Hvad ville i vælge af disse to forsikinger~
Fra : Morten Juel

Dato : 10-03-03 22:59

Hejsa alle

jeg er da i splittelse..

hos GF kan jeg få cyklen for 1300,- pr år i ansvar
hos Fair kan jeg få cyklen for 2800,- pr år i ansvar + ½kasko
(tyveri+hærværk)

Cyklen er en 93'er DR350SET værdi er ved 30+ med det udstyr den har på...

Hvad ville i vælge ?

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-03-03 23:28

Morten Juel wrote:

> [...]
> (tyveri+hærværk)
>
> Cyklen er en 93'er DR350SET værdi er ved 30+ med det udstyr den har på...

Det kommer helt an på tyveri/hærværksrisikoen. Jeg ville alligevel gå efter
den til 2800,- når den ikke koster mere.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 (der også snart burde udvides til ½kasko) og MTX125R (for billig til

Fra : wheeler

Dato : 10-03-03 23:40

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> (tyveri+hærværk)
>
> Cyklen er en 93'er DR350SET værdi er ved 30+ med det udstyr den har på...

[KLIP]

Afhænger af to ting:
Som udgangspunkt er forsikring en dårlig forretning for forsikringstager
(forhåbentligt). Man bør derfor blandt andet gøre op med sig selv, om man
økonomisk vil kunne klare et givent tab selv. Når man til den konklusion, at
det kan man ikke - lyder det fornuftigt at lade sig forsikre - den modsatte
konklusion, altså at man godt kan klare "skaden" selv, uden at skulle gå fra
hus/hjem/MC fører nødvendigvis ikke til ræsonnementet "ikke forsikring", men
er som alt andet en afvejning af risiko ctr. gevinst og er vel i sidste ende
et temperamentspørgsmål.

Á propos gevinst - for at vurdere denne er du nødt til at kende
selvrisikoen - det gør du vel =.-o?

Men som sagt dit spørgsmål lader sig vanskeligt besvare, og kan kun vurderes
ex post :-/

Btw. så kommer hærværksdækning på MC(i praksis) typisk kun på tale ifm.
tyveri - og de 1.500 kr. du (evt.) sparer ved at nøjes med ansvarsdækning
kunne så passende gå til en af de bedre Abus-låse. Alternativt en alarm?

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 00:18

> Á propos gevinst - for at vurdere denne er du nødt til at kende
> selvrisikoen - det gør du vel =.-o?

Den er på 3500,- men hvad får man af forsikringen får man de 30K som cyklen
er vær ? altså minus de 3½K ?!?

Fra : Tonny Juhl Petersen

Dato : 10-03-03 23:49

Jeg må sige at jeg har rimeligt dårlig erfaring med fair's forsikrings
tilbud, de er bare ikke de samme når du ser dem på skrift som det du har
aftalt i telefonen. eksempelvis så fik jeg et kanon tilbud på min bil 4600.-
pr. år inkl friskade osv. (Superelite) men da jeg fik papirerne var det en
anden historie bla. en selvrisiko på 5kilo
Så husk at Nær læse! papirene når du får dem

VH Tonny

Fra : Thomas Veber

Dato : 10-03-03 23:55

> hos GF kan jeg få cyklen for 1300,- pr år i ansvar
> hos Fair kan jeg få cyklen for 2800,- pr år i ansvar + ½kasko
> (tyveri+hærværk)

Det er 1.500,- kr. om året for at få 15.000,- hvis den bliver stjålet... Jeg
havde gjort det!

Hilsen Thomas
Cagiva Mito som er "Abus-forsikret"

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 00:19

> Det er 1.500,- kr. om året for at få 15.000,- hvis den bliver stjålet...
Jeg
> havde gjort det!

Nej det er 2800 om året, og får man kun½delen af cyklens værdi ?

Fra : Thomas Veber

Dato : 11-03-03 09:08

> Nej det er 2800 om året, og får man kun½delen af cyklens værdi ?

Nej . Hvis ansvarsdelen koster 1.300,- må kaskoen jo nødvendigvis koste
2.800-1.300 = 1.500,- eller hvad? Ansvarsforsikringen ville jeg nok ikke
spare væk

Spørgsmålet er, om halv kasko måske i virkeligheden betyder, at man får hele
beløbet, men kun ved tyveri eller hærværk? Det er det jeg helst vil forsikre
mig imod, for det er jo mere eller mindre ikke noget man ellers kan gardere
sig imod. Smadrer man cyklen ind i et vejtræ kan man jo altid bebrejde sig
selv (uden at man dog får penge af den grund). Så hvis 1.500,- om året,
betyder at man får sine 30.000,- igen ved tyveri syntes jeg ikke at der er
noget at betænke sig på...

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 10:02

> Nej . Hvis ansvarsdelen koster 1.300,- må kaskoen jo nødvendigvis koste
> 2.800-1.300 = 1.500,- eller hvad? Ansvarsforsikringen ville jeg nok ikke
> spare væk
Hehe nåårh ja ) **bling** ) hvem bestemmer hvad ens cykel er vær hvis
den bliver stjålet, og er tilbehør som öhlins dæmpere med til at hæve prisen
?!

> Spørgsmålet er, om halv kasko måske i virkeligheden betyder, at man får
hele
> beløbet, men kun ved tyveri eller hærværk?
Jeps det er det det betyder !

