Aftenfilosoferen over mc valg - for videre~
Fra : Megas

Dato : 19-02-03 02:06

Sidder her på fifaen & lader (mc)tankerne vandre & så slog det mig at der
var en ting jeg godt kunne bruge nogle holdninger fra NG´en om.. Da det
aldrig rigtig er lykkedes mig at finde ud af selv... Hvordan beslutter man
sig til hvilken MC man skal købe.??

Det er jo ikke så svært at finde sin drømmecykel (2003 Kawasaki ZX12R for
mit vedkommende hvis nogen ikke har opdaget det endnu *S*) Men sådan en
svend er jo dyrere med forsikring osv.. end en 4 længet gård på lolland *G*

Der er jo flere der har spurgt hvad de skal vælge for et mærke herinde & det
er ikke sådan et råd jeg søger. Mit problem er at jeg godt ville kunne købe
den skide ZX12´er & også ha´råd til forsikring & div udgifter,
ihverttilfælde i et par år, men så ville "sparegrisen/kistebunden" også være
drænet & jeg ville være tvunget til at sælge den igen & så står man dér, 2
lykkelige år senere & 200.000,-kr fattigere*

*(Kontantpris 238.000,-kr incl. lev).
Udbetaling 50.000,-kr.
Kasko 2 år 40.000,-kr.
service / rep. 22.000,-kr
afdrag 2 år 48.000,-kr.
benzin / sliddele 40.000,-kr
Har jeg glemt noget.?

Mit gæt er, at jeg måske kan få 175.000,kr for 12´eren om 2 år & det vil så
sige at jeg ender med at få ca. 5.000,kr i hånden når banken har taget deres
renter. Passer det ikke nogenlunde.?

Kunne jeg nu fx. "nøjes" med en ny 2001 model ZX9R til 173.000,kr. incl lev.
& lagde den samme udbetaling & samme afdrag pr.md. & gætter på at Kwack´en
går for 140.000,-kr 2 år senere, så ville jeg stå med hvad.? et sted
imellem 30 & 50.000,-kr, fordi jeg har betalt mindre i rente (Mindre
lånebeløb fra start) & værditabet er også mindre på 9´eren fordi prisen er i
bund lige nu.. Der er måske lidt pebernødder mere at spare i forsikring
også, men næppe noget der tæller..??

Så vidt, så godt.. Ingen overraskelse.. Køb ZX9´eren & ha´råd til et liv
efter år 2005 ;) & jeg kender ZX9, har prøvet den & den kører som en raket
på skinner efter min mening.. Den er skideflot & er også nemmere at tumle
rundt med end sin noget tungere storebror (Som jeg ikke har prøvet
*suuuuuuuk*)

Men... (Ja ik´..?) Du vidste det kom

JEG VIL HA DEN SKIDE ZX12..!! Den er for LÆKKER
*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHRRRGGG*

190RAM-AIR hypper, sort som synden, over 300 km/t på klokken & så er det som
om den kigger på mig hver gang jeg ser den & hvisker: "Kom nu.. Køb mig, sæt
dig op & start mig... & jeg skal få dig til at skrige af rædsel" ;D

Hvad skal man gøre.?

--
Megas
---

Fra : flemsus

Dato : 19-02-03 02:33

Det er ihvertfald surt ikke at have penge til lidt sjov og ballade.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Megas

Dato : 19-02-03 02:52

flemsus wrote:
> Det er ihvertfald surt ikke at have penge til lidt sjov og ballade.
> Mvh. Flemming Sørensen

Enig... Men det har jeg nu også, hvis ellers budgettet er nogenlunde
realistisk.. Problemet kommer først i 2005 når den skal sælges ;)
& altså, kan / bør man gå på kompromis med sin store kærