Billig forsikring
Fra : per

Dato : 07-03-03 09:14

Hej med jer

Min søn (18) har lige fået kørekort til bil og vil senere tage til mc, men
forsikringerne er jo dyre for nybegyndere.

Er det en ide han køber en geezy mc som fås til 8000 kr, registrerer og
forsikrer den (ansvar) og så lader den stå herhjemme til han bliver 21 og
skal købe mc eller bil ?

Jeg mener han så har 3 års skadefri kørsel når han bliver 21 også vil
forsikringen være meget billigere ?

Hvis han har mc kort kan han jo gøre det , men hvis han har bilkort, kan han
så købe en mc og forsikre den ? (han skal ikke køre på den).

Er det pengene værd ? Mc 8000 vægtafgift i 3 år 1500 og forsikring ansvar
3000 - salg af mc efter 3 år 5000 (den har jo ikke kørt) så ca. 7.500 i
udgift.
Bliver forsikringen så meget billigere ?

Mvh Per og Nille

Fra : vmx

Dato : 07-03-03 09:40

"per" <per-nille@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal købe mc eller bil ?
>
> Jeg mener han så har 3 års skadefri kørsel når han bliver 21 også vil

En sjælden gang - når man ellers har tiden - kan man ikke lade
være med at give opstødet frit løb. Selvom denne gruppe ikke
er tiltænkt politiserede meningsudvekslinger ser man til tider
dråben.. dråben der får bægeret til at flyde over.

Derfor:

Hvor kommer de "3 års skadefri kørsel" fra ? En daglig
skubbetur i garagen? Bliver man en god billist / mc-ist
på den måde? Er man på den måde med til at sikre sig
selv og andre i trafikken?

Bevares; vi vil vel alle spare penge, have den billigste
forsikring. Men erfaring og rutine kan ikke købes
for penge. Det tager mange år på vejen at lære
trafikken og alle dens luner, samt sære og uerfarne
trafikanter at kende.

Ovennævnte metode hører helt klart ikke til
den smarte måde at opføre sig på.

Personlig anser jeg den største fare på vejene
for den at skulle tænke for alle (pardon) tumberne
der ikke kan, eller hart lært, at tænke selv.. endnu.....

Tag dog det MC kørekort, anskaf en lille
billig maskine, undlad kasko ( kan ikke betale
sig ), og kør ud i oplevelserne - gør gode og
nyttige erfaringer, "opgradér" maskinen når
der er råd og lyst. Hvor svært kan det være?

Prøv at læse i denne NG. Alle de mennesker der
har mindst lige så meget fornøjelse af deres
"lille" 34 hk MC, som andre af deres 140 hk
( og til tider unødvendige ) monster maskine.

Ofte er det lige før der er mere sjov og færre
problemer med en lille end stor maskine.

Kom så i gang - på den rigtige måde!

Mvh
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
If it has tits or wheels, it will give you problems

Fra : Buck

Dato : 07-03-03 10:11

Nu vil jeg da lige forsvare Per lidt...

Knægten er 18 år og har lige fået kørekort til bil, og du skal ikke bilde
mig ind at han ikke en gang imellem (måske endda tit) låner farmands bil og
derved faktisk får 3 års praktisk erfaring i trafikken. Godnok set fra
indersiden af et akvarie, men alligevel.

Per melder også rent ud om sønnens planer om at få sig et MC-kørekort, og
det at have en MC stående i garagen er jo netop med til at skubbe på den
plan.

Der lyder heller ikke noget om at formålet med det hele er at købe en 140hk
dødsmaskine på knægtens 21 års fødselsdag!

Min første MC kostede 100kkr og jeg havde ikke haft bil da jeg købte den,
og det var bestemt ikke sjovt at spørge hvad forsikringsselskaberne ville
har for en kaskoforsikring. 58kkr forlangte de! Fuldstændig vanvittigt, og
da overvejede jeg også at gøre noget lignende som Per overvejer.

Ideen er nok nærmere at kunne investere i en ordentlig maskine når knægten
fylder 21. Med "Ordentlig" mener jeg bestemt ikke nogen dødsmaskine, men
f.eks. en CB500 som jo er en glimrende begyndermaskine, men køber man den af
ny vil man selvfølgelig gerne have den kaskoforsikret, så prøv du at spørge
dit forsikringsselskab hvad de skal ha i præmie for en 21-årig nybegynder på
en 500ccm maskine!

