(Honda CBR 1000 F) Ombygning af sc21 til s~
Fra : Peter J

Dato : 26-02-03 20:47

Jeg går og overvejer at hente en SC24 årg. 93 i tyskerlandet og bygge den
over på stellet af min SC21 årg 88.
Er der nogen der ved hvor meget der må flyttes over inden told og skat vil
sende mig en opkrævning pga. modelskifte ?

Den SC24 jeg tænker på er den med Dual Combined Brake System.

På forhånd tak

1 stk SC21 DK
1 stk SC21 DE

Fra : Albert

Dato : 26-02-03 21:22

20%, men du skifter jo kun kåben (motor mv er stort set ens og dermed ikke
til at skelne

Mvh Albert

Fra : Peter J

Dato : 27-02-03 19:05

Nu tænkte jeg på at skifte
For og bag-gaffel
Fælge
Bremser
Kåbe
Stort set det hele på nær motor og stellet.

Peter

Albert <no@mail.dk> skrev i en

Fra : Albert

Dato : 27-02-03 19:28

ja, men hvis du ikke direkte gør opmærksom på det,hvordan kan de så se det ?

kåben er vel ikke over 20%
Og så vidt jeg husker må du gerne en anden gang skifte 20% igen

En anden ting - du kunne jo skulle have nye dele, og mest sandsynligt er det
vel at de kun lagerfører til sc24 når nu alle dele passer, såee (kendte en
mc forhandler der skiftede stellet på en sc21 - der kom et 24'er stel på da
det var det eneste de kunne få). Og det er vel lovligt at reperere defekte
dele...

Fra : Armand

Dato : 27-02-03 21:58

Albert <no@mail.dk> skrev i en

> kåben er vel ikke over 20%
> Og så vidt jeg husker må du gerne en anden gang skifte 20% igen

Mnjaarrh :-/
Man kan hurtigt ende hinsides den gamle model-identitet

Klassikeren omkring sådanne ombygnings-problematikker, er VW Golf 1,6 der
bliver ombygget til GTi, hvilket IKKE går an - Men alene ved at bygge
topstykke og indsprøjtning, samt diverse GTi-detaljer (á: interiør og
instrumentering), er også nok til at identitetsgrænsen er overskredet i T&S'
øjne

Især ændring af CBR'eren med nyere fælge, anden forgaffel samt dual-bremser,
der altsammen er klart model-specifikt for 24'eren, kan være dét der gør
udslaget :-/

Læs nærmere om grænsetilfældene på T&S hjemmeside!

> En anden ting - du kunne jo skulle have nye dele, og mest sandsynligt er
det
> vel at de kun lagerfører til sc24 når nu alle dele passer

Mnjaeh :-/
Hvis man kun flækker kåbens ene sidepanel, kan man vel ikke klare sig med et
fra den nyere kåbetype :-|

> [...]
24'er stel på
> da det var det eneste de kunne få). Og det er vel lovligt at reperere

Det er da kun 1. marts vi nærmer os, ikke?
Dén historie må du vente med til 1. april :-|

Den eneste grund til at vi hér kan nuancere årgange v.h.a. slige typenumre
(à: SC 21 hhv. 24), skyldes at dét er stelnummer-serien der har dén
benævnelse!
Selvom et reservedels-stel som såden er unummereret og T&S skal overføre
numrerne, så er der alligevel et typenummer banket i fra fabrikken af, og
man får ikke T&S til at flytte stelnumre fra en CBR 600 overpå et CBR
900-stel, endsige fra en SC-21 overpå en SC-24 stel :-|

--
Armand.
(hvis gamle GPZ900R hed A****, hvor ZX9 siden har heddet hhv. B**** og

Fra : Albert

Dato : 01-03-03 14:57

> 24'er stel på
> defekte
>
> Det er da kun 1. marts vi nærmer os, ikke?
> Dén historie må du vente med til 1. april :-|

Ikke desto mindre tilfældet. Han sagde at han måtte lave lidt fiks ved
batterikassen, da den var helt ens. Grunden til at jeg fik det af vide, var
at jeg overvejede at købe den (en 21'er). Men skiltet sagde bla. nyt stel,
og den undrede jeg mig jo en hel del over!

Mvh Albert

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-03-03 17:13

> [...]
> benævnelse!

> Selvom et reservedels-stel som såden er unummereret og T&S skal overføre

Da jeg fik skiftet stel, var det forhandleren der (i overværelse af
taksator) skulle banke nummeret i - ikke T&S.
Jeg har en god ven der fik skiftet stel for godt et år siden, da var
proceduren ændret, men jeg tror nu stadig ikke det var T&S der lavede nummer
i stellet.

> så er der alligevel et typenummer banket i fra fabrikken af, og
> man får ikke T&S til at flytte stelnumre fra en CBR 600 overpå et CBR
> 900-stel, endsige fra en SC-21 overpå en SC-24 stel :-|

Det ville jeg nu ikke være så sikker på. Hvis SC21 stellet ikke længere kan
fås, og der findes et andet som er næsten identisk, så tror jeg godt det kan
lade sig gøre.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 00:30

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Det ville jeg nu ikke være så sikker på. Hvis SC21 stellet ikke længere
> kan fås, og der findes et andet som er næsten identisk, så tror jeg godt
> det kan lade sig gøre.

Jeg Har endnu ikke stået med et reservedelsstel i hånden; men jeg antager
kraftigt at der selv på et nyt reservedels-stel vil fremgå til hvilken model
at stellet er til, og istedet for/udover en simpel mærkat, vil typenummeret
som pre-indbanket være indlysende!?

Forholder det sig sådan(?) kan jeg ikke forestille mig at man trods
opbygnings-ligheder kan få lov til at bruge et andet stel med et andet
typenummer - Der kan være stor forskel på to forskellige typer hvilket især
vil kunne afspejles i deres brugtpris, hvilket T&S bestemt(!) ikke vil være
med til at forære en skaderamt. Manglende stelmuligheder ER
forsikrings-selskabernes problem !!

For at holde mig til min nævnte tidligere 900'er Ninja "A2'er", havde den
stelnummeret: ZX900A02******, kan jeg ikke forestille mig at man ville
tillade en opgradering til en A6'er (dem med 17" forhjul), endsige en B'er
eller
C'er som eks.vis ville have typenummeret ZX900B** ******.
Nu er der betragtelig forskel på stelkonstruktionen på især A'erne og de to
andre, som gør indbyrdes stelbrug nærmest umulig; men eksemplet viser
tydeligt den forskel der kan være på to motorcykler, som et uskyldigt
bogstav i typebetegnelsen umiddelbart ikke angiver noget om !

Til dig Rittíg: Jeg husker at du i et ældre indlæg skrev om at du havde set
en off-roader ved brdr. klamp, der trods korrekt stelnummer ikke havde et
stel svarende til det originale monteret. Denhang var din holdning at du
personligt ikke turde røre dén model med en ildtang - Er en SC21/24
ombytning ikke på samme niveau??

Er der forøvrigt nogen der kan bekræfte min formodning om pre-indbankning af
typenummer i reservedelsstel?
ANYONE??

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-03 01:40

> [...]
model
> at stellet er til, og istedet for/udover en simpel mærkat, vil

Næh, så vidt jeg kunne se, var der ikke noget der afslørede identiteten.
Ikke noget typenummer (jeg er ikke 100% sikker, men jeg skal da tjekke).

> Der kan være stor forskel på to forskellige typer hvilket især
> vil kunne afspejles i deres brugtpris, hvilket T&S bestemt(!) ikke vil
være
> med til at forære en skaderamt.

De forærer jo ikke nogen noget, cyklen bliver jo ikke en helt anden model,
blot fordi den får stel fra en anden (næsten tilsvarende) model.

> [...]
> tydeligt den forskel der kan være på to motorcykler, som et uskyldigt
> bogstav i typebetegnelsen umiddelbart ikke angiver noget om !

Jo, men det kan jo lade sig gøre på modeller hvor stellene er stort set ens.

