Begynder offroader?
Fra : a0aberg@hotmail.com

Dato : 22-02-03 17:50

Jeg gerne vil igang med at køre MC/offroad når jeg får kortet, derfor
vil jeg lige høre hvad jeg skal gå efter.

MC'en må ikke koste mere end ca. 15000kr.

Hvilken af følgende er bedst til den pris?
- Yamaha XT350?
- Yamaha DT125 (Må den køres på det lille kort pga den lave vægt?)
- Er der andre modeller der må køres på det lille kort i den
prisklasse?

Hvad vil det koste at vedligeholde/holde-kørende en XT350 i forhold
til en DT125?

Hvor meget mere træk er der i en 350'er i forhold til 125'eren?

Hvilken af de to modeller er bedst til at kore offroad/daglig
transport?

Forsikrings prisen på en 125'er er 1100kr, og 2200kr for en 350'er.
Hvad er vægt afgiften på en 125'er og en 350'er?

Hvilken af modellerne bliver samlet billigst?

Ps. Det skal betales af en SU.

Fra : dots

Dato : 22-02-03 17:58

<a0aberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er vægt afgiften på en 125'er og en 350'er?
>
> Hvilken af modellerne bliver samlet billigst?

Hej Peter M
Jeg kan ikke umiddelbart svare på alle dine spørgsmål .. Men en DT125R er
nok ikke et dårligt valg. Men bare vent - dem der ved noget mér skal nok
hænge på i løbet af dagen(e).
Håber at vi snart ses på sporet

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-03 18:36

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Honda XL250, XL350.

Det afhænger primært af motorcyklens stand. Jeg tror ikke man generelt kan
udråbe den ene til billigere end den anden.

I bunden: Masser. I toppen: det samme. De har begge knap 30 heste, men
2-takteren skal køres mere agressivt end 4-takteren.

Nemt besvaret! Off-road: DT'en uden tvivl - og jeg antager vi snakker om
DT125R, ikke? Daglig transport: XT'en uden tvivl, den er klart mest
omgængelig.

Præcis ens!

Det kan nok ikke besvare generelt.

> Men en DT125R er
> nok ikke et dårligt valg.
> Håber at vi snart ses på sporet

Det er jeg aldeles enig i!

Rittig
(20 år på off-roadere)

Fra : a0aberg@hotmail.com

Dato : 22-02-03 18:44

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
>Honda XL250, XL350.

Har en XL250 ikke tromle bremse på forhjulet?
Jeg vil have en MC med skivebremse på forhjulet, da det er trist
ikke at kunne bremse ordentligt (Har haft en DT 175 med tromle, og
den bremsede ikke ret godt).

Jeg har hørt at en XL350 tit går i stykker ved knastakslen.
Er det ikke pænt dyrt at reparere det?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-02-03 19:14

a0aberg@hotmail.com writes:

> - Yamaha DT125 (Må den køres på det lille kort pga den lave vægt?)

Hvor mange HK har den, og hvad vejer den? Så kan du let regne det
ud. Den skal have et kraft/vægt-forhold der er mindre end 0,17 kW/kg.

--
Jacob - www.bunk.cc
I like your game but we have to change the rules.

Fra : Mads Lund

Dato : 24-02-03 09:14

> Hvilken af følgende er bedst til den pris?
> - Yamaha XT350?
> - Yamaha DT125 (Må den køres på det lille kort pga den lave vægt?)

Jeg vil nok mene at du skal købe DT'eren. En lavt pumpet 2 takter er meget
let og billig at vedligeholde. 4 takteren er noget dyrere at reparere på.

> Hvilken af de to modeller er bedst til at kore offroad/daglig
> transport?

På vejen er XT'eren bedst, men til offroad er den lettere DT'er noget
skønnere at have med at gøre.

Mads Lund
Masser af offroadere

Fra : Peter M

Dato : 24-02-03 15:13

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev:
>Jeg vil nok mene at du skal købe
>DT'eren. En lavt pumpet 2 takter er meget
>let og billig at vedligeholde. 4
>takteren er noget dyrere at reparere på.

