Dynojet og SV650 - gode/dårlige erfaringer
Fra : Henrik, Aalborg

Dato : 21-02-03 23:43

Hej gruppe.

Jeg har en SV650 S som jeg er meget glad for, men vil gerne have en lidt
kvikkere gasrespons ved gearskift mv.

I den forbindelse arbejder jeg med 2 alternativer, som jeg meget gerne vil
høre personer som har gode/dårlige erfaringer med løsningerne:

* Alternativ 1:
Første løsning kunne være at erhverve et Dynojet Kit (Stage 3) og K&N
Filter. Det skulle efter signe give hurtigere effekt efter gearskift mv.,
hvilket er netop hvad jeg søger - men også en lidt højere topeffekt, hvilket
jeg ikke vil klage over. Efter jeg har undersøgt emnet lidt, overrasker det
mig at høre mange som decideret fraråder Dynojet Kit.

* Alternativ 2:
En ny justering af karburatoren, med nye nåle mv. En fordel ved dette er, at
det umiddelbart er en noget billigere løsning... og jeg har hørt fra nogle
at det egentlig er en bedre løsning - i hvert fald hvis man alene måler på
effekten. Er det korrekt og hvad med gasresponsen?

Jeg bør nok nævne, at jeg har komplet Micron udstødningssystem.

Indtil nu har jeg læst en del på udenlandske internetsider (www.svrider.com
og www.sv650.org), men dels er jeg ikke specielt stærk i teknisk engelsk og
dels kan der jo være forskelle i eksempelvis europæiske og amerikanske
stock-modeller. Derfor vil jeg gerne høre fra nogen af jer, som har
erfaringer med en eller begge alternativer.

Thank's a million.

Henrik

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 22-02-03 08:31

> [...]
> effekten. Er det korrekt og hvad med gasresponsen?
>
> Jeg bør nok nævne, at jeg har komplet Micron udstødningssystem.

Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge at få modellen justeret i på et
rullefelt især hvis du ikke har fået SV`eren justeret ind til det nye
udstødningssystem, personligt betragter jeg Dynojet kit som pop, men det
kunne måske være en en god ide at skifte til K&N filter (det der passer i
den orginale luftfilterkasse) før en indjustering.
Du vil få en bedre/renere motorgang og din respons vil også blive forbedret,
hvor meget er svært at sige da jeg ikke kender din mc, der er desuden stor
mulighed for at du også få en mc der kører lidt længere på literen.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 56 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-02-03 10:26

> * Alternativ 1:
> Første løsning kunne være at erhverve et Dynojet Kit (Stage 3)
> * Alternativ 2:
> En ny justering af karburatoren, med nye nåle mv.

Hej Henrik

Et Dynojetkit er kort sagt nye nåle evt. nye fjedre og et hul der bores i
bunden af vaccum spjældet. Ikke andet. Derfor er der ingen forskel på dine
to alternativer.

Her er hvad jeg har hørt om SV'eren. Den behøver ikke et jetkit, da den
originale nål er god nok. Den skal bare løftes et hak eller to. En dyse
koster 20kr, og hvis den skal dyses om skal du bruge to. Der er ingen grund
til at købe et jetkit hvor du får et lille udvalg med til omkring 800Kr.

Dynojetkittets nåle er tyndere end originale og bruges først ved større
opboring og tuning. En alm. potte og KN filter er ikke stor nok ændring til
at kræve en tyndere nål der lader mere benzin forbi.

Altså monter evt. et KN filter og send din SV'er hen til en dygtig
mekanikker der har et rullefelt med CO måler og få dine karbs justeret
ordentligt ind. Glem det med en Dynojetkit, det originale "jetkit" er godt
nok.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : RacerNiels

Dato : 22-02-03 15:39

"Henrik, Aalborg" <holst@indsæt_stofanet_her.dk> wrote in message
> [...]
> stock-modeller. Derfor vil jeg gerne høre fra nogen af jer, som har
> erfaringer med en eller begge alternativer.

Behold de originale nåle!
Jeg kender en der har puslet en del med sin SV, og Jet-Kittets nåle er
fuldstændig magen til de originale. Måske fjedrene er slappere - det ved jeg
ikke.

Nålen løftes et enkelt hak og alle er glade. De har virket på både min og en
kammy's SV. Vi har begger slip-on potte på og K&N filter. Jeg løftede selv
nålen et hak og fik i forbindelse med 24kkm service mekanikerne til at rulle
og dyse den ind, men den var ok som den var, så de rørte den ikke.

Nogen vil måske mene at værskedet var dovent, men jeg har god tillid til
dem. (Holsted MC)

> Thank's a million.

Hvad skal vi sige? 1 øre stykket...?? Det må blive 10.000kr... ja tak!!

Niels
SV650
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Dan Eckberg

Dato : 22-02-03 15:57

> [...]
> effekten. Er det korrekt og hvad med gasresponsen?
>
> Jeg bør nok nævne, at jeg har komplet Micron udstødningssystem.

Hej du,
Jeg har selv en SV650S med komplet micron system. Den eneste justering jeg
har foretaget var da jeg satte udstødningen på så løftede jeg nålene et hak
og den kører absolut fino. Umiddelbart føles det som om den har fået en hel
del mere power i mellem-området men den skal på dyno før jeg kan sige noget
om antal heste.Jeg kan trods alt ikke mærke forskel på 68 eller 71 heste på
samme cykel ;)
Bundtrækket kan jeg dog mærke forskel på og hvor jeg før syntes at kunne
mærke "sparket" ved omkring 6500-7000RPM er det nu flyttet længere ned til
omkring 5500-6000RPM...

Jeg købte også 2 dysser (størrelse 140) sammen med udstødningen men har
aldrig fået sat dem i, jeg venter til jeg har set på tændrørene og så tager
jeg dyserne med mig når jeg skal ha' cyklen på rulle-felt til foråret. Jeg
har kørt knap 4000 på den siden jeg skiftede udstødning og hævede nålene, så
når jeg nu får den ud af vinterhiet så spoler jeg lige 500-1000km ind på den
og så tjekker jeg tændrørene, - det burde give et hint om hvorvidt det er
nødvendigt med større dyser og så kan rulle-felt-manden sikkert også sige
mig lidt mere om hvorvidt det kan betale sig.

Jeg tror at hvis man har adgang til et rullefelt osv. så kan det godt betale
sig at "lege" lidt med karburator-justeringen. Jeg blev inspireret af dette
link: http://www.svrider.com/articles/2000jul_micron.htm

Jeg har taget et lille udklip af teksten som beskriver hans endelige
justering af karburatoren og oversat det væsentlige så godt jeg nu kan:

De originale nåle skal "shimmes" (justere op/ned med skiver) med 1mm.
Pilot-dyserne skal være en tand større (fra 15 til 17,5) og benzin-skruen
skal skrues ud med 2,5 omgang. Hoved-dyserne skal også være større (fra
137,5 til 140).

(Original-tekst):
Douglas Cameron at Micron suggested shimming the stock needles 1mm, going
one size up on the pilots (from 15 to 17.5) and turning out the fuel screws
2 1/2 turns. In addition, thanks to the research of Jack Roe from the SV650
list, I decided to go up a main jet size as well (137.5 to 140).

Med hensyn til luftfilter så vil jeg klart anbefale dig at beholde det
originale, jeg har set indtil flere tests hvor der absolut INTET var at
hente ved blot at skifte filteret ud med et langt dyrere K&N eller BMC
(eller hva' de nu hedder... noget med B??). Faktisk var der en enkelt test
hvor cyklen gik dårligere med nyt filter end med det originale fabrikat.
Når filteret skiftes ud med et mindre astmatisk filter så er det i
forbindelse med andre justeringer, f.eks nye (tyndere) nåle der hæves, ny
komplet racer-udstødning, større boring osv osv.
Jeg er jo langtfra ekspert så jeg vil da ikke afvise at det KAN give en
smuuuule bedre gas-respons, men så er det vist også det hele ;) ...jeg
tvivler i hvert fald på at det er pengene værd, med mindre du alligevel skal
ha' nyt filter på i forbindelse med evt. service, så kan det måske være værd
at overveje det.

Held og lykke med det ! :)
- du er MEGET velkommen til at maile mig resultatet hvis du vælger at skifte
luftfilteret.

Fra : Dan Eckberg

Dato : 22-02-03 16:21

> [...]
skal
> ha' nyt filter på i forbindelse med evt. service, så kan det måske være

Jeg har valgt at følge mine påstande op inden en K&N-fanatiker "flamer" mig
og det lader til at det er helt bestemte K&N-modeller der kan give
mindre performance i forbindelse med f.eks. et Dynojet Stage 1 kit.
Her er en interessant artikel om emnet:
http://www.svrider.com/tips/KandN.htm
Manden har testet og testet og testet... og han har justeret karburatorer
8-10 gange på sin SV og testet med 2 forskellige K&N-filtre og sammenlignet
med stock-filteret. Hans konklusion synes at være at det gamle K&N-filter
lukkede for meget af for air-flowet så blandingen blev godt nok federe, men
den blev _for_ fed. Den nye model har større hul i boksen og gi'r langt
bedre air-flow, han har dog skruet benzin-skruen 3 omgange ud i modsætning
til eksemplet i det link jeg gav i forrige post hvor antallet var 2,5.
Desværre ku' jeg ikke umiddelbart finde model-numre på de filtre han tester
:-/

