Det nå kunne gøres nemmere
Fra : LP

Dato : 06-03-03 21:52

Efter endnu en tur hvor jeg ente i noget slud/sne, også hele vejen fra
Århus til Juelsminde. Hvor visiret konstant blev tildækket af sne. Jeg har
dog en smart anortning på venstre hanske hvor der er indsyet er stykke
viskerblad, eller noget som ligner det, som kan bruges som visirvisker, og
det virker meget fint. Men og skal gøre det hvert minut, det bliver man
sku træt af i længden. Nå så jeg tænkte hvorfor er der aldrig nogle som
har opfundet en slaks visker blad som er monteret op hjelmen, som så kan
sktiveres med en motor af en eller anden slaks, således at man kunne have
rent visir hele tiden. Det behøver jo ikke at være mere end 5 cm som
bliver visket rent. Men så til et problem ved dette er jo nok at det vil
lave en del turbolens omkring hjelmen, hvis at det ikke er lavet meget
arerodynamisk, og dette vil så give mere larm i hjelmen.... Jeg tænker
stadig, på iden.. men er der nogle andre som bruger noget helt andet, for
at holde visiret rent???. eller findes der allerede et viskersystem som
kan monteres på hjelmen???
LP
xs 400, som står til tørre i et godt lunt fyrerum, efter en tur i snen

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 23:59

LP wrote:
> er der nogle andre som bruger noget helt andet, for at
> holde visiret rent?

....smør lidt "rain-x" på visiret...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 00:32

LP <lape82@hotmail.com> skrev i en news:b48cdn$6is$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> sktiveres med en motor af en eller anden slaks, således at man kunne have

Hvordan tror du det vil føles at have en visker-aksel lige i panderegionen
ved et forekommende styrt? Nej, vel!!
Den eneste teknologiske montering jeg kender til er de der i kamp mod duggen
har eksperimenteret med varmetråde i visiret :-|
Og så er der lige de paddehatlignende visirer som bliver roteret af
fartvinden og derfor slynger vandet af; men dem har jeg kun set brugt i
Karting-sporten hvor der jo hurtigt bliver nærmest tåget på banen når det
regner; men igen: Det er noget der er monteret i panden og ikke særlig
styrt-positivt

Især sne er der nu ikke så meget at gøre ved, og bl.a. også(!) af den
grund ér snevejr ikke ligefrem mc-vejr!
Hvad angår dug og regnvand er det en ubetinget fordel at have et top-
rengjort/poleret visir som vandet i vid grad preller af på, så vær lige med
dér førend at du besværer dig med andet :-|

Jeg kørte engang et pointløb i starten af december, hvor der var rimtåge om
natten.
Vi kørte næsten uafbrudt i et døgn f..o.m. fredag kl.18 og allerede ved
bygrænsen lidt efter kl. 18 blev visiret afmonteret

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-03-03 08:05

> Hvordan tror du det vil føles at have en visker-aksel lige i
panderegionen
> ved et forekommende styrt? Nej, vel!!

Hvad med en folie der trækkes forbi visiret og renses i siderne (eller
bare med en stor spole) Sidst jeg så noget f1 så det ud til at de havde
sådan noget på kameraet. Når det blev for beskidt trak de det til siden.

Evt bare et stykke der trækkes frem og tilbage og renses af små viskere
i siden ?

/Anders - der holder pause i Kusatsu

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-03-03 08:48

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> Hvad med en folie der trækkes forbi visiret og renses i siderne (eller
> bare med en stor spole) Sidst jeg så noget f1 så det ud til at de havde
> sådan noget på kameraet. Når det blev for beskidt trak de det til siden.

Eller sådan no'en man kan få til crossbriller. Der hiver man i en
fin lille snor et par gange og så er visiret klart igen. Ihvertfald
i en par cm høj stribe...
Samme princip som F1 kameraerne. Man skal dog lade være med at
hive snoren af - ihvertfald hvis der kun er 5 minutter til start til
Grand National

Ellers er der jo også tear-offs som de bruger i RR. Men det er nok en
lidt dyr løsning.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 07-03-03 12:02

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in article
<kkd65qvzkgw.fsf@rrnord.dk>...
> Samme princip som F1 kameraerne. Man skal dog lade være med at
> hive snoren af - ihvertfald hvis der kun er 5 minutter til start til
> Grand National

Ja, der var hujme en der fik fart på den gang, husker jeg. Det var ikke
mig, jeg er altid velforberedt.

Der laves masser af systemer, bl.a har også F1 kørernes hjelme et
film-system, men med motorfremføring... hvor var det nu jeg så det henne

http://www.smithsport.com/ og www.scottusa.com giver nogen svar, og HJC
laver også noget med varmetråde osv...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Hans

Dato : 07-03-03 00:59

lape82@hotmail.com (LP) skrev:
>findes der allerede et viskersystem som
>kan monteres på hjelmen???

Ja, det gør der faktisk!
I et eller andet dansk MC-blad vist nok fra 80'erne læste jeg en
test af en "MC-vinduesvisker". For ca. 5 år siden så jeg det hos
en biltilbehørs forretning på Smallegade i Kbh. De sagde, at
gocartkørere brugte det...
Systemet består af en roterende klar plastskive man kigger
igennem. Den holdes på plads af et elastikbånd rundt om hjelmen
(d.v.s. det kan hurtigt tages af og på). Fartvinden får skiven til
at rotere v.h.a. nogle finner på skivens yderside. Med andre ord
har man en slags propel i panden, der slynger vand (og sne) væk.
Så vidt jeg husker konkluderede testen, at systemet virkede fint,
men at det larmede helt vildt.
Jeg kan tilføje at det ser meget komisk ud.

Hans