Endnu et nyindkøb
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-03-03 18:34

Hej DFM

Min kæreste har, i samarbejde med mig købt en MC. Det er hendes første
cykel, og jeg har snakket lidt i retning af Suzuki GS 500 E, CB 500 og GPZ
500 S.
En CB 500 var lidt for stor, så den var udelukket. Så kiggede vi mere i
retning af en nyere GS'er, men faldt over en 95'er GPZ 500 S i grøn med
sænket saddel der havde gået 44.000km. Den var vi ude og kigge på, Carina
sad godt på den, og jeg synes den gik godt i motoren. Jeg kiggede den
grundigt efter og fandt en masse småfejl, men ikke noget graverende.
Kæresten skal bruge den til og fra arbejde 50Km om dagen, så pålideligheden
skal være i orden. Denne GPZ er god, da den lettere sænket. Det gør at
Carina kan nå jorden med flad fod på begge sider. Samtidigt har den både
justerbart bremse OG koblingsgreb. Det er et stort plus for folk med korte
fingre. Carina købte den for 39K og var glad. Da jeg kom hjem opdagede jeg
dog to ting der gjorde den burde have været lidt billigere. Udstødningen var
utæt og der var en 40cm! lang revne i bunden af ploven der kun var repareret
på indersiden. Hvordan kunne jeg have undgået at se det? Jeg undres stadig!
Jeg er normalt så grundig?

Så smed jeg den i klubben og gik den igennem fra den ene enden til den anden
over en 10 dage eller noget. Hvis hun skal kunne stole på den hver dag, er
det vigtigt den er service mæssigt i orden.

Her er hvad jeg har lavet og hvad jeg fandt af fejl:

Batteriet var færdigt. Nyt monteret. En GPZ 500 bruger et 14Ah batteri!
Kawasaki Heavy Industries 180Kr hos Louis.

Kronrørslejerne (de originale) var HELT færdige. Nye koniske rullelejer
monteret. Dårlige kronrørslejer er bare SÅ almindeligt, og det giver dårlige
køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk. 300kr hos Louis.

Bagsvingeren og affjedringslinksne blev adskilt renset og smurt. Nålelejerne
i i bagsvingeren var pæne, men HELT tørre. Bøsningerne i linket var godt
rustne og måtte slås ud. De er dog uden slør endnu heldigvis. Ifølge
manualen skal de smøres for hver 12.000km. Det er vidst blevet forsømt på
det groveste. Nu kører det hele fint igen. Et lyspunkt var at opdage den
delte bagdæmper med Suzuki GSXR 750 fra 91-94. En gixxerdæmper er fuldt
justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.

Begge greb var bøjet og højre clipon var lettere skæv. To nye greb blev
indkøbt ved www.louis.de til i alt 130kr. De havde godt nok ikke
koblingsgreb til en GPZ 500 S officielt, men lidt detektiv arbejde afslørede
at en GPZ 500 deler koblingsgreb med en ZZR 600, og så købte jeg bare sådan
et i stedet. Voila nyt koblingsgreb til ingen penge. Styret opgav jeg at
rette ud af frygt for svagheder og jeg købte et nyt hos Aagesen for 475Kr.
Det er dyrt for en jernpind, men jeg glædede mig over det ikke var til en
Gixxer 1100W hvor den koster 1200kr .

Hjulene blev afbalanceret, og jeg fandt at baghjulet slet ikke var
afbalanceret! Der sad 5g på da jeg startede, og da jeg var færdig sad der
20g i den modsatte side. Nå 20g er ikke alverden, men jeg tænker over hvad
der ellers kan være sjusket med?

Udstødningen blev svejset pænt, malet og monteret igen. Den er helt tæt nu,
og siger næsten intet. Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
så det er da klart en mulighed.

Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet var
afmonteret. Jeg skiftede gaskablet og monterede returgaskablet, da der var
noget underligt slup i gashåndtaget der ikke kunne justeres væk med
gaskablet alene. Til over 300kr i alt var det en af de dyre poster.

Alle stik blev adskilt, renset med kontaktrens og fyldt med vaseline. Der
var ir i stikkene omkring hovedsikringen og tændingslåsen, så det var ikke
spild af tid. Sådan noget kan ikke gøres for tidligt. Det gælder om hurtigt
at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler. Fik du den Emil?

Bremsekaliberne blev adskilt renset og smurt. Stemplerne gik fint, men der
var ir inde bag o-ringene, så det var tiltrængt. Får man ikke renset ud her
med et par års mellemrum kan der samles så meget skidt at stemplerne hænger
og o-ringene bliver trykket deforme og nye må til. O-ringene var dog fine,
men det samme kan man ikke sige om glidepindene. Kawasakien har kun
bremsestempler på den ene side, og den skal glide på to pinde for at bremse
med begge bremseklodser. Kaliberen hang så hårdt i de pinde, at jeg måtte
slå dem ud med en hammer. De skal i følge manualen smøres for hver 6000km.
Det er nok forsømt en gang eller to. Det er også en af de smøreopgaver der
på min CBR faktisk trænger efter 6000km, hvilket er et par måneder eller tre
med mit kørselsmønster

Forgaflen hang lidt. Når GPZ'en stod op, hang den 3cm i gaffelfjedrene. Når
Carina satte sig på cyklen satte den sig 5cm i alt. Affedningen skal default
sætte sig ca. 1/3 af den samlede vandring. D.v.s. en alm. gadecykel med 10cm
vandring som en GPZ skal altså sætte sig ca. 3½cm i forgaflen. Når jeg
bremsede hårdt på den kunne jeg får gaflen til at bunde hårdt ud, så den
kunne også trænge til noget mere olie i gaflen. Der var ca. 10cm lange rør i
toppen af gaflen til at trykke fjedrene let sammen. Jeg monterede i stedet
rør der var 1 cm længere for at trykke fjedrene mere sammen, så den satte
sig 3½cm i gaflen med fører. Jeg skiftede også forgaffelolien, som ikke var
totalt klam til noget nyt og hældte en anelse mere i end std. Der har
hjulpet. Den bunder ikke ud mere ved bremsning, men jeg synes måske den
mangler noget dæmpning, jeg er dog godt vant fra min CBR. Carina må køre
noget kilometer og fortælle om hendes oplevelser. Forgaflen er heldigvis ret
nem at rode rundt med, så det kan nemt rettes til senere.

Yderligere servicepunkter jeg har lavet bliver lige nævnt som inspiration
til andre:
Ventiler justeret 0,15ind 0,20ud
Karburatore synkroniseret.
Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i luftfilterolie, det virkede lidt
tørt inden?
Nye tændrør NGK DR9EA. Tidligere sad der DR8EA monteret som er varmere.
Kølervæske skiftet, blå type 50% kølervæske 50% demineraliseret vand.
Olie og filter skift. Castrol RS Superbike fuldsyntetisk 10W50 olie. Vesrah
filter.
Svømmehusene er tømt.
Generel smøring. greb, låse, støtteben, pedaler, koblingskabel, chokerkabel,
gaskabel, speedometerkabel og fodhvilere.
Kuglelejer i hjul kontrolleret.
Motorbolte er pillet ud en af gangen smurt med kobberfedt.
Kontrolleret regulator-omformer 14,4V @ 5000
Voks underside af tank. Det er her den ruster først.
Dæk, fælge og dæktryk kontrolleret.

Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
i. Den kører godt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 05-03-03 19:00

Der er et brugt rustfri Laser tilsalg på www.robertsmc.dk under tilbud

> Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
> i. Den kører godt.

Dejligt at læse at der er nogen der ligeså skøre med at lave et ordentligt
komplet service på en MC som en selv ;>)

God Sæson til jer begge & alle andre

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 07:59

> Der er et brugt rustfri Laser tilsalg på www.robertsmc.dk under tilbud

Hej Dan

Jeg har godt set den, og det er et ok tilbud. Jeg vil hellere give 500kr
mere og få en BSM potte fordi jeg aldrig har kunnet lide Laser K2
modellerne. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor. Måske noget med jeg ikke synes den
grå aluminiums potte er pæn, eller fordi jeg har hørt at de ikke yder så
godt. Det er selvfølgelig noget pjat, og jeg viser lige Carina nogle Laser
billeder. Jeg må lige huske hvis MC der er

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-03-03 11:21

> [...]

> godt. Det er selvfølgelig noget pjat, og jeg viser lige Carina nogle Laser
> billeder. Jeg må lige huske hvis MC der er

Smag og behag kan ikke diskuteres ;>)

Sidste år fik kone`s ny indkøbte GSX-R250 ca. samme tur som du lige at givet
GPZ`eren, og da jeg havde rodet med den i 2 måneder følte jeg jo at det var
min, så jeg havde ingen problemer med at omtale det som min MC og låne du ud
uden at spørge konen, se det var en fejl, som også blev kratig påtalt her på
hjemmefronten ;>)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 11:48

> [...]
ud
> uden at spørge konen, se det var en fejl, som også blev kratig påtalt her

Hej Dan

Lånte jeg Carinas GPZ'er ud, uden at spørge ville jeg ikke turde komme hjem.
Spøg til side. Jeg kører naturligvis den hårde stil her hjemme som
præsidenten for PMC, og gør hvad der passer mig. Gæt selv hvilken af
udtalelserne der er tættest på sandheden.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-03-03 16:03

> [...]

> præsidenten for PMC, og gør hvad der passer mig. Gæt selv hvilken af
> udtalelserne der er tættest på sandheden.

;>)

Fra : Hekto

Dato : 05-03-03 19:51

In article <Byq9a.188$iX.161@news.get2net.dk>, Jens Jacob Bager Jensen
says...
> Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
> i. Den kører godt.

Det var da godt at du ikke gav mere for den! ;0)

Det er altid rart at starte sæsonen på noget man er helt sikker på er
gennemgået fra A-Z! ... god fornøjelse - når det bliver bedre vejr!

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Peter J

Dato : 05-03-03 19:57

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Det lyder til at hun er godt kørende nu.
Sådan en mc skal hun nok blive glad for, og nu hvor du har gennemgået den på
alle de punkter, kan det ikke tænkes at den ikke er pålidelig nok.
Mc er da også en fin størrelse, hvis i tænker på at tage på tur med
oppakning.

Tillykke herfra
Peter
CBR 1K

Fra : Morten Juel

Dato : 05-03-03 20:36

> Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet
var
> afmonteret.
Hvad hulen er det retur kabel til ? det har min DR også og jeg har lige
skiftet det kabel, jeg forstår det ikke.. hvad gør det ? hvorfor ikke bare
tage det af ?

> Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i luftfilterolie, det virkede
lidt
> tørt inden?
Hmm kan man ikke bare bruge alm olie ?

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 8999,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Danteknik

Dato : 05-03-03 21:44

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad hulen er det retur kabel til ? det har min DR også og jeg har lige
> skiftet det kabel, jeg forstår det ikke.. hvad gør det ? hvorfor ikke bare
> tage det af ?

Hej Morten.

Hvis modstand i trækkabel, gashåndtag og karburator gør, at returfjederen
ikke kan lukke for gassen ......

............. så vil man sætte pris på et returkabel..

; - )

KD

Fra : Morten Juel

Dato : 05-03-03 22:17

> Hej Morten.
Hejsa )

> Hvis modstand i trækkabel, gashåndtag og karburator gør, at returfjederen
> ikke kan lukke for gassen ......
>
> ............ så vil man sætte pris på et returkabel..
dvs det er bare en sikkerhed !?!
hvorfor har alle mc'er det så ikke ?
Er det pisse ligemeget hvis det ellers bare spiller ?

Fra : Danteknik

Dato : 05-03-03 22:57

> dvs det er bare en sikkerhed !?!
> hvorfor har alle mc'er det så ikke ?
> Er det pisse ligemeget hvis det ellers bare spiller ?

Ja, jeg kan ikke se, at returkablet er til andet end "bare sikkerhed".

Måske anvendes der en svagere fjeder, og dermed lettere drejning på rullen,
når der er returkabel ?

Mvh

KD

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-03-03 23:05

> dvs det er bare en sikkerhed !?!
> hvorfor har alle mc'er det så ikke ?
> Er det pisse ligemeget hvis det ellers bare spiller ?

Joh, det er da ligemeget. Indtil ET lille sandkorn slipper ind til
gasspjældets side, og får spjældet til at hænge. Ofter er et eller to
sekunder nok, så er katastrofen indtruffet.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 05-03-03 23:06

> Joh, det er da ligemeget. Indtil ET lille sandkorn slipper ind til
> gasspjældets side, og får spjældet til at hænge. Ofter er et eller to
> sekunder nok, så er katastrofen indtruffet.
oki doki, jeg lader det sidde )

Fra : Mads Lund

Dato : 06-03-03 08:39

> Joh, det er da ligemeget. Indtil ET lille sandkorn slipper ind til
> gasspjældets side, og får spjældet til at hænge. Ofter er et eller to
> sekunder nok, så er katastrofen indtruffet.

Jeg kan 2 historier. Dels den om min turbocykel, hvor returkablet var blevet
flosset og derfor ikke kunne trække spjældene i. Det kostede en ret voldsom
koldbøtte tur og en smadret 9'er. Og i lørdags var det en fyr, som muligvis
grundet karburator is ikke kunne lukke gassen på hans crosser, desværre
landede han uheldigt og brækkede begge knogler i den ene ankel.

Så lad endelig returkablet sidde, og sørg for at gaskablerne altid er i god
stand. Det er ikke særligt ideelt når man ikke selv kan bestemme
hastigheden.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Juel

Dato : 06-03-03 11:48

> Så lad endelig returkablet sidde, og sørg for at gaskablerne altid er i
god
> stand. Det er ikke særligt ideelt når man ikke selv kan bestemme
> hastigheden.
hehe ok, jeg har ikke taget det af så det bliver siddende

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 06-03-03 07:24

Morten Juel wrote:
> Hejsa )

> dvs det er bare en sikkerhed !?!
> hvorfor har alle mc'er det så ikke ?
> Er det pisse ligemeget hvis det ellers bare spiller ?

Det er ganske simpelthen et amerikansk lovkrav til mc, at der skal være et
returkabel.

--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77 m returkabel)

Fra : Morten Juel

Dato : 06-03-03 11:48

> Det er ganske simpelthen et amerikansk lovkrav til mc, at der skal være et
> returkabel.
ok !

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 08:10

> Hvad hulen er det retur kabel til ? det har min DR også og jeg har lige
> skiftet det kabel, jeg forstår det ikke.. hvad gør det ? hvorfor ikke bare
> tage det af ?

Til en gade mc er et returkabel ikke så vigtigt. Men jeg synes det er fusk
at pille det af. Det sidder der som en sikkerhedsting, og hvis det er væk på
GPZ'en kommer der noget slup i gashåndtaget jeg ikke kan justere væk, og
sådan noget gider jeg i hvert fald selt ikke. Kommentarer fra klubmedlemmer
om hvordan mit eget gashåndtag på CBR'en kører modtages ikke. Jeg er ved at
fixe det

> Hmm kan man ikke bare bruge alm olie ?

Fordi luftfilterolie er nemmere at ælte ind i filteret i den rette mængde og
er mere fedtet og derfor bedre til at fange skidt. At køre med motorolie vil
virke, men filterolie er det rigtige produkt at bruge. Skaf dig en
værkstedsmanual og læs i den. E.v.t. den originale Suzuki? Det er jo noget
med du kan få rabat, og så kan den ikke koste mange basseører (250 - 300kr).

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 11:30

> [...]
vil
> virke, men filterolie er det rigtige produkt at bruge.

Forudsat at "luftfilterolie" ikke =skumfilterolie!
Skumfilterolie er noget tykt og klistret stads derved at det skal holde sig
selv på plads i et temmeligt porøst skum-materiale. På GPZ'en derimod, er
det fortrinsvis filtrets lodne overflade der skal olieres og dét klarer en
tyndere olie bedre :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 11:45

> [...]
> det fortrinsvis filtrets lodne overflade der skal olieres og dét klarer en

Hej Armand.

Jeg har brugt skumfilter olie? Hvad ville du foreslå? Filteret har netop den
lodne overflade du omtaler. Hvad vil være det rigtige? Motorolie i dette
tilfælde? KN filterspray?

Den skumfilterolie jeg bruger er meget tynd lige når den bliver påført, man
kan nu ælte den grundigt ind i filteret, men efter 1-2minutter bliver den
meget sej og klistret. Filterrens er klart noget der skal indkøbes ved
kommende filterrens.

Fra : Morten Juel

Dato : 06-03-03 11:55

> Jeg har brugt skumfilter olie? Hvad ville du foreslå?
hehe drille drille, hvorfor køber du ikke en manual til cyklen, f.eks. en
original kawazaki manual ! ))

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 12:06

> hehe drille drille, hvorfor køber du ikke en manual til cyklen, f.eks. en
> original kawazaki manual ! ))

Hej Morten

Jeg får jo ikke 50% rabat på originale Kawasaki dele vel. Jeg købe en
tysk værkstedsmanual hos www.louis.de til 100kr og troede min lykke var
gjort til halv pris af en Haynes. Den skulle passe til GPZ 500 S fra 86 og
frem. Desværre viste den sig at være i meget dårligere kvalitet end Haynes
eller Clymer for den sags skyld. Den passer kun på Kawasaki GPZ 500 S "A"
modellerne fra 86 til 88. Heldigvis er der ikke lavet meget om på motoren,
men jeg synes helt klart det er et dårligt køb. Heldigvis kan jeg lave det
meste uden at kigge i en værkstedsmanual nu, men til nogle ting er sådan en
nu rar at have.

Fra : Morten Juel

Dato : 06-03-03 20:17

Heldigvis kan jeg lave det
> meste uden at kigge i en værkstedsmanual nu, men til nogle ting er sådan
en
> nu rar at have.

hehe ok
Min suzuki manualos siger jeg skal bruge alm olie !

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:27

> Jeg har brugt skumfilter olie? Hvad ville du foreslå? Filteret har netop
den
> lodne overflade du omtaler. Hvad vil være det rigtige? Motorolie i dette
> tilfælde? KN filterspray?

Jup!
Tyndest mulige olie - WD40/lign. er dog nok lige tynd nok, men f.eks er
forgaffelolie ofte tyndere end den tyndeste fuldsyntetiske olie :-/
Og som jeg husker det fra min gamle GPZ'er, så skal man blot fugte den lodne
overflade med en olieret klud - Er overfladen tilstrækkelig tør(!) vil den
efterfølgende fordele olien ved at suge til sig efter evne!
For bedre udvaskning næste gang kunne WD40 indvendigt på skum-lamellerne
måske være en god ide

Overoliering, såvel som brug af for fed olie, vil medføre en uhensigtsmæssig
tilstopning af filteret :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-03-03 16:20

> den

> Overoliering, såvel som brug af for fed olie, vil medføre en
uhensigtsmæssig
> tilstopning af filteret :-|

Det Bager har brugt, lyder som den slags filterolie man bruger til motocross
og off-road. Det er, som Armand siger, IKKE godt til gadecykler - du
risikerer at cyklen ikke kan få luft nok gennem filtret. Og det er nærmest
umuligt at dosere filterolie let nok til at det dur på gadecykler.

Jeg tror nu ikke man behøver sigte efter noget tyndere end motorolie til
gadecyklen (?), men overdosering giver under alle omstændigheder kun den
virkning at det griser i luftfilterkassen, når det løber af. Det kan jeg en
sjov historie om, men jeg bliver mobbet med alle mine bommerter for tiden,
så jeg fortæller den IKKE!

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 06-03-03 13:32

> [...]
> det fortrinsvis filtrets lodne overflade der skal olieres og dét klarer en

Hmm, vi er på tynd is hr Armand. Det luftfilterolie (eller skumfilter olie
om du vil) jeg bruger til crosserene er lige så tynd som vand. Fidusen er jo
at olien skal sidde på overfladen af skum cellerne, som en ganske tynd film.
Og når fortyndermidlet i olien er fordampet sidder der en klistret film
tilbage.

Mads Lund
Ninja9RT, med stort KN filter

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:35

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> [...]
film.
> Og når fortyndermidlet i olien er fordampet sidder der en klistret film

Det er jo slut-konsistensen at jeg opponerer imod!
Det skumfilterolie vi har stående til "Kun-race" projektet, er forøvrigt
nogte gearolie-agtigt noget :-|

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 06-03-03 11:49

> [...]
> virke, men filterolie er det rigtige produkt at bruge. Skaf dig en
> værkstedsmanual og læs i den. E.v.t. den originale Suzuki?
Det har jeg da ! 2 stk og en masse tillægsblade fra suzuki + microfilm
Men på nye punkter er det meget rart at høre jeres erfaringer !

Fra : Louise Krogh Hansen

Dato : 05-03-03 22:45

> [...]

> justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
> dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.

Hej Bager

Du kan købe den til samme pris i Rønnede hos LC racing.... den jeg kløbte
der havde gået omkring 12.000km, kostede 750 spir... plus at man kan komme
tilbage med den hvis den skider!!

Mvh Tommy Fer

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-03-03 23:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

[Det Store Service]

> Nu er den klar til indsats, og jeg ved præcis i hvilken tilstand cyklen er
> i. Den kører godt.

Du er en grundig mand Bager - det er imponerende læsning.
Gid jeg havde en kæreste som dig

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-03-03 23:18

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> Du er en grundig mand Bager - det er imponerende læsning.
> Gid jeg havde en kæreste som dig

ROFL!

Billeder... Billeder... (Mikkel og Bager)... nu er min nattesøvn spoleret...

Rittig

Fra : Ole Baun

Dato : 05-03-03 23:24

"Claus Rittig" skrev i en meddelelse
> "Mikkel Christensen" skrev i en meddelelse

> ROFL!
>
> Billeder... Billeder... (Mikkel og Bager)... nu er min nattesøvn
spoleret...

> Rittig

Kender ingen af d´herrer, men kom af en eller anden grund til at tænke på én
der engang sagde:
"Man skal ikke slå større bager ned end man kan bolle".

Ole Baun

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 07:42

> Kender ingen af d´herrer, men kom af en eller anden grund til at tænke på
én
> der engang sagde:
> "Man skal ikke slå større bager ned end man kan bolle".

Nu er der lige det at jeg 1.97høj og vejer over 120kg! Men jeg kører jo
Honda, så måske har Mikkel alligevel en chance hvis den går i vasken med GPZ
pigen?

--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-03-03 09:12

> Nu er der lige det at jeg 1.97høj og vejer over 120kg! Men jeg kører
> jo Honda, så måske har Mikkel alligevel en chance hvis den går i vasken
> med GPZ pigen?

*fnis*

Mine arme er helt klart for tynde til at slå noget som helst ned.
Men kan være jeg skal i træningscenter den dag jeg køber en Honda

--
Mikkel
motortosse.dk - I said "NO" to drugs!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-03-03 09:14

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> ROFL!
>
> Billeder... Billeder... (Mikkel og Bager)... nu er min nattesøvn
> spoleret...

tsktsktsk... Rendestenen er -----> den vej.
Det var naturligvis Bagers evner ud i motorcykelvedligehold jeg
efterlyser i min kommende kone

Fra : Armand

Dato : 05-03-03 23:34

> [...]
hurtigt
> at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler.

500'eren kan vist køre med kølevandsblæseren efter at tændingen er taget
(test
evt. dette, hvorved du samtidig får testet blæserkredsløbet, ved at varme
den
op til blæseren starter lige inden termometrets røde felt!).Derved står
der altid strøm på blæser-relæet, som således er særdeles udsat for ir,
ligesom at tilgangen på bagsiden af sikringsboksen af samme grund også er
udsat!

Find relæ og stik på sikringsboksen og konservér også dér!!!!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 09:46

> 500'eren kan vist køre med kølevandsblæseren efter at tændingen er taget
> (test evt. dette, hvorved du samtidig får testet blæserkredsløbet.)
> Find relæ og stik på sikringsboksen og konservér også dér!!!!

Hej Armand

Det har jeg (selfølgelig) gjort Den slukker for blæseren når tændningen
tages. Jeg har gået cyklen igennem, og jeg tror ikke der er stik tilbage der
ikke har fået vaseline.

Blæser relæet har jeg dog ikke fundet, eller rettere sagt indentificeret som
blæserrelæet, jeg skulle måske lige lede lidt. Sikringsboksen har fået en
gang vaseline, og den så ud som ny.

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 11:32

> Det har jeg (selfølgelig) gjort Den slukker for blæseren når
> tændningen tages.

Skal den mon dét?
Har du et ledningsdiagram, kan du orientere dig om der er blæser-kontakter
både i termostathuset (hvorfra der også går temp.føleren til termometeret)
og i køleren:
Hvis der ér to er det fordi at der skal tvangskøles i to forskellige
temperaturer/situationer, hvoraf den ene med stor sandsynlighed er
efterkøling efter
at tændingen er taget :-/

> .....Jeg har gået cyklen igennem, og jeg tror ikke der er stik tilbage der
> ikke har fået vaseline.

Også bagpå(!) sikringsboxen?

> Blæser relæet har jeg dog ikke fundet, eller rettere sagt indentificeret
> som blæserrelæet, jeg skulle måske lige lede lidt.

Måske at det sidder fremme i kåben (á: 900R-style)

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 12:25

> Har du et ledningsdiagram, kan du orientere dig om der er blæser-kontakter
> både i termostathuset (hvorfra der også går temp.føleren til termometeret)
> og i køleren:

Der er kun en blæserkontakt i følge ledningsdiagrammet der følger med
Kawasakis originale brugermanual til GPZ'en. Den sidder sammen med temp
følereren.

> Også bagpå(!) sikringsboxen?
Der sidder kun to store stik i sikringsboxen der er placeret oven på
batteriet. Ifølge ledningsdiagrammet er der også kun to stik.