En anden og meget spændende artikel er denne:
http://www.svrider.com/articles/2001jul_carbs.htm
Her sammenlignes mellem forskellige Factory jet kits og forskellige DynoJet
kits og 2-3 forskellige filtre.... Der er masser af skemaer med
sammenligninger af heste-kræfter for de tal-glade ;).
Han konkluderer dog i sin artikel (næsten nederst) at hvis man vælger at
beholde stock-filteret kan det allerbedst betale sig at skifte til
hoved-dyserne til størrelse 140 og så ellers lave de nødvendige
karburator-justeringer osv. Jeg tror nok at dyserne koster ca 25-40 kr.
stykket og det må jo siges at være temmelig meget billigere end at købe
jet-kit til 60-80$ (evt. plus luftfilter oveni).

Jeg vil da i hvert fald overveje at skifte mine hoved-dyser ud nu og så skal
tricket med benzin-skruen også lige afprøves ;) ...måske også for at
forhindre at jeg brænder stemplerne af ved for mager blanding, men jeg
mangler jo som sagt at tjekke tændrørene.

Fra : Armand

Dato : 22-02-03 16:28

Dan Eckberg <dteREMOVETHIS@mail.dk> skrev i en

> ...............................og benzin-skruen skal skrues ud med 2,5
omgang.

Huh?

Luft/bensin/blande -skruen, som i det efterfølgende benævnes som
"luftskruen", er til for at kompensere for at dyser, der springer 25
hundrededele i størrelser, ikke kan ramme præcist nok til at motoren går
optimalt, og endvidere er fremstillings-tolerencer skyld i at to karbunader
heller ikke behøver at "trække" ens fra fabrikken!
Derfor har enhver karburator en manuel justerings-mulighed: Luftskruen, som
man bruger til at trimme inddysningen af de enkelte karburatorer med således
at maskinen går optimalt i tomgang(!).

Proceduren er at man, på et iøvrigt velsynkroniseret karburatorsæt,
justerere stille og roligt på den enkelte karburators skrue, indtil motoren
trækker flest omdrejninger (= ved den bedste blanding), og derefter skruer
skruen et specificeret antal kvarte omdrejninger ind/ud af hensyn til
forbrugsoptimering.
På bagrund af disse facts, er faste tal á: "2½ omgang ud" i forbindelse med
inddysning af karburatorerne rent popsmart snak af personer der tydeligvis
ikke ved hvad det drejer sig om :-|

Luftskruen tjener samme formål i karbureringen, som tomgangs-dysen, og skal
der dyses ind skal dette foretages på tomgangs-dysen hvorefter man kan
afslutte med at trimme karbunaderne indbyrdes v.h.a. luftskruerne!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 22-02-03 17:48

Armand wrote:
> [...]
> og skal der dyses ind skal dette foretages på tomgangs-dysen
> hvorefter man kan afslutte med at trimme karbunaderne indbyrdes

Et "velsynkroniseret karburatorsæt" indebærer vel at luftskruen også er
justeret korrekt. Skal man ikke omkring synkroniseringen i flere omgange á
starte med at sætte luftskruerne i fabriksindstillingen og derefter
synkronisere spjædhøjden med ure eller væskemåler. Og herefter justere
luftskruerne efter ovennævnte, men nu er det vel nødvendigt at synkronisere
spjældhøjden igen, og derefter luftskruerne. Og såån kan man jo blive ved

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 23-02-03 13:02

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Et "velsynkroniseret karburatorsæt" indebærer vel at luftskruen også er
> justeret korrekt.

Egentligt ikke - Synkronisering dækker arbejdet med at få spjældene til at
åbne synkront!

> [...]
> luftskruerne efter ovennævnte, men nu er det vel nødvendigt at
> synkronisere spjældhøjden igen, og derefter luftskruerne. Og såån kan man

Mnjaeh :-/
Det kán virke som skruen uden ende; men man når vel hurtigt grænsen for hvor
man er tilfreds med tomgangen!
Beskrivelsen af arbejdsgangen var nu også mere for et flame de statiske
opgivelser omkring brug af luftskruen!!

En ordentlig synkronisering må dog være forudsætning for videre arbejde på
karbunaderne, og efter trimning af luftskruerne kan man da lige checke
spjældene med vacuum-meter igen!

--
Armand.