Kommer det ikke ud på et, når DT'en er vandkølet og har YVPS, og XT'en
har ventiler mm.?

Må DT'en køres på det lille kort?

Er en XT/DT generelt opslidt, hvis man kan få dem for 15000kr?

MVH
Peter M, som bestod teoriprøven idag :D

Fra : Mads Lund

Dato : 24-02-03 15:55

> Kommer det ikke ud på et, når DT'en er vandkølet og har YVPS, og XT'en
> har ventiler mm.?

Nej. Vandkøling = længere levetid. Yvps'en går ikke i stykker (meget
sjældent). Og 2 takt er kva de færre stumper lettere at lave. Eneste minus
ved 2 takt er at stemplet skal skiftes med mellemrum.

> Må DT'en køres på det lille kort?

Det vides ikke, men den har 30 hk og vejer ca 120 kg. Det er vægt/effekt
forholdet der er det kritiske. Men en hjælpsom sjæl kan sikkert finde data
og regne det ud.

> Er en XT/DT generelt opslidt, hvis man kan få dem for 15000kr?

Nej det behøves den ikke at være.

Mads Lund
ninja9RT

Fra : dots

Dato : 24-02-03 22:50

"Peter M" <a0aberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Peter

Gå hen og snak med Flugt !!

dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-03 23:10

> Gå hen og snak med Flugt !!

Hvem "Flugt"?
Flemming Flugt? Kender du også ham? Så er verden sgu da lille!

Rittig

Fra : dots

Dato : 24-02-03 23:39

> "dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem "Flugt"?
> Flemming Flugt? Kender du også ham? Så er verden sgu da lille!
>
> Rittig

Hej Rittig
Jeg mødte Flugt til Trangia, men Peter M her er godt og vel nabo til ham (4
km) !
Og han har en DT125R til salg i Offroad bladet og jeg skulle mene det er
oplagt at sludre lidt med ham.
dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-02-03 13:39

> [...]
(4
> km) !
> Og han har en DT125R til salg i Offroad bladet og jeg skulle mene det er

Klart, klart. Verden ER sgu godtnok ikke ret stor, når man kører off-road.

Rittig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-02-03 22:34

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> writes:

> Det vides ikke, men den har 30 hk og vejer ca 120 kg.

Så giver det vist et problem. Det giver så vidt jeg kan se:

(30 HK / 1.36 (HK/kW)) / 120 kg = 0,184 kW/kg

Forholdet skal være under 0,17 kW/kg, så det lader desværre ikke til
at den må køres på det lille kort.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you can't understand it, it is intuitively obvious.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 25-02-03 09:22

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote in article
<spamdrop+m3adglicsf.fsf@paven.bunk.cc>...
> (30 HK / 1.36 (HK/kW)) / 120 kg = 0,184 kW/kg
>
> Forholdet skal være under 0,17 kW/kg, så det lader desværre ikke til
> at den må køres på det lille kort.

30 HK er nok også optimistisk for DTRen... man kunne jo lade være med at
rense luftfilteret

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Henning

Dato : 25-02-03 16:07

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse news:01c2dca7$04c00f20$f20b12ac@pc4148...

> [...]

Eller højst 0,16W/g. MC-revyen siger 21,4kW og 109 kg tør. Men svjh siger loven noget med køreklar vægt. Den skulle så være 134kg... Men, der var noget skriveri her for noget tid siden, at nogle cykler (Aprillia RS125?) har en bemærkning i registreringsattesten, der tillader dem ført af en 'mindreårig' :)

Det har min attest ikke, men da Yamaha måske tager DT125R hjem iår, kan man håbe det ikke er en EU-model med 15HK, og man så kan bruge en evt bemærkning i dens godkendelse, til køre en gammel.

Iøvrigt mht at købe en brugt DT. De er alle slidt! Men en komplet motorrenovering koster under 5kkr.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-02-03 18:00

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> "Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt mht at købe en brugt DT. De er alle slidt! Men en komplet
motorrenovering koster under 5kkr.