Det er ikke alle der er så fiks på fingrene at de kan (eller har lyst til)
at starte med en billig "gør-det-selv" maskine. Der findes også mennesker
der starter med at købe nyt, og dem skal der da osse være plads til!

så Robert>> LÆS teksten før du kommer med sure opstød og jager nye
deltagere i NG´en væk!

Vi ses derude...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Jens Didriksen

Dato : 07-03-03 10:07

>Snip en hel masse<

> Kom så i gang - på den rigtige måde!
>
> Mvh
> Robert

Vel talt. Man narre kun sig selv ved at tro at man er klar til at køre mc
efter flere års ejerskab såfremt at man ikke har trillet rundt i trafikken
på den.

Desuden er sandsynligheden for at sønnike kommer VIRKELIG galt afsted når
han kan opgradere meget stor. Der er jo nok en årsag til at både
mortalitetsraten og forsikringerne er alt for høje for 18-25 årige mænd i
trafikken...

Didrik

Fra : Buck

Dato : 07-03-03 09:45

Vær lige opmærksom på at nogle forsikringsselskaber kun regner 1 år på MC
som 1/2 års anciennitet, da de regner med at man kun kører om sommeren.

ka iøvrigt anbefale GF.
Der falder man ret hurtigt i præmie, og ved 175ccm skelner de mellem MC og
Knallert, så en lille Geely vil måske kunne forsikres til samme præmie som
en knallert-45...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-03-03 10:01

"Vær lige opmærksom på at nogle forsikringsselskaber kun regner 1 år på MC
som 1/2 års anciennitet, da de regner med at man kun kører om sommeren."

Det har jeg aldrig hørt før. Dvs. man skal dokumentere sin vinterkørsel,
hmmmmm

"Knallert, så en lille Geely vil måske kunne forsikres til samme præmie som
en knallert-45..."

Vi snakker kun ansvar ikke. For kasko på en 45 er vildt dyr. Min gamle
kollega skulle give omkring det samme i kasko for sin 45, som min kæreste
giver for sin ZX6, jow jow

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Buck

Dato : 07-03-03 10:20

> Det har jeg aldrig hørt før. Dvs. man skal dokumentere sin vinterkørsel,
> hmmmmm

Det var da jeg skulle ha forsikret min første bil, og ringede rundt til
diverse selskaber.
Da havde jeg kørt MC i nogle år, og da var det at et af selskaberne (husker
ikke præcis hvilket) der mente at det kun talte for det halve i anciennitet.

> Vi snakker kun ansvar ikke. For kasko på en 45 er vildt dyr. Min gamle
> kollega skulle give omkring det samme i kasko for sin 45, som min kæreste
> giver for sin ZX6, jow jow

Jo, jeg har desværre kun kasko på mine cykler. Venter på at jeg når så langt
ned i præmie at jeg har råd til kasko, hvilket forhåbentlig lykkes til
sommer når jeg er færdig med skolen og får nogle ordentlige indtægter
igen...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Brian W.

Dato : 07-03-03 10:11

> [...]
> udgift.
> Bliver forsikringen så meget billigere ?

Niks, for dumt at undlade køreerfaring. Køb en lille-billig maskine og lad
knægten få noget erfaring. evt en mcklub hvor man kan dele erfaringer. Hvad
med noget så simpelt som en MZ. de er billigere og nemme, og de koster ikke
noget at forsikre, og så bare nøjes med en ansvarsforsikring.
Det er da oxo tortur at have en værn i en garage man ikke må køre på i 3
år????

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

"som finder det rigtig sjovt at lege med sin 145 hk, som nogen mener er alt
for mange ;oP )

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 10:07

> [...]
>
> Er det en ide han køber en geezy mc som fås til 8000 kr, registrerer og
> forsikrer den (ansvar) og så lader den stå herhjemme til han bliver 21 og

Ganske fin ide!
Hvis princippet er at den alligevel ikke skal køre, så vil en bulet, rusten
men synet MZ
til (under?)1.500,- ligeledes kunne gøre det !

> Jeg mener han så har 3 års skadefri kørsel når han bliver 21 også vil
> forsikringen være meget billigere ?

