Hjelme ? og andet sikkerhedsudstyr
Fra : Hansen

Dato : 24-02-03 09:54

Hejsa

Sad og kikkede i det nye On Wheels 2003 Katalog fra C. Reinhardt, og tænkte
lidt over om der mon findes en "crashtest" af hjelme ?
I øjeblikket har jeg en Caberg Plus One hjelm, som sådan set egentligt er
god nok (bortset fra lyd/støj-niveauet), men findes der alternativer som det
er "værd" at ofre de extra penge på ? (forstået på den måde, hvor meget
ekstra beskyttelse giver det kontra den risiko man udsætter resten af
kroppen for ved et evt styrt, ingen tvivl om at det altid vil være lækkert
at bruge 6.000 kr på en hjelm, men en risikovurdering er vel ikke helt i
skoven kontra resten af kroppen, og så evt bruge 500 kr mere på et par
handsker :-| )

Så mit "simple" spørgsmål er derfor, findes der en test af hjelme ?,
endvidere har jeg læst et eller andet sted om fordele ved læderdragter
frenfor kunststofdragt netop ved styrt idet en "almindelig" beklældning
(MC-tøj vel at mærke), kan give nogle seriøse problemer mht til hud osv ved
styrt, nogle links ? (vist nok en læge der havde skrevet en længere artikel
om det)..

Ellers god tur derude, det er "snart" nu

-steffen

Fra : John Nielsen

Dato : 24-02-03 12:15

Jeg har netop læst John de Summer-Brason bog "Motorcyklister" hvor han bl.a.
interviewer ortopædkirug Finn Kronborg - som er en kapacitet, hvad angår
sikkerhed for motorcyklister.
Finn Kronborg udtaler, at "Langt de fleste skader rammer arme eller ben"
Og at "Folk undervurderer generelt, hvor farlig hudafskrabninger kan være"

Jeg håber dette kan hjælpe dig til afklaring!

Mvh
John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-02-03 12:34

> Finn Kronborg udtaler, at "Langt de fleste skader rammer arme eller
ben"
> Og at "Folk undervurderer generelt, hvor farlig hudafskrabninger kan
være"

De test jeg har læst i tyske motorrad når også frem til at en godkendt
hjelm beskyttet "godt nok" hvis den elles passer dit hoved og ikke kan
rukkes af.

Jeg kunne godt have brugt en rygbeskytter igår. Under gør-det-selv
arbejde tippede en trappestige under mig og jeg faldt ned på ryggen fra
75cm højde på et betongulv (Dvs jeg havde fødderne i den højde inde
stigen tippede mig ned på ryggen). Det giver så lidt stof til eftertanke
idag hvor jeg er blå og øm, hvor lidt der skal til....

/A - Der har rygbsekytter som seler i mc-bukserne.

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 24-02-03 17:44

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne godt have brugt en rygbeskytter igår. Under gør-det-selv
> arbejde tippede en trappestige under mig og jeg faldt ned på ryggen fra

[snip]

Hrm.. ville nok se en anelse suspekt ud at rende rundt i fuldt læderdress
(incl rygbeskytter 24x7)
Men måske nok knap så tosset i nogle situationer.. omend jeg nok ville have
lidt svært ved at tage det seriøst når der f.eks skal hænges gardiner op

hehehe (no phun intended)

-steffen

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 24-02-03 18:21

"John Nielsen" <johnruth@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og at "Folk undervurderer generelt, hvor farlig hudafskrabninger kan være"

ahh, det var nok det jeg havde læst lidt om.. well bog & ide har snart
udsalg alligevel, såå det var måske nok en god ide at kigge efter den..

Tak for det

-steffen

Fra : Henrik Thøgersen

Dato : 24-02-03 12:44

Der findes faktisk en del hjelm tests se fx
http://www.atest.no/soeker.asp?kategori=485&fane=1

En relativt omfattende testrunde blev foretaget af Bike sidste år blandt 13
hjelme, hvoraf kun Shoi Z-One og Arai NR5 bestod samtlige tests.
Hovedresultat fremgår også af Atests web.

/Thøger

Fra : Armand

Dato : 25-02-03 01:16

Hansen <hansen@home.com> skrev i en
> Hejsa
>
> Sad og kikkede i det nye On Wheels 2003 Katalog fra C. Reinhardt, og
> tænkte lidt over om der mon findes en "crashtest" af hjelme ?

Selv den ringeste(?) ØV'ert-hjelm i plast skal bære den europæiske standard:
E3(?),
og dén skulle være tilstrækkelig ved forekommende brug!
Der findes sikkert high-tech varer der overgør standarden på enkelte eller
flere områder, men i udtrykket "tilstrækkelig" ligger at det ikke er sikker
at man alligevel overlever hvis man udsættes for de kræfter som ligger
hinsides standarden :-/
De absolut dyreste hjelme prissættes kun af design (lakering) der matcher
forekommende racing-idolers og deraf eksisterende efterspørgsel :-|

Hjelmtests foretages jævnligt af de større mc-blade, og det er som regel kun
detaljerne at tingene skiller sig ud.
Eksotiske materialer gavner for det meste kun en begrænsning af vægten, som
til gengæld er væsentlig for belastningen af nakken ved sammenstød og styrt.
Endelig er komforten á: pasform/brillebrug/vindstøj/visirdug blevet et
væsentligt punkt for købere og derfor også i tests!

Endelig er der lige den historie med alderen, som branchen (tilsyneladende
grundet ønske om mersalg) forsøger at binde på os: Motorrad tillægs-testede
nogle endog temmeligt gamle hjelme i forbindelse med en hjelmtest for nogle
år siden, og resultatet var befriende: Alle med undtagelse af én bestod alle
tests (flere plasthjelme endog ligeså godt som nye komposit-hjelme!!) og den
ene dumpede på "slag på issen"-testen hvor man lod formode at
lige dén måske allerede havde været brugt, tabt eller misbrugt (á: jævnligt
hårdt pakket med handsker og tørklæde når der ikke kørtes?) således at
polystyren-skallen i forvejen var indpresset ved isseområdet :-/

> [...]
risikovurdering er
> vel ikke helt i skoven kontra resten af kroppen, og så evt bruge 500 kr

Kloge tanker, der har sin begrundelse!!

> [...]
> frenfor kunststofdragt netop ved styrt idet en "almindelig" beklældning
> (MC-tøj vel at mærke), kan give nogle seriøse problemer mht til hud osv

På samme måde er der også jævnligt tests af øvrig mc-beklædning i de store
mc-blade!
Jeg har netop lagt en tysk test af læderdragter ind på .binær.motor - Check
it out!

Apropos indledes den med sætningen:
"Trotz intensiver Bemühungen der Textilkombi-Hersteller sind sich
Bekleidungsexperten einig: Nichts schutzt Motorradfahrer bei einem Sturz
besser vor Verletzungen als eine Protektoren-Lederkombi."
Åltså: Trods textilfabrikanternes umage, er beklædningseksperter enige:
Intet beskytter en motorcyklist bedre ved styrt, end en læderdragt med
indbyggede beskyttelses-områder.

--
Armand.

Fra : Brian W.

Dato : 25-02-03 09:30

bike lavde oxo en test i et af deres blade. kan desværre ikke huske hvilke
blad det var i. Men det var Shoei og Arai der bestod testen. de andre
dumpede bigtime.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/brian_laursen

Fra : Armand

Dato : 25-02-03 18:17

Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> bike lavde oxo en test i et af deres blade. kan desværre ikke huske hvilke
> blad det var i. Men det var Shoei og Arai der bestod testen. de andre
> dumpede bigtime.

Bigtime! ??
Mnjaarrh :-/

--
Armand.

Fra : Brian W.

Dato : 26-02-03 10:05

njjaaaa okay men de bestod ikke " deres test"

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

Fra : Armand

Dato : 26-02-03 19:16

> njjaaaa okay men de bestod ikke " deres test"

Bestod de ikke?
Har Bike så forelagt E-godkendelses-kommisionen resultatet, således at vi
kan få dem af markedet i en fart??

--
Armand.