> Måske at det sidder fremme i kåben (á: 900R-style)
Jeg har ikke haft frontkåben pillet af endnu. Men jeg har med sikkerhed
fundet alle de stik jeg af erfaring ved kan irre, og desværre indfriede
nogle af dem mine forventninger. Nå, not to worry, jeg har set irrede stik
på en to år gammel TL 1000 R, så det kan gå hurtigt i stik der fører meget
strøm.

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:31

> Der er kun en blæserkontakt i følge ledningsdiagrammet der følger med
> Kawasakis originale brugermanual til GPZ'en. Den sidder sammen med temp
> følereren.

OK så!

> Der sidder kun to store stik i sikringsboxen der er placeret oven på
> batteriet. Ifølge ledningsdiagrammet er der også kun to stik.
> Jeg har ikke haft frontkåben pillet af endnu.

Det ér jo heller ikke en (hel) 900'er, så hvorfor skulle det også være
designet som på 900'eren :-/

--
Armand.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 06-03-03 01:32

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Tak for en god undskyldning for at købe en ny mc : - )
Men ellers interessant læsning, og en påmindelse om hvad der skal
vedligeholdes på en cykel.
Specielt bagsvingerophæng mm. er sku' ikke noget man får ved service på
værksted.
mvh Erland

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 09:16

> Tak for en god undskyldning for at købe en ny mc : - )

> En påmindelse om hvad der skalvedligeholdes på en cykel.
> Specielt bagsvingerophæng mm. er sku' ikke noget man
> får ved service på værksted.

Hej Erland

Selvfølgelig skal kæresten da have sin egen MC. Sidste år kørte hun lidt
rundt på min CBR. Den kørte pludseligt rekord langt på literen. Det er synd
for den, den kokser jo til. Så hellere anskaffe en "kæreste MC" med kort til
jorden, så behøver jeg heller ikke ligge søvnløs om natten og udtænke
frameslider og styrtbøjle planer til Hondaen.

Forgaffelolieskift, kronrørssmøring og bagsvinger smøring bliver "aldrig"
gjort ved service, og man skal bede specifikt om det hos en forhandler for
at få det gjort.

Grunden til jeg går så meget op i det er at jeg har ejet en Yamaha XJ 600
tidligere der hvade kørt langt, og de tidligere ejere havde ikke giver den
en stor omgang med et par år eller tre's mellemrum. Jeg havde ikke penge til
ar reparere tingene, og hele cyklen var slidt, så skulle jeg fixe det hele
var det nemmere bare at købe en ny. Derfor brugte jeg meget tid på
vedligeholdene service, for at den kunne holde til at køre 20-25.000km i alt
året rundt.

Kronrørslejerne var helt færdige. Jeg var ikke sikker på de var dårlige, men
da jeg fik dem skiftet til koniske rullejer var det som en forvandling. En
rigtig aha oplevelse. Siden da har jeg aldrig tolereret dårlige
kronrørslejer, da de betyder rigtigt meget for køreegenskaberne.
O-ringene i bremserne var bulede og derforme, og kunne ikke rigtigt holde
skidt og salt ude. Derfor måtte jeg af og til adskille dem og rense og smøre
dem for at holde stemplerne gangbare, især i vintermånederne.
I bagsvingerlinket var de gummi segl der skal sidder og holde fedt inde og
skidt ude ødelagte, derfor måtte de adsklilles ofte for at holde rusten for
døren.

Hvis vi går tilbage til bagsvingerlejerne, hvor svært er det så lige?

1: Løsen alle bolte før du begynder at blokke cykelen op. Den står meget
mere stabilt på hjulene, så chancen for den vælter når du løsner nogle
fastsiddende bolte er mindst nu.
2: Stil cyklen på central støttebenet, eller blok cyklen op så baghjulet
slipper jorden.
3: Pil bagsvinger og affjedringslinks af.
4: Rens delene i petroleum og tør alting godt af.
5: Undersøg alle lejer, bøsninger, støvsegl og pakninger for slitage og
defekter.
6: Plet mal indersiden af bagsvingeren med hammerite maling på de steder
hvor der er stenslag.
7: Fedt alle aksler,lejer og bøsninger i fedt. Ikke kobberfedt men
kuglelejefedt eller optimalt set den sorte molydænfedt.
8: Saml alting igen og hvis du har en momentnøgle, så spænd alt til det
moment der er nævnt i din manual.
9: Juster kæden kør og vær glad.
10: Efter 500km kontoller at ingen af boltene har løsnet sig.

Kobberfedt er til gevind der ikke må gro fast. Kobberet kan have en slibende
effekt i lejer og bøsninger.
Kuglelejefedt (litiumfedt) er til alle (hurtigt) bevægelige lejer og
bøsninger.
Molybdænfedt er sort og har en højere bæreevne end litium er til langsomt
roterende lejer under stort tryk.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-03-03 02:49

Tillykke (til Carina) med MC'en.

Du overlader vist intet til tilfældighederne

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 08:21

> Tillykke (til Carina) med MC'en.
> Du overlader vist intet til tilfældighederne

Hej Henrik

Det er mig der får bøvl hvis kæresten strander ude på en øde vej fordi
motorcyklen strejker. Desuden er det jo sjovt at skrue i MC. Der gik lige en
weekend og nogle aftner i klubben med røverhistorier, dåsesodavand og
generel hygge. Så var den klaret. Jeg smutter måske også i klubben igen på
søndag. What to do? hmm jeg kan jo spartle kæmpe flængen i ploven og justere
forlygten. Efter jeg fik hævet forenden er GPZ'en begyndt at blænde alt og
alle.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-03-03 09:01

"Det er mig der får bøvl hvis kæresten strander ude på en øde vej"

Godt argument

"Desuden er det jo sjovt at skrue i MC"

Det er vi enige i, så snart klubbens værksted er oppe og "køre" eller hvis
jeg finde mig et nyt hus med værksted. Skal jeg også igang med at lidt mere
igen. Det med at skrue i stuen er ikke optimalt :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 11:31

> ..... What to do? ..................... justere forlygten.
> Efter jeg fik hævet forenden er GPZ'en begyndt at blænde alt og alle.

Og det skulle hjælpe at DU justerer den?
Når Carina efterfølgende springer på ryggen af sin nyerhvervede model peger
lampen sikkert lige lukt i asfalten!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 11:42

> Og det skulle hjælpe at DU justerer den?
> Når Carina efterfølgende springer på ryggen af sin nyerhvervede model
peger
> lampen sikkert lige lukt i asfalten!

Sagde du svin Jeg får selvfølgelig på ca. samme kaliber som Carina til
at sætte sig på den. Da jeg jo er formand for en klub for ben hårde, men let
pindarmede, ingeniør studerende bliver det nok intet problem at finde en på
de lidt over 60Kg Carina vejer som test objekt. Hmm, hvis kæresten vidste
jeg udbredte mig om hendes vægt på et landsdækkende forum er jeg færdig

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:20

> Da jeg jo er formand for en klub for ben hårde, men let pindarmede,
ingeniør
> studerende bliver det nok intet problem at finde en på de lidt over 60Kg
Carina vejer

GRIL

=

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-03-03 13:47

> [...]
> de lidt over 60Kg Carina vejer som test objekt. Hmm, hvis kæresten vidste
> jeg udbredte mig om hendes vægt på et landsdækkende forum er jeg færdig

*lagret for senere afpresning*

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 13:04

Armand wrote:
> Når Carina efterfølgende springer på ryggen af sin
nyerhvervede
> model peger lampen sikkert lige lukt i asfalten!

....vejer hun mere end 120 kg. da ?
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 13:06

> ...vejer hun mere end 120 kg. da ?

Hallo Hans

Nu ved jeg ikke lige hvor fix du er, men altså jo mere man vejer jo mere
peger lyset op i luften. Så er den vidst skåret ud i pap.

Min far har altid sagt: "Der finde to slags idioter. Dem der ikke forstår
vittighederne, og dem der forklarer dem".
Øhh. Røg jeg ikke lige selv ind i kategori to? Damn

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 13:42

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hallo Hans
>
> Nu ved jeg ikke lige hvor fix du er

....jeg er i hvert fald rasende intelligent!

>, men altså jo mere man vejer jo
> mere peger lyset op i luften. Så er den vidst skåret ud i pap.

....nå - jeg glædede mig lige over at kunne gribe Armand i en
fejl - jeg forestillede mig, at det var forgaflen, der dykkede
ved belastning, men det skal jeg da ikke ku sige - ved nærmere
eftertanke - må ud og prøvesidde modellen - altså cyklen

> Min far har altid sagt: "Der finde to slags idioter. Dem der
ikke
> forstår vittighederne, og dem der forklarer dem".

....fædre siger så meget...

> Øhh. Røg jeg ikke lige selv ind i kategori to? Damn

....det er tanken der tæller, som manden sagde - da han gav konen
en gennemsigtig natkjole
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 13:53

Hmm, når nogen hentyder at min kæreste vejer over 120kg bliver jeg åbenbart
lidt pirlig.
Du tog det nu pænt. Undskyld

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 14:30

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hmm, når nogen hentyder at min kæreste vejer over 120kg bliver
jeg
> åbenbart lidt pirlig.
> Du tog det nu pænt. Undskyld

....nå!...jeg troede sq du *altid* var pirrelig - jeg lagde såmænd
ikke mærke til noget specielt LOL
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:44

Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b47fk8$luu$1@sunsite.dk...

> [...]
> ved belastning, men det skal jeg da ikke ku sige - ved nærmere
> eftertanke - må ud og prøvesidde modellen - altså cyklen

Det er nu ikke helt entydigt detteher:
En racer hvor vægtfordelingen på de to hjul er næsten udlignet bør også
tilstræbe at det samme gælder incl. pilot (andetsteds debateres der hvor
meget fjedrene bør sætte sig ved belastning af piloten, og pågældende tal
(hvad man nu bliver enige om) dækker principielt begge ender!) og derved vil
det som sådan være egalt om der sidder en 120kg's præsident eller min frue
(om hvem jeg ikke tør udbrede mig om vægten!!) :-/
Modsat forholder det sig omkring costums/choppere. hvor en væsentlig del af
såvel egenvægten, som pilotens vægt ligger på baghjulet!

Men i almindelighed opfattes mervægt (á bagage og/eller passager) som
medførende at forlygtens lyskegle stiger, og det var slet og ret i henhold
til denne måske ikke korrekte parallel at jeg moppede Bageren !!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 23:55

Armand wrote:

> [...]
ret i
> henhold til denne måske ikke korrekte parallel at jeg moppede

....så vi kan vel blive enige om, at lygten lyser "ad helvede til"

Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-03-03 16:26

> ... men altså jo mere man vejer jo mere
> peger lyset op i luften.

?!?

> Min far har altid sagt: "Der finde to slags idioter. Dem der ikke forstår
> vittighederne, og dem der forklarer dem".
> Øhh. Røg jeg ikke lige selv ind i kategori to? Damn

Nej, jeg tror du røg i dem begge. Forklarede du den ikke forkert? Det er vel
fordi hun vejer mindre, at den kommer til at pege op i luften, når du har
justeret den?

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-03-03 16:23

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Det er mig der får bøvl hvis kæresten strander ude på en øde vej fordi
> motorcyklen strejker.

Iøvrigt kan I jo spørge Martin Sørensen hvordan det går, hvis man IKKE giver
cyklen et "Bager-eftersyn" i tide...
Det tror jeg han har en mening om.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-03 21:06

> Iøvrigt kan I jo spørge Martin Sørensen hvordan det går, hvis man
> IKKE giver cyklen et "Bager-eftersyn" i tide...
> Det tror jeg han har en mening om.

Jeg tror at min Seca trængte til det eftersyn for 10-15 år siden, da man
stadig kunne få bagsvinger-akslen ud på normal vis.
I dag er den rustet så godt fast at man tror det er løgn. Man kunne lige så
godt give den en svejseklat i hver side, så godt sidder den fast.

Jeg har efterhånden været det meste på cyklen igennem og alle aksler, lejer
og gevind får fedt under samling. Kobberfedt til gevind og kuglelejefedt til
aksler og lejer.

Jeg mangler stadig kronrørslejerne, men jeg er ikke så vild med at skille
noget ad, når det virker fint, ihvertfald når jeg ikke har prøvet det før,
og ikke ved hvad jeg træder ind til. Jeg kan ikke mærke slør eller hak i
styret, når jeg holder i forgaflen og drejer og trykker den frem og tilbage,
så kan man ikke regne med at de er OK?

Jeg har også fået givet alle stik en omgang, så de helst ikke skulle blive
mere irrede end de er i forvejen (har fået renset det meste af).

Konklusionen er nok at det nemmere at forebygge, end at reparere. Desuden
kan man selv bestemme tidspunktet for hvornår man vil forebygge.
Reparationer kommer næsten altid ubelejligt.

Jeg burde nok også få kontrolleret de kronrørslejer, men nu skal jeg lige
have renoveret bagsvingeren og bremserne, før jeg går igang med mere.

