/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Registrering af feks svensk ombygger??
Fra : g-mc


Dato : 04-03-03 21:21

Hej ng.
Jeg har liget et spørgsmål, hvordan er det lige...
Hvis en Mc er blevet ombygget, feks blevet svejset på stellet ..Kan man
så i teorien, få den godkendt og indregistreret i feks. Sverige (der må man
jo så meget), og derefter betale afgift og få den registreret i DK???..

Mvh Jeppe Yamaha TX/XS (med en smule paranoia)



 
 
Biker Mike (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 04-03-03 21:35

Jeg har for ca 1 år siden spurgt en sysnmand det samme spørgsmål da jeg var
lun på en hjemmebygget Svensk trike, Hans svar var at det skulle man
sandelig ikke regen med, fjolset var hverken til at hugge eller stikke i, og
lød nærmest som om at han nød at stikke mig en kæp i hjulet, han mente at
det var deres suverene vurdering om køretøjet kunne godkendes og var ret
ligeglad med mit argument om at en godkendelse i et EU land også var
gældende i et andet, evt med mindre lokale ændringer så som asymmetrisk lys
på UK køretøjer skulle ændres til tilsvarende DK, Han ville skrup skide på
mine argumenter og jeg blev tilsidst så arrig på ham og hans arrogante og
uhjælpsomme holdning, at jeg kaldte ham for en masse ting som ikke egner sig
på tryk, så det vil jeg forskåne dig for, så indtil at der er andre som har
haft andre erfaringer tror jeg desværre nok at det bliver svaret. ØV !

Hilsen Michael


"g-mc" <g-mc@wanadoo.sletdette.dk> wrote in message
news:3e650aa6$0$133$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng.
> Jeg har liget et spørgsmål, hvordan er det lige...
> Hvis en Mc er blevet ombygget, feks blevet svejset på stellet ..Kan man
> så i teorien, få den godkendt og indregistreret i feks. Sverige (der må
man
> jo så meget), og derefter betale afgift og få den registreret i DK???..
>
> Mvh Jeppe Yamaha TX/XS (med en smule paranoia)
>
>



Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 21:56

"Biker Mike" <xxxdko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:b432lc$ebl$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har for ca 1 år siden spurgt en sysnmand det samme spørgsmål da jeg
var
> lun på en hjemmebygget Svensk trike, Hans svar var at det skulle man
> sandelig ikke regen med, fjolset var hverken til at hugge eller stikke i,
og
> lød nærmest som om at han nød at stikke mig en kæp i hjulet, han mente at
> det var deres suverene vurdering om køretøjet kunne godkendes og var ret
> ligeglad med mit argument om at en godkendelse i et EU land også var
> gældende i et andet, evt med mindre lokale ændringer så som asymmetrisk
lys
> på UK køretøjer skulle ændres til tilsvarende DK, Han ville skrup skide på
> mine argumenter og jeg blev tilsidst så arrig på ham og hans arrogante og
> uhjælpsomme holdning, at jeg kaldte ham for en masse ting som ikke egner
sig
> på tryk, så det vil jeg forskåne dig for, så indtil at der er andre som
har
> haft andre erfaringer tror jeg desværre nok at det bliver svaret. ØV !

> "g-mc" <g-mc@wanadoo.sletdette.dk> wrote in message
> news:3e650aa6$0$133$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej ng.
> > Jeg har liget et spørgsmål, hvordan er det lige...
> > Hvis en Mc er blevet ombygget, feks blevet svejset på stellet ..Kan
man
> > så i teorien, få den godkendt og indregistreret i feks. Sverige (der må
> man
> > jo så meget), og derefter betale afgift og få den registreret i DK???..

Pudsig måde at udtrykke sig på...

En typegodkendt motorcykel fra Sverige er umiddelbart også godkendt i DK,
dog kan der være enkelte små detaljer omkring fx. længde af bagskærm og den
slags, som stadig skal ændres for at den kan synes i DK - for uanset hvad,
så SKAL motorcyklen overholde "Detailforskrifter for motorkøretøjer" her i
DK.

De svenske ombygninger er IKKE typegodkendt i Sverige, de er enkeltgodkendt
efter et system som kun findes i Sverige. De er typisk også
"chopperforsikret" eller Chopper-reggad, altså registreret og forsikret som
et modificeret køretøj, og for dem gælder visse restriktioner og specielle
forhold. Det samme gælder svenske enduro cykler ("off-roadere"), som også er
indregistreret efter en speciel ordning, og forsikret under specielle
vilkår, og intet af dette kan umiddelbart overføres til DK, da vi ikke har
den slags "ordninger".

Lignende specielle forordninger eksisterer i et antal andre EU lande, fx.
England (for choppere) og i stort set alle andre EU lande for enduro-racere
og tjah... Rallybiler.

Rittig



T.T.Toft (04-03-2003)
Kommentar
Fra : T.T.Toft


Dato : 04-03-03 22:48

Såfremt ændringen er foretaget af en certificeret svejser, og der foreligger
behørig dokumentation for dette samt styrkeberegninger på
ombygningen/materialekvalitet m.v., fra en svensk godkendelsesmyndighed,
skal køretøjet - i princippet - kunne enkelt-godkendes i henhold til
gældende dansk lov/fælles EU-lov.

Enkeltgodkendelse sker i Danmark ikke af Statens Bilinspektion, men af
Justitsministeriets Færdselsafdeling i Herlev (tror jeg stadig det ligger).
Køretøjet incl. diverse papirer på ombygningen, certificering,
styrkeberegninger m.v. afleveres til ovennævnte, hvorefter 'møllen' går
igang.

Så vidt jeg husker havde færdselsafdelingen min Bakker i 1 måned inden den
fik dansk godkendelse - og så går man videre til Told & Skat m.h.t.
afgiftberegning og betaling, indhenter forsikringsattest fra
forsikringsselskab, og endelig aflægges Statens Bilinspektion besøg for køb
af nummerplade.

Så det er en langsommelig affære, som nok godt kan trække ud i nogle
måneder, hvis der skal skaffes yderligere dokumentation, men helt umuligt er
det altså ikke.

M.v.h.
Thomas




"g-mc" <g-mc@wanadoo.sletdette.dk> skrev i en meddelelse
news:3e650aa6$0$133$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng.
> Jeg har liget et spørgsmål, hvordan er det lige...
> Hvis en Mc er blevet ombygget, feks blevet svejset på stellet ..Kan man
> så i teorien, få den godkendt og indregistreret i feks. Sverige (der må
man
> jo så meget), og derefter betale afgift og få den registreret i DK???..
>
> Mvh Jeppe Yamaha TX/XS (med en smule paranoia)
>
>



g-mc (05-03-2003)
Kommentar
Fra : g-mc


Dato : 05-03-03 08:11

Jeg takker for svarene.

Mvh Jeppe.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408635
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste