/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skift af forgaffelolie GSXR-250
Fra : Chrille


Dato : 09-03-03 13:44

Hejsa alle

Jeg er lige gået i stå her midt i det hele. Ville lige skifte olie i
forgaflen da jeg ikke har nogen ide om hvor gammel den er.

Jeg har taget forhjulet af for at komme til de skruer der sidder under
gaffelbenet, men de går så stramt at jeg er usikker på at det er rigtigt det
jeg gør.
Skal jeg bare tage ved og skrue dem lidt ud så olien løber ud eller er jeg
helt galt på den? Der er vel ikke links gevind?

Mvh
Christer



 
 
Claus Rittig (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-03 14:50

"Chrille" <chrille[REMOVE]@chrille.dk> skrev i en meddelelse
news:b4fcus$b5p$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har taget forhjulet af for at komme til de skruer der sidder under
> gaffelbenet, men de går så stramt at jeg er usikker på at det er rigtigt
det
> jeg gør.
> Skal jeg bare tage ved og skrue dem lidt ud så olien løber ud eller er jeg
> helt galt på den? Der er vel ikke links gevind?

Du er helt galt på den, tror jeg. Det kunne lyde som om du er ved at skille
forgaflen ad - er det nødvendigt? Er der ikke et par små aftapningsskruer på
siden eller bag på benene? (nede ved bunden).
I så fald kan du bare tappe olien af der, og hælde ny olie på i toppen, og
så behøver du ikke afmontere forhjulet.

Rittig



Andrew (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 09-03-03 14:52

Hej

Jeg er helt nybegynder og har osse en GSXR 250'er. Er det bare alm olie
eller er der speciel forgaffelolie?

Hvor mange liter skal der præcist i`?

Mvh Anders

>
> > Jeg har taget forhjulet af for at komme til de skruer der sidder under
> > gaffelbenet, men de går så stramt at jeg er usikker på at det er rigtigt
> det
> > jeg gør.
> > Skal jeg bare tage ved og skrue dem lidt ud så olien løber ud eller er
jeg
> > helt galt på den? Der er vel ikke links gevind?
>
> Du er helt galt på den, tror jeg. Det kunne lyde som om du er ved at
skille
> forgaflen ad - er det nødvendigt? Er der ikke et par små aftapningsskruer

> siden eller bag på benene? (nede ved bunden).
> I så fald kan du bare tappe olien af der, og hælde ny olie på i toppen,
og
> så behøver du ikke afmontere forhjulet.
>
> Rittig
>
>



Claus Rittig (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-03 15:10

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:b4fgun$pj9$1@sunsite.dk...

> Jeg er helt nybegynder og har osse en GSXR 250'er. Er det bare alm olie
> eller er der speciel forgaffelolie?
> Hvor mange liter skal der præcist i`?

> > > Jeg har taget forhjulet af for at komme til de skruer der sidder under
> > > gaffelbenet, men de går så stramt at jeg er usikker på at det er
rigtigt
> > det
> > > jeg gør.
> > > Skal jeg bare tage ved og skrue dem lidt ud så olien løber ud eller er
> jeg
> > > helt galt på den? Der er vel ikke links gevind?

> > Du er helt galt på den, tror jeg. Det kunne lyde som om du er ved at
> skille
> > forgaflen ad - er det nødvendigt? Er der ikke et par små
aftapningsskruer
> på
> > siden eller bag på benene? (nede ved bunden).
> > I så fald kan du bare tappe olien af der, og hælde ny olie på i toppen,
> og
> > så behøver du ikke afmontere forhjulet.

Citering, citering. Det er da ikke så svært, er det?
Svar UNDER det citerede, så teksten er til at læse.
Nej, der skal speciel forgaffelolie i, typisk single grade SAE10, men det
kan du læse i din reparationshåndbog hvor der også står hvor meget olie der
skal i. Det varierer jo fra gaffel til gaffel, så det ved jeg kun noget om
til mine egne cykler. Drop det med at hælde en mængde på, og mål istedet
hvor langt der er fra toppen af gaflen til oliespejlet - og hæld så frisk
olie på til samme afstand. Det er mere præcist, og lettere at justere på.
Jeg har aldrig set en gaffel hvor der skulle flere liter i, det er ofte kun
omkring en halv liter.

Rittig



Chrille (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Chrille


Dato : 09-03-03 16:23


"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:b4fgun$pj9$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg er helt nybegynder og har osse en GSXR 250'er. Er det bare alm olie
> eller er der speciel forgaffelolie?
>
> Hvor mange liter skal der præcist i`?
>
> Mvh Anders
>

Hej Anders

Ifølge en teknisk produktbeskrivelse jeg har skal der 417 ml i hvert ben.

