Skæve skiver?
Fra : Mads Stetter

Dato : 19-02-03 18:13

Hejsa Alle

SÅ har jeg fået nummerplade på dyret, og var selvfølgelig også ude at trille
en tur!

MEN... den skurer en del på bremserne, hvilket er lidt irriterende! (Har
købt nye klodser og armerede bremseslanger til den som skal på når den har
været til vurdering) Lyden er lidt ujævn og det lyder som om den skurer mere
på nogle punkter end andre! Betyder det så at skiven er skæv eller hvordan?

Det var vist det hele.... glæder mig til at få smidt alt plastiken til
maleren og få den rigtig flot!

MVH Mads Stetter (SOm ikke gider til at købe nye skiver)
RF400R

Fra : Armand

Dato : 19-02-03 23:16

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> [...]
mere
> på nogle punkter end andre! Betyder det så at skiven er skæv eller

Hvis du ikke kan mærke det som at den "hugger" under opbremsning, kan det
være ligemeget!

--
Armand.

Fra : Megas

Dato : 20-02-03 04:48

Armand wrote:
> Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> Hvis du ikke kan mærke det som at den "hugger" under opbremsning, kan
> det være ligemeget!

Uden at være "ekspert" på området, er det så ikke meningen at skiver skal
"slå" en lille bitte smule for at hjælpe klodserne fri.? Jeg syns jeg har
læst noget om det et sted.. Men anyway, du kan jo køre en lile tur & kun
bruge bagbremsen & så mærke på forbremseskiverne når du kommer tilbage. Hvis
de ikke er varme når du ikke har brugt dem, kan det ikke betyde noget..

Fra : lange

Dato : 20-02-03 12:46

> Uden at være "ekspert" på området, er det så ikke meningen at skiver skal
> "slå" en lille bitte smule for at hjælpe klodserne fri.?
Nej

> [...]
Hvis
> de ikke er varme når du ikke har brugt dem, kan det ikke betyde noget..
Det betyder kun at stempler og kalibre arbejder frit nok til at glide
tilbage når der ikke er tryk på hydralikken.

Lange

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 20-02-03 14:17

Megas <Megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en

> [...]
Hvis
> de ikke er varme når du ikke har brugt dem, kan det ikke betyde noget..

Det er ikke meningen at skiverne skal være en lille smule skæve, klodserne
bevæger sig jo i sig
selv en lille mule når trykket i bremsevæsken skiftevis er under tryk og
ikke under tryk.
Skiverne skal have samme tykkelse - indenfor små tolerancer - og ikke slå
sig. At de evt. slår
sig lidt bliver jo udlignet noget med hængslede/løst ophængte kaliber, men
det er langt det bedste med løst ophængte skiver; også med tanke på ulige
varmeforplantninger.

Da man kørte med tromlebremser havde til tider problemet med at nye eller
næsten altid nydrejede/restaurerede/istandsatte tromlebremser rykkede lidt i
starten, og først efter lidt tilslidning
ophørte med dette. Det skyldtes jo at det var meget svært at centrere for
drejningen i tromlen.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 20-02-03 17:33

Megas <Megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en

> Uden at være "ekspert" på området, er det så ikke meningen at skiver skal
> "slå" en lille bitte smule for at hjælpe klodserne fri.?

Nix!
Bremsecylinderens pakdåse flexer så meget at dén alen trækker stemplet
tilbage ved aflastning, og klodserne skal gå så let i ophænget at det
trænges tilbage alene v.h.a. luft der presses ind imellem skive og
belægning!!

> [...]

> forbremseskiverne når du kommer tilbage. Hvis de ikke er varme når du ikke

Selv skæve skiver vil trænge klodserne tilbage imod stemplet, hvad du nu
også selv siger, så en varm skive uden forudværende brug indikerer ikke
skæve skiver, men derimod hængende bremser :-|

--
Armand.

Fra : Megas

Dato : 20-02-03 21:47

*klip*
> Selv skæve skiver vil trænge klodserne tilbage imod stemplet, hvad du
> nu også selv siger, så en varm skive uden forudværende brug indikerer
> ikke skæve skiver, men derimod hængende bremser :-|

Æææh nårh ja.. Jeg tænkte bare at hvis de ikke hang, så er der sikkert ik
noget alvorligt i vejen øøhm..? eller noed.. :)