/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hvor stor vakuum i indsugningen?
Fra : Brian Lænø


Dato : 07-03-03 18:14

Hej
Tidligere på ugen synkroniserede jeg mine karburatorer, efter jeg havde
været ved at rense dem.
Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på hvor meget vakuum der max bør
være i indsugning.
Her tænker jeg på hvornår det kan betale sig at forbedre luftindtaget.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



 
 
Armand (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-03-03 23:01

Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3e68d352$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Tidligere på ugen synkroniserede jeg mine karburatorer, efter jeg havde
> været ved at rense dem.
> Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på hvor meget vakuum der max bør
> være i indsugning.
> Her tænker jeg på hvornår det kan betale sig at forbedre luftindtaget.

Uanset hvilke forbedringer du foretager, så opstår vacuumet imellem den åbne
(sugende) indsugningsventil og det lukkede gasspjæld!
Kun masser af falsk luft, manglende kompression (hvorved suget forårsaget af
stemplets nedadgående bevægelse kompenseres af gennemtræk forbi
udstødningsventilen eller stempelringene) eller et svagt åbent gasspjæld,
kan sænke vacuum'et i indsugningsstutsene :-|

--
Armand.







Brian Lænø (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 07-03-03 23:47


"Armand" skrev
> > Hej
> > Tidligere på ugen synkroniserede jeg mine karburatorer, efter jeg havde
> > været ved at rense dem.
> > Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på hvor meget vakuum der max
bør
> > være i indsugning.
> > Her tænker jeg på hvornår det kan betale sig at forbedre luftindtaget.
>
> Uanset hvilke forbedringer du foretager, så opstår vacuumet imellem den
åbne
> (sugende) indsugningsventil og det lukkede gasspjæld!
> Kun masser af falsk luft, manglende kompression (hvorved suget forårsaget
af
> stemplets nedadgående bevægelse kompenseres af gennemtræk forbi
> udstødningsventilen eller stempelringene) eller et svagt åbent gasspjæld,
> kan sænke vacuum'et i indsugningsstutsene :-|
>
Der vil altid være et vakuum i studsen, det er vakuumet der åbner for
spjældet i karburatoren.
Men når vakuumet har åbnet helt op for spjældet, så må det da være
modstanden i luftfilter og luftfilterkasse der afgør hvor stort vakuumet
derefter bliver.
Hvis der er stor modstand i luftfilteret (motoren kan trække mindre luft
ind), så må vakuumet da også blive større.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Orla Pedersen (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 08-03-03 09:42


Brian Lænø skrev i meddelelsen
<3e692140$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Der vil altid være et vakuum i studsen, det er vakuumet der åbner for
>spjældet i karburatoren.


NEJ-NEJ og atter nej Det er lufthastigheden under spjældet der hæver det.
Derfor hedder det også en CV karburator (constant velocity) oversat konstant
hastighed, skældsordet vacuumkarburator er opstået hos uvidende
automekanikere.


>Men når vakuumet har åbnet helt op for spjældet, så må det da være
>modstanden i luftfilter og luftfilterkasse der afgør hvor stort vakuumet
>derefter bliver.


Kun delvis rigtigt, resonansen i systemet har langt større indflydelse. Når
Du måler vacuum i indsugningsstudsen får Du et gennemsnit. Hvis man måler
med "dynamisk" med et hurtigt instrument/føler vil man se at der også er
overtryk i studsen.

>Hvis der er stor modstand i luftfilteret (motoren kan trække mindre luft
>ind), så må vakuumet da også blive større.


Ydelsen fra motoren bliver selvfølgelig ringere, men om det direkte giver
sig udslag på en "vacuummåling", nogen der har prøvet ??

mvh
Orla


>
>--
>Brian
>Cagiva Elefant 750
>
>



Brian Lænø (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-03-03 16:21


"Orla Pedersen" skrev
> >Der vil altid være et vakuum i studsen, det er vakuumet der åbner for
> >spjældet i karburatoren.
>
>
> NEJ-NEJ og atter nej Det er lufthastigheden under spjældet der hæver det.
> Derfor hedder det også en CV karburator (constant velocity) oversat
konstant
> hastighed, skældsordet vacuumkarburator er opstået hos uvidende
> automekanikere.
>
>
> >Men når vakuumet har åbnet helt op for spjældet, så må det da være
> >modstanden i luftfilter og luftfilterkasse der afgør hvor stort vakuumet
> >derefter bliver.
>
>
> Kun delvis rigtigt, resonansen i systemet har langt større indflydelse.
Når
> Du måler vacuum i indsugningsstudsen får Du et gennemsnit. Hvis man måler
> med "dynamisk" med et hurtigt instrument/føler vil man se at der også er
> overtryk i studsen.
>
> >Hvis der er stor modstand i luftfilteret (motoren kan trække mindre luft
> >ind), så må vakuumet da også blive større.
>
>
> Ydelsen fra motoren bliver selvfølgelig ringere, men om det direkte giver
> sig udslag på en "vacuummåling", nogen der har prøvet ??
>
> mvh
> Orla
>
Så fik jeg lært lidt mere om CV karburatorer
Det kan være man skulle prøve at ændre på luftfilterkassen (eks. udtage
filter) men man måler på vakuumet.
Men det må vente til mit omdrejningskabel kommer, da det desværre er i
restordrer.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Mads Lund (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 10-03-03 10:36

