Maling af udstødning
Fra : Chrille

Dato : 20-02-03 20:30

Hej alle!

Så varer det ikke længe inden BabyGixxer'en igen skal på gaden. Inden da
skal udstødningen lige ha' en gang maling.

Der er en lille smule rust, men ikke meget. Hvordan klarer jeg det? Syntes
det er lidt "over-kill" at sandblæse det for den smule. Men bør jeg gøre
det?

Nu er det jo jeg ikke har nogen erfaring med den slags og kunne godt tænke
mig at høre om jeres erfaringer med det. Hvilken maling skal bruges? Det er
vel den slags man bruger til kakkelovne, pejse og den slags eller? Er det
bedst med spraymaling eller med pensel? Skal der grundes først?

Hvad når jeg har udstødningen af, hvad skal jeg bruge til at lukke hullerne
i cyllinderen med? En klud? jeg går ud fra det er klogest at lukke dem?

Lad mig høre hvad i forslår, eller link til en side hvor der står noget om
det vil også modtages med kyshånd!

Hehe.. jeg er iøvrigt nødt til at have udstødningen af. I vinters gik
knægten på 2 og jeg selv og puslede om den. Han syntes det var vildt sjovt
at rende rundt med en skruetrækker og lade som om han var ved at reparere
den. "Fars dreng" tænkte jeg.. indtil skruetrækkeren lå og raslede rundt
inde i potten *G*

Mvh
Christer

Fra : Maria & Anders

Dato : 20-02-03 22:26

Halløj!
Bare sørg for når du river udstødnigen af at der ikke kan komme noget ind i
portene, det kan du gøre ved at stoppe en ren klud derind, og evt tape den
fast. Så er du helt sikker.
Men ligefrem at sandblæse for et par pletter rust, det synes jeg er en
dårlig ide. Bedre at give dem en ordentlig tur med en stålbørste og slibe
dem lidt, og så male dem med varmefast spraymaling. Og mht grunder, så har
jeg aldrig hørt om en varmefast grunder. Måske der er andre der har.
Har jeg f.eks. malet en udstødning fordi den var rusten, så har jeg altid
slebet den ned, renset den for fedtstoffer, og malet den med varmefast på
det rene metal. Aldrig nogen problemer

Mvh
A.Z
XT600E

Fra : Thomas O'Connor

Dato : 20-02-03 22:49

Hos T-hansen kan man købe noget zink-spraymaling, som skulle svarer til en
metalisering. Det er udmærket at bruge som en grunder før du giver den en
varmefast maling ovenpå

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-02-03 23:24

Nej - har prøvet !
Zink-grunderen fungere IKKE med almindeligt varmefast maling.
Der skal bruges en speciel maling ovenpå, ellers hærder
zink-grunderen ikke ordentligt ! Og det bliver ved med at stinke
når det bliver varmt - selv 2-3 måneder efter !

Mvh

Jesper

Fra : Chrille

Dato : 20-02-03 23:46

"Jesper Hedegaard" <jesper@hedegaard.mail.dk> wrote in message
> [...]
> zink-grunderen ikke ordentligt ! Og det bliver ved med at stinke
> når det bliver varmt - selv 2-3 måneder efter !

Det er nu ikke så meget der skal til. Så jeg prøver uden grunder. Det lyder
ikke til at A.Z har haft problemer uden grunder.

Hvad er best at gøre udstødningen ren med? Det skal vel være rimeligt godt
hvis det skal affedte det helt så malingen bliver hængende?

Mvh
Christer

Fra : Maria & Anders

Dato : 21-02-03 12:08

En ordentligt tur med en fed stålbørste! Den fjerner alle løse flager samt
det rust der måtte være. Brug evt en roterende stålbørste, det er noget
nemmere.
Og rens det så af med noget fedtfjerner af en slags, rense benzin, celulose
fortynder, eller hvad nu du har for hånden. Sørg så får når du skal til at
male at du ikke er kommet til at sætte fingre på det, og at selve røret er
stuetemp. Ellers kan der danne sig kondens undemalingen, og på malinge, og
derved binder det ikke. Give det er par gange maling, eller til du selv er
tilfreds med resultatet, og Voila, så ser den ud som ny.

Mvh
A.Z.

Fra : Christer

Dato : 21-02-03 14:39

"Maria & Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derved binder det ikke. Give det er par gange maling, eller til du selv er
> tilfreds med resultatet, og Voila, så ser den ud som ny.

Ja, det lyder jo ikke så vanskeligt. Må hellere køre ind og hente noget
maling på vej hjem fra arbejde.
Hvad er bedst? Spray eller pensel? Kunne forestille mig det var nemmere med
spray, men er der fordele ved at bruge en pensel?

Mvh
Christer

Fra : Chrille

Dato : 21-02-03 15:28

"Christer" <chrille[REMOVE]@chrille.dk> wrote in message

> "Maria & Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> celulose

Jeg var lige forbi den lokale farvehandler på vej hjem. Han havde noget på
spray der skulle kunne holde til 650 grader. Er det tilstrækkeligt eller
skal man ha' fat i noget der holder til endnu højere temperaturer? Det
skulle jo ikke ret gerne skalle af når babygixxeren får lov at arbejde

Mvh
Christer

Fra : Maria & Anders

Dato : 21-02-03 15:40

Det er den temperatur man kan få, og det plejer at være rigeligt!
Har aldrig haft problemer med det.
Man kan sikkert godt få noget der kan holde til højere temp, men det er ikke
nødvendigt, og så koster det sikkert også en halv rumraket.

Fra : Maria & Anders

Dato : 21-02-03 15:38

Fordelene ved en pensel er at du er garanteret et grimt resultat!, og
chancerne for at få hår til at sidde fast i lakeringen er stor.
Drop penslen, køb en spray.
Det er det eneste der dur, du får et langt langt flottere resultat.
Men varmefast maling er som regel noget tyndt pjask, så pas på ikke at
spraye for meget på af gangen, hellere tynde lag, og lade dem tørre og så
flere af dem. Så undgår du også at du får løbere.

Mvh
AZ

Fra : Chrille

Dato : 21-02-03 15:58

> [...]
> spraye for meget på af gangen, hellere tynde lag, og lade dem tørre og så
> flere af dem. Så undgår du også at du får løbere.

Fedt nok, så render jeg lige ned efter sådant en dåse. mon ikke en dåse er
nok? Det var nu iøvrig p.... billigt: 30 kr for en dåse. Han sagde at det
ikke var kvalliteten det var galt med, men de havde valgt at lade alle
dåserne i det mærke koste det samme.

Så mon ikke der bliver tid til at få ordnet det på søndag.. der er jo ikke
længe til 1. Marts

Mvh
Christer

Fra : HM

Dato : 21-02-03 20:15

Hej Christer

Hvilken Forretning ? Har du adresse og telefonnummer ?

(Jeg skal også bruge noget og tror ikke det fås billigere)

MVH

Henrik

Fra : Chrille

Dato : 23-02-03 02:57

"HM" <henrik-mahler@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilken Forretning ? Har du adresse og telefonnummer ?
>
> (Jeg skal også bruge noget og tror ikke det fås billigere)

Hej Henrik

Jeg var inde og købe en dåse her i formiddags.. Jeg gav 29 kr,- for den..
Jeg kan ikke lige fortælle hvilket mærke det var, dåsen ligger i bilen der
holder beruset andetsteds her i byen Men det kan jeg fortælle engang i
morgen..
Men den er købt hos: A.C. Farver, Østergade 6, 9800 Hjørring. Tlf: 98921800

Mvh
Christer

Fra : HM

Dato : 23-02-03 02:35

TAK ! ) ,... har købt noget ovn-spray til 37 kr i mellemtiden,
dette er ligeledes holdbar til 650 grader, hvis det ikke kan bruges
til udstødningen har jeg en brandeovn der trænger vil stadig
gerne høre hvad type/mærker der med held kan bruges, den jeg
købte idag, (i metro), er af typen "Color-Works High-Temp" fra
det Hollandske firma Motip-Dupli BV, den anbefales til både
ovne samt udendørs grill, det anbefales man rengør overfladen og
sliber med vådslibepapir 400, påfører ved alm temperatur, 2-3
tynde lag med 15-30 min mellem hver, det anbefales at eftervarme
til 300 grader i 30-50 minutter efter hver tørring,.... hmmmmmmm.

HM

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-03 09:11

HM wrote:
> tynde lag med 15-30 min mellem hver, det anbefales at eftervarme
> til 300 grader i 30-50 minutter efter hver tørring,.... hmmmmmmm.

Blæselampe igennem røret ;) (eller bare en dejlig varm gas-flamme:)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 22-02-03 01:42

Christer <chrille[REMOVE]@chrille.dk> skrev i en

> [...]
med
> spray, men er der fordele ved at bruge en pensel?

Emnet med maling af udstødning har jo sidst været diskuteret den 21/11 og
27/07 (dato for nogle af mine svar). Spray er bedre end pensel maling. Og
som nævnt kam man få VHT maling der klarer 700 grader konstant og meget mere
over kort tid; den originale (i København til over 100 kr. for år tilbage)
svarende til den der sælgeshos Biltema til 30 Sv.kr. Hvis
udstødningsmalingen til de 650 grader ikke kan holde skyldes det vel altid
forkert dysning resulterende i for var udstødning.
Der er ingen grund til grunding - dårligt - under VHT malingen. Den hærder,
via varmepåvirkninger, så den ikke kan tages af med bezin, sprit osv. men
kun "falder af/ikke hænger fast" der hvor der var fedt eller rust da
malingen blev påført. Og hvis der er den slags pletter renser man og maler
derefter kun dér.
Hvis man også maler lydpotter kan det betale sig at varmebehandle malingen
med en normal varmepistol, efter forskrifterne der står på dåsen, idet
malingen først er rigtig stærk og modstandsdygtig efter at den har været
varmebehandlet til over 550 grader, hvis den ikke har været oppe på 100
grader kan den let fjernes med benzin, sprit osv. Jeg har brugt både sort og
hvid på udstødningsrør og lydpotter på Honda CB750 og BMW R100S.

Jeg har for øvrigt også brugt hvid VHT maling til stempeltoppe, ventilflader
og topstykkeflader (altså forbrændingskammeret).

Gert Thorgersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-02-03 22:01

Maria & Anders wrote:
> Og rens det så af med noget fedtfjerner af en slags, rense benzin, celulose
> fortynder, eller hvad nu du har for hånden. Sørg så får når du skal til at

Brun sæbe skulle være godt ;) har jeg hørt.

// Hans, der skal male udstødning lige om snart :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 21-02-03 23:19

"Thomas O'Connor" <oconnordk@hotmail.com> wrote:

>Hos T-hansen kan man købe noget zink-spraymaling, som skulle svarer til en
>metalisering. Det er udmærket at bruge som en grunder før du giver den en
>varmefast maling ovenpå

Er du sikker på, at den kan holde til varmen? De zink-malinger jeg har
set, har alle haft en makstemperatur omkring 150ºC, og det er jo ikke
helt nok.

--
Kåre