BMW 650 GS Dakar
Fra : Søren Dahl

Dato : 02-03-03 08:26

Hej NG

Jeg er virkelig i vildrede nu - jeg står med en 650 GS Dakar på
hånden, jeg skal snart ud og have en tur på den, og jeg glæder mig
helt vildt. Men jeg kommer primært til at køre på landevej, det er der
ingen tvivl om. Gad vide om det så ville være dumt at købe en GS'er -
Alternativet bliver en Africa Twin.

MVH Søren
-Bandit 600 - 150 km første marts - og ingen styrt ;)

Fra : Jens Didriksen

Dato : 02-03-03 12:57

Jeg har ikke ejet nogle af de 2 mc'er, men jeg ved en del om begge to da jeg
selv har kikket langt efter en af dem til rejsebrug. Min konklusion er
følgende:

BMW'en er lidt mere off-road orienteret end Honda'en, da den er lidt mindre,
har længere affjedring, har lavere tyngdepunkt bl.a. p.g.a. benzintanken
under sædet og den vejer vist nok også mindre.

Til gengæld har Hondaen bedre komfort på længere ture (og i dagligdagen) med
sin større kåbe, sin større motor, avanceret triptæller og mulighed for at
indbygge en monsterstor tank. BMW'en kan også få en stor tank påmonteret,
men dette bliver med 2 separate tanke på begge sider af det der ligner
tanken - ikke særlig fikst lavet. Se links nederst på siden.

Rent finishmæssigt og holdbarhedsmæssigt tror jeg der er dømt dødt løb.
Begge fabrikanter har jo tradition for at lave holdbare mc'er i den bedre
end af skalaen.

Prismæssigt er de også meget ens med omkring 130.000 - 140.000 for et
ejerskab. Honda'en importeres vist ikke i øjeblikket, men kan så hentes i
f.eks. Tyskland.

Begge mc'er kan eftermonteres med alt muligt skrammel mellem himmel og jord.
Jeg har et par link du kan kikke på nederst på siden.

BMW tilbyder en eller flere dage på et køreteknisk anlæg i Tyskland mellem
stuttgart og Munchen. Det gør Honda ikke, men du kan jo købe Honda'en og
køre på den til anlæget, leje en BMW, teste den lidt i terræn og derefter
køre glad hjem på Honda'en...

Summasumarum: Hondaen er nok den mest all round mc af de to til hverdag og
fest, men BMW'ennne jeg sagtes finde på at købe alligevel da den er mere
håndterbar og ligner "den ægte vare" mere en Honda'en.

Så du er i den heldige situation at lige gyldigt hvad du vælger få du en
rigtig lækker mc - og så er problemet vel ikke så stort? Vælg den du føler
mest for og lad så være med at kikke på hvad den IKKE kan, men glæd dig over
det som den er god til.

Held og lykke med dit valg.

Didrik

------------------------

Motorcykler:

http://www.africanqueens.de/home_e.htm (Honda)

http://www.atic.org/ (Honda)

http://www.dhpmoto.com/ (god GS 650 Dakar side)

http://hjem.get2net.dk/gsinfo/ (Danmarks GS klub)

http://www.wuedo.de/index.htm (Udstyr, tanke m.v.)

http://www.jesseluggage.com/ (Udstyr, tanke m.v.)

http://www.touratech-usa.com/shop/index.lasso (Udstyr, tanke m.v.)

Alt muligt blandet:

http://www.spiritsofadventure.com/

http://www.andrea-mayer.de/index2.htm

http://www.micapeak.com/bmw-gs/

http://www.berndtesch.de/English/EIndex.html

http://www.horizonsunlimited.com/index.shtml

http://www.aeroflowscreens.com/r1150gs.htm

http://brand.iinet.net.au/

http://www.worldofbmw.com/

http://www.dakar.com/

http://www.michulla.dk/

http://www.ciclosport.de/ger/html/katalog/navic.htm

http://www.globeriders.com/

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-03 16:36

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke ejet nogle af de 2 mc'er

Det har jeg heller ikke, men jeg har prøvekørt dem begge.

> [...]
> har længere affjedring, har lavere tyngdepunkt bl.a. p.g.a. benzintanken
> under sædet og den vejer vist nok også mindre.