...... skældsordet vacuumkarburator er opstået hos uvidende
> automekanikere.

GRILL, det er noteret i citat bogen.

Mads Lund
Ninja9RT som sagtens kan have meget tryk i indsugningen



Armand (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-03 11:30


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3e692140$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" skrev
> > >
> > .......................opstår vacuumet imellem den åbne
> > (sugende) indsugningsventil og det lukkede gasspjæld!
> >
> Der vil altid være et vakuum i studsen, det er vakuumet der åbner for
> spjældet i karburatoren.

Du ér allerede belært af min læremester(!) på dét område, så det behøver jeg
ikke at kommentere!
Bortset fra at det vacuum man synkroniserer efter måles foran selve
gasspjældet
(vippe-spjældet) og derfor ikke påvirker vacuum-spjældet!

> Men når vakuumet har åbnet helt op for spjældet, så må det da være
> modstanden i luftfilter og luftfilterkasse der afgør hvor stort vakuumet
> derefter bliver.
> Hvis der er stor modstand i luftfilteret (motoren kan trække mindre luft
> ind), så må vakuumet da også blive større.

Selv ved fuld rulle, og derfor direkte forbindelse imellem
indsugningsventilen og luftfilteret/amosfæren, er der stadig et vacuum tæt
ved ventilen. Det skyldes primært at luft også er en masse der skal bringes
i fart.
Selv ved montering af en "tragt" direkte på karbunaden vil der stadig være
vacuum at måle helt inde i stutsen; men dine betragtninger omkring modstand
i luftfilter og -kasse er somænd rigtige nok: Dét jo er grunden til brug af
åben indsugning og tragte ved højere tuning.
Jeg har på samme måde set fine resultater ud fra en simpel forstørring af
indsugningshullet i luftfilterkassen; imens tragte såvel som enkeltfiltre på
CV-karbunader ikke harmonerer med CV-princippet !!

--
Armand.






Brian Lænø (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-03-03 16:46


"Armand" skrev
> > Men når vakuumet har åbnet helt op for spjældet, så må det da være
> > modstanden i luftfilter og luftfilterkasse der afgør hvor stort vakuumet
> > derefter bliver.
> > Hvis der er stor modstand i luftfilteret (motoren kan trække mindre luft
> > ind), så må vakuumet da også blive større.
>
> Selv ved fuld rulle, og derfor direkte forbindelse imellem
> indsugningsventilen og luftfilteret/amosfæren, er der stadig et vacuum tæt
> ved ventilen. Det skyldes primært at luft også er en masse der skal
bringes
> i fart.
> Selv ved montering af en "tragt" direkte på karbunaden vil der stadig være
> vacuum at måle helt inde i stutsen; men dine betragtninger omkring
modstand
> i luftfilter og -kasse er somænd rigtige nok: Dét jo er grunden til brug
af
> åben indsugning og tragte ved højere tuning.
> Jeg har på samme måde set fine resultater ud fra en simpel forstørring af
> indsugningshullet i luftfilterkassen; imens tragte såvel som enkeltfiltre

> CV-karbunader ikke harmonerer med CV-princippet !!
>
Så mangler man bare at vide hvor stort vakuumet bør være hvis
luftfilterkassen er lavet optimal.
Så kan man lettere vurderer om det kan betale sig at optimere.
En optimering af luft flovet, må jo også kræve en justering af karburator.
På min ligger vakuumet på ca. 0,2 bar ved tomgang, og det stiger til ca.
0,5-0,6 bar ved høje omdrejninger.
Jeg ved ikke hor stort vakuumer er ved forskellige omdrejninger, da mit
omdrejningskabel er i stykker, og det nye er i restordrer.
Hvor stort vakuum har i?

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Armand (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-03 20:58


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3e6a1051$0$148$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" skrev
> > >
> > Selv ved fuld rulle, og ....en "tragt" direkte på karbunaden vil der
> > stadig være vacuum at måle helt inde i stutsen; men dine betragtninger
> > omkring modstand i luftfilter og -kasse er såmænd rigtige nok: Dét jo er
> > grunden til brug af åben indsugning og tragte ved højere tuning.
> > Jeg har på samme måde set fine resultater ud fra en simpel forstørring
> > af indsugningshullet i luftfilterkassen
> >
> Så mangler man bare at vide hvor stort vakuumet bør være hvis
> luftfilterkassen er lavet optimal.

Dels tror jeg ikke at der findes et mål i vacuum for sådant - Og da slet
ikke målt helt inde foran karbunadens spjæld, og dels er "optimal" et alt
for bredt begreb at bruge omkring dette emne!
Indenfor autobranchen er finurlige indsugnings-kanaler der kan ændre længde
efter omdrejningstallet det helt hotte lige nu, og årsagen er den simple at
lange indsugnings-veje gavner ét (fyldningen ved lave omdrejninger?), hvor
korte gavner noget helt andet (topomdrejninger?), så før nogen tuning i den
retning bliver man nødt til at gøre op med sig selv hvad det er man ønsker
:-|

> En optimering af luft flovet, må jo også kræve en justering af karburator.
> På min ligger vakuumet på ca. 0,2 bar ved tomgang, og det stiger til ca.
> 0,5-0,6 bar ved høje omdrejninger.
> Jeg ved ikke hor stort vakuumer er ved forskellige omdrejninger, da mit
> omdrejningskabel er i stykker

Fodfejl!
Når vi taler dysning, tales der ikke om omdrejninger, men om åbningsgrad af
gasspjældet! :-|
Når vi taler om vacuum'et (dér hvor du i dette tilfælde måler), er det
ligeledes
stillingen á gasspjældet man principielt får angivet - Såkaldte økono-metre
i de mindste biler angiver slet og ret vacuum'et (der svinder ved tung
gasfod)!
Med modellen i frigear og kun et lille vrik på gassen kan du omvendt sagtens
bringe omdrejningerne højt samtidig med at du bibeholder et højt vacuum (når
omdrejningerne er stabile!)!

Brug nu blot det vacuum-meter til det at det er til for: At trimme
karbunadernes spjæld til at trække ens i tomgang, så modellen ikke hoster
løs :-|

--
Armand.





Brian Lænø (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 09-03-03 08:45


"Armand" skrev
> Fodfejl!
> Når vi taler dysning, tales der ikke om omdrejninger, men om åbningsgrad
af
> gasspjældet! :-|
> Når vi taler om vacuum'et (dér hvor du i dette tilfælde måler), er det
> ligeledes
> stillingen á gasspjældet man principielt får angivet - Såkaldte
økono-metre
> i de mindste biler angiver slet og ret vacuum'et (der svinder ved tung
> gasfod)!
> Med modellen i frigear og kun et lille vrik på gassen kan du omvendt
sagtens
> bringe omdrejningerne højt samtidig med at du bibeholder et højt vacuum
(når
> omdrejningerne er stabile!)!
>
> Brug nu blot det vacuum-meter til det at det er til for: At trimme
> karbunadernes spjæld til at trække ens i tomgang, så modellen ikke hoster
> løs :-|
>
Hvis man antager luftflovet i luftfilterkassen er en begrænsning.
Så vil en forbedring af luftflovet da give en tyndere benzin bladning, lige
som når man monterer et KN-filter.
Hvilket kræver en omdysning af karburator.

Jeg bruger mine vakuum-ure til at synkroniserer ved både tomgang og
gasgivning, da jeg har gaskabel til hver karburator.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Armand (09-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-03 12:52


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3e6af10c$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" skrev
> > Fodfejl!
> > Når vi taler dysning, tales der ikke om omdrejninger, men om åbningsgrad
> > af gasspjældet! :-|
> > Når vi taler om vacuum'et (dér hvor du i dette tilfælde måler), er det
> > ligeledes stillingen á gasspjældet man principielt får angivet
> >
> Hvis man antager luftflovet i luftfilterkassen er en begrænsning.
> Så vil en forbedring af luftflovet da give en tyndere benzin bladning,
lige
> som når man monterer et KN-filter.
> Hvilket kræver en omdysning af karburator.

Jup!
Men det er din definitions-opfattelse á: omdrejninger jeg forsøger at fange
her: Lad være at focusere på rpm - Det er gasstilling at det hele drejer sig
om :-|

--
Armand.




GERT BO THORGERSEN (09-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 09-03-03 14:28


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b4fb9d$96n$1@news.cybercity.dk...
>
> Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
> news:3e6af10c$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" skrev
> > > Fodfejl!
> > > Når vi taler dysning, tales der ikke om omdrejninger, men om
åbningsgrad
> > > af gasspjældet! :-|
> Men det er din definitions-opfattelse á: omdrejninger jeg forsøger at
fange
> her: Lad være at focusere på rpm - Det er gasstilling at det hele drejer
sig
> om :-|
>--
> Armand.
>
At det er gasspjældets åbning, og altså ikke omdrejningstallet, der
bestemmer om det er nål der skal løftes eller sænkes, spjældudskæring, nåle
eller luftskrue der skal ændres /justeres er vist meget tydeligt på de
grafiske skemaer i f.eks. Haynes bogen af Pete Shoemark:"Motorcycle
Carburettor Manual". Jeg tog for et par år siden og lavede en side med alle
graferne derpå, og lidt tekst, for at hjælpe folk/gøre det tydeligere og
enklere.
Som jeg for mange måneder siden fortalte så var jeg for mange år siden ude
for en der vedrørende dysning af en Kawa 1000 kom tilbage og sagde at nu
havde han kørt 8.000 Omdr/min og hvordan den så opførte sig, da jeg spurgte
hvor han havde kørt med de mange omdrejninger svarede han Hvidovrevej! Jeg
måtte så fortælle ham at det med dysninger ud fra omdrejninger kun kunne
bruges (lidt) hvis det var ved kørsel i 5´te gear og da op i nærheden af
topfarten, for ellers havde man ud fra omdrejningstallet ingen idé om hvor
meget spjældet var åbent, og hvilken del der nu havde hovedbetydningen for
dysningen. Altså skulle man altid gå efter spjældåbningen.
Jeg har tit brugt, og bruger stadig, mærkning på gashåndtag for derved under
kørsel/dysning at være klar over hvor meget spjældet er åbent; fornemme
virkning af medvind, modvind, op ad bakke osv.

Gert Thorgersen



GERT BO THORGERSEN (08-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 08-03-03 02:05


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3e68d352$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Tidligere på ugen synkroniserede jeg mine karburatorer, efter jeg havde
> været ved at rense dem.
> Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på hvor meget vakuum der max bør
> være i indsugning.
> Her tænker jeg på hvornår det kan betale sig at forbedre luftindtaget.
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
>
Når man synkroniserer karburatorer gør man det jo normalt når motoren kører
i frigear, og derfor er motorens ydelsei Hk jo kun det der kræves for at
dreje motoren rundt, og dette resulterende vacum mål fortæller jo ikke noget
om hvordan motoren er når man kører på motorcyklen. Man kan da til tider ved
en synkronisering opdage at der er noget galt i motoren, altså at cylindrene
ikke giverdet samme.

For mig at se vedr. det forbedrede luftindtag så kan man kun ved
synkronisering undersøge hvor stor forskel der er på vakuumet om man har
luftfilter/luftfilterboksen monteret eller ikke monteret; altså finde om et
luftfilter bremser for luftindtaget og skal renses eller udskiftes.

Når man forbedrer luftindtaget, altså tuner motorcyklen måler man jo
luftgennemstrømning/vakuum på det aftagede topstykke, hvilket man er nødt
til (man bruger jo dertil Benouelles ligning).

Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål får vi jo nok nogle svar fra andre.

Gert Thorgersen




Brian Lænø (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 08-03-03 07:56


"GERT BO THORGERSEN" skrev
> Når man synkroniserer karburatorer gør man det jo normalt når motoren
kører
> i frigear, og derfor er motorens ydelsei Hk jo kun det der kræves for at
> dreje motoren rundt, og dette resulterende vacum mål fortæller jo ikke
noget
> om hvordan motoren er når man kører på motorcyklen. Man kan da til tider
ved
> en synkronisering opdage at der er noget galt i motoren, altså at
cylindrene
> ikke giverdet samme.
>
> For mig at se vedr. det forbedrede luftindtag så kan man kun ved
> synkronisering undersøge hvor stor forskel der er på vakuumet om man har
> luftfilter/luftfilterboksen monteret eller ikke monteret; altså finde om
et
> luftfilter bremser for luftindtaget og skal renses eller udskiftes.
>
> Når man forbedrer luftindtaget, altså tuner motorcyklen måler man jo
> luftgennemstrømning/vakuum på det aftagede topstykke, hvilket man er nødt
> til (man bruger jo dertil Benouelles ligning).
>
> Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål får vi jo nok nogle svar fra andre.
>
> Gert Thorgersen

Det kan godt være at jeg har brugt ordet "luftindtaget" forkert.
Det jeg mener er indsugningshullet i luftfilterkasse og floet i gennem
luftfilter og luftfilterkasse til karburator.
Det jeg er ude efter, er om der er en tommelfinger regel, for hvor meget
modstand luftfilter og luftfilterkasse må/bør give.
Altså hvor stor vakuum der bør være ved forskellige omdrejninger.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste