Hvordan pakker i andre potter ?!
Fra : Morten Juel

Dato : 01-03-03 17:47

Jeg har idag pakket min første potte, det er den Arrow potte der sidder på
min DR350, men hvordan gør i andre ?

Jeg købte noget potteuld hos SPH, det kostede kun 65,- så det var jo ikke så
galt..

Nå men så tog jeg bare og fittede det rundt om inderrøret, og brugte 10
elastikker på at holde det på plads og skubbede så det hele ned i potten, er
det ok ? eller er der en gylden hemmelighed ?

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 01-03-03 18:42

Morten Juel wrote:
> [...]
> 10 elastikker på at holde det på plads og skubbede så det hele ned i
> potten, er det ok ? eller er der en gylden hemmelighed ?

Jeg brugte ganske alm. Glasuld fra loftet. Uden elastikker. Det skal jo ikke
klemmes for meget. Put ikke mere i end nødvendigt.
FOCs

Fra : Morten Juel

Dato : 01-03-03 18:51

> Jeg brugte ganske alm. Glasuld fra loftet. Uden elastikker.
Hehe så er det koldt her til vinter hva )

> Det skal jo ikke klemmes for meget. Put ikke mere i end nødvendigt.
hmm på pakken stod der at nu tættere man kunne pakke det nu bedre !

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-03-03 22:40

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> Hehe så er det koldt her til vinter hva )

> hmm på pakken stod der at nu tættere man kunne pakke det nu bedre !

Det er også korrekt! Pak den tæt, og naturligvis ikke med glasulden fra
loftet.
Jeg plejer ikke at bruge noget til at holde ulden fast med (elastikker
smelter nok?), med lidt øvelse kan man faktisk godt få det til at blive hvor
det skal, mens man samler potten - men jeg har selvfølgelig gjort den
grundigt ren først, så der ikke er noget der griber fat i ulden.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 01-03-03 23:49

> Det er også korrekt! Pak den tæt, og naturligvis ikke med glasulden fra
> loftet.
Super jeg brugte hele pakken til min potte nemlig )

> Jeg plejer ikke at bruge noget til at holde ulden fast med (elastikker
> smelter nok?),
Ja, det gør de sikkert, men da det jo ikke er i en lang bane, så var det
lidt nemmere med elastikker

> med lidt øvelse kan man faktisk godt få det til at blive hvor
> det skal, mens man samler potten - men jeg har selvfølgelig gjort den
> grundigt ren først, så der ikke er noget der griber fat i ulden.
hmm oki, nu er der jo noget tid til at jeg skal pakke den igen

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-03 00:15

> Ja, det gør de sikkert, men da det jo ikke er i en lang bane, så var det
> lidt nemmere med elastikker

Ah, okay! Det jeg bruger, er nemlig i en lang bane, så det er ret let at
holde styr på. Jeg kan ikke huske hvad fabrikatet er, jeg pakker jo kun
potter om een gang om året.

Rittig

Fra : Jonas Holt

Dato : 02-03-03 10:26

> [...]
> det skal, mens man samler potten - men jeg har selvfølgelig gjort den
> grundigt ren først, så der ikke er noget der griber fat i ulden.

Hvis man ligger et stykke A4 (gerne noget lidt tykt papir) om ulden og trækker det stramt, er det langt
lettere at få ulden ned i potten. Papiret kan man bare trække op bagefter eller lade sidde - det
forsvinder alliwl af sig selv

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Kim Hansen

Dato : 02-03-03 11:00

I min potte er der på røret der går igennem potten viklet noget
trådnet om.
Det er en leovince X3 racing, så der går bare et hullet rør lige
igennem, med det trådnet viklet stramt omkring. Det må da lukke eller
gøre hullerne mindre
Det har jeg en ide om, at hvis jeg fjerner det kan lyden nemmere komme
ud i potten og blive dæmpet mere. Den larmer lige rigeligt syntes jeg.

Hvad sker der hvis jeg fjerner det trådnet?

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-03-03 19:12

Kim Hansen wrote:
> [...]
> ud i potten og blive dæmpet mere. Den larmer lige rigeligt syntes jeg.
>
> Hvad sker der hvis jeg fjerner det trådnet?

