændre offset kan koniske rullelejer bruges.

Og det er alene grunden. Rullemodstand i lejerne ved styring har ingen
praktisk betydning. Især ikke når man samtidig monterer en styrdæmper for at
gøre styringen mere træg. Desuden er styrudslaget ved kørsel over 30 kmt
begrænset til nogle få °.

Mads Lund
Ninja9RT, som gerne vil have en WP GP gaffel, men ikke til 45.000 kr

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-03 00:27

Mads Lund wrote:
> Ninja9RT, som gerne vil have en WP GP gaffel, men ikke til 45.000 kr

Du skal da ta' den Gori-stilen og hoppe ind til forgaffel-forhandleren
med Kawa'en under armen ..

Mads Lund: "Øøh .. den siger WP"
Forhandler: "Ja selvfølgelig siger den WP"

)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)