Hmmm... Min vurdering er nu at de lige gode til terrænkørsel. Hondaen er
måske endda marginalt bedre end BMW'en. Hondaen har klart bedre affjedring
end BMW'en, og det tæller en del i terræn, når nu vægten er så høj.

> [...]
> indbygge en monsterstor tank. BMW'en kan også få en stor tank påmonteret,
> men dette bliver med 2 separate tanke på begge sider af det der ligner

HPN laver store tanke til BMW (og det gør Acerbis også), så muligheden for
montering af stor tank er precis ens på de to cykler. Både Honda og BMW kan
monteres med en stor primærtank, og dertil kan de også begge monteres med
separat tank på siden og på bagskærmen. Begge cyklerne er jo ret populære
blandt off-road tourerne.

> Rent finishmæssigt og holdbarhedsmæssigt tror jeg der er dømt dødt løb.
> Begge fabrikanter har jo tradition for at lave holdbare mc'er i den bedre
> end af skalaen.

Jeps. BMW'ens motor er måske mest solid, og mekanikken mest simpel (en
fordel hvis man planlægger rejser langt fra autoriserede værksteders
rækkevidde), men samtidig er BMW'ens plastdele ikke af verdens bedste
finish, så mon ikke de ender lige på det område?

Rittig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 02-03-03 22:18

> [...]
> er måske endda marginalt bedre end BMW'en. Hondaen har klart bedre
> affjedring end BMW'en, og det tæller en del i terræn, når nu vægten

Okay? Også når man tager totalvægt, tyngdepunkt, fjedrelængde m.v. i
betragtning?

> HPN laver store tanke til BMW (og det gør Acerbis også), så
> muligheden for montering af stor tank er precis ens på de to cykler.

Det kan jeg altså ikke forstå. BMW'en har da tank under sædet og luftfilter
m.v. der hvor normale mc'er har tank - har den ikke....?

Hvordan kan monteringen så være præcis ens?? Alt andet lige betyder de 3-4
ekstra tanke der mere kompliceret mekanik en een stor tank, der så igen
betyder højre tyngdepunkt.

> Jeps. BMW'ens motor er måske mest solid, og mekanikken mest simpel (en
> fordel hvis man planlægger rejser langt fra autoriserede værksteders
> rækkevidde)

Har Honda'en også avanceret (og kompliceret) elektronik og
benzininsprøjtning som Bimmeren??

Jeg mener at den er lidt mere ukompliceret opbygget, men hvorvidt det kun er
et teoretisk problem skal jeg ikke kunne sige. I den her klasse er
motorcyklerne jo allesammen store, tunge, komplicerede osv. sammenlignet med
f.eks. en Yam 600 off roader som groft sagt kan repareres med et stykke
håndsæbe og en mukkert...

Didrik

PS: Søren - jeg får vel en tur når du engang får købt et eller andet off
road monster? Så har jeg nemlig en overraskelse til dig oppe i Randers

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-03 17:18

> Det kan jeg altså ikke forstå. BMW'en har da tank under sædet og
luftfilter
> m.v. der hvor normale mc'er har tank - har den ikke....?

Ups... Og NU gik det så op for mig at vi ikke taler om den samme BMW model.
Undskyld, alle mine udtalelser er møntet på de gamle bokser-BMW'er, GS650,
GS800 og GS1000.

> Okay? Også når man tager totalvægt, tyngdepunkt, fjedrelængde m.v. i
> betragtning?

Æh, som sagt, de nye BMW'er har jeg ikke prøvet, men hvis vi taler om de
"gamle" (som stadig kunne købes nye indtil 1-2 år siden), så ja - Hondaen er
bedst i terræn, men BMW'en kan modificeres med WP affjedring, og det hjælper
voldsomt.

Rittig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-03-03 18:35

> Ups... Og NU gik det så op for mig at vi ikke taler om den samme BMW
> model. Undskyld, alle mine udtalelser er møntet på de gamle
> bokser-BMW'er, GS650, GS800 og GS1000.

Ok - no harm done. Det er en ærlig sag man ikke aner hvad man snakker om
(sorry - kunne ikke lade være).

> [...]
> de "gamle" (som stadig kunne købes nye indtil 1-2 år siden), så ja -
> Hondaen er bedst i terræn, men BMW'en kan modificeres med WP

Hov, hov - den går ikke! Alt kan jo modificeres med alverdens fede stumper,
ikke sandt...

Jeg holder stadigvæk på at den nye BMW er mere handy i terræn. Husk på at
den i modsætning til de 2 cylindrede bokser ikke har samme vægt, størrelse,
kardantræk m.v. at slås med.

Men ellers har du sikkert ret, men igen: jeg har ikke voldtaget nogle af dem
i terræn, så jeg aner det ikke.

Didrik

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-03 20:21

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> Ok - no harm done. Det er en ærlig sag man ikke aner hvad man snakker om
> (sorry - kunne ikke lade være).

Man sparker sgu da ikke til en mand der ligger ned? Stodder...

> Hov, hov - den går ikke! Alt kan jo modificeres med alverdens fede
stumper,
> ikke sandt...

Joh, men jeg har haft æren af at køre 250km off-road sammen med en gut på en
GS1000 med WP forgaffel og bagdæmper - det koster kun 20K og er jo let at
montere, og MAND for et terræn-lokomotiv!

Klart!

Rittig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-03-03 20:24

> Man sparker sgu da ikke til en mand der ligger ned? Stodder...

Hold da op. Tænk på hvad jeg havde skrevet hvis jeg ikke kunne lide dig

> Joh, men jeg har haft æren af at køre 250km off-road sammen med en
> gut på en GS1000 med WP forgaffel og bagdæmper - det koster kun 20K
> og er jo let at montere, og MAND for et terræn-lokomotiv!

Respekt. Lang og god affjedring sammen med et råstærk moment er
uovervindeligt. Med mindre man ikke kan løfte den tunge MC når den vælter...

Didrik

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-03 20:35

> Hold da op. Tænk på hvad jeg havde skrevet hvis jeg ikke kunne lide dig

Nåja. Okay, så.

> Respekt. Lang og god affjedring sammen med et råstærk moment er
> uovervindeligt. Med mindre man ikke kan løfte den tunge MC når den
vælter...

Ja. Op ad en skrænt gravede han baghjulet ned lige før toppen. Situationen
så træls ud, så jeg sprang (som en af de erfarne på turen) op mod ham for at
hjælpe. Inden jeg nåede derop kiggede han nonchalant over skulderen på det
halvt nedgravede baghjul. Så gik han et gear op og gav gas... Og så knurrede
den sig bare fri og kravlede op. Nå. Så luskede jeg ned til min egen cykel
igen.

Rittig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 04-03-03 13:04

> [...]
> et gear op og gav gas... Og så knurrede den sig bare fri og kravlede
> op. Nå. Så luskede jeg ned til min egen cykel igen.

He, he, he, - røvrendt igen...

Jeg kender godt fornemmelsen fra selvsyn: en dag jeg så en HD der ikke kunne
starte (ejeren havde sansynligvis druknet den med for meget gashåndtag og
for lang tid selvstarter), kom den lokale HD-gud over til ham og sagde "Lad
lige mig prøve".

Ud med kickstarteren (!), 2 hop på den så den var ved at knække og uhyret
kom til live.... Respekt.

Selvfølgelig har det haft nogen betydning at der var gået en rum tid som
havde bevirket at kab'en ikke længere var druknet osv., men stadigvæk - lidt
blær...

Didrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-03-03 17:52

Jens Didriksen wrote:
> Selvfølgelig har det haft nogen betydning at der var gået en rum tid som
> havde bevirket at kab'en ikke længere var druknet osv., men stadigvæk - lidt
> blær...

Hvis jeg skynder mig, kan jeg nok lige nå at komme først med at
nævne at det nok ikke er kaburatoren der var druknet :)

// Hans, http://rd350.nathue.dk
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jens Didriksen

Dato : 05-03-03 17:37

> Hvis jeg skynder mig, kan jeg nok lige nå at komme først med at
> nævne at det nok ikke er kaburatoren der var druknet :)
>
> // Hans, http://rd350.nathue.dk

Doooh!

Tak for opmærksomheden

Didrik
- der skal lære at tjekke sine mails for bommerter inden han trykker på
send-knappen...