Det samme trådnet er også på min Micron... jeg tror faktisk det er der for
at fibrene fra dæmper-ulden ikke skal suse igennem de egentlige huller...
ved egentlig ikke helt hvorfor, for de bliver jo bare blæst ud i
trafikken... Men glasfiber (som det jo egentlig er) er noget forbandet lort
at have til at flyve rundt i den fri luft, og selv om du er væk øjeblikket
efter, svæver der jo altså stadig glasfiber-fibre (!!?!) rundt, som kan være
til gene for en masse andre mennesker. Og tro mig, de fibre er ikke at spøge
med... jeg har arbejdet med det l*rt, og det klør for det første ca. 100
gange værre end glasuld, og så er det pokkers ubehageligt at få i dine
luftveje. Så, summa-summarum, er det nok en rimelig god idé at lade
trådnettet blive siddende. Det skader jo ikke din MC, hverken lyd- eller
effektmæssigt.

Mvh
Freddy

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-03-03 01:10

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> luftveje. Så, summa-summarum, er det nok en rimelig god idé at lade
> trådnettet blive siddende. Det skader jo ikke din MC, hverken lyd- eller

Det er mange år siden jeg sidst brugte glasuld, eller var det rockwool, det
var for min Honda CB 750´s 4 i 1ére i 70érne.
Men det med at klø i halsen, så har jeg det således at jeg højest har kunne
arbejde 2 dage på et løft vedr. isolering med glasuld, og derefter må holde
mange dages pause på grund af jeg har det som var jeg forkølet, pudse næse
osv., hvorimod jeg ikke har disse problemer med rockwool. Så der er åbenbart
forskel på fibrene. Da jeg brugte dem i Hondaens lydpotter var der også
forskel på hvor blød lyden var alt efter om jeg brugte den ene eller den
anden af de to, og hvor godt det blev i lydpotten.
Nu er jeg heldigvis ikke ansat med isolering, har kun isoleret for mig selv
og hjulpet bekendte, for det vil jeg betragte som sundhedsskadeligt som
asbest.

Gert Thorgersen

Fra : Soren Lindholt

Dato : 04-03-03 11:42

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> wrote in article
<b40s2o$5ej$1@news.loxinfo.co.th>...

> [...]
selv
> og hjulpet bekendte, for det vil jeg betragte som sundhedsskadeligt som

Enig, ang. glasuld/rockwool er vel måske den forskel at du måske er
allergisk over for det ene stof. Ens for dem er at det er noget værre skidt
at få ned i blæsebælgen, da det svært kan komme ud igen.
--
Søren
Der mener eternitten i Aalborg burde nedlægges, der kunne blive alletiders

Fra : Freddy Lang

Dato : 04-03-03 23:09

GERT BO THORGERSEN wrote:
> [...]
> Nu er jeg heldigvis ikke ansat med isolering, har kun isoleret for
> mig selv og hjulpet bekendte, for det vil jeg betragte som

Jeg vil lige pointere, at jeg ikke mente hverken glasuld eller Rockwool (jeg
ved ikke hvad forskellen er mellem glasuld og stenuld), men derimod ægte,
uforfalsket glasfiber, som jo er, hvad dæmpe-materialet i en lydpotte består
af. Og _det_ er i hvert fald sundhedsskadeligt. Måske kan man så argumentere
for, at glasuld og glasfiber ligger temmelig tæt op ad hinanden, men det var
jo åbenbart også netop glasulden, du havde porblemer med. Men det er jo
altså også disse fibre man bøvler med, når man roder med at ompakke sine
potter. Jeg har arbejdet som glasfiberstøber, og min ringe mening er, at
glasfiber er noget forbandet stads. Og det kan virkelig give problemer med
"vindtøjet", altså åndedrætsorganerne. Og det er sandsynligvis for at holde
blot en lille smule styr på fibrene, at man har valgt at sætte det tidligere
omtalte trådnet rundt om det perforerede inderrør i potten.

Mvh
Freddy

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-03-03 18:47

Freddy Lang wrote:
> [...]
> også netop glasulden, du havde porblemer med. Men det er jo altså
> også disse fibre man bøvler med, når man roder med at ompakke sine

Glasuld er lavet på basis af smeltet - glas der bliver blæst ud under stort
tryk til nogle forholdsvis lange fibre. Rockwool er lavet på samme måde, her
er basis dog - stenmateriale. Stenfibrene er dog noget kortere og derfor
smuldrer Rockwool nemmere. Skal der bruges bygningsmateriale til ompakning
af potten, så anvend Glasuld - det holder bedre end Rockwool da de længere
fibre i Glasulden er mere viklet ind i hinanden.
Min ringe erfaring med glasfiber siger mig at fibrene her er meget lange og
lavet af et langt mere plastisk materiale. Og derfor vil glasfiber holde
meget bedre i potten. At det så er langt farligere at have med at gøre, er
noget andet.

Allan Bojesen

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-03 16:38

"Jonas Holt" <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
trækker det stramt, er det langt
> lettere at få ulden ned i potten. Papiret kan man bare trække op bagefter

Hmmm... Det lyder sgu smart, det prøver jeg næste gang.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 02-03-03 22:14

> Hmmm... Det lyder sgu smart, det prøver jeg næste gang.

Ja det lød smart

Fra : René Rattenborg

Dato : 04-03-03 15:27

Hejsa
Man må ju håbe du har taget et stykke, som lå tilovers deroppe, ellers
har du ju bare en kuldebro, istedet for mindre larm.
Hilsen Tømreren
René

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-03-03 16:40

Morten Juel wrote:
> Jeg har idag pakket min første potte, det er den Arrow potte der
> sidder på min DR350, men hvordan gør i andre ?

Det gjorde jeg i fredags... det var også min debut...

> Jeg købte noget potteuld hos SPH, det kostede kun 65,- så det var jo
> ikke så galt..

Pyhha, jeg købte et "originalt" repack-kit til min Micron... 250,- spir!!!

> Nå men så tog jeg bare og fittede det rundt om inderrøret, og brugte
> 10 elastikker på at holde det på plads og skubbede så det hele ned i
> potten, er det ok ? eller er der en gylden hemmelighed ?

Jeg syntes at den medfølgende brugsanvisning var en anelse mangelfuld, så
jeg søgte på Nettet, men fandt ikke noget. Men i brugsanvisningen stod i
hvert fald, at man "bare" skulle rulle måtten rundt om inderrøret og så
sikre det med tape, inden man derefter proppede hele dynen ind i yderrøret
igen. Så det var altså min fremgangsmåde.
Uheldigvis sidder der på yderrøret et ellers meget fint Micron skilt, som
desværre er nittet på, og de sk*de nitter rager altså ud på bagsiden... det
var en anelse bøvlet at få måtten forbi dem, men det gik da.
Og så undredes jeg over, at der var en ekstra strimmel med i pakken, vel ca.
5 cm. bred... jeg anede ikke, hvad den var til, men da jeg var færdig, havde
ulden forskubbet sig en anelse i forhold til inder-/yderrør, så jeg proppede
simpelthen bare den ekstra strimmel ned i den ende, hvor der var lidt luft.

Det rigtig fede ved sådan en Micron potte er, at endestykkerne er skruet
fast til inderrøret, så man er helt fri for de forb*ndede popnitter, altså
lige bortset fra de ovennævnte, der holder Micron skiltet fast.

Hmm... ved ikke helt, om det var nok svar på dit spørgsmål. Men det er i
hvert fald hvad jeg har gjort mig af erfaringer udi at ompakke potter...

Mvh
Freddy

Fra : Morten Juel

Dato : 02-03-03 22:13

> Hmm... ved ikke helt, om det var nok svar på dit spørgsmål. Men det er i
> hvert fald hvad jeg har gjort mig af erfaringer udi at ompakke potter...

hehe jow fin beskrivelse, hmm dit er åbenbart også i baner hehe det var mit
sq ikke
Har du så hørt den med den nye uld ??

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-03-03 22:52

Morten Juel wrote:
> hehe jow fin beskrivelse, hmm dit er åbenbart også i baner hehe det
> var mit sq ikke

Een bane... samme bredde som selve potten er lang, og så vel omkring 3 gange
så lang. Men det er i det store hele ikke andet end glasfibervæv...

> Har du så hørt den med den nye uld ??

Jada... var jo bare nødt til at tage en "prøvetur" fredag aften... jeg havde
lige hentet nummerpladen om eftermiddagen... og vores lokale MC klub har
klubaften om fredagen... såå.... *GG*
Det var rigtig go' MC humor at trille gennem byen, og bare nyde den stille
buldren fra SV'eren...
Men jeg var nu glad for, at jeg ikke skulle køre ret langt. Det ville have
været en temmelig kølig fornøjelse. Som det var, nåede jeg slet ikke at
blive kold. Men nu skal der sq snart noget varme til.

Mvh
Freddy