Yamaha Dragstar XVS 650
Fra : Klaus Keith

Dato : 28-02-03 11:29

Hejsa, jeg ville bare lige høre om der er andre, der har oplevet min
situation:
Min dragstar har stået i garage hele vinteren og da jeg kommer ned for at
chekke den og gøre den klar til sæsonen, er dele af kromet på nogle af
sideskjolene på motoren skrallet af. Dette er formodentlig pga. dårlig
kvallitet af kromet, men er det kun mig der har prøvet dette, eller er der
andre, der deler samme skæbne?

MC'en er 4 år gammel, er der nogen der ved om der foreligger en eller anden
form for fabriksgaranti for sådanne ting?
Desuden, er der nogle menneseker der kan give lidt råd omkring det at
forkrome nogle dele? Hvad skal man passe på ved valg af firma til at gøre
det hos osv.?

På Forhånd tak.
/kk

Fra : Pierre Roland

Dato : 28-02-03 12:06

Jeg fik skiftet alle mine side skjold for omk 3 år siden pga samme problen.
Jeg var først hos forhandleren med problemet, men de sagde bare at det var
stenslag der havde skyld i det. Men som de steder der var problemer med ikke
kunne være fra sten slag så kontaktet jeg Yamaha og de så på det og jeg fik
skiftet alle mine side/ motor skjold også dem som ikke fejlet noget.

Så prøv at kontakte Yamaha, det erda et forsøg vær.

Pierre Roland
DragStar 650
pierre-roland@stofanet.dk

Fra : kink

Dato : 28-02-03 13:06

Tak for rådet. Jeg prøvede at kontakte dem, men det skal lige siges at min
dragstar er 4 år gammel, så der er ingen måde hvorpå yamaha kan ersatte
noget. ev :( Men ihvertfald fik jeg forhørt mig om hvad delene koster, hvis
det skulle skiftes. Det ville beløbet sig på ca. 4-5000 kr. hvilket ikke er
så galt igen igen. Er der noget der lige kan huske hvad priser er for
forkromning af mc dele? betaler man pr. gram af krom der bliver brugt, eller
pr. vægt eller sådan? Det er ca. 3 x et sideskjold det drejer sig om.

tak
/kk

Fra : Armand

Dato : 28-02-03 12:36

> [...]
> sideskjolene på motoren skrallet af. Dette er formodentlig pga. dårlig
> kvallitet af kromet, men er det kun mig der har prøvet dette, eller er der

Krom på alu er noget lort:
Dels p.g.a. bindingen, og dels p.g.a. udvidelses-koefficienten - de to
metaller imellem
Måske at ligefrem alu'ens hhv. kromens (første?) oplevelse af frost er det
der har knækket dit krom :-/ ............

> MC'en er 4 år gammel, er der nogen der ved om der foreligger en eller
anden
> form for fabriksgaranti for sådanne ting?

....... af samme grund tror jeg ikke at det er en original forkromning! (?)

> Desuden, er der nogle menneseker der kan give lidt råd omkring det at
> forkrome nogle dele?

Ja!
DONT!

Få kromlaget fjernet elektrolytisk på en kromanstalt, og polér istedet
dækslerne op!
Selvom det ikke ender i samme sølvblanke teint, så er det varigere og
lettere at renovere (á: en genoppudsning)!

--
Armand.

Fra : kink

Dato : 28-02-03 13:22

iiiiih eeev! At du sir det, er det virkelig så svært at forkrome noget selv?
Poleret er jo ikke heeeelt det samme alligevel.

Fra : kink

Dato : 28-02-03 13:26

Forresten, hvis det er frosten (hvilket sågar kan være meget muligt med de -
15 grader vi havde i januar) der har gjort at kromet er "knækket", er det så
ikke bare at forkrome det igen og så hver vinter pille skjolene af og lægge
dem ind i stuen?

/kk