Ja, og hvis du laver det selv, bliver det omkring 1500,-

Rittig

Fra : Henning

Dato : 25-02-03 18:22

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e5b9fe5$0$4380$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Ja, og hvis du laver det selv, bliver det omkring 1500,-

Ja, for 1500 kan du skifte stempel. Skal lejer med er det 'noget' dyrere.

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-02-03 20:17

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Ja, for 1500 kan du skifte stempel. Skal lejer med er det 'noget' dyrere.

Øh... Nej.
Vi handler nok ikke reservedele i den samme forretning, for jeg giver huleme
ikke 1500 for et stempel til en DT. Jeg tror jeg gav 500 sidste gang -
komplet. og så kan jeg såmænd sagtens renovere hele lortet for 1500.
Jeg giver faktisk kun omkring 800-900 kr for et komplet stempel til KTM'en,
så hvis jeg skulle give 1500 for et stempel til en skaldet Yamaha
off-roader, så ville jeg græde.

Rittig

Fra : Henning

Dato : 25-02-03 21:13

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e5bbff0$0$4382$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Øh... Nej.
> Vi handler nok ikke reservedele i den samme forretning, for jeg giver huleme
> ikke 1500 for et stempel til en DT.

Stempel og lille leje er vel circa 800. Pakninger 200. Boring og honing 200?

> Jeg tror jeg gav 500 sidste gang -
> komplet. og så kan jeg såmænd sagtens renovere hele lortet for 1500.

Ja, toppen.

Mit 5kkr bud er med det hele, som jeg mener man skal kalkulere med på en motor, man ikke har haft åbnet endnu.

Der er tre af lejerne, der ikke fåes uorg, så de alene er circa 1000kr.

Plejlestang med lejer og arbejdsløn er vel 1500kr.

Resterende lejer, pakdåser og pakninger 1500kr.

Stempel og arbejde 1000.

Og så håbe på, at der er cylinderforing tilbage at bore i. Iøvrigt er jeg kommet dertil, at jeg ikke vil anbefale uoriginale stempler.

Ja, nogle af punkterne er måske sat lidt højt (jeg har ikke lige rodet gamle regninger igennem), men min erfaring viser, at der altid lige er en ting mere man skal have ordnet. Se også mine betragtninger i forhold til de evindelige RD350 tråde, der dukker op. Med brugte (især to-taktere) kan man ligesågodt lægge penge til side med det samme; OP nævnte vist også noget om billigst og SU.

Henning...

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-02-03 22:34

> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Stempel og lille leje er vel circa 800. Pakninger 200. Boring og honing
200?

Og de sidste 300 til øl?
PUHA! Vi handler HELT KLART ikke i den samme butik! 200 for en bundpakning?
Landevejsrøveri! Jeg giver 250 for et komplet pakningssæt til hele motoren -
cimmeringe und alles!

> Ja, toppen.

Nej, det hele. Men okay, så var det heller ikke nødvendigt at bore - det er
det jo ikke altid.

> Der er tre af lejerne, der ikke fåes uorg, så de alene er circa 1000kr.

Hmmm... Jeg mener nu kun der er ET af lejerne man ikke kan få uoriginalt -
det ene hovedleje. Og hovedlejerne holder ret godt på DT'er, så de er
sjældent klar til udskiftning. PerP's hovedlejer er lige gået, og de har
kørt omkring 75.000 _meget_ hårde km.

> Plejlestang med lejer og arbejdsløn er vel 1500kr.

Rolig nu, det er en af de ting jeg aldrig har været ude for skulle
renoveres.

> Resterende lejer, pakdåser og pakninger 1500kr.

Av, av, av....

> Og så håbe på, at der er cylinderforing tilbage at bore i. Iøvrigt er jeg
kommet dertil, at jeg ikke vil anbefale uoriginale stempler.

Hvorfor ikke? Er det nogle bestemte "uoriginale" mærker du ikke vil bruge?
Fx. er Vertex stempler ofte af væsentlig bedre kvalitet end originale
(bortset fra på visse KTM, hvor Vertex stempler ER de originale), og Prox er
da fuldt på højde med originalstempler.
Uoriginale lejer får også i kvaliteter der er fuldt på højde med originale -
som jo ofte er fra samme fabrik. Koyo leverer lejer til flere af de japanske
producenter, at det er et "original-leje" betyder bare at Koyo kalder det en
"lukket produktion".

> Med brugte (især to-taktere) kan man ligesågodt lægge penge til side med
det samme; OP nævnte vist også noget om billigst og SU.

Jeg er lodret uenig. Nu talte OP om bl.a. XT350 og DT125, og hvis jeg var på
SU og ville købe en brugt (og dermed aldrende) off-roader, så ved jeg da
godt hvad der er billigst at renovere...
Man KAN tit renovere end XT350 for 5000, men man kan også risikere at det
bliver meget dyrere. Endelig er der meget flere arbejdstimer i en 4-takt
renovering, så hvis man skal ud at finde en "orange" mekaniker, så kan
slutregningen næsten kun falde ud i 2-takterens favør.

Rittig

Fra : Peter M

Dato : 25-02-03 23:06

Problemet er bare, at en DT125R skal veje mindst 133,11kg køreklar,
hvis man skal køre den på det lille kort.

Da den kun vejer 108 eller 109kg tør, kommer den vidst ikke op på nok
vægt til man må køre den på et lille kort.

Så jeg skal vidst gå efter en XT350 (før '90) eller en XL350.
Er der andre modeller til det lille kort, i vil foreslå?

Hvilken af disse to MC'er er bedst/billigst at reparere?

Fra : Henning

Dato : 25-02-03 23:56

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com>

> PUHA! Vi handler HELT KLART ikke i den samme butik! 200 for en bundpakning?

Som jeg skrev er priserne iflg min hukommelse. Nej, det er omkring 200 for top og bund.

> Landevejsrøveri! Jeg giver 250 for et komplet pakningssæt til hele motoren -cimmeringe und alles!

Ja, okay. Nu er jeg bare tilhænger af org dele, når de er svære at skifte.

> Nej, det hele. Men okay, så var det heller ikke nødvendigt at bore - det er det jo ikke altid.

Nej, men der skal altid hones.

> Hmmm... Jeg mener nu kun der er ET af lejerne man ikke kan få uoriginalt - det ene hovedleje.

Hov, jeg snakker om DT125R. De to hovedlejer er ens...

> Og hovedlejerne holder ret godt på DT'er, så de er
> sjældent klar til udskiftning. PerP's hovedlejer er lige gået, og de har
> kørt omkring 75.000 _meget_ hårde km.

Ja, de er dimensioneret og smurt godt (små skyllekanaler igennem dem). Men hvis resterne af et stempel har forsøgt at komme dén vej ud...

> Rolig nu, det er en af de ting jeg aldrig har været ude for skulle renoveres.

Se ovenfor.

> Av, av, av....

Hvis fex vandpumpen er utæt, kigger du på stumper for circa 300. Simmerringe på krumtappen husker jeg ikke lige prisen på, men de er heller ikke billige. Når jeg åbner en motor skifter jeg også alle lejer i gearkasse. De er stadig så billige, at jeg ikke gider bruge mere tid på det.

> Hvorfor ikke? Er det nogle bestemte "uoriginale" mærker du ikke vil bruge?

Pro-X. Jeg kan da have været uheldig med de fire(?) stykker jeg har haft, men originale har ikke skilt sig selv ad efter få tusinde km og uden udefra kommende grund.

> Fx. er Vertex stempler ofte af væsentlig bedre kvalitet end originale ... og Prox er da fuldt på højde med originalstempler.

Det er (var?) også min forhandlers mening, men han ved han ikke behøver diskutere, når jeg beder om originalt. Hvis jeg ikke husker helt forkert kommer ProX og Yamaha stemplerne alle fra ART. Ikke destomindre er forarbejdningen forskellig.

> [...]
> producenter, at det er et "original-leje" betyder bare at Koyo kalder det en

Køber man kendt kvalitet som SKF eller Koyo er der ingen problemer. Min kom iøvrigt fra fabrikken med en blanding af Koyo og SKF. Plus nogle uden navn. Problemerne kommer, når de ikke har norm-størrelser. Fex hovedlejerne. Eller tillægsbenævnelserne ikke lader sig oversætte.