Jeg mailer den lige til dig

Mvh
Christer



D@n Dethlefsen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 09-03-03 18:51

> Ifølge en teknisk produktbeskrivelse jeg har skal der 417 ml i hvert ben.
>
> Jeg mailer den lige til dig
>

se også
http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/suzuki_gsxr250.htm

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm





Thomas Buus Andersen (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-03-03 19:09

Chrille wrote:

>
> Hej Anders
>
> Ifølge en teknisk produktbeskrivelse jeg har skal der 417 ml i hvert
> ben.
>
> Jeg mailer den lige til dig

Hvilket giver den blødeste affjedring ever..
Jeg har smidt en dunk i hvert ben = 500ml. Det hjælper på det


>
> Mvh
> Christer
/Thomas



Chrille (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Chrille


Dato : 09-03-03 16:31

>
> Du er helt galt på den, tror jeg. Det kunne lyde som om du er ved at
skille
> forgaflen ad - er det nødvendigt? Er der ikke et par små aftapningsskruer

> siden eller bag på benene? (nede ved bunden).
> I så fald kan du bare tappe olien af der, og hælde ny olie på i toppen,
og
> så behøver du ikke afmontere forhjulet.
>
> Rittig
>

Nej, der er ikke nogen aftapningsskruer.. det er jeg ret sikker på, har
kigget godt efter.

Det eneste jeg kan finde i bunden er de skruer i bunden af gaffelbenet. Jeg
tænkte at hvis jeg kunne løsne dem lidt kunne olien løbe ud den vej, men det
lader ikke til at jeg kan det. Mon ikke det er hele inderrøret jeg drejer
rundt?

Det er lidt ærgeligt at der ikke findes en Haynes manual på sådant en cykel,
det er nok noget jeg vil ha' i baghovedet næste gang jeg køber motorcykel.
Er der nogen der har kendskal til en værksteds manual til en babygixxer?

Er der nogen af jer andre med samme mc der har skiftet forgaffelolie og har
fået nogen erfaringer?

Christer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=226



Claus Rittig (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-03 16:46

"Chrille" <chrille[REMOVE]@chrille.dk> skrev i en meddelelse
news:3e6b5d9a$0$182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det eneste jeg kan finde i bunden er de skruer i bunden af gaffelbenet.
Jeg
> tænkte at hvis jeg kunne løsne dem lidt kunne olien løbe ud den vej, men
det
> lader ikke til at jeg kan det. Mon ikke det er hele inderrøret jeg drejer
> rundt?

Okay, så er du på rette spor.
Ja, du skal løsne boltene i bunden for at kunne skille benene ad, og ja, det
er dæmper-elementet du drejer rundt, så det kan tage lang tid Brug fx.
en luftnøgle, så er de hurtigt skilt ad. Eller pil benene af og tag dem med
til nærmeste autoværksted eller mc værksted som har luftnøgler, og stik dem
en tyver for at løsne dem.

> Det er lidt ærgeligt at der ikke findes en Haynes manual på sådant en
cykel,
> det er nok noget jeg vil ha' i baghovedet næste gang jeg køber motorcykel.

Ja, det er en klar fordel at kunne få sådan en bog.

Rittig



Armand (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-03 18:36


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e6b60a8$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "
> Ja, du skal løsne boltene i bunden for at kunne skille benene ad, og ja,
det
> er dæmper-elementet du drejer rundt, så det kan tage lang tid Brug fx.
> en luftnøgle, så er de hurtigt skilt ad. Eller pil benene af og tag dem
med
> til nærmeste autoværksted eller mc værksted som har luftnøgler, og stik
dem
> en tyver for at løsne dem.

Hvilket giver mig lejlighed til at genproklamere at jeg så sent som forrige
vinter fremstillede et sæt lange nøgler der kan komme ned og holde kontra på
dæmper-enheden.
Værktøjet var tænkt som hvermands-eje, således at den der skulle bruge det
bestilte det og derefter opbevarede det til næste gang én stod med behovet.
Således vil det kun koste en portoen til videreforsendelsen at have
værktøjet til sin rådighed!

Nu ér du jo ikke ved at skille teleskopet ad (adskillesen kommer på tale den
dag der skal skiftes pakdåser imellem inder/yder -rør); så dette er blot for
at minde folket om at værktøjet findes (hvis jeg da kan finde det efter to
sæson'er)!

--
Armand.




Danteknik (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Danteknik


Dato : 09-03-03 18:19


"Chrille" <chrille[REMOVE]@chrille.dk> skrev i en meddelelse
news:3e6b5d9a$0$182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >

> Det eneste jeg kan finde i bunden er de skruer i bunden af gaffelbenet.
Jeg
> tænkte at hvis jeg kunne løsne dem lidt kunne olien løbe ud den vej, men
det
> lader ikke til at jeg kan det. Mon ikke det er hele inderrøret jeg drejer
> rundt?
>
> Er der nogen af jer andre med samme mc der har skiftet forgaffelolie og
har
> fået nogen erfaringer?

Hej Christer.

Jeg har en Bandit 600, og på den er det lettest at afmontere
forgaffelbenene, når der skal skiftes olie.

Så afmonterer du proppen i toppen, og hælder olien ud.

Det er korrekt, at du drejer inderrørret rundt nu.

Det er ingen grund til at skille forgaflen ad, hvis du ikke skal have
skiftet pakdåser.

Mvh

KD Bandit 600 S





Chrille (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Chrille


Dato : 09-03-03 22:07


>
> Jeg har en Bandit 600, og på den er det lettest at afmontere
> forgaffelbenene, når der skal skiftes olie.
>
> Så afmonterer du proppen i toppen, og hælder olien ud.
>

Det lyder meget fornuftigt. Det prøver jeg..

Tak til alle der har bidraget til spørgsmålet

/Christer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste