Tændrør
Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 07-03-03 18:10

Har hevet mine nye NGK-rør ud af maskinen, efter utallige startforsøg. De
to af dem er temmeligt sorte, mens de andre to ser helt nye ud. Hvad
konkludere en klog så?

1. De sorte rør er sorte fordi det er nogle lorterør der ikke tænder.

eller

2. De rene rør er rene fordi de ikke får benzin/olie?

Jeg har testet rørrene i det fri, og de giver gnist.
Lige nu står rørrene i cellulose-fortynder, og i morgen får den en gang
dieselstart, med startkabler fra en bil til batteriet. Så håber jeg bare at
den starter.

--
Rune D. Jørgensen
GSX-R 250

Fra : TriumfThye

Dato : 08-03-03 09:39

Hej Rune

Hvis dine tændrør ser fugtige ud eller er sorte skal du bruge et varmere
tændrør! Hvis det omvendt er hvidt og ser glaseret ud skal du bruge et
koldere tændrør. Tændrøret skal være pænt, lyst brunt hvis det har den
korrekte arbejdstemperatur.

Hilsen

Thye

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 13:15

> [...]
>
> eller
>
> 2. De rene rør er rene fordi de ikke får benzin/olie?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lige umiddelbart ville jeg sige at de to sorte rør tænder dårligt( var
nemlig inde og høre brormand forsvare sit speciale igår, som netop
omhandlede tændingsstyring), og de to andre er rene fordi de ikke får
benzin.
Så det er nok en kombination af begge dine forslag...

Sidder de rene rør, i samme side af motoren, altså ved siden af hinanden ??
Hvis de gør det, kan det være et karbureringsproblem.

Men prøv da med batteriet og diesel-starten først, men brug nu ikke for
meget, for dieselstarten indeholder æter, og det æder olie, så et lille
skvæt, ad gangen og lad den så brænde det af, hvis den kan.

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-03-03 16:56

Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen skrev
news:3e69dedc$0$4247$edfadb0f@dread14.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
>
> Sidder de rene rør, i samme side af motoren, altså ved siden af
> hinanden ?? Hvis de gør det, kan det være et karbureringsproblem.

De sidder faktisk i samme side de rene rør, så det er da ikke helt
usandsynligt at den slet ikke får noget.

Anyway, nu har jeg fået mc'en igang, med bilbatteri, æter og
karburatorsprit. Starteren kan godt nok tage mange omdrejninger med et
bilbatteri på! Efter utallige forsøg kunne motoren holde sig selv igang.
Jeg lod den køre 5-10 minutter for at varme den op, og den lavede ret meget
røg. Er det normalt for en mc der har stået i et år, at den ryger så meget?
Røgen var mest hvidlig, så det er vel bare vanddamp?
Motoren lyder ikke helt som den anden gsx-r 250'er jeg har, så jeg kunne
godt have den mistænkt for ikke at køre på alle fire cylindre. Er der en
metode, der er nemmere end at hive tændrør ud af den, til at finde ud af om
de kører. Kan man f.eks. mærke det på varmen i siderne af motoren?

--
Rune D. Jørgensen
gsx-r 250 - der kører...weee

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-03-03 17:08

> Er der en
> metode, der er nemmere end at hive tændrør ud af den, til at finde ud af
om
> de kører. Kan man f.eks. mærke det på varmen i siderne af motoren?

Du kan mærke på udstødningsrørene - men mærk nu forsigtigt, brændt barn
lugter ilde.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 08-03-03 20:46

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> skrev i en
meddelelse

> Du kan mærke på udstødningsrørene - men mærk nu forsigtigt....

- - - - - og/eller så tidligt som muligt, mens de stadig kun er lune (når de
bliver for varme er der jo ingen grund til at kontrollere dem længere!).

--
Armand.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 09-03-03 18:01

Det var smuk og solrig dag da Claus Rittig skrev
news:3e6a141d$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Du kan mærke på udstødningsrørene - men mærk nu forsigtigt, brændt
> barn lugter ilde.

Aldrig mere mc med kåbe... Nå, men jeg tror jeg vil prøve med mit
stegetermometer. Det er sikkert den nemmeste måde hvis man ikke vil have
grillede fingre.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 17:13

> [...]
meget?
> Røgen var mest hvidlig, så det er vel bare vanddamp?
xxxxxxxxxxx

Det er højest sandsynligt vanddamp... min damper også helt vildt indtil den
er kørt varm.
At den lyder lidt syg, og som om den ikke køre på alle cylindre, kan skyldes
dårlige tændrør, men gør som Rittig siger. Mærk på forrørene om de alle
sammen er varme. Selv om den køre med tændrørene nu, betyder det jo ikke at
den tænder optimalt, og det har jo en hel del at sige.

Tjek evt. om dine tændrørshætter sidder rigtigt.

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-03-03 18:34

Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen skrev
news:3e6a17a6$0$52208$edfadb0f@dread16.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Tjek evt. om dine tændrørshætter sidder rigtigt.

Det tror jeg de gør, med mindre de sad forkert da jeg købte den... Jeg har
været meget påpasselig med ikke at komme til at bytte rundt på dem.
Hvis man ser på ledningerne som de sidder set fra sæddet af mc'en, så
kommer der to ledninger fra hver side af motoren. De to fra venstre side
går til de yderste cylindre i hver side. Mens de to ledninger fra højre,
går til de to midterste cylindre. Passer det?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 22:36

> [...]
> går til de yderste cylindre i hver side. Mens de to ledninger fra højre,
> går til de to midterste cylindre. Passer det?

xxxxxxxxxxxxxx

Det lyder korrekt...

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 16:47

> Lige nu står rørrene i cellulose-fortynder, og i morgen får den en gang
> dieselstart, med startkabler fra en bil til batteriet. Så håber jeg bare
> [...]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg nævner lige for en god ordens skyld, at du ikke skal sætte startkablerne
på batteriet på din motorcykel, men på +-ledningen på din motorcykel, fra +-
polen på batteriet. Og minus polen fra batteriet, og ned på din fodhviler
til stel-forbindelse.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-03-03 17:09

Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen skrev
news:3e6a108a$0$198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> din motorcykel, fra +- polen på batteriet. Og minus polen fra
> batteriet, og ned på din fodhviler til stel-forbindelse.

Ja, det har du skrevet i en anden tråd til mig. Og det gjorde jeg også, men
det gav slet ikke noget strøm. Så jeg satte minus-kablet op på batteriet og
så virkede det ellers. Hvad sker der ved at gøre det? Er det ikke "bare" en
kraftigt opladning af batteriet, der risikere at koge det hvis man lader
den sidde for længe? Når man sætter minus-kablet på stellet, er det så ikke
det samme som det stel batteriets minuspol er tilsluttet?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-03 18:29

Rune D. Jørgensen wrote:

> Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen:
> dk.fritid.motorcykel:

> Ja, det har du skrevet i en anden tråd til mig. Og det gjorde jeg også,
> men det gav slet ikke noget strøm.

Så prøv et andet sted hvor der er stelforbindelse.

> [...]
> ikke "bare" en kraftigt opladning af batteriet, der risikere at koge det

Batterier har det med at afgive brint og brint har det med at sige bang hvis
der er gnister i nærheden. Det kan såmænd også være sjovt nok med et lille
skrald engang imellem, men problemet er at der også er brint i batteriet,
og når dét eksploderer er der syre overalt - især i dit ansigt. Det er en
smule træls for nu at sige det pænt.
Hvis du ikke kan finde alternative stelforbindelsesmuligheder (urealistisk
tror jeg), så kan eksplosionssrisikoen minimeres ved at puste kraftigt
omkring batteriet, for at blæse forekommende brint væk. Den metode er om
ikke andet bedre end ingenting.

> Når man sætter minus-kablet på
> stellet, er det så ikke det samme som det stel batteriets minuspol er
> tilsluttet?

Jo. Men der er ingen brint i din fodhviler

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R - nu med vilde knopdæk og en sjat mudder

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 08-03-03 18:39

Det var smuk og solrig dag da Jes Vestervang skrev
news:4slpj-1m.ln1@vissen.vandhane i dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> puste kraftigt omkring batteriet, for at blæse forekommende brint væk.
> Den metode er om ikke andet bedre end ingenting.

Men når der sidder en overløbsslange på batteriet, skulle man så ikke tro
at brinten ville ryge af den kanal?

Med mindre overløbsslangen ender der!?

Tak for en god forklaring.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-03 20:06

Rune D. Jørgensen wrote:

> Det var smuk og solrig dag

I wish... :-/

> Men når der sidder en overløbsslange på batteriet, skulle man så ikke tro
> at brinten ville ryge af den kanal?

Jo, jeg synes da egentlig at det giver mening. Hvad siger i andre?

> Med mindre overløbsslangen ender der!?

Doh! Det kan jo ikke udelukkes, men så er syren da i det mindste lidt på
afstand

> Tak for en god forklaring.

You're welcome
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Armand

Dato : 08-03-03 22:14

> Men når der sidder en overløbsslange på batteriet, skulle man så ikke tro
> at brinten ville ryge af den kanal?

Prøv du bare - Og meld lige tilbage hvis det ikke skulle være tilfældet
Nej - Hvorfor tage chancen når nu du kender risikoen :-/

> Med mindre overløbsslangen ender der!?

Point taken!

Omkring umuligheden i at finde stel på motorcyklen (hvor umuligt at dét end
kan være?), så ka man jo flytte sidste tilslutning over på donor-bilens
motor/-ophæng (medmindre at det er et løst autobatteri at du har) istedet !!

--
Armand.
(der engang har knaldet en 380Ah's lastvogns-akkumulator ved at vinkelslibe

Fra : Armand

Dato : 08-03-03 18:01

Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
+-
> polen på batteriet. Og minus polen fra batteriet, og ned på din fodhviler

Jup!
Og det væsentligste i dén procedure er at sidste forbindelse sker til stel!!

Årsagen er den simple at den sidste forbindelse er den der slutter
kredsløbet og derfor kan gnistre ved monteringen, og da der kan hænge Brint
omkring en blyakkumulator er gnister det sidste man ønsker dér =

--
Armand.