nr-plade placering
Fra : Solvang

Dato : 23-02-03 21:39

Hej
Må en nr-plade monteres på siden af cyklen, som man tit ser på Harley ??
vis ja, - hvor står det så??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-03 21:58

Solvang wrote:
> Hej
> Må en nr-plade monteres på siden af cyklen, som man tit ser på Harley ??
> vis ja, - hvor står det så??

Det står nok ikke om det er tilladt, fordi ting som ikke står som
værende ulovlige er normalt tilladte...

Så vidt jeg kan se er det ikke ulovligt ifølge færdselsloven så
længe nummerpladen ikke bliver dækket af noget man transportere.

Står der mon noget i detailforeskrifter for køretøjer om
nummerplader?

// Hans, der godt kunne tænke sig en online udgave af
detailforeskrifterne.
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Bjørn S

Dato : 23-02-03 22:13

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev
> // Hans, der godt kunne tænke sig en online udgave af
> detailforeskrifterne.

Jeg har tidligere fundet den og bladret i den på Færdselsstyrelsens
hjemmeside www.fstyr.dk - der ligger den endnu, men nu blir jeg spurgt om et
brugernavn/pasord og min IE går ned med virusadvarsler og lidt af hvert ;-?

/Bjørn

Fra : Allan Bojesen

Dato : 23-02-03 22:55

Bjørn S wrote:
> [...]
> hjemmeside www.fstyr.dk - der ligger den endnu, men nu blir jeg
> spurgt om et brugernavn/pasord og min IE går ned med virusadvarsler

Underligt - jeg susede lige ind i systemet uden et eneste forkert bip.

Allan Bojesen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 23-02-03 23:31

Så vidt jeg lige husker fra et af mine stævnemøder med etaten, så skal
nummerpladen være centreret på motorcyklen, mens at det ikke er nødvendigt
på en bil...

Der gælder andre regler også for antal baglys og stoplys.

Jeg mener at man kun må have 1 baglys på en mc mens at man gerne må have
flere stoplys - eller også er det omvendt... God hjælp, ikke sandt...?

Didrik

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-03 23:32

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se er det ikke ulovligt ifølge færdselsloven så
> længe nummerpladen ikke bliver dækket af noget man transportere.

Der står ikke andet end at det skal være bagpå. Det kan vel fortolkes.

§ 76. Til registreringspligtigt køretøj udleveres to nummerplader,
der skal anbringes foran og bagpå køretøjet. Nummerplader af kvadratisk
type skal anbringes bagpå køretøjet. Til motorcykler, registreringspligtige
knallerter og påhængskøretøjer udleveres en nummerplade,
der skal anbringes bagpå køretøjet.
Stk. 2. Til godkendte traktorer udleveres en nummerplade, der skal
anbringes foran på køretøjet.
Rb. § 77. Nummerpladen skal være anbragt på et synligt sted i lodret
eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på køretøjets
længdeakse.
Stk. 2. Skruer, der anvendes ved pladernes montering, må ikke anbringes
på en sådan måde, at pladens læselighed nedsættes. Skruehovedet
skal være dækket af en hætte i samme farve som pladen.

> Står der mon noget i detailforeskrifter for køretøjer om
> nummerplader?
>
> // Hans, der godt kunne tænke sig en online udgave af
> detailforeskrifterne.

Den ligger på www.fstyr.dk under "Regler for køretøjer" i en af sidemenuerne.
Derefter vælges "Krav til køretøjer" i topmenuen.

Ib Jakobsen

Fra : MZ_Jesper

Dato : 23-02-03 23:49

'Bagpå' er vel egentlig ikke til at forveksle med 'på siden af' eller hva' ?
Hvis pladen skal, som der står, 'sidde bagpå' - ja så duer det da ikke at
sætte den på siden af !
Mvh Jesper

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-02-03 00:24

MZ_Jesper wrote:

> 'Bagpå' er vel egentlig ikke til at forveksle med 'på siden af' eller hva' ?
> Hvis pladen skal, som der står, 'sidde bagpå' - ja så duer det da ikke at
> sætte den på siden af !

Hvis du spørger mig, og det gør du jo. Så vil jeg svare, at bagpå er længst
bagest under baglygten. Men så rager lygteglasset længere bagud end pladen. Kan
desværre nok tolkes alt efter hvem man er og hvilket humør.

Ib Jakobsen

Fra : PCkurt

Dato : 24-02-03 10:08

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pladen. Kan
> desværre nok tolkes alt efter hvem man er og hvilket humør.

I siden, er da også bag på....
Der står vel ingen steder at den side i midten??
Nu er det jo på MC, men flere kasse vogne har pladen sidende på den en dør
eller den ene side....
Der må være en lov at henvise til!

Fra : PCkurt

Dato : 24-02-03 10:46

Fandt lige denne skrift på:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdo
c&lg=da&numdoc=393L0094
Mvh

2. PLACERING GENERELT
2.1. Anbringelsessted for bagnummerplade skal vaere placeret saaledes bag
paa koeretoejet, at:
2.1.1. pladen kan anbringes mellem de planer i laengderetningen, der gaar
gennem koeretoejets yderste punkter.
3. HAELDNING
3.1. Bagnummerplade:
3.1.1. skal vaere vinkelret paa koeretoejets midterplan i laengderetningen
3.1.2. kan haelde i forhold til lodret i en vinkel paa hoejst 30° med fladen
med nummeret vendende opad
3.1.3. kan haelde i forhold til lodret i en vinkel paa hoejst 15° med fladen
med nummeret vendende nedad.
4. STOERSTE HOEJDE
4.1. Intet punkt af anbringelsesstedet for bagnummerpladen maa befinde sig
mere end 1,50 m over vejbanen, naar koeretoejet er lastet (masse i koereklar
stand plus 75 kg).
5. MINDSTE HOEJDE:
5.1. Intet punkt af anbringelsesstedet for bagnummerpladen maa befinde sig
mindre end 0,20 m over vejbanen - dog ned til en hjulradius, naar denne er
mindre end 0,20 m - naar koeretoejet er belastet (masse i koereklar stand
plus 75 kg).
6. SYNLIGHED BAGUD
6.1. Anbringelsesstedet for bagnummerpladen skal vaere synligt inden for en
rumvinkel, der begraenses af to saet plane flader; det ene saet planer
skaerer hinanden i en vandret linje, gaar henholdsvis gennem
anbringelsesstedets oeverste og nederste kant og danner en vinkel med
vandret som anfoert i figur 1; det andet saet planer skaerer hinanden i en
tilnaermelsesvis lodret linje, gaar gennem pladens sidekanter og danner en
vinkel med koeretoejets midterplan i laengderetningen som anfoert i figur 2.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 24-02-03 12:09

"PCkurt" <oz1hdl@hotmailFJERN.com> wrote in message
> [...]
> vinkel med koeretoejets midterplan i laengderetningen som anfoert i figur

Nu kan man ikke lige se figuren, men jeg har fået flere påtaler om at
'pladen er vist lige på grænsen' med hensyn til placering på cyklen...

Betjentene har hver gang henvist til at den samt lysene skal kunne ses i en
vinkel på 45 grader fra centerlinien, dvs en 90 graders vinkel..

Dette er lidt et problem når man står på højre side, hvor den er lidt dækket
af baghjulet ved 45 grader..

Mikkel Knudsen

nitten.dk/bike