Varme Vinter-luffer ?
Fra : HM

Dato : 19-02-03 19:00

Findes der nogle luffer der rent faktisk kan
holde fingrene varme, den sidste uges tid
har jeg lånt et par specielle Thinsulerede
MC-luffer af mærket "jaguar", men jeg er
ikke imponeret, der er kun en anelse bedre
end mine skihandsker, ved under -5 grader
begynder fingrene at fryse selv om jeg har
trukket et par fryseposer ud over, (hvilket
naturligvis hjælper en del), hvad er der af
andre muligheder ?

MVH

Henrik Mahler

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-02-03 20:17

Jeg kører med nogle såkaldte scooter-handsker - som altså er luffer med en
tommelfinger, og et rum til resten.
Det kræver lidt tilvænding med brug af knapper åbning/lukning af visir, men
det kan læres.
Mine kostede 298,- hos MASI motor i HOlbæk. Materialet er
thinsulate(whatever that might bee)
Og jeg fryser ikke om fingrene med mindre det dagen før har været regnvejr,
og jeg har glemt at tørre dem. (det tester jeg tit !)

Kim Olsen
CZ180

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-02-03 21:36

> Jeg kører med nogle såkaldte scooter-handsker - som altså er luffer
med en
> tommelfinger, og et rum til resten.

Jeg bruger nogle 3 finger handsker fra Hein-Gericke. De er meget varme,
selvom det godt kan begynde at knibe lidt efter en times tid i
frotsvejr. Men skal det være rigtigt godt er der ikke nogen vej uden om
varme i håndtagene.

Fra : Thomas O'Connor

Dato : 19-02-03 22:43

Varme handsker findes ikke, det er en konspiration mellem
forsikringsselvskaberne og handske producenterne.

Søger også selv noget der kan varme fingerne

Mvh

Thomas

Fra : Bjørn S

Dato : 19-02-03 23:18

"HM" <henrik-mahler@mail.dk> skrev
> Findes der nogle luffer der rent faktisk kan
> holde fingrene varme, den sidste uges tid

Hvis tegnedrengen er i orden så forsøg om dette link fungerer :
https://www.touring.se/Servlet?page=6&parent=s1503&catname=Eluppvärmdakläder
- det er ihvertfald tale om elopvarmede handsker fra www.touring.se til kr.
1348 svenske 8-/

mvh
/Bjørn

Fra : carlsen

Dato : 20-02-03 09:01

hvad med varmehåndtag ?

Mvh.
Carlsen

Fra : Moller

Dato : 20-02-03 10:54

carlsen wrote:
> hvad med varmehåndtag ?

Yepsen, varmehåndtag, det er billigst i længden, og kan typisk fås for
mindre penge en et par goe handsker som alligevel ik kan klare mere end
10-15 min i frostvejr inden de er pisse kolde igen.

VH
Lars Molnit

Fra : HM

Dato : 20-02-03 11:12

Tak for svarene, håber der kommer flere gode ideer,
Handskerne med indbygget varme-legeme ser smarte
ud da varmen afsættes INDE i hansken, i princippet
kunne man købe en god ski-luffe, eller den som blev
nævnt fra MASI, og så putte et par effekt-modstande
i på en eller anden snedig måde, ledningerne ud til dem
må godt nok være træls uanset hvor smart det laves,..

Varme i håndtag,.... her kan man nok ikke nøjes med
de 22 watt der bruges i el-hanskerne, og hermed vil
en alm. MC eller Knallert generator have svært ved at
drive dem, på en vandkølet model kunne man skyde
lidt af køle-vandet ud gennem styret og maksimere
kontaktfladen umidelbart under håndtagene, det ville
sgu være blæret, og sikkert effektivet

Tænker også på om varme i håndtagene ud over et
stort varme-spild ikke også vil have en tendens til at
lade hånden fryse på ydersiden ?

(Vinden er trods alt hoved-problemet tror jeg )

Nogle "muffer" af den type som nogle post-bude
stadig bruger kunne måske vise sig smarte især
hvis der blev sat en alastisk rynkesnor i på en eller
anden måde, jeg husker de var meget udbredte til
cykel / knallert for 20 år siden, men de var ganske
"åbne og utight" der hvor man stak hånden ind, og
derfor mest tjente til at bryde vinden, det hvide pels
på indersiden var vist mest for et syns skyld

MVH

Henrik Mahler

Fra : Moller

Dato : 20-02-03 13:32

> Varme i håndtag,.... her kan man nok ikke nøjes med
> de 22 watt der bruges i el-hanskerne, og hermed vil
> en alm. MC eller Knallert generator have svært ved at
> drive dem,

huh ???? tjekkede lige data på dem som bager henviste til
"Off/Start/High/Low. 12 Volt. Leistung ca. Start-60W / High-20W / Low-12W."

60W til lynopvarmning, 20W ved maks brug, og 12W med lavt brug... selv
min batteriløse MZ kan klare dette, skal nok bare fikse en switzh, til at
jeg kan lukke for alt lys, mens den varmer op :) da den kun kan levere
180-200W fra ladesystemet :) men på den anden side, en MZ er nok en af de
mest ynkelig maskiner når det drejer sig om El-delen, så mon ik de fleste
MC'er kan klare dette...omkring knallert, så er dette jo ikke
dk.fritid.knallert ... så dem ser vi bare bort fra, de skal jo ha blå
lysdioder i stedet :)

VH
Lars Molnit
P.S. Som sider kraftigt og overvejer at få El-varme på MZ'en..... man
kan jo altid stille den en smule højere i tomgang, så den kan lever strøm
nok der også :)

Fra : Armand

Dato : 21-02-03 01:34

> [...]
> de 22 watt der bruges i el-hanskerne, og hermed vil
> en alm. MC eller Knallert generator have svært ved at

Der er masser af generator-overskud på moderne motorcykler, og Suzukier har
tilsyneladende igefrem rigtigt godt af at spare laderelæet for at skulle
brænde det overskydende af!!

>.......på en vandkølet model kunne man skyde
> lidt af køle-vandet ud gennem styret og maksimere
> kontaktfladen umidelbart under håndtagene, det ville
> sgu være blæret, og sikkert effektivet

Hæ!
Lige min ide!
Hvis jeg må være så fri at Linke:

http://groups.google.com/groups?q=k%C3%B8levand+group:dk.fritid.motorcykel&s
tart=20&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=7tvl8k%2415it%246%40news.cybercity.dk&rnum=3
0
(kopiér evt. alle tre linier over i brovserens adresselinie!)

> Tænker også på om varme i håndtagene ud over et
> stort varme-spild ikke også vil have en tendens til at
> lade hånden fryse på ydersiden ?

Måske; men at fingrene får varme fra det greb de betjener (styret), holder
ihvertfald dem så levende at de ikke fryser til et reaktions-kritisk punkt.
Kølig overside af hånd og fingre er et komforttab som ordentlige handsker
sikkert isolerer tilstrækkeligt for når indersiden er varm .-/

> (Vinden er trods alt hoved-problemet tror jeg )
> Nogle "muffer" af den type som nogle post-bude
> stadig bruger kunne måske vise sig smarte

Jup!
Eneste fejl er at det ligner noget fra en Nimbus

Tillægsråd:
Et par (nydelige) silkehandsker brugt inden i mc-handskerne har forskrækende
meget varme i sig

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-02-03 12:10

> Yepsen, varmehåndtag, det er billigst i længden, og kan typisk fås for
> mindre penge en et par goe handsker som alligevel ik kan klare mere end
> 10-15 min i frostvejr inden de er pisse kolde igen.

Jeg gav 200kr for mine varmehåndtag hos www.louis.de De virker fint. Det
mest bøvlede er at montere dem, og det er ret let. Jeg anbefaler dog et
relæ, så de kun kan tændes når der er tænding på dyret.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Babba-Papa

Dato : 20-02-03 11:47

Wed, 19 Feb 2003 19:00:05 +0100, havde "HM" <henrik-mahler@mail.dk>
gang i hammer og mejsel og da stenpladen blev pustet ren, stod der
følgende:

> [...]
>begynder fingrene at fryse selv om jeg har
>trukket et par fryseposer ud over, (hvilket
>naturligvis hjælper en del), hvad er der af

Sælskinds-luffer !

Jeg kører ganske vist kun "knallert 70" (endnu !), men lufferne er så
varme at jeg selv i minus 10 grader småsveder om fingrene.
--
Med venlig hilsen / Best regards

Thomas Jensen

Fra : HM

Dato : 20-02-03 11:28

> Sælskinds-luffer !

Hej,....

Hvor kan man købe præsis den type luffer du bruger ?

Hedder de noget specielt ud over "sælskindsluffer" ?

MVH

Henrik

btw. bjergbestigere må også bruge noget specielt

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-02-03 13:57

"HM" <henrik-mahler@mail.dk> wrote:

>btw. bjergbestigere må også bruge noget specielt
De bruger nok et flerlags-system med en tynd inderhandske, måske en
varm handske derover og yderst nogen store, vind- og vandtætte luffer.
På den måde kan man regulere isoleringen efter behov, og man kan nøjes
med at tage et eller to lag af, hvis luffer eller tykke vanter
begrænser ens 'fingerfærdighed' for meget.

--
Kåre

Fra : Babba-Papa

Dato : 21-02-03 13:22

Thu, 20 Feb 2003 11:28:14 +0100, havde "HM" <henrik-mahler@mail.dk>
gang i hammer og mejsel og da stenpladen blev pustet ren, stod der
følgende:

>Hej,....
>
>Hvor kan man købe præsis den type luffer du bruger ?

På Grønland....fik dem af min mor da hun havde været deroppe.
Men de koster ret meget i butikkerne, men hvis man kender én der selv
syr dem, kan det vist gøres for ca. 400 kr.

Ellers sagde Google bl.a.:
http://www.kbh-naadleri.dk/ny_side_21.htm der tilsyneladende har dem
færdigsyet.
eller:
http://www.dgh-odense.dk hvor man kan købe skindene, og få dem syet
(måske hos en buntmager eller hvad de nu hedder).

>Hedder de noget specielt ud over "sælskindsluffer" ?

Sikkert et eller andet grønlandsk.

Fra : HM

Dato : 20-02-03 11:46

Hej,... spændende,... nu har jeg ledt i længe kan Du sige mig
hvor på louis-siden de står beskrevet, samt evt. hvem der har
fremstillet dem, (der ku jo være en fabrikant hjemmeside også)

MVH

Henrik

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-02-03 13:03

> Hej,... spændende,... nu har jeg ledt i længe kan Du sige mig
> hvor på louis-siden de står beskrevet, samt evt. hvem der har
> fremstillet dem, (der ku jo være en fabrikant hjemmeside også)

Hej Henrik

De var åbenbart på tilbud da jeg købte dem, for de er steget en anelse nu.
De har bestell nr: 10032045
Du kan finde dem ved at trykke på søgefunktionen. Har du tommestyr kan du få
dem for 75Kr!

Fra : Michael

Dato : 20-02-03 14:21

Hej Henrik Mahler !

Jeg har en side om vinterkørsel på MC. Rul ned på siden, hvor der noget om
hvordan man laver el-varme i styrhåndtag, støvler og visir.

http://www.michulla1.starthotel.dk/page3.html

Hilsen fra
Michael

Fra : HM

Dato : 20-02-03 13:42

> Jeg har en side om vinterkørsel på MC. Rul ned på siden, hvor der noget om
> hvordan man laver el-varme i styrhåndtag, støvler og visir.

Tusind tak, det ser godt ud må jeg sige, jeg begynder at ane håb for
både mine små fingre,... OG pengepungen , jeg vil studere din fine
side nu, (I min lærertid var der en der lavede noget lignende med sine
håndtag, han brugte blot noget han kaldte "konstantan-tråd", det virkede
vist også mere eller mindre men jeg hørte aldrig om det holdt på sigt.

MVH

Henrik

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-02-03 23:57

HM wrote:
> han brugte blot noget han kaldte "konstantan-tråd",
> det virkede vist også mere eller mindre men jeg hørte aldrig om det
> holdt på sigt.

....jeg har brugt en halv meter konstantantråd på bagsiden af mine
bil-bakspejle for at fjerne dug og is - det virker udmærket dér...

....tråden har jeg købt i en elektronikforretning...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-02-03 15:47

"HM" <henrik-mahler@mail.dk> writes:

> Findes der nogle luffer der rent faktisk kan
> holde fingrene varme, [ ... ]

Jeg stillede nogenlunde det samme spørgsmål på PMC's mailingliste her
i efteråret. Jeg havde netop kørt en lang tur i ca. 5 graders varme og
med regnvejr. Der havde jeg kørt med mine ellers meget varme og
pålidelige skihandsker (de har lige tjent mig en uge i Frankrig i
slutningen af januar, hvor der var over 20 graders frost og snestorm,
der var de dejligt varme). Men de var altså for kolde til at bruge på
MC.