Det vil gavne hans overlevelseschancer på en større motorcykel at have kørt
de
par år på den "lejligheds-indkøbte" - Det er jo faktisk dét der er hensigten
med lovgivningen!
Hvis han i den mellemligende periode har både kørekort og køretøj, så kan
jeg heller ikke forstå at han gider tage bussen, men det er en anden sag

> Hvis han har mc kort kan han jo gøre det , men hvis han har bilkort, kan
> han så købe en mc og forsikre den ? (han skal ikke køre på den).

Jup!
Og trick'et er faktisk brugbart selv for den 16-årige der ved at han vil
have en motorcykel som 18-årig !!

> [...]
> udgift.
> Bliver forsikringen så meget billigere ?

Det er enkelt at undersøge:
Forhør dig på hvad hans drømmecykel vil koste i forsikring hhv.nu (uden
anciennitet) og med tre års anciennitet - Du vil blive overrasket over
prislejet, og deraf også besparelsen

--
Armand.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-03-03 10:56

per wrote:
> [...]
>
> Er det en ide han køber en geezy mc som fås til 8000 kr, registrerer og
> forsikrer den (ansvar) og så lader den stå herhjemme til han bliver 21 og

Hvorfor tager han ikke bare begge kort med det samme? så vidt jeg husker
skal han så kun op til én teoriprøve og kan så køre på Geely'en fra
start af.
Der kommer selvfølige en stak køretimer oveni.

> Jeg mener han så har 3 års skadefri kørsel når han bliver 21 også vil
> forsikringen være meget billigere ?

Det tror jeg nu ikke han vil få særlig meget ud af alligevel.
De fleste (hvis ikke alle) steder skal man alligevel op over 25 eller 30
år og være elitebilist og helkunde før det er til at få en ordentlig
forsikring.
Så det mest brugte trick (udover en gammel billig startcykel på ansvar)
er vist at have den stående i farmands navn.

> Hvis han har mc kort kan han jo gøre det , men hvis han har bilkort, kan han
> så købe en mc og forsikre den ? (han skal ikke køre på den).

Jeg købte min MC da jeg startede på kortet og forsikrede den uden
problemer hos TopDK. GF ville dog ikke forsikre den før jeg havde kortet.

/Robert

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 07-03-03 15:16

> Så det mest brugte trick (udover en gammel billig startcykel på ansvar)
> er vist at have den stående i farmands navn.

Hvad nu hvis farmand lader sønnen registrere som bruger på bilen.

Vil forsikringen stige ?
Vil sønnen optjene anciennitet ?

Hilsen

Bo Christiansen, XJ600

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-03-03 15:30

Bo Stilling Christiansen wrote:

> Hvad nu hvis farmand lader sønnen registrere som bruger på bilen.
>
> Vil forsikringen stige ?

Jeps.. nu er brugeren jo ikke længere elite-bilist. Så medmindre bilen
er en faldefærdig spand kan det godt blive en dyr løsning.

> Vil sønnen optjene anciennitet ?

Ja. Men farmand går i stå ancinitets-mæssigt (hvilket selvf. er
ligegyldigt hvis han er elite i forvejen).

/Robert
XJ600S

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-03-03 11:52

[snip]
> [...]
> udgift.
> Bliver forsikringen så meget billigere ?

Jah, det kommer an på hvad han vil kører på efterfølgende. - Hvis han går
ud og køber en dyr ny cykel til 180.000 og skal have både ansvar og kasko så
kan det godt betale sig, men hvis han køber en billig cykel som kan køres
uden ansvar, så kan man måske diskutere økonomien i det.

Mvh
Kristoffer

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-03-03 12:39

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> writes:

> [...]
> og kasko så kan det godt betale sig, men hvis han køber en billig cykel
> som kan køres uden ansvar, så kan man måske diskutere økonomien i det.

Jo, men han er stadig 3 år foran - sådan rent forsikringsmæssigt.
Som Armand skriver kan man jo nøjes med en gammel, bulet men synet
MZ - så er det jo stort set win-win

Når mit eventuelle afkom når den alder har jeg da tænkt mig at gøre
nøjagtig det samme. Hvis fossilt brændstof da ikke er forbudt til den
tid...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 15:55

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> "Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> writes:
>
> Når mit eventuelle afkom når den alder har jeg da tænkt mig at gøre
> nøjagtig det samme. Hvis fossilt brændstof da ikke er forbudt til den
> tid...

Forbudt? Mnjaaah :-/
Måske i værste fald en apotekervare man som oktanoman kan få udleveret på
recept :-/

--
Armand.