Hvad gør man forresten med motorboltene, hvis man piller dem ud, giver dem
fedt, og skal skrue dem i igen? Så passer spændingsmomentet vel ikke mere,
da det er opgivet uden fedt?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 21:43

> I dag er den rustet så godt fast at man tror det er løgn. Man kunne lige

> godt give den en svejseklat i hver side, så godt sidder den fast.

Prøv med WD40, varme, kulde, mere WD40 slå lidt på den, varme, WD40
tålmodlighed og mere tålmodighed, så kommer den måske?

> Jeg mangler stadig kronrørslejerne. Jeg kan ikke mærke slør eller hak i
> styret, når jeg holder i forgaflen og drejer og trykker den frem og
tilbage,
> så kan man ikke regne med at de er OK?
Nej. Så ved du der ikke er slår. Sæt din XS'er på centralstøttebenet og tryk
bagenden ned så styret hænger frit. Så drejer du styret fra side til side og
mærker efter om det drejer jævnt, eller det går i hak. Optimalt set skal den
kunne stå i fuls ventre styrudslag, og med et vip på hjulet frit dreje over
på fuld højrestyrudslag uden hjælp. Det kan den sikkert ikke, men det er nok
mig der er pessimist

> Konklusionen er nok at det nemmere at forebygge, end at reparere.
Det er helt klart nemmere at forbygge end at reparere! Ingen tvivl om det.

> Hvad gør man forresten med motorboltene, hvis man piller dem ud, giver dem
> fedt, og skal skrue dem i igen? Så passer spændingsmomentet vel ikke mere,
> da det er opgivet uden fedt?

Tilspændingsmomentet er opgivet korrekt indfedtet. Lad være med at bekymre
dig om det.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-03 22:15

> Prøv med WD40, varme, kulde, mere WD40 slå lidt på den, varme, WD40
> tålmodlighed og mere tålmodighed, så kommer den måske?

Det er sådan ca. hvad jeg har prøvet indtil videre. Jeg har dog brugt
Caramba i stedet for WD40, da det skulle være endnu mere rustopløsende end
WD40.
Jeg har også brugt en 1500g mukkert til at banke med, men lige lidt hjælper
det.
Tålmodigheden har ca. strakt sig over en måned, hvor jeg har brugt Caramba
og hammer over flere weekender, så det har jeg efterhånden opgivet.

Jeg er nået til at skulle have akslen boret ud, så det bliver nok næste
trin.

> [...]
> og tryk bagenden ned så styret hænger frit. Så drejer du styret fra
> side til side og mærker efter om det drejer jævnt, eller det går i

Må jeg nok lige kontrollere en ekstra gang for en sikkerheds skyld..

> Optimalt set skal den kunne stå i fuls ventre styrudslag, og med
> et vip på hjulet frit dreje over på fuld højrestyrudslag uden hjælp.
> Det kan den sikkert ikke, men det er nok mig der er pessimist

Det har jeg så ikke prøvet, men det kommer da an på, om tyngdepunktet
befinder sig på linje med forgaflens omdrejningsakse? Det tror jeg da ikke
at den gør. Der sidder f.eks. bremsekaliber+skive i højre side og ingen i
venstre.

Modstanden i kabler, ledninger osv. gør det nok også lidt mere usandsynligt
at den kan dreje så let. Plejer det at kunne lade sig gøre på cykler der er
iorden?

Men mener du at jeg burde skille ad ind til kronrørslejerne for at se om de
er iorden og evt. give dem noget fedt, selv om de føles ok?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-03-03 23:05

Martin Sørensen wrote:

> Jeg er nået til at skulle have akslen boret ud, så det bliver nok næste
> trin.

Hmm, man kan vist få en elektrisk tryklufthammer. Gad vide om den kunne
baske akslen løs
Men ellers held og lykke med projektet!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-03 23:05

> Hmm, man kan vist få en elektrisk tryklufthammer. Gad vide om den
> kunne baske akslen løs

Tja, jeg har overvejet om noget ultralyd gennem akslen kunne få rusten på
andre tanker.

Et ultralydsbad er jo suverænt, når der skal rengøres ting, så det burde vel
næsten også kunne få rusten løsnet efter et par timers ultralyd?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-03-03 00:15

Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Et ultralydsbad er jo suverænt, når der skal rengøres ting, så det burde
> vel næsten også kunne få rusten løsnet efter et par timers ultralyd?

Men kræver det ikke væske omkring akslen?

Men egentlig tror jeg ikke idéen med en tryklufthammer er så ringe. Der er
smæk i sådan en, og 10 minutter vil garanteret gøre underværker. Sådan en
kan sikkert lejes for rimelige penge.
Hvad synes resten af gruppen? Er det en vanvittig idé, eller er der fornuft
i det?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-03-03 00:06

> Men kræver det ikke væske omkring akslen?

Vel ikke, hvis man kan sørge for at vibrationerne bliver overført til
akslen, som de herefter kan bevæge sig i.. At overføre sådanne vibrationer
til et metal tror jeg ikke umiddelbart er så besværligt, uden at jeg dog har
undersøgt det nærmere.

> Men egentlig tror jeg ikke idéen med en tryklufthammer er så ringe.
> Der er smæk i sådan en, og 10 minutter vil garanteret gøre
> underværker. Sådan en kan sikkert lejes for rimelige penge.

Ja, hvis den slår hårdt nok, vil det vel få metallet til at knække hvor det
er svagest, og det burde vel være i sammenrustningen.

> Hvad synes resten af gruppen? Er det en vanvittig idé, eller er der
> fornuft i det?

Naboerne synes sikkert ikke det er fornuftigt, hvis jeg gør det søndag
morgen kl. 9.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-03-03 00:35

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> til et metal tror jeg ikke umiddelbart er så besværligt, uden at jeg dog

Nåja, det kan der være noget om.

> Ja, hvis den slår hårdt nok

Den slår jævnt hårdt, ihvertfald hvis det er en af dem der kører på trykluft
Dem legede vi nemlig med inde ved beredskabskorpset

>, vil det vel få metallet til at knække hvor
> det er svagest, og det burde vel være i sammenrustningen.

Jep, det tror jeg også.

> Naboerne synes sikkert ikke det er fornuftigt, hvis jeg gør det søndag
> morgen kl. 9.