> [...]
> SU og ville købe en brugt (og dermed aldrende) off-roader, så ved jeg da
> godt hvad der er billigst at renovere...

Jo, men hvis en 4T lyder sund og rask, er holder den sikkert også en sæson. Vi må kunne blive enige om at 2T har kortere lunte mht holdbarhed. Ja, en 2T er billigere at lave én overhaling på, men de kommer altså lidt oftere.

Og mange 'nyes' opfattelse, at sådan en 2T bare er en knallert, og at makkeren med mere end én svensknøgle og ry for at kunne tæve plomben ud af en Maxi, kan ordne den, vel, den holder bare ikke.

Min mening generelt om at købe brugt MC? Den skal være så billig, at der er plads til en total renovering, og udlusning af tidligere ejeres 'det går nok'-løsninger.

Hvis jeg var i OP's situation ville jeg kigge efter en ny MZ, DT175 eller havd der nu er på markedet. Chancen for pludselig at være på PC (PedalCykel) på indkøb efter stumper er mindre. Chancen for at vinde i skoven eller foran isboden er selvfølgelig også mindre... Men jeg har sgu heller aldrig vundet noget på DT'en, så...

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Mads Lund

Dato : 26-02-03 09:30

Hmm, nu har Per P jo lige total renoveret hans DTR motor.

Og foruden stempel (ca 500 kr) og honing (240 kr) så gav hav vist en 100 lap
for lejer til hele motoren. De 2 "specielle" krumptaps lejer er lette at
lave. Man tager blot et std leje (som er 1mm for bred) og tager en six pack
med til nærmeste maskinværksted, så sliber de gerne ½ mm af hver side af
lejet. Tja og så et par hundrede til pakninger så er den ged vist barberet.
Mit bud vil være 1000kr for en renovering. Hvis man så ikke gidder gøre det
selv, så er std prisen hos Jan 750 kr for at åbne og lukke ne motor. Så
kommer vi op på små 2k og så skal man ikke røre en finger.

Mads Lund
WR200 - stor DTR

Fra : Henning

Dato : 04-03-03 16:48

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse news:lY_6a.1092$Ky3.443@news.get2net.dk...
> Hmm, nu har Per P jo lige total renoveret hans DTR motor.
>
> Og foruden stempel (ca 500 kr) og honing (240 kr) så gav hav vist en 100 lap
> for lejer til hele motoren.

100? For seks lejer. Det er ikke lejerne, men huset, der skal være varmt ved montering ;)

> De 2 "specielle" krumptaps lejer er lette at
> lave. Man tager blot et std leje (som er 1mm for bred) og tager en six pack
> med til nærmeste maskinværksted,

Jeg snakkede med en FAG salgsingeniør. De lejer fra deres katalog, som han ville anbefale som erstatning, kostede svjh 250dKr stykket. Ca halv pris af Yamaha's. Dvs jeg kunne tage de to lejer og en 500-seddel, og gå ud at lede efter et værksted, som ville kunne bearbejde lejemateriale.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Mads Lund

Dato : 05-03-03 09:22

> 100? For seks lejer. Det er ikke lejerne, men huset, der skal være varmt
ved montering ;)

Det handler om at have de rigtige aftaler med de rigtige mennesker ved de
rigtige firmaer (og undlade at informere told og skat om hvad der foregår)

> [...]
Yamaha's. Dvs jeg kunne tage de to lejer og en 500-seddel, og gå ud at lede
efter et værksted, som ville kunne bearbejde lejemateriale.

Hmm, det lyder stadigt lidt dyrt efter nordjyske forhold.

Mads Lund
ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-03 13:07

motoren -cimmeringe und alles!

> Ja, okay. Nu er jeg bare tilhænger af org dele, når de er svære at skifte.

Jeg tror det er her vores prisforskel skal søges.

er det jo ikke altid.

> Nej, men der skal altid hones.

Næh, det skal der da ikke "altid". Ved et normalt stempelskift honer jeg
ikkeandet end måske hver 3. gang, og på en DT er det ca. 30-40.000km, det
rækker til nogen sæsoners kørsel.

> Hov, jeg snakker om DT125R. De to hovedlejer er ens.

Nåhja, jeg fik blandet Jes Snapsevangs MTX ind i mit tankespind.

> Ja, de er dimensioneret og smurt godt (små skyllekanaler igennem dem). Men
hvis resterne af et stempel har forsøgt at komme dén vej ud.

Det har jeg i mine 20 år på off-roadere endnu ikke været ude for. Du må
altså være uheldig.

> [...]
ikke billige. Når jeg åbner en motor skifter jeg også alle lejer i
gearkasse. De er stadig så billige, at jeg ikke gider bruge mere tid på det.

Ja, ja, hvis 1500 er billigt, så ... tjah...
Som sagt, min erfaring er at et KOMPLET paksæt til HELE motoren i god
kvalitet koster 250kr, og hvis bare en utæt vandpumpe koster dig 300kr - så
ville jeg ikke være så religiøs på det punkt. Hvad med at prøve
originalstempler (ifølge din erfaring med Pro-x - som IKKE er det samme som
Prox, jeg har haft begge mærker, men kører pt. med et andet mærke i DT'en
som jeg ikke kan huske hvad hedder) og så resten uoriginalt?

> Jo, men hvis en 4T lyder sund og rask, er holder den sikkert også en
sæson.

Det er noget vrøvl! En totalnedslidt knastaksel kan koste en renovering til
langt over 5.000 (tro mig, det har jeg prøvet 5 gange nu), og den kan
overhovedet ikke høres, hvis sælger omhyggeligt justerer ventiler før du
kommer og prøver motorcyklen. Efter 1000km kan den høres...

> Vi må kunne blive enige om at 2T har kortere lunte mht holdbarhed.

Nej, det er ikke min erfaring. Klart, man skal skifte stempel jævnligt på en
2-takter, det er nemlig en sliddel, men ellers tror jeg ikke man kan påstå
det ene holder bedre end det andet - og lige DT'erne er nogle af de
off-roadere jeg kender som holder bedst! De overgår klart de 4-taktere jeg
kender. Jeg kan fx. få en Honda XL600 eller XR600 motor til at køre ca.
30.000 km før gearkassen skal renoveres (min rekord er 40.000km), mens jeg
aldrig har været ude for at skulle renovere en DT gearkasse.

Der er type-svagheder og styrker på alle motorer, og det gør det meget svært
at sige noget generelt om holdbarhed på 4T kontra 2T, men lad mig opremse de
type-svagheder jeg kender til på de to modeller OP overvejede:
DT125R:
Svag kobling. Holder måske 25.000 km med min kørsel. En ny koster 200kr. så
vidt jeg husker (CR80).
Stempelskift for hver 10-15.000km. Koster under 1000kr. hvis jeg ikke gider
lave det selv.
Karburator skal tit renses (skidt i dyser). Koster ikke noget, andet end
irritation.
XT350:
Revner topstykker. DYRT. Sker ikke for alle.

> Ja, en 2T er billigere at lave én overhaling på, men de kommer altså lidt
oftere.

Enig i første del af sætningen, men meget uenig i anden del. Jeg tror
simpelthen vi har meget forskellige erfaringer med de to typer motorcykler?

> Og mange 'nyes' opfattelse, at sådan en 2T bare er en knallert, og at
makkeren med mere end én svensknøgle og ry for at kunne tæve plomben ud af
en Maxi, kan ordne den, vel, den holder bare ikke.

Både ja og nej. Det er da ret let at reparere en 1-cyl. 2T, synes jeg. Det
er til gengæld noget af et større arbejde at renovere en 4T. Så alt andet
lige vil 4T være billigst. Den enkelte cykels tilstand kan dog godt vende op
og ned på det forhold.

> Min mening generelt om at købe brugt MC? Den skal være så billig, at der
er plads til en total renovering, og udlusning af tidligere ejeres 'det går
nok'-løsninger.

Ja, det lyder klogt!

> [...]
isboden er selvfølgelig også mindre... Men jeg har sgu heller aldrig vundet

Jeg har haft 3 MZ'er i min tid, 2x 150cc og en x 250cc (som åd sig gennem 2
motorer). DE holder ihvertfald IKKE bedre end en DT125R!
DT175 er en 70'er konstruktion, som udover at være ret dårlig i terræn,
udmærker sig ved at nogle af dem sætter sig jævnligt - muligvis dem som
bliver kørt lidt hårdt, de er jo luftkølede. Vi har haft et par stykker i
klubben som brugte stempler med foruroligende hast. Jeg ser absolut ingen
grund til at foretrække DT175 fremfor DT125R - bortset måske lige fra
motorcyklens alder, for DT175 får jo stadig nye.

Rittig

Fra : Peter M

Dato : 26-02-03 19:04

Jeg har haft en DT175, og den holder IKKE til offroad!
Indsugningen til luftfilteret sidder i baghjulsskærmen, så den slæber
ALT muligt lort ind i motoren! På min var et nyt
stempel og ophonet cylinder slidt op på under 1500km! Men ok, jeg
havde den fra jeg var 14-15, så den kørte kun på marker
og grusveje.
Motoren på den er også for svag, til at den er rigtig sjov.

DT125R må ikke køres på det lille kort.
Er der andre forslag til hvad jeg kan få for en offroader, der der er
billig at vedligeholde/renovere?

Den skal have ca. 30hk.

Fra : Henning

Dato : 04-03-03 16:48

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e5cacae$0$4377$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Næh, det skal der da ikke "altid". Ved et normalt stempelskift honer jeg ikkeandet end måske hver 3. gang

Det har jeg også spekuleret på, men det strider mod min lærdom. Og et par MC-mekanikere, jeg engang spurgte, sagde det burde gøres. Så jeg fik cylinderservice til at hone.

> Det har jeg i mine 20 år på off-roadere endnu ikke været ude for. Du må altså være uheldig.

ProX...

> og hvis bare en utæt vandpumpe koster dig 300kr -

Pakdåse 180, aksel&impeller 120.

> ville jeg ikke være så religiøs på det punkt. Hvad med at prøve originalstempler

Kører jeg også på. Det var mig der havde en tråd sidste år om ny cylinder, for at komme ned i stempelstørrelser Yamaha leverer.

http://www.pro-x.com/eng/default.htm ? Jeg har ikke hørt der skulle være to mærker.

> Det er noget vrøvl! En totalnedslidt knastaksel kan koste en renovering til langt over 5.000

Ja ok. Min egen erfaring er, at 4T er mere solidt. Men. Når folk snakker om at købe brugt plejer de også at få at vide, at det ikke som en bil er rust, men derimod alle de dyre stumper, der skal kigges efter. Folk der kun har haft bil har lidt svært ved at forstå fex, at gummi til een karburator nemt koster 1500+. Eller en bremseskive, der ikke fåes uorg kan koste omkring 2kkr.

> DT125R:
> Svag kobling. Holder måske 25.000 km med min kørsel.

EDB-mand og binær-kørsel... :)

> Stempelskift for hver 10-15.000km.

Ja, ca. Hold øje med om den taber effekt => Stempelskift.

> Karburator skal tit renses (skidt i dyser).

Der er to overløb/udluftning (svømmerhus), et dræn (svømmerhus) og en udluftning (?aner ikke hvad den er til, men der trækker lidt luft igennem). De tre første kan føres op under tanken. Den sidste ligeså, men med et papir-benzinfilter på enden. (Er også godt at gøre for gearkassens udluftning). Sådan har jeg løst problemerne med vand og snavs.

> Jeg tror simpelthen vi har meget forskellige erfaringer med de to typer motorcykler?

100Mm+ uden rep af 250cc 4T.

> Jeg ser absolut ingen grund til at foretrække DT175 fremfor DT125R - bortset måske lige fra motorcyklens alder, for DT175 får jo stadig nye.

Det var også min pointe. Jeg vil tro en MZ/DT175 vil holde studietiden uden reparationer. Mht terræn egenskaber; at køre for sjov (on/off-road) er for mig et spørgsmål om at udfordre og finde materiellets og egne begrænsninger.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : N/A

Dato : 25-02-03 09:22