Ang. skiltespørgsmål...
Fra : Jon Larsen

Dato : 27-02-03 19:27

Hej NG, Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe at spørge om dette i men
nu forsøger jeg altså.

Min kæreste er ved at tage kørekort, og jeg sidder og kigger hende over
skulderen, når hun prøver sine færdigheder på pc'en med teori-cd'en. Så jeg
fanger da også noget teori

Da hun prøvede skilte-prøven dukkede det der runde skilte op med rød kant og
hvid cirkel i midten som betyder " kørsel i begge retninger forbudt".
Jeg sidder nu og undre mig over dette skilt, da andre skilte da har en
nogenlunde logisk opbygning eller tegning der næste fortæller hvad skiltet
betyder... hvorfor så denne mærkelige opbygning ?!?!?!

En hvid cirkel fortæller mig da ikke en dyt om hvordan jeg skal køre, hvis
jeg ikke vidste hvad det betød ?!?!?

Håber i vil tage godt imod denne post...

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : bem

Dato : 27-02-03 20:19

Jon Larsen wrote:
> [...]
> skilte da har en nogenlunde logisk opbygning eller tegning der næste
> fortæller hvad skiltet betyder... hvorfor så denne mærkelige

Hvor er den logiske opbygning i f.eks. et parkeringsforbudsskilt, en
ubetinget vigepligt tavle eller en hovedvejs tavle - ingen pictogrammer,
ingen tekst, ingen ting Det er vel bare fordi skiltet er mere sjældent
end så mange andre skilte, at man ikke kender det så godt. Der er jo faktisk
en del skilte som man er nødt til at kende fordi man ikke kan gætte sig til
betydningen.

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 27-02-03 20:23

In article <3e5e5882$0$16103$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jon Larsen
says...

> En hvid cirkel fortæller mig da ikke en dyt om hvordan jeg skal køre,

Jamen, det skal (må) du jo så heller ikke!

Er 'indkørsel forbudt, 'stopforbud', og 'bevogtet jernbaneoverskæring'
mere logiske?
En havelåge? ... hvordan siger den dig at du skal køre????? ;0)

Glem det og acceptér det!
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 27-02-03 20:51

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej NG, Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe at spørge om dette i men
> nu forsøger jeg altså.

SNIP
> [...]
> Stud.Procesteknolog.
> GSX 250 R Supersport
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."

Hej Jon,

Kodeordet her er "eksistensberettigelse" for motorsagkyndige, kørerlærere,
færdselspoliti, hospitaler, advokater, domstole ....... fortsæt selv listen.
Hver gang vi ikke forstår at overholde skiltenes budskab, er der risiko for
at vi kommer i berøring med nogle af ovennævnte instanser/myndigheder.

Jeg er enig med Hekto: Glem det og acceptér det - men husk alligevel
skiltenes betydning

Mvh.

Carsten
BMW K 1200 RS
Suzuki DR 250 S

Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-02-03 01:16

Som man også kunne spørge: hvorfor hedder det "en stol" mens at det hedder
"et bord" og ikke "en bord"?

Det giver ingen mening, men "sådan er det bare" fristes man til at sige...

Didrik

Fra : Boldreel - RaptorMC.~

Dato : 27-02-03 21:44

> En hvid cirkel fortæller mig da ikke en dyt om hvordan jeg skal køre, hvis
> jeg ikke vidste hvad det betød ?!?!?

Et forsigtigt bud (ikke at forveksle med forbud....)

Et rundt skilt med rød kant er et forbudsskilt

hvis der er vist noget i det hvide felt i midten, da er det forbudt, f.eks,
en rød og en sort bil side om side betyder overhaling forbudt (også for
MC'er)

hvis der ikke er noget i det hvide felt, så må det vel betyde at ALT er
forbudt, altså i det korrekte sprog "kørsel forbudt i begge retninger" ?¿?

mvh. Boldreel
boldreel@mail.dk
www.RaptorMC.dk

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 28-02-03 10:19

"Boldreel - RaptorMC.dk" <boldreel@mail.dkX> wrote in message

> [...]

> forbudt, altså i det korrekte sprog "kørsel forbudt i begge retninger" ?¿?

Eller måske er den tomme hvide flade tegn på, at de ansvarlige for tekstens
udformning ikke kunne blive enige, så derfor er alt forbudt

Mvh.
Carsten
BMW K 1200 RS
Suzuki DR 250 S

Fra : Armand

Dato : 27-02-03 21:59

Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> betyder... hvorfor så denne mærkelige opbygning ?!?!?!
> En hvid cirkel fortæller mig da ikke en dyt om hvordan jeg skal køre, hvis

Denneher husker jeg fordi jeg i sin tid var ved at dumpe i (mundtlig) teori
på grupperingen af færdselstavlerne:
- De trekantede tavler er: Advarsels-tavler!
- De runde blå tavler er: Påbuds-tavler (dén var tung for mig!)!
- De runde rød/hvide tavler er: Forbuds-tavler!

En "nøgen" rund rød/hvid tavle må således være den ultimative forbudstavle
=> "kør ikke hér" !!!

--
Armand.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 27-02-03 22:15

> En "nøgen" rund rød/hvid tavle må således være den ultimative forbudstavle
> => "kør ikke hér" !!!
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxx

Se det er en forklaring med logik i Jeg glemmer det og acceptere at
Danmark er et trafikalt U-land he he

MVH. Jon

Fra : Claus Rolsted

Dato : 03-03-03 13:31

Armand wrote:
> [...]
> - De runde blå tavler er: Påbuds-tavler (dén var tung for mig!)!
> - De runde rød/hvide tavler er: Forbuds-tavler!

Jup helt korrekt. Og de (typisk blå) firkantede tavler er Oplysningstavler
(oplysninger som har betydning for ens fortsatte færdsel).

Et godt eksempel på forskellen er tavlerne med lodret placerede pile i begge
retninger, som så betyder henholdsvis:
1) På en rund tavle med rød kant og hvor pilen som peger fremad er rød, og
pilen som peger nedad er sort = Forbud mod at køre frem, man skal holde
tilbage for modkørende trafik.
2) På en firkantet blå tavle hvor pilen som peger fremad er sort, og pilen
som peger nedad er rød = Oplysning: Modkørende trakfik skal holde tilbage for
mig.
3) På en trekantet tavle med lodrette sorte pile i begge retninger =
Advarsel, kørsel i begge retninger forekommer (ensretning ophører).

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-03-03 17:07

Claus Rolsted wrote:

> [...]
> som peger nedad er rød = Oplysning: Modkørende trakfik skal holde tilbage for

Det er ofte dem man ser ved vejarbejde. Ofte vendt på hovedet, så man lige skal
vende den i hovedet. Ham der satte skiltene op kunne ikke lige finde ud af det. :
-))

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 05-03-03 11:53

Ib Jakobsen wrote:
> Det er ofte dem man ser ved vejarbejde. Ofte vendt på hovedet, så man
> lige skal vende den i hovedet. Ham der satte skiltene op kunne ikke
> lige finde ud af det. :
> -))

He ja, det er godt nok forvirrende, hvis skiltet er vendt på hovedet, eller
hvis de kun har det ene skilt med og så tænker "nå, det er der sgu ingen der
lægger mærke til"...

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.