> [...]
> stel svarende til det originale monteret. Denhang var din holdning at du
> personligt ikke turde røre dén model med en ildtang - Er en SC21/24

Nej. En ting er at have fået godkendt ombytning af ET STEL - og ikke andet.
Det kan man få papir på, så man kan dokumentere i synshallen, at det man
kører rundt med er legalt. Sådan et papir har jeg.
Det andet drejede sig om en HELT ANDEN CYKEL. Det var en YZ125 som brdr.
svindel påstod var en DT125R, og der var ikke noget som helst på den cykel
der var fra en DT! Og jeg vil vædde på at de IKKE havde papir på den
ændring!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 13:50

> De forærer jo ikke nogen noget, cyklen bliver jo ikke en helt anden model,
> blot fordi den får stel fra en anden (næsten tilsvarende) model.

Med et andet stel (SC24), og under forudsætning at typenummeret fremstår på
reservedels-stellet, vil dette tillige foranledige at hele det nye
stelnummer (á: det ændrede typenummer samt det overflyttede stelnummer)
bliver indskrevet i reg.attesten, og i så fald vil modellen pricipielt
fremstå som den nyere model (SC24) (der så blot qua div. detaljer, er
"ombygget" til en ældre (SC21)).
Er typenummeret først i papirerne vil T&S ikke kunne sige noget til at man
går "the full monty" og ombygger 100% til den nyeres (SC24) specifikationer
:-|
Ved salg vil man derfor uden blusel kunne annoncere den som en SC24, selv
hvis ombygningen ikke er 100% gennemført, hvilket T&S sædvanligvis plejer at
bøffe folk for når de gør det på egen vis (læs: flytter pladerne over på en
nyere model!)!!

> [...]
> cykels der var fra en DT! Og jeg vil vædde på at de IKKE havde papir på

Ligesom at jeg argumenterer for at det er utænkeligt at T&S uden videre kan
have godkendt brug af et SC24-stel på en SC21 :-|

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-03-03 16:44

> [...]

> reservedels-stellet, vil dette tillige foranledige at hele det nye
> stelnummer (á: det ændrede typenummer samt det overflyttede stelnummer)

SÅDAN virker det ikke!
Der bliver ikke ændret i registreringsattesten! Jeg tror ikke det nye stel
er forsynet med typenummer (har jeg vist nævnt), og det kommer ihvertfald
ikke til at stå på den færdige cykel.
Derfor er det for T&S ret omkostningsfrit.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-03-03 22:11

> [...]
> ikke til at stå på den færdige cykel.
> Derfor er det for T&S ret omkostningsfrit.

OK så!

Utroligt hvor lidt at man må ændre på stel m.v., og så alligevel må blot ved
brug af alternativt stel :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-03-03 09:55

> [...]
være
> med til at forære en skaderamt. Manglende stelmuligheder ER

Den Nico bakker vi fra tid til anden skruer i, er en genopbygget gsx1100 som
efter en trafik ulykke havde beskadet stel. Og for en ganske lille sum
(10.000 svjh) fik han lov at bruge et totalt anderledes stel.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RadioMan

Dato : 27-02-03 23:39

> [...]
> Er der nogen der ved hvor meget der må flyttes over inden told og skat vil
> sende mig en opkrævning pga. modelskifte ?

Motor + gear kan du roligt skifte.
DCBS system er lidt kompliceret, men det kan du også godt.
SC24 kåbe mm passer ikke helt på SC21 stel...

Har selv en SC21 med '24 motor og gearkasse, det passer lige over, men ikke
plastikdelene.
IMHO er '21 plastikken "pæneere" og mere "stilren" end '24, og jeg kan bedre
lide det gamle ursæt, som om der er mere "ro" over det...
Men det er selvfølgelig en smagssag.

Knastdrev på '24 er bedre og mere stabilt end på '21...

RadioMan

--
"Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry, i'm just
a dumb, blonde, danish boy"

Fra : Peter J

Dato : 28-02-03 21:55

RadioMan <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
>
> RadioMan
>
> --
> "Everything i write will be misunderstood. Please do not be angry, i'm

Det er ikke meningen at skifte motor, gear og stel, men derimod alt andet på
cyklen.
MHT kåben er det vel kun et spørgsmål om at ændre de beslag kåben hænger på
??

Peter
CBR 1K