Ud over alle de svar du har fået om handsker og håndtag med elvarme,
så var det generelle svar at jeg skulle købe nogle gode handsker med
GoreTeX-indlæg. Det gjorde jeg så lige inden jeg staldede op i
efteråret. Jeg nåede kun en tur på ca. 25 km med dem, men de var
markant varmere end skihandskerne. Hvordan de klarer 10 graders frost
ved jeg desværre ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
Some people have no respect for age unless it's bottled.

Fra : HM

Dato : 23-02-03 03:39

Hej Jacob, og tak for alle svarende iøvrigt, jeg kører til stationen hver
nat for tiden, Jeg har brugt forskellige skihandsker, med fingre, og ang
gore-tex, så har alle disse billige handsker været basseret på Thinsulate

pris/kvalitet hænger BESTEMT ikke sammen, det bedste par jeg har
haft var et sæt til 25 kr fra metro ,.... de havde iøvrigt en meget
vandtæt overflade der også modstod luftfugtigheden der aflejres under
kørsel, denne luftfugtighed svinger MEGET,.... men et par halvfugtige
handsker mister sin virkning, i øjeblikket trækker jeg et par fryseposer
ud over handskerne, der kan komme en anelse af kondens som tegn
på at håndens varme kondenserer inderfra, men langt bedre en at op-
akkumolere luftfugtigheden,........

Alle siger at et par luffer er bedre og dette er helt sikkert rigtigt , de
sidste par uger har jeg haft lejlighed til at prøve/låne de luffer der blev
nævnt fra MASI motor i holdbæk, som de har haft på tilbud til 299
men udsolgt for i år,.... de er af mærket JAGUAR og påstås at være
vandtætte, har ikke prøvet i regn men jeg tvivler på at de er vandtætte
for de optager rimeligt meget fugt fra luften, og har rigtig mang syninger
og splejsninger der ligger udsat, lufferne er Thinsulerede ligesom billigere
skihansker, og er desværre ikke meget varmere på trods af at det er
luffer, det har været nødvendigt at køre med en pose trukket ud over
ved 40 minutters kørsel ved 5 graders frost, begyndte alligevel at fryse

Gore-tex som Du nævner har jeg endu ikke tænkt på da jeg mest har
forbundet det med sko der skulle holdes vandtætte, men vand-tæthed
er som nævnt yderst vigtigt i handsker også, så hvis gore-tex samtidig
isolere bedre end Thinsulate, hvilket dit svar peger på, så er dette helt
sikkert værd at prøve, jeg tror jeg vil gå på opdagelse i jagt of ski-
forretninger efter gore-tex basserede luffer.

MVH

Henrik

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en
nyhedsmeddelelse:spamdrop+m365rctlso.fsf@paven.bunk.cc...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-02-03 14:11

"HM" <henrik-mahler@mail.dk> writes:

> Gore-tex som Du nævner har jeg endu ikke tænkt på da jeg mest har
> forbundet det med sko der skulle holdes vandtætte, men vand-tæthed
> er som nævnt yderst vigtigt i handsker også,

GoreTex bruges nu mange steder. Jeg har da også skitøj i GoreTex, og
MC-tøj i noget GoreTex-lignende materiale.

Det er bestemt ikke kun til sko.

> [...]
> svar peger på, så er dette helt sikkert værd at prøve, jeg tror jeg
> vil gå på opdagelse i jagt of ski- forretninger efter gore-tex

Så vidt jeg ved isolerer GoreTex stort set ikke. Det er til gengæld
vandtæt og åndbart så man ikke bliver fugtig og klam og derefter
kold.

Men gør dig selv den tjeneste at se efter handsker hos
MC-forretninger, for motorcyklister og skiløbere stiller langt fra
samme krav til deres handsker.

--
Jacob - www.bunk.cc
God, I ask for patience -- and I want it right now!

Fra : HM

Dato : 23-02-03 18:39

Har lige bestilt disse Thinsulerede læder luffer i XXL

http://www.thansen.dk/product.asp?c=122813702&n=282593821&pn=282593848

Jeg vil så experimentere lidt med forskellige inderhansker
nu mens det stadig er koldt, kan returneres efter købet,
ellers er skaden jo ikke så stor til den pris, eksperimenter
med varme-håntag bliver til næste år, håndtagen tidl nævnt

http://www.louis.de/shop/img250/10032045_50_860.JPG

Jeg har stadig ikke fattet præsis forskellen på de to udgaver
mit styr er 22 mm men hvis jeg kunne bruge det andet sæt
alligevel, som kun koster 10 euro, så kan det jo ikke betale
sig at fedte med noget hjemmelavet, det andet håndtag blir
benævnt "2.54", om det er underforstået 25.4 mm vides ikke
men ville vel så være 1" såvidt jeg husker altså vil håndtagene
være lidt for store, der må så kunne puttes noget imellem

HM

Fra : Armand

Dato : 24-02-03 01:56

> [...]
> men ville vel så være 1" såvidt jeg husker altså vil håndtagene
> være lidt for store, der må så kunne puttes noget imellem

Grunden til de 2.54cm/1" er givetvis forekomsten af amerikanske styr (læs
HD'er) på markedet!
De er måske billigere; men det er ikke besværet værd at rode med
overstørrelsen :-|

Herhjemme kan man købe nogle elvarmere der bliver viklet omkring håndtagene
med velcro, det var måske en ide med en sådan op/ned -graderings ting til
forekommende sæson?
S.v.j.h. er navnet "Oxford"!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 23-02-03 18:39

Fra : Christian Knudsen

Dato : 23-02-03 23:00

> [...]
> begynder fingrene at fryse selv om jeg har
> trukket et par fryseposer ud over, (hvilket
> naturligvis hjælper en del), hvad er der af

Hej Henrik

Nu er alle mulighederne efterhånden blevet nævnt.
Jeg ville mene det bedste til prisen ville være de varmehåndtag som Bager
foreslår ved Louis. De skulle virke uden problemer, og så koster de kun 200
kr.

Et andet alternativ, som også er blevet bragt på banen, er handsker med
varmelegemer i.
En kammerat fra PMC har foreslået mig at checke på www.gerbing.com. Der har
de alt slags tøj med varme i - incl handsker. Man måler sin hånd op og
afgiver sin ordre. Et stykke tid efter kommer handskerne. Passer de ikke
perfekt, sender man dem tilbage med info om hvad der er galt - så retter de
dem, så de passer.

mvmch
christian, der glæder sig som et lille barn til vi når marts ....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-03 07:13

> [...]
> Passer de ikke perfekt, sender man dem tilbage med info om hvad der
> er galt - så retter de dem, så de passer.

Hmm. De skal kun have håndens omkreds omkring knoerne. Tvivler på at de kan
lave en velsiddende handske ud fra det.. Ihvertfald ikke til mig.
Jeg har haft ret svært ved at finde handsker der passede mig. Jeg har været
flere hele butikker igennem, før jeg fandt nogle der bare passede mig
rimeligt. Mine fingre er åbenbart for korte i forhold til håndens bredde til
at jeg kan passe alle de normale handsker.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 24-02-03 23:08

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at jeg kan passe alle de normale handsker.

Ok - Ham jeg kender skamroser dem bare hver gang han får muligheden, men
måske hans hænder har "den rette størrelse"?!?!?

mvmch
christian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-02-03 08:45

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:

> [...]
>
> Ok - Ham jeg kender skamroser dem bare hver gang han får muligheden, men
> måske hans hænder har "den rette størrelse"?!?!?

Der er én ting man *altid* skal huske på med tøj, handsker og
sko/støvler: YMMV = Your Milage May Vary = "Det fungerer for mig, men
det kan virke mere/mindre godt for dig".

Jeg har som Christian skriver, kun gode erfaringer med jakke og
handsker - og jeg har haft dem siden ~ '97. Selv da jeg kørte 200km i
slud/sne fra Svinesund til Gøteborg i '99 var jeg var om hænderne og
kroppen. Det var værre med fødderne: læderet på mine Daytona RoadStar
GoreTex sugede vandet, så fartsvinden gjorde at jeg havde meget meget
meget kolde fødder - men de var faktisk ikke våde(!)

Kai, som har gennemført diverse "macho" kørseler på MC :-/
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)