Knastaksler
Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-02-03 15:40

Øhhhh - afballancer man knastaksler på samme måde som man f.eks. optimer et
svinghjul til vægten af stemplerne eller smider man "bare" en bolt on knast
i toppen af motoren og så køre den bare der ud af....??

Knasten må vel køre med samme omdrejninger - altså mange tusinde - som
svinghjulet - eller hvad ??

Didrik
.... der lige kom til at tænke på spørgsmålet og fik hovedpine

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-02-03 15:49

> Knasten må vel køre med samme omdrejninger - altså mange tusinde -
> som svinghjulet - eller hvad ??

Mine knastaksler (og sikkert de fleste) kører med halv hastighed ifht.
krumtappen, da 4 takter svarer til en omgang på knastakslen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-03 21:09

Martin Sørensen wrote:
> Mine knastaksler (og sikkert de fleste) kører med halv hastighed ifht.

Alle knastaksler i en 4-takter :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-03-03 00:47

> Alle knastaksler i en 4-takter :)

Muligvis, men man skal nok passe på med at generalisere. Der findes
garanteret mange suspekte 4T motorer derude, som er lavet på alskens sjove
måder, hvor det med knastakslerne er lidt anderledes.
Men de er ihvertfald ikke standard på motorcykler, det kan vi godt blive
enige om.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-03-03 18:04

Martin Sørensen wrote:
> Muligvis, men man skal nok passe på med at generalisere. Der findes
> garanteret mange suspekte 4T motorer derude, som er lavet på alskens sjove
> måder, hvor det med knastakslerne er lidt anderledes.

Ja, men ikke så anderledes .... knastakslerne vil aldrig køre med
motoromdrejninger :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-03-03 09:24

Da diskussionen om knastaksler rasede for en uge siden skrev jeg at jeg
mente at der sikkert fandtes totaksmotorer med knastaksler, altså
resulterende i knastaksler som roterer med samme hastighed som krumtappen;
dette med tage på især skibsmotorer.

Da der så i går blev skrevet at knastaksler aldrig vil køre med
motoromdrejninger ledte jeg i mine bøger. Desværre har jeg ikke længere de
tykke bøger som bruges til studier vedr. skibsmotor konstruktioner, men
allerede i den første bog jeg så valgte, LJK Setright´s: "Some Unusual
Engines", fandt jeg hvad jeg søgte nemlig en totakter med knastaksler der
roterer med samme fart som krumtappen. Tværsnitstegningen viser en
Mitsubishi 10 ZF 10-cylindret luftkøler V formet dieselmotor på 21,5 lit. og
858 Hk ved 2200 Rpm bestemt for militær tanks.

Denne motor ligner helt en firtakter, altså med topventiler, vippearme,
stødstænger og knastaksler. Altså her knastaksler med samme Rpm som
krumtappen.

Gert Thorgersen

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-03-03 13:37

GERT BO THORGERSEN wrote:
> Denne motor ligner helt en firtakter, altså med topventiler, vippearme,
> stødstænger og knastaksler. Altså her knastaksler med samme Rpm som
> krumtappen.

Jah, men vi snakkede nu altså om 4-takt ...

Det er klart at en 2-takter med knast-styrede ventiler vil have
knastaksler der kører med motoromdrejninger..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Post

Dato : 28-02-03 15:49

> Knasten må vel køre med samme omdrejninger - altså mange tusinde - som
> svinghjulet - eller hvad ??

Hej om den skal afbalanceres ved jeg ikke .men da det er en 4 takter du
snakker om løber knasten med det halve antal omd.end krumtappen da den kun
skal åbne for ventilen hver anden gang stemplet er i top.
Post

Fra : Armand

Dato : 28-02-03 17:37

Post <Post@werner.dk> skrev i en

> Hej om den skal afbalanceres ved jeg ikke .men da det er en 4 takter du
> snakker om løber knasten med det halve antal omd.end krumtappen

Hvor hurtigt løber knasten så i en to-tagger?

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-03-03 10:46

> Hvor hurtigt løber knasten så i en to-tagger?

