Batteriopladning !
Fra : Frandsen

Dato : 02-03-03 01:45

Ohh I NG vismænd!!

Kan jeg bruge en transformator 12v/60w, førhen brugt til 3x20w
halogenpærer, til opladning af et MC batteri.
Hvis jeg husker Hr. Ohms lov nogenlunde korrekt gir´det 5 amp

På batteriet står der at det kan kviklade med 4 amp i 60 min.

Tør jeg ?

Mvh

Michael Frandsen
+600BanditS

Fra : Maria & Anders

Dato : 02-03-03 07:29

Hejsa
Du kan da prøve.
Men jeg ville nok ikke gøre det. Jeg har en mc lader jeg har købt for mange
år siden i Harald Nyborg, den lader med 0.9 ampere, så er det bare at sætte
den til at lade natten over.
Men hvis du forsøger dig med halogen tingen skal du passe på at, dit batteri
ikke kommer til at koge, ikke falder sammen, og at du ikke kortslutter
halogen tingen, den er jo ikke bygget til det, og derfor er jeg ikke klar
over om den kan holde til det.
Jeg ved ikke om det at lade på et batteri har et større eller mindre forbrug
på strømforsyningen, end at have den sluttet til lamperne, og derfor er der
risiko for at den kortslutter.
Men hvis du gør det, skal du nok pille propperne op af dit batteri så det
ikke kan skydde dem af. Og så skal du nok også holde rimelig meget øje med
det under processen. Og evt ligge en klud over hullerne mens det lader så
der ikke sprøjter syre over det hele i tilfælde af skidtet skulle komme til
at koge.
Om du blev klogere af det her ved jeg ikke, men det var da et par punkter
til overvejelse.

Mvh
A. Ziegler
XT600E
Som ikke har været ude og køre endnu

Fra : schlæger

Dato : 02-03-03 09:17

Frandsen wrote:

> Ohh I NG vismænd!!

> Kan jeg bruge en transformator 12v/60w, førhen brugt til 3x20w
> halogenpærer, til opladning af et MC batteri.
> Hvis jeg husker Hr. Ohms lov nogenlunde korrekt gir´det 5 amp

Jeg må ærligt indrømme, at jeg langt hen ad vejen er tilhænger af "det
rigtige værktøj". Jeg har derfor investeret små 400 kr. i en elektronisk
lader, som i løbet af vinteren 3-4 gange er blevet sluttet til mit
batteri. Den er købt i en MC forretning, og er beregnet til formålet.

Ja - jeg ved godt at de tjener godt på den slags, men så ligger
forretningen der måske også næste gang, jeg skal bruge dem.

Det eneste negative, jeg kan sige om den lader, er, at ledningerne ikke er
særlig smidige når temperaturen i garagen er ned under 5 grader. Så er de
stive som rå spaghetti (næsten) og det er lidt uhensigtsmæssigt.

Forårshilsen fra schlæger
(som var ude at trille lidt sidste weekend, men ikke i denne)

Fra : Jan Strandgaard

Dato : 02-03-03 09:49

Den ideelle opladning bør foretages med en konstantstrømslader, som har den
karakteristik at uanset modstanden i den forbruger, du tilslutter.

Den rigtige mådeat oplade f.eks et NiCd batteri af de små slages er med en
konstant strøm på 50mA. Så sker der faktisk det sjove, at spændingen på
batteriet automatisk stiller sig i omegnen af 1,5 V.

Om det er det samme med bly batterier, ved jeg ikke, men de koster jo kun
6-900 kr, så du kunne jo prøve.....

Spøg til side. Det største problem i dit forehavende er nok, at
halogentrafoen giver 12V VEKSELspænding, og med mindre dit batteri er et
vekselstrømsbatteri (fnis) så har du store chancer for at koge batteriet i
løbet af meget kort tid.

Køb en rigtig oplader. Den har nemlig en enstetter indbygget, så der kommer
noget, der ligner jævnspænding ud af den.

Jan S

Fra : Martin

Dato : 03-03-03 07:20

"Jan Strandgaard" <jan@skovvej.dk> wrote in message
> [...]
> batteriet automatisk stiller sig i omegnen af 1,5 V.
>
> Om det er det samme med bly batterier, ved jeg ikke, men de koster jo kun

aargh nej stop....
det er absolut ikke det samme på bly batterier..
hvis man lader sine bly batterier men konstant strøm, vil man sansyligvis
"puste sine batterier op". ( inmaden udvider sig, og buler ud ) og DØ..

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 13:58

Frandsen <msf@post4.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Hvis jeg husker Hr. Ohms lov nogenlunde korrekt gir´det 5 amp
> På batteriet står der at det kan kviklade med 4 amp i 60 min.

Lad være!
Batteriet har bedst af at man maximalt lader med en strømstyrke (A) på 10%
af
batteriets kapacitet, som for Bandit'ens vedkommende er 8A. Derved bør man
ikke lade med over 800mA, og selv væsentligt mindre vil kun have betydning
for ladningens varighed!
Dertil kommer at selve opladningen skal foregå med mere end 12V - gerne så
høj en spænding som 14,2V!

Når nu du har udvist sådant et initiativ, så bør du fortsætte rundt i
hjemmet og finde den strømforsyning der matcher ovennævnte krav - Det er
ikke utænkeligt at den findes et sted !!

Bedste alternativ vil være at at bruge den strømforsyning du omtaler, men så
sætte et forbrug over batteripolern samtidig med ladningen. Dette nedbringer
ladestrømmen, og i dette tilfælde mener jeg at kunne regne mig til at en
12V - 40W pære vil bruge omtrent de 3,5 af de 4Ampere, hvorved der restere
lidt over ½A at lade på batteriet med!!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-03-03 19:34

On Sun, 2 Mar 2003 13:57:32 +0100, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej.

Ladning af akkuer er nok et af de emner der har taget mest plads i
denne NG
Jeg mener emnet er så grundigt behandlet, at man ved at gå tilbage i
gamle tråde kan finde de fleste svar. (en søgning på google i D.F.M
med søgeord "opladning" gav 260 svar).
Og Armand har besvaret de sidste tråde på en måde der ikke har
foranlediget til yderligere kommentarer

> [...]
>12V - 40W pære vil bruge omtrent de 3,5 af de 4Ampere, hvorved der restere

At benytte den fremgangsmåde svarer lidt til at køre med bundgas og så
regulere hastigheden med bremsen;
Jeg foretrækker at bruge pæren som formodstand, altså i serie mellem
akkuen og laderen, for at reducere strømmen.
Den helt rigtige metode er at finde en lader der er spændingsbegrænset
mellem 13.8 og 14,5 volt, lidt afhængigt af hvad laderen skal anvendes
til.
Som Armand skriver i en tidligere tråd, så er det muligt at finde
billige, evt. udrangerede, strømforsyninger beregnet til småelektronik
der udemærket kan anvendes som ladere til MC batterier.
Oftest er disse strømforsyninger udstyret med en spændingsregulator
der bevirker at udgangsspændingen fra dem er konstant.
Så er det blot at finde en der afgiver mellem 13,8 og 14,5 volt
belastet med en akku.
Selv om den tomgangsspænding der måles ubelastet er op mod 16 volt kan
det udemærket være tilfældet, at ved en ganske ringe belastning,
svarende til en MC akkus vedligeholdelsesstrøm, falder spændingen til
14,5 volt.
En sådan strømforsyning er derfor egnet til at lade en MC akku med.

De fleste hallogen kæder er spændingsforsynt fra en simpel trafo,
altså med vekselspænding.
En sådan trafo kan ikke direkte lade akkuer.
Men med en passende ensretter, en elektrolyt og evt. en
spændingsstabilisator er den sikkert anvendelig.
Enkelte hallogenkæder er spændingsforsynt fra en switch mode
strømforsyning.
Afgiver en sådan den rette spænding, og evt kan justeres er den
udemærket egnet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-03-03 14:17

"Frandsen" <msf@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ohh I NG vismænd!!
>
> Kan jeg bruge en transformator 12v/60w, førhen brugt til 3x20w
> halogenpærer, til opladning af et MC batteri.
> Hvis jeg husker Hr. Ohms lov nogenlunde korrekt gir´det 5 amp

STOOOOP..... Inden du gør noget, så husk at den leve 12V VEKSEL STRØM ikke
jævnstrøm!!!

Du kan ikke lade dit batteri med den, slet ikke uden en ensretning først.

mvh Tommy Fer

Fra : Frandsen

Dato : 02-03-03 16:40

> Tak for svarene, som alle bekræfter min formodning om, at det nok er
> en rigtig dårlig ide at prøve.

Vejen frem er indkøb af en dertil indrettet MC-oplader.

Michael Frandsen
+600BanditS