Skummet olie ??
Fra : Pede Larsen

Dato : 09-03-03 20:50

Jeg har lige tjekket olie på dyret, og erfaret at det lingner noget pisket
skummet mælk :( den er helt hvid med små luft bobler i, nærmest som grød :(
Jeg har kørt 7000km. på olien og på fyldt hvis den var lidt lav, ca. 1½
liter olie på 7000km.
Nu er det jo en luft kølet cylender og ikke vand kølet.
Kan det være top pakningen den er gal med ?

Det er en 1cylenderet luftkølet 4 takter.......på 350ccm.

MVH..........
Pede larsen (Næstved)
En 2 takter har 2 takter for lidt.
www.pedelarsen.dk en side om MC.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=219

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-03-03 21:02

"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
:(
> Jeg har kørt 7000km. på olien og på fyldt hvis den var lidt lav, ca. 1½

Det var langt på olien... Jeg kører jo på en 600cc Honda som ligner din
lidt, og jeg skifter olie for hver 3000km, cirka. API SJ olie, ikke noget
billigt lort på mine 4-taktere.

> Nu er det jo en luft kølet cylender og ikke vand kølet.
> Kan det være top pakningen den er gal med ?

Nej, det vil ikke gide det symptom, det er forbeholdt cykler med radiator.
Det er nok snarere bare for meget kondensvand i olien. Kør en længere tur så
motoren bliver gennemvarm, sådan en times tid på landevejene, og se om det
ikke forsvinder af sig selv. Men jeg ville nu skifte olie alligevel.

Rittig

Fra : flemsus

Dato : 09-03-03 22:31

"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Kan det være top pakningen den er gal med ?
>
> Det er en 1cylenderet luftkølet 4 takter.......på 350ccm.

Hvis du har kørt mange småture og motoren ikke er blevet ordentlig varm
bliver olien sådan, og så er smøreevnen ikke for god skal jeg hilse og sige.

Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-03-03 22:52

On Sun, 9 Mar 2003 20:49:36 +0100, "Pede Larsen" <pede@stofanet.dk>
wrote:

Hej.

>Jeg har lige tjekket olie på dyret, og erfaret at det lingner noget pisket
>skummet mælk :( den er helt hvid med små luft bobler i, nærmest som grød :(

Jeg skrev for et par år siden om en lignende oplevelse.
Al olien i motoren var pisket til hvid flødeskum der væltede ud af
udluftningen.
Det var samme dag som jeg havde foretaget olieskift, og i overmod
anvendt noget af Kvickly's billige bras som de kalder god olie.
Der var ikke tale om kondensvand eller andre "fremmedlegemer".
Blot for dårlig olie.

Efter den oplevelse står den på fuldsyntetisk kvalitetsolie til mine
cykler.
Den olie du fylder på din motor kan ikke være god nok.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Pede Larsen

Dato : 10-03-03 23:40

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> cykler.
> Den olie du fylder på din motor kan ikke være god nok.

Det er ellers en fuld syntetisk olie jeg har brugt, og jeg har lige set at
jeg kun har kørt 5.000km på den hmmmm
well jeg har købt noget ny nu, og skal skifte de imorgen, tak for svarenen
:)

Fra : Armand

Dato : 11-03-03 04:37

> [...]
> jeg kun har kørt 5.000km på den hmmmm
> well jeg har købt noget ny nu, og skal skifte de imorgen, tak for svarenen

Kulde og korte ture. Begge dele er faktorer som medfører at kondens opbygger
sig i motorblokken (=> olien) samtidig med at olien ikke bliver så varm at
vandet
damper ud!
Er der oliekøler på så'en en 3½'er?
Ifald: dæk den af under daglig småkøren på denne årstid!!!

Endelig kan der også være en fejl ved den udluftning(s-slange) der skal
forekomme imellem motor (gearkasse eller ventildæksel) og luftfilterkasse så
vanddampen ikke kommer ud af motorblokken:
- Er den af en eller anden grund afmonteret/proppet af)?
- Er der et knæk på den et sted?
- Er der monteret K&N-enkeltfilter, så luftfilterkassen er væk?

Var forøvrigt forbi på www.dkfritidmotorcykel for at erfare hvilken model
det drejer sig om:
Bopæl i Næstved, og ikke i klub - Ka' du så se at komme ud forbi Suså!!!

--
Armand.

Fra : Pede Larsen

Dato : 11-03-03 09:00

--

> [...]
opbygger
> sig i motorblokken (=> olien) samtidig med at olien ikke bliver så varm at
ja den er i stellet :)

> [...]

> - Er der et knæk på den et sted?
> - Er der monteret K&N-enkeltfilter, så luftfilterkassen er væk?
Ok det vil jeg tjekke
Og jo der er KN på men det er i den orginale luft filter kasse .

> Var forøvrigt forbi på www.dkfritidmotorcykel for at erfare hvilken model
> det drejer sig om:
> Bopæl i Næstved, og ikke i klub - Ka' du så se at komme ud forbi Suså!!!
Jeg har tænkt på det :)
Det må jeg lure lidt nærmere på :)

Fra : Armand

Dato : 11-03-03 14:16

> Jeg har tænkt på det :)
> Det må jeg lure lidt nærmere på :)

Skal du da ligefrem føres??
Send mig din adresse, og jeg skal sørge for at man inviterer dig
personligt(!) til førstkommende sammenkomst i klubben!!
Medlemmerne er ikke en flok vilde årsunger, så du falder sikkert fint ind i
flokken, og jeg syntes at have hørt at man (endelig) har fået købt
lokalerne - Så et frisk og engageret nyt medlem er lige hvad man kan bruge,
ikke mindst hans kontingent

--
Armand.