*dril dril*

Samme hastighed som krumtappen... check evt http://www.manbw.com

nogen gange er vi oppe imod ja det et helt galt der findes modeller der
render op mod 120 rpm!!!!!

Mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 00:08

Tommy Fer <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en

> Samme hastighed som krumtappen... check evt http://www.manbw.com
> nogen gange er vi oppe imod ja det et helt galt der findes modeller der
> render op mod 120 rpm!!!!!

Tænkte faktisk på muligheden; men den hidtil eneste jeg har stået(!) på
havde hydraulisk ativerede ventiler, hvorfor jeg ikke fandt det relevant at
bringe på bane!

Jeg ved faktisk ikke om den velkendte Detroit-diesel der bruges i bl.a.
caterpillar's og militærets PMV's ligeledes er med ventiler :-/

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 03-03-03 09:59

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:b3rflq$pmg$5@news.cybercity.dk...

> Jeg ved faktisk ikke om den velkendte Detroit-diesel der bruges i bl.a.
> caterpillar's og militærets PMV's ligeledes er med ventiler :-/

Caterpillar tror jeg ikke bruger Detroits... ;)

Men jo, Detroit har ventiler. Nogle endda /fire/ per cylinder. Sådan en 12 cylindret 2T med to Roots(sp?)-kompressorer har en lyd, der langt overgår nogen MC...

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-03 10:46

> Hvor hurtigt løber knasten så i en to-tagger?

med samme hastighed som krumtappen. eller afhænig af antallet af knaster til
samme ventil....(og så er det ikke løgn) motorene er muligvis lidt større
end dem der sidder i en mc...

Steno

Fra : lange

Dato : 28-02-03 15:50

> Knasten må vel køre med samme omdrejninger - altså mange tusinde - som
> svinghjulet - eller hvad ??

Det håber jeg da ikke. Forhåbentligt kører den kun ½ så hurtigt. Endvidere
roterer bolten i en lille cirkel (=lille vilkelacceleration) hvorfor en evt
mindre uligevægt mellem de 2 bolte ikke er så afgørende.

Lange

Fra : Armand

Dato : 28-02-03 18:04

lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> [...]
evt
> mindre uligevægt mellem de 2 bolte ikke er så afgørende.

Læg lige mærke til at efterfølgende er der stor forskel på om der tales om
knastaksel eller knaster (som er dem der sidder på knastakslen)!

Selve knasternes masse er da større end bolte m.m., så det er omkring
knasternes afbalancering at vi skal focusere:

Lad os starte med at kigge på stemplernes ubalance:
På en 3, eller 6 cylindret er stemplerne stort set selv-afbalacerende,
hvorimod en firecylindret kun er et rimeligt kompromis.
En tocylindret hvor stemplerne følger hinanden op/ned (en såkaldt 360°'s) er
i samme ubalance som en et-cylindret, hvorimod en tocylindret hvor
stemplerne kører imod hinanden (en såkaldt 180°'s) godtnok vil afbalancere
stempelbevægelsen, men til gengæld afstedkomme en vrikkende bevægelse af de
modsatte kræfter i hver side af motoren!

I topstykket på 360°'eren vil knasterne ligge direkte overfor hinanden på
akslen, hvorved det kun kan være en minimal forskel på den enkelte knasts
masse der skal udlignes - hvis behovet skønnes derfor. Men:
På en 180°'ers ligger knasterne kun vredet 90° i forhold til hinanden og
derfor som sådan næsten på samme side af knastakslen - Og dét bliver der
aldrig taget forbehold overfor!! Måske at det skyldes at knasterne i en grad
modvirker stempel-ubalancen!?

Summma summarum:
I det store hele er det altså minimalt med vægt som vil være til forskel på
knasterne. Og da de bevæger sig i en snæver radius og tillige er jævnt
fordelt rundt på knastakslen (på 360° twins, trecylindrede, firecylindrede
og seks-cylindrede) vil denne forskel være ligegyldig.
På 180°'s twins og etcylindrede, kan ubalancen være betragteligt større, men
det forsvinder alligevel i stemplernes ubalance qua deres større vægt og
dobbelte hastighed !!

--
Armand.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 28-02-03 15:54

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote in message
> [...]
> svinghjulet - eller hvad ??
>
> Didrik
> ... der lige kom til at tænke på spørgsmålet og fik hovedpine

Nu kører knastakslen jo med det halve af krumtappens omdrejninger,
ihvertfald på en firetakter

Radius fra akselcentrum til yderste spids af knast er lille og jeg er
faktisk lidt i tvivl om en normal knasts tyngdepunkt
ikke mere eller mindre ligger inde på akslens centerlinie.

En roterende masses uligevægt er produktet af afstanden fra tyngdepunkt til
omdrejningsakse og massen af det roterende emne.

mvh Erland

Fra : RacerNiels

Dato : 28-02-03 16:11

"Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Radius fra akselcentrum til yderste spids af knast er lille og jeg er
> faktisk lidt i tvivl om en normal knasts tyngdepunkt
> ikke mere eller mindre ligger inde på akslens centerlinie.

Ja, det skal nok passe. Desuden sidder knasterne jo heller ikke på en lige
linie, men rundt omkring, så de afbalancerer nok sig selv når det kommer til
stykket...

> En roterende masses uligevægt er produktet af afstanden fra tyngdepunkt
til
> omdrejningsakse og massen af det roterende emne.

Er det ikke afstanden i rap? (altså i ^2) Det er jeg nu rimelig sikker på

/Niels
SV650 *it's alive*

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 01-03-03 01:41

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
> [...]
> til
>
> Er det ikke afstanden i rap? (altså i ^2) Det er jeg nu rimelig sikker på

De krafter der opstår i akslens leje afhænger liniært med vægten og liniært
med dennevægtens afstand fra centrum. Derimod er krafterne afhængige af
kvadratet på omdrejningshastigheden, dvs. w^2.

mvh Erland

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 01-03-03 01:01

Jens Didriksen wrote:
> [...]
> som svinghjulet - eller hvad ??
>
> Didrik
> ... der lige kom til at tænke på spørgsmålet og fik hovedpine

Knastakslen (erne) kører med halv fart i forhold til krumtapakslen.
Knasterne stritter ud i forskellige retninger og er meget korte. Jeg kender
ikke nogen motor hvor konstruktørene har fundet et nødvendigt at lave
afbalanceringstiltag på knastakslen.
--
Bent Erik Thomsen (som kun ejer køretøjer som kunne stå på teknisk museum og
som derfor ikke har første hånds kendskab til dagens moderne motore)

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 00:23

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

> ..............Jeg kender ikke nogen motor hvor konstruktørene
> har fundet et nødvendigt at lave afbalanceringstiltag på knastakslen.

Men man ser dog vægt-tuning á hul-boring af akslen og huller tværs igennem
knasterne - Men dét må mere være vægt i alm. end dynamisk man sparer :-/

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-03-03 01:35

Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
> [...]
> svinghjulet - eller hvad ??
>
> Didrik
> ... der lige kom til at tænke på spørgsmålet og fik hovedpine

På firtaktere roterer knasten jo kun med den halve hastighed i forhold til
krumtappen - som det jo også er skrevet - hvilket jo ses ved at tandhjulet
på krumtappen har halv så stor diameter/halvt så mange tænder som tandhjulet
på knastakslen. Der findes (vel mange) totakst skibsmotorer som bruger
knastaksler og for dem drejer knasten jo med samme hastighed som krumtappen.

Vedr. afbalancering så så jeg så sent som for ½ år siden at knastakslen fra
en engelsk encylindret var afbalanceret (af førstegrad som det ofte også kun
er tilfældet for krumtappe) (vel 50%) ved at der på "bagsiden" (ind mod
krumtaphuset
som den sad på siden af) af knasten var "boret/støbt med" et hul/hulrum
under toppen af knasten.