> [...]
> betyder at man får sine 30.000,- igen ved tyveri syntes jeg ikke at der er
Ja, det kan jeg da godt se når du sætter det sådan op, det gør jeg sq
Tak for tankerne

Mvh
Morten

Fra : wheeler

Dato : 11-03-03 13:14

Thomas Veber wrote:

> [...]
> betyder at man får sine 30.000,- igen ved tyveri syntes jeg ikke at der er

[KLIP]

Selvom cyklen har en nypris på eksempelvis 30 K, så er det desværre alene
genanskaffelsesprisen forsikringsselskabet går ind og dækker (ved
taksator).
Dette har alle dage været fast praksis!

I Mortens tilfælde er det tilmed kun ½-delen af genanskaffelsesprisen som
dækkes. Hertil skal fratrækkes en relativ høj selvrisiko på 3½K

Regnestykket bliver som følger: kr. 15.000(Genanskaffelsespris på
skadestidspunktet??) fratrukket kr. 3.500 (selvrisiko) = kr. 11.500

Dette skal holdes op mod en mer-præmie på kr. 1.500/år

Hertil kommer et evt. anciennitets-tab, samt at en evt. total skadet MC
overgår til forsikringsselskabets eje (som regel ville der alternativt -
forhåbentligt - være et par tusinde eller 5 at hente der, hvis ikke så kan
det hele måske være lige meget =

Jo mere jeg tænker over det, desto mere hælder jeg til, at det er en endog
meget dårlig forretning for forsikringstager, og kun bør tilrådes hvis ens
økonomiske situation ikke levner luft i budgettet!

Brug hellere de 1.500 kroner på en ulykkesforsikring med en ulykkessum på
1½ mill ved ulykke på MC, som kan gøre tilværelsen "lidt lettere" hvis
uheldet er ude 7-9-13!

Håber du kan bruge det som lidt inspiration.

Wheeler
RD 350 YPVS
TDR 125R

Fra : wheeler

Dato : 11-03-03 13:14

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 13:34

> Selvom cyklen har en nypris på eksempelvis 30 K, så er det desværre alene
> genanskaffelsesprisen forsikringsselskabet går ind og dækker (ved
> taksator).
> Dette har alle dage været fast praksis!
Hehe ja men alle de andre koster også den pris eller + !

> I Mortens tilfælde er det tilmed kun ½-delen af genanskaffelsesprisen som
> dækkes. Hertil skal fratrækkes en relativ høj selvrisiko på 3½K
Nej ikke true det er hele prisen, ½kasko er bare kun tyveri + hærværk og
ikke ved egne styrt !

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-03-03 23:59

> [...]
> (tyveri+hærværk)
> Cyklen er en 93'er DR350SET værdi er ved 30+ med det udstyr den har

Det afhænger helt af risikoen for at den blev stjålet der hvor den holder.
Havde jeg den parkeret i en lukket garage (også med lås på cyklen) i et
område som ikke kendt for indbrud, så ville jeg gå med den til 1300,-.

Det afhænger også lidt af selvrisikoen. Er den meget stor, giver det self.
også en fordel til den billige.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 11-03-03 02:19

Det kommer bl.a. an på bonustab og selvrisiko, v. skade. Regn på, hvad det
koster dig at have en skade. Og hold det op mod den dækning du ville få, v.
fx. tyveri. Ofte viser det sig jo ved mindre skader, at det ikke kan betale
sig at bruge kasko'en på forholdsvis billige MC'er.
Og så kommer det også an på hvilket område MC'en er i. Er der stor risiko
for tyveri/hærværk??

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : carlsen

Dato : 11-03-03 11:00

HVAD MED TOPDANMARK?
MVH.
CARLSEN

Fra : Dun@nt

Dato : 11-03-03 13:00

carlsen <carlsen@adslhome.dk> skrev:
>HVAD MED TOPDANMARK?
>MVH.
>CARLSEN
>KLIP<

Jeg skiftede fra Top Danmark til Bauta/lærerstandens i efteråret -
bespaelse på 60% (og i top danmark havde jeg endda MCTC rabat !)
ny pris (ansvar) 860 pr år

Dunant
Der HADER forsikringsselakaber

XJ 600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 13:34

> HVAD MED TOPDANMARK?
Uha de er dyre ;o(

Mvh
Morten

Fra : driver

Dato : 11-03-03 12:57

> [...]
> (tyveri+hærværk)
>
> Cyklen er en 93'er DR350SET værdi er ved 30+ med det udstyr den har på...

Enhver forsikring er et væddemål med forsikringsselskabet. Enten taber du -
eller også taber forsikringsselskabet.
Hvis du tror på, at du ikke får brug for forsikringen skal du selvfølgelig
ikke tegne kaskoforsikring - men ....
Der er igen der kan rådgive dig om, hvad der er mest fornuftig - det er en
trossag.
mvh
driver

Fra : Morten Juel

Dato : 11-03-03 13:35

> [...]
> eller også taber forsikringsselskabet.
> Hvis du tror på, at du ikke får brug for forsikringen skal du selvfølgelig
Jeg er ikke bange for at få den stjålet, men jeg ved til gengæld også at jeg
ikke får råd får om 1 -1½ år til en ny cykel hvis den gør ;o((

Mvh
Morten