Hmm, lyden af en tryklufthammer kombineret med tømmermænd er noget af det
værste jeg kan komme i tanker om

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 01:03

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> [...]
> kan sikkert lejes for rimelige penge.
> Hvad synes resten af gruppen? Er det en vanvittig idé, eller er der

Problemet med slag vs. træk, er at man med nogle gode drøn på enden af
akslen udvider ("vajner", eller "stukker") materialet så enden slet ikke vil
igennem hullet når den kommer dertil :-|

En solid aftrækker, evt brugt fra gevindsiden (med hovedet afslebet) som kan
belaste sagerne over lang tid er nok det fornuftigste - Dermed ikke være
sagt at Martins aksel kan komme ud v.h.a. fornuft

En effektiv aksel opvarmnings-metode er at kortslutte et traditionelt
svejseværk (et "æg") igennem akslen: Med 350 - 400 A kan man svejse
med 5mm elektroder, så dét skulle nok også kunne få en 12 mm aksel (eller
mere) til at blive endog meget varm :-|
én gang opvarmet til glødepunktet og siden atter nedkølet, skulle akslen
have sat sig dér hvor den sidder strammest :-|

--
Armand.
(der ved hvor der står et par 1000A's værker hvis dét skulle være

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-03-03 01:47

> [...]
vil
> igennem hullet når den kommer dertil :-|

Helt korrekt. Den situation har jeg været i 2 gange nu.

> [...]
> belaste sagerne over lang tid er nok det fornuftigste - Dermed ikke være
> sagt at Martins aksel kan komme ud v.h.a. fornuft

Det prøvede jeg på min DT (som har samme baggaffel-princip som Martin's).
Jeg trykkede dog, det var ikke til at komme til akslen i dne anden side -
jeg trykkede stellet 5 cm bredere uden at noget rokkede sig. Problemet er at
lejerne kommer til at virke som buffere, og optager stød og slag, og lortet
kan ruste så godt sammen at varme ar det eneste der kan løsne noget.

Jep, det er en god ide.

Rittig

Fra : Megas

Dato : 07-03-03 04:28

Jes Vestervang wrote:
> Hmm, man kan vist få en elektrisk tryklufthammer. Gad vide om den
> kunne baske akslen løs
> Men ellers held og lykke med projektet!

En elektrisk tryklufthammer ligefrem...? :D

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-03-03 12:28

> En elektrisk tryklufthammer ligefrem...? :D

Hvis man inkluderer en kompressor, så den vel elektrisk.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-03-03 12:46

Megas wrote:

> En elektrisk tryklufthammer ligefrem...? :D

Nåja, en elhammer så da!

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 16:09

> Nåja, en elhammer så da!

Er det så en elektrisk, eller en luftdrevet elhammer??

--
Armand.
(der lige har købt sådan en sag til 12V til hjemlig brug)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-03 19:52

Armand wrote:

> Er det så en elektrisk, eller en luftdrevet elhammer??

Det må du selv bestemme
> --
> Armand.
> (der lige har købt sådan en sag til 12V til hjemlig brug)

Ahh, det er altid godt med nyt værktøj
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R - nu med onde knopdæk og mudder jævnt fordelt over sig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-03 21:12

> Jeg er nået til at skulle have akslen boret ud, så det bliver nok
> næste trin.

Akslen kom ud, så jeg er glad idag.
Cyklen skulle ned på siden, masser af rustløsner i, masser af varme + en
stor hammer. Efter en del slag, så kom den ud.

Jeg har lige kontrolleret det, og det kunne den faktisk. Der kan ikke mærkes
nogen hak overhovedet, og den drejer helt frit fra side til side.
Jeg snakkede lidt med en MC-mekaniker om det. Han drejede også frem og
tilbage på styret og mente heller ikke der var noget galt med de lejer, så
det er jo fint nok.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 07-03-03 00:30

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> [...]
> og ikke ved hvad jeg træder ind til. Jeg kan ikke mærke slør eller hak i
> styret, når jeg holder i forgaflen og drejer og trykker den frem og

En lettere adskillese med det formål at få indfedtet lejerne grundigt, kan
jo spare dig for en voldsommere adskillese for at skifte rustne lejer senere

> Konklusionen er nok at det nemmere at forebygge, end at reparere. Desuden
> kan man selv bestemme tidspunktet for hvornår man vil forebygge.
> Reparationer kommer næsten altid ubelejligt.

Nemlig!!!

> Hvad gør man forresten med motorboltene, hvis man piller dem ud, giver dem
> fedt, og skal skrue dem i igen? Så passer spændingsmomentet vel ikke mere,
> da det er opgivet uden fedt?

Det gør det samme med eller uden fedt!
Jeg ved godt at der i nogle tabeller angives at målet er "tørt"; men i de
tabeller jeg på arbejde* har haft i hænderne og hvorpå der var angivet for
begge tilstande, var momentet det samme for begge!

*)
M46'ere er nogle fede motherfuckere

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-03-03 18:33

> [...]

> ingeniør studerende bliver det nok intet problem at finde en på de
> lidt over 60Kg Carina vejer som test objekt.

Kaldte du mig nørd? Jamen jamen ... nåh jo, jeg vejer altså lidt over
70 kg, så det kan jo ikke være mig du hentydede til.

--
Jacob - www.bunk.cc
Last week's pet, this week's special.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 21:26

> Kaldte du mig nørd? Jamen jamen ... nåh jo, jeg vejer altså lidt over
> 70 kg, så det kan jo ikke være mig du hentydede til.

Jeg fandt en ingeniør studerende pimse på 68kg Nu burde lyset passe til
Carina. Den blænder næsten heller ikke når jeg kører på den

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 06-03-03 12:38

Lyder meget fint med den grundige gennemgang. Jeg har selv en gpz'er magen
til, og den kører fint. (den skulle også have nye kronrørslejer.)
Eneste er, at sidste år lavede jeg et stunt, som medførte at jeg fik en
anden potte på, hvilket jeg tænkte var ganske problemfrit, (en 2-i-1'er), og
her i efteråret da jeg skulle tappe olien af den, fandt jeg ud af at det ene
forrør går under proppen, så man ikke kan få olien ud, uden at tage
forrørene af først, hvilket er lidt mere gennemtænkt lavet med original
rørene, så bare så du ved det. Jeg synes det er noget bøvl at skulle flå det
hele fra hinanden for at få olien ud. - så hvis det er sådan en 2-i-1'er, så
kig lige hvordan rørene er lagt.

Mvh
Kristoffer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 12:40

> [...]
> forrør går under proppen, så man ikke kan få olien ud, uden at tage
> forrørene af først, hvilket er lidt mere gennemtænkt lavet med original

Hej Kristoffer

Det ville hjælpe mig meget hvis du fortalte hvilket mærke udstødning du har
monteret, så jeg kan tage det med i mine overvejelser om jeg gider pille
udstødningen af når jeg skal skifte olie. Jeg ser det nok ikke som det store
problem, men man skal da huske at skifte de to udstødningspakninger hver
gang, og de koster 67½ originalt , men kun 14Kr stk. ved www.louis.de.