Da vi jo oftest taler om flercylindrede motorer har vi jo at de mange
knaster nærmest udligner ubalancerne. På samme måde som man på motorer enten
ser første grads udligning (% vis) af ubalancerne (rystelserne) separat ved

krumtapsdelen under hvert stempel (hvilket er bedst) eller samlet ved et
tungt svinghjul for enden af krumtappen.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 00:24

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]
mod
> krumtaphuset som den sad på siden af) af knasten var "boret/støbt med" et

Øh?
Som jeg opfatter det, så er det vel nærmere en vægtbesparelse, end en
afbalancering? Men mindre vægt gavner jo også ubalancen, så det er som sådan
ét fedt!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-03-03 01:41

> [...]
> Som jeg opfatter det, så er det vel nærmere en vægtbesparelse, end en
> afbalancering? Men mindre vægt gavner jo også ubalancen, så det er som

Jeg er nu mest tilbøjelig til at tro at det er for afbalancering at der er
dette hul i hver knast. På den gamle engelske endunker sidder der jo 2
seperate knaster ved siden af hinanden, på siden af krumtapshuset, tæt over
krumtapsakslen, drivende hver sin stødstang. Så hver knast sidder klods op
ad hver sit drevne tandhjul på hver sin korte aksel. Og tænk på hvor let det
er at lave afbalanceringshul i en sådan knast, man kan jo selv bare lægge
knasten på den ene side under en boremaskine og så bore et hul et stykke ned
(eller igennem) på den anden side. Det er jo straks mere (meget) besværligt
(nærmest umuligt)
for en knastaksel med mange knaster på samme aksel; men dér behøver man det
jo heller ikke da de enkelte knasters uligevægt "næsten" (så godt som)
udligner hinanden.

Ved at afbalancere de beskrevne knaster på den encylindrede undgår man jo
også
en af vibrationerne i motoren. Jeg ville ihvertfald selv gøre det samme hvis
jeg skulle konstruere/producere en encylindret motor. Vægt besparelsen er jo
minimal = 0, da det vel i de aktuelle knaster - hvorpå jeg ikke her har
målet - kun kan blive 2 gange af vel 10 gram.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 13:53

> [...]
> ned (eller igennem) på den anden side. ................
> Ved at afbalancere de beskrevne knaster på den encylindrede undgår man jo

Nu læser jeg det på en helt anden måde; men det er vel fordi jeg har svært
ved at forestille mig placeringen af knastakslerne :-/
Den her beskrevne boring har jeg også tidligere i strengen omtalt som et
brugt
tunings-trick.......

> Jeg ville ihvertfald selv gøre det samme hvis jeg skulle konstruere
> Vægt besparelsen er jo minimal = 0, da det vel i de aktuelle knaster -
> hvorpå jeg ikke her har målet - kun kan blive 2 gange af vel 10 gram.

........Som jeg dog kun kan anskue som almindelig vægtbesparelse og kun i
ekstremfald en gavnende reducering af der roterende masser :-|

> [...]
klods
> op ad hver sit drevne tandhjul på hver sin korte aksel.

Skulle det være for afblalanceringens skyld var det ved dén konstruktion
enklere at hænge lidt kontravægt på tandhjulet der befinder sig umiddelbart
ved siden af :-|

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 03-03-03 01:35

> [...]
>
> Skulle det være for afblalanceringens skyld var det ved dén konstruktion
> enklere at hænge lidt kontravægt på tandhjulet der befinder sig

Det er absolut ikke enklere at hænge kontravægt på tandhjulene da der
simpelthen ikke er plads dertil idet tandhjulet sidder så tæt op ad knasten,
lavet i samme metalstykke, og tandhjulene er mellem knasterne og
krumtapshuset/tæt op af dette. Vi sleb nemlig nye knaster af en del af
metalstængerne og sendte derefter til firma som så lavede tandhjul på
sidedelen. Så en kontravægt på tandhjulet ville jo sidde over knasten "lave"
del og banke mod stødstangen når der blev drejet ½ omgang; og så var den/de
stødstænger klippet over motoren standset.

Gert Thorgersen

Fra : Kresten Buch

Dato : 02-03-03 20:38

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-03 21:10

Kresten Buch wrote:
> Der er da ingen knastaksel i en to-taktsmotor? Det var der ihvert fald
> ikke i min gamle puch eller yamaha knallert for den sags skyld.
> Hvad er nu det?

Det kan der nu godt være, hvis det er en totakter med
udstødningsventil.. (som fx. i skibe)

// Hans, der kun har ventiler uden knaster ;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)