vedligeholdesløs akku
Fra : Niels

Dato : 07-03-03 14:55

hej
jeg tænkt på at købe et vedligeholdsløst batteri til min mc, det skulle
give flere startamp, jeg har læst der skal bruges en
speciel lader til sådan et, er der nogle der har erfaring ?
Niels

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-03-03 17:23

On Fri, 7 Mar 2003 14:54:58 +0100, "Niels" <petersson@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> jeg tænkt på at købe et vedligeholdsløst batteri til min mc, det skulle
>give flere startamp, jeg har læst der skal bruges en
> speciel lader til sådan et, er der nogle der har erfaring ?

Et vedligeholdelsesfrit batteri er på mange måder ret smart,men det
har dog den ene større ulempe at det ikke så godt tåler dyb (eller
fuldstændig) afladning,idet det så bliver voldsomt sulfateret og kan
derfter meget vanskeligt oplades med en ureguleret "constant voltage"
oplader som bruges i mange andre applikationer - det er derfor bedst
at bruge en reguleret "constant current" lader til at oplade et sådant
batteri hvis det har mistet en stor del af sin ladning (= er væsentlig
afladet) - der findes mange typer/mærker ,et velkendt er f.eks
Optimate,husk det skal være en reguleret for at undgå overladning af
batteriet.

Et eks på en brugbar lader kan du se her :

<http://www.louis.de/_32fdf60ce1258ef88c671b6a2e4029e659/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=&wgr=0&total=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dsearch%252526grwgr%25253D%252526wgr%25253D0%252526page%25253D0&artnr_gr=10003702>

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-03-03 02:30

Det er rigtigt som Michael skriver at det er lidt svært at få genopladet et
batteri når det er totalt afladet, det erfarede jeg for 1½ mdr. siden da jeg
her i Thailand først 3½ mdr. efter containeren med ejendele sendt fra
Danmark blev udleveret til mig. Da containeren blev sendt fra Danmark fik
jeg nemlig oplyst at man ikke måtte sende akkumulatorer, batterier benzin
osv. med i en container og jeg afladede derfor batteriet til min BMW R100S.
Men pga. motorcyklen i containeren blev containeren ikke udleveret før 2½
efter at den var kommet i havn den 8/nov., og det uden motorcykel.
Motorcyklen får jeg sandsynligvis i næste uge, efter altså mere end 4 mdr.
og betaling for et par mdrs. mandsarbejde vedr. sagen og et par thailandske
månedslønne for telefonopringninger,samt gaver/bestikkelse; og får så at
vide hvad jeg skal betale ud over de 90.000 Baht/15.000 Kr. sagen har kostet
indtil nu, for at få den ind i Thailand.

Jeg afladede batteriet fordi der i papirer om det står at det kan tåle total
afladninger vist 500 gange! Men det så underligt ud da jeg opladede det igen
her i Thailand, på en almindelig oplader, efter altså 3½ mdr., så når
motorcyklen kommer får jeg en bedre idé om hvordan det virker. Når jeg måler
på det viser måleren tip top stand.

De 2 gange jeg fra England har fået batteriet, som jo ligger på ca. 160
Amp., så har de været uopladede og der står så at de skal oplades via en
opladerder yder helst 10 Amp.

Jeg har udskiftet akkumulatoren med batteri, på BMWén, fordi jeg fandt at
akkumulatoren ikke havde ordentlige kræfter til at starte motoren hurtigt,
og samtidig så slap jeg for ofte, især om sommeren, at skulle kontrollere
væskestanden i akkumulatoren.

Gert Thorgersen

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-03-03 06:21

Jeg tænkte at måske nedenstående kunne have din interesse. Ellers glem det

Nu ved jeg jo ikke hvorfor du er hernede. Om det er arbejde, ferie, om du
har bosat dig eller.....

Jeg skrevet lidt sammen med Shinji, fra klubben. Han kan måske også fortælle
dig om nogle gode MC-ture. Der skulle i hvert fald være nogle fantastiske
her omkring.

Om klubben skrev han:

"Bangkok Riders Club is a community of foreigners in Thailand. We don't
speak much Thai, so we need to gather and accumulate various motorcycle
information in Thailand."

http://www.geocities.com/bkkriders/

Jeg har intet kendskab til selve klubben. Har kun spurgt dem lidt til råds
pr. mail.

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-03-03 12:43

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
>
> http://www.geocities.com/bkkriders/
>
> Jeg har intet kendskab til selve klubben. Har kun spurgt dem lidt til råds

Tak for svaret jeg vil kigge nærmere på det med klubben, men nu står der jo
Bangkok, og vi bor i Chiangmai. Jeg forsøgte at skrive til dig på din e-mail
adresse i sidste uge men fik hele tiden svaret med at adressen ikke kunne
findes, vist også efter at have fjernet x. Derfor sender mit svar over
fritid.motorcykler og forsøger igen på privat e-mail adressen.

Jeg og min thailandske kone, som jeg mødte i København, er flytter til
hendes hus i Thailand, fordi jeg ikke behøver arbejde mere, og har opgivet
at få arbejde i Danmark igen.
For 11 år siden, da min maskiningeniøreksamen kun var 6 år gammel, røg jeg
på pension pga Risø. Forskningsenter Risø havde 2 år tidligere erklæret at
det (cheferne) ville forhindre at jeg nogen sinde igen ville kunne få
arbejde i Danmark, og fyrede mig, fordi jeg opdagede for mange fejl i deres
arbejder for forskningscentre i Tyskland. Og Ingeniørforeningen turde intet
gøre/hjælpemig mod Risø.

Mvh. Gert Thorgersen (indtil for 6 år siden hed jeg Dideriksen)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-03-03 12:23

> der findes mange typer/mærker ,et velkendt er f.eks
> Optimate,husk det skal være en reguleret for at undgå overladning af
> batteriet.

Et andet eksempel på en brugbar lader er www.louis.de bestell nr: 10003667
Den koster 210Kr og kan ca. det samme som en optimate til små 500kr.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Sporty

Dato : 07-03-03 17:45

Jeg har kørt med sådan et Yuasa vedligholdelsesfrit batteri, de sidste 5
sæsoner. Her i vinter har jeg ikke engang haft en lader på det, cyklen
sprang alligevel i gang. Når jeg har ladet på batteriet, bruger jeg en lille
1,5 Amp. lader, batteriet tåler nemlig ikke at "koge".

God week-end og må det forår så snart komme.

Johnny