Q: Olie skift på YZF750R USD gaffel ???
Fra : --=Stone=--

Dato : 01-03-03 12:47

Ønskes lidt hjælp til hvordan jeg skal gøre Subj.
Evt. også oplysninger om hvor meget olie der skal i hvert ben ?

Mvh
Steen
CB1100F/R 85' Street Fighter Style ( med YZF750R gaffel som skal have nyt
olie )

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-03-03 20:13

On Sat, 1 Mar 2003 12:47:27 +0100, "--=Stone=--"
<caraction@hotmail.com> wrote:

>Ønskes lidt hjælp til hvordan jeg skal gøre Subj.

Det bliver af forskellige årsager lidt for snirklet til at jeg
personlig gider rode mig ud i en forklaring,løber du helt sur i det
kan jeg tilbyde et scan af de relevante sider,så kan du selv læse dig
til hvordan det f.eks kan gøres - brug det hvis du vil (= send en
mail).

>Evt. også oplysninger om hvor meget olie der skal i hvert ben ?

Afh. af årgang ,mellem 466 og 469 i hvert ben....,men det kræver jo et
komplet tømt (og dermed nok et i det mindste lettere adskilt)
gaffelben.Alternativt kan man måle længden af stykket mellem
væskespejl og toppen af gaffelbenet,men da det mål opgives med
fjederen ude skal du også her skille det lidt ad.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : --=Stone=--

Dato : 02-03-03 13:55

> [...]
> væskespejl og toppen af gaffelbenet,men da det mål opgives med
> fjederen ude skal du også her skille det lidt ad.

Tak til Michael, for manual og hjælp. ))

Steen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 03-03-03 01:19

--=Stone=-- <caraction@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> Steen
> CB1100F/R 85' Street Fighter Style ( med YZF750R gaffel som skal have nyt

Nå nu har du da fået svar på dit spørgsmål. Da jeg ikke kender den aktuelle
model ville jeg først skrive nogle almene data hvis du ikke fik svar fra
nogen der kender modellen efter at der var gået nogle dage; men alligevel.

Hvis du ikke kunne få målene på hvad der skal være af centiliter i
gaffelbenene kunne du efter at have taget topboltene af kigge ned og stikke
en pind ned i benene, medens fjederene stadig er i, for at konstatere
hvortil der skulle fyldes op og derefter tappe olie af og fylde den ny på.
Og hvis der var helt urimeligt langt ned til olien (måske over en 40 cm. )
konstatere at der oprindeligt havde været mere og derfor fylde mere på når
den nye kom i. Hvis der er for lidt olie i kan fjedringen også være mere
slasket. I mange forgafler er det således at man først kan tappe olien af
efter at man har fjernet fjedertrykket ved at tage topbolten af. Hvis man
er uden støttefod eller krog til at holde på motorcyklen, hvis det er en som
tipper ned foran/synker foran når begge fjedres tryk fjernes tager man bare
ben efter ben og ordner olieskiftet/tager topbolten af på.

Det bedste er når der påfylder olie er at vide hvor højt oliestanden skal
stå, med fjedre i, og altså fylder i til samme højde i begge ben istedet for
med samme centiliter. Også fordi der er forskel på hvor megen olie der skal
i efter at en forgaffel har været skilt ad kontra når den ikke harværet det.
Hvis en forgaffelsfjedring er for blød kan det skyldes dårlige fjedre eller
fjedre der er blevet trætte eller for tynd forgaffel olie. Da vi, nogle
stykker, i 1974 købte Honda CB 750 - hvor jeg efter et år skiftede til
Ceriani forgafler - kunne jeg på de andres efter et par år konstatere at de
var blevet ca. 1 tomme lavere foran; altså fjedre der var sunket.

Jeg skifter forgaffel olie hvert år, for jo ældre den bliver des mere vil
den jo virke som slibemiddel indeholdende det finstøv som er slidt af de
sammenglidende dele. Håber at der var noget du kunne bruge.

Gert Thorgersen

Fra : --=Stone=--

Dato : 03-03-03 19:55

> den jo virke som slibemiddel indeholdende det finstøv som er slidt af de
> sammenglidende dele. Håber at der var noget du kunne bruge.
>
> Gert Thorgersen

Også en stor tak for indlæget til Gert, det hjalp også... jeg er helt klar
til at skifte olie på den gaffel