AFRICA TWIN PRØVETUR SØGES!!!!!
Fra : Søren Dahl

Dato : 03-03-03 23:33

Hej NG

Jeg står nu og vipper mellem valget mellem en BMW Dakar og en Twin -
men jeg søger en prøvetur på en Twin - jeg kender bare ikke nogen, som
har en Twin jeg kan få en prøvetur på. Jeg har selv kørt TA og jeg ved
godt en Twin er noget der hen af - men jeg vil nu gerne prøve en tur
på en AT inden jeg får importeret en fra Tyskland.

Hvis der er nogen som kunne tænke, sig at give mig en prøvetur på sin
Africa Twin ville jeg blive meget lykkelig. Betingelserne er
selvfølgelige klare. Jeg låner min Bandit ud til ejeren af Africa
Twin'en og jeg køre bag efter på AT'en og udlåneren kører forrest og
laver en rute i sit lokal område. Jeg kører gerne langt for at få en
tur. Jeg bor selv ved Randers kanten.

MVH Søren Dahl
- Bandit 600

Fra : LP

Dato : 04-03-03 14:13

KS-motor ved vejle har en til salg, virk interesseret så giver de dig nok
en tur...
Lasse
xs 400

Fra : Søren Dahl

Dato : 04-03-03 17:17

Det var også en mulighed, tak for tippet, Lasse

MVH Søren

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-03-03 15:19

"Søren Dahl" skrev
> [...]
> Twin'en og jeg køre bag efter på AT'en og udlåneren kører forrest og
> laver en rute i sit lokal område. Jeg kører gerne langt for at få en

Prøv at kigge på mc-basen, der er en privat person i brabrand der har en til
salg.
Classicbikes i århus har tit haft dem til salg, prøv at høre om de har nogen
hjemme.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Søren Dahl

Dato : 04-03-03 17:16

Det vil jeg prøve, tak for hjælpen, Brian

MVH Søren

Fra : Søren Dahl

Dato : 04-03-03 17:23

Det står bare i annonce teksten, at der kun ønskes seriøse
henvendelser, og det kan man ikke sige, at min er, for jeg vil ikke
have en som har kørt 77.000 og er fra '90, jeg skal have en langt
nyere og en med færre kilometer.

MVH Søren

- men ellers mange tak for tippet, men jeg kan nok ikke tillade og stå
og lyve ham lige op i ansigtet, for den cykel er for gammel og
"vel-kørt"

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-03 17:43

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse

> - men ellers mange tak for tippet, men jeg kan nok ikke tillade og stå
> og lyve ham lige op i ansigtet, for den cykel er for gammel og
> "vel-kørt"

Utrolig dejlig holdning! Du har min fulde respekt!

Rittig

Fra : Bjarke Feldt-Rasmuss~

Dato : 04-03-03 18:36

Søren Dahl wrote:

> [...]
> henvendelser, og det kan man ikke sige, at min er, for jeg vil ikke
> have en som har kørt 77.000 og er fra '90, jeg skal have en langt

Tjae, Søren, 77.000 er ingenting for en AT, de går gerne en kvart million
km. uden overhovedet at skulle lukkes op i motoren. Så skidt med km. Det
med alderen... hvis de ikke lavede stellet om, da de sænkede tyngdepunktet
fra '93 kan det osse være lige meget.
Prøv den... hvis den er fed kan du bruge resten af pengene på bajere... og
så behøver du ikke hyle, når du lægger den ned, og det ved jeg jo, at du
kommer til

Bjarke

Fra : Søren Dahl

Dato : 04-03-03 18:49

Det har du nok for så vidt ret i, Bjarke :)

Hvis jeg investere i en næste spirtny til 120.000 og smider den ned,
så tror jeg også jeg vil fortryde det en hel del!!!

MVH Søren

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-03-03 19:02

"Søren Dahl" skrev
> [...]
>
> - men ellers mange tak for tippet, men jeg kan nok ikke tillade og stå
> og lyve ham lige op i ansigtet, for den cykel er for gammel og

Det er fair nok, jeg vidste ikke hvor gammel/ny model du ledte efter.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Søren Dahl

Dato : 04-03-03 22:22

Hvor skulle du også kunne vide det fra :)

Hvordan kører sådan en Cagiva egentelig, Brian?

MVH Søren

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-03-03 00:58

"Søren Dahl" skrev
> Hvor skulle du også kunne vide det fra :)
>
> Hvordan kører sådan en Cagiva egentelig, Brian?
>
> MVH Søren

Jeg syndes den kører rigtigt godt, den yder ikke så meget (ca. 60 hk) men
kræfterne er til stede ved normal kørsel.
Stellet er meget stift, og den har gode landevejs egenskaber.
Den er bygget op af kvalitet komponenter, 43mm Marzocchi forgaffel, fuld
justerbar Öhlin bagdæmper og Bremo bremser.
Fjedervandringen er 220mm for og 195mm bag.
Jeg kunne godt tænke mig lidt bedre bremser, selv om de virker fint.
Motoren er en Ducati 748 Pantah med andre knastaksler, for at give bedre
bundtræk.
Min model er fra 1988, jeg er lidt i tvivl om det er en 1987 model eller en
1988 lucky explorer model (der var 2 modeller i 1988).
Den er god til landevej og grusveje, jeg har ikke prøvet at køre offroad på
den.
Til flyvehop er den nok for tung med sine 194 kg tørvægt.
Jeg har kørt på min siden april 99, og jeg har kun udskiftet normale
sliddele på den.
Om de senere udgaver af elefanten er lavet af samme komponenter ved jeg
ikke, det er ikke sikkert da den er faldet i pris.
Min kostede 130.000 i 1988, til samme pris kunne man købe en 900 cc udgave i
1999.

Her er en del af en gammel test imellem elefanten og transalp.

Kort sagt, Cagiva Elefant har de bedste bremser, den bedste affjedring og
den bedste motorkarakteristik.
Honda Transalp har den bedste benzinøkonomi, den bedste gearkasse og den
mest kultiverede motorgang.
Begge cykler har forbavsende god komfort for både fører og passager.
Rimeligt gode kåber og ditto bagagebærer.
Cagiva Elefant virker solid og gennemarbejdet med sit voldsomt
dimensionerede stel og øvrige meget robuste detailjeløsninger.
Honda Transalp virker mere klein, men er godt fungerende i alle detailjer.
Jeg kan specielt lide Cagiva'ens gode sejtræk og vejegenskaber (både off og
on-road).
Hører man til typen der drager til nordkap efter en kop eftermiddagskaffe er
en Cagiva Elefant simpelthen sagen.
Hvorimod Transalp'en bør tiltale de mange mc-ister der ønsker en motorcykel
til lidt af hvert, specielt små veje og byture, men også en 4 ugers ferie
rundt i Europa med 2 mand og oppakning.
Rigtige off-road enthusiaster der tilbringer det meste af deres tid udenfor
asfaltveje, vil nok ikke føle sig tiltrukket af hverken Elefanten eller
Transalp, dertil er de for tunge og asfaltorienterede.
Men til os andre amatører der kører max. 20% af tiden off-road er disse
dual-purpose motorcykler en god ide.
Skal jeg vælge en favorit bliver det, på trods af prisforskellen, Cagiva
Elefant.
Dens meget kontante opførsel tiltaler mig, og jeg er sikker på, at den om 10
år vil være en klassiker.
Jens Hauge

Da den test blev lavet kostede en Transalp ca. 70.000 kr og en Elefant ca.
130.000 kr.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Søren Dahl

Dato : 05-03-03 09:07

Hej Brian

Jeg har selv kørt TransAlp - det er intet mindre end en genial
maskine, så jeg kan ud fra testen og hvad du siger, konkludere at en
Cagiva er sagen. Jeg havde selv kigget lidt på en cagiva 900 til
40.000 uden afgift fra 93 som kun havde kørt 5.000!

MVH Søren

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-03-03 11:10

"Søren Dahl" skrev
> [...]
> Cagiva er sagen. Jeg havde selv kigget lidt på en cagiva 900 til
> 40.000 uden afgift fra 93 som kun havde kørt 5.000!

Hvis du vil importere en Elefant så kig også på det engelske marked, der har
jeg set flere til 2-3000 £.
Du skal være opmærksom på at Cagiva godt kan være langsomme og dyre når det
gælder resevedele.
Motordelene er Ducati dele, der er der ingen problemer.
De nyere modeller er med indsprøjtning, deres stel er anderledes da
luftfilteret sidder under tanken.
Jeg smider lige et par billeder i news:dk.binaer.motor så du kan se hvordan
den gamle model ser ud.
På min model bruges det midderste af stellet også som luftfilterkasse.

--
Brian
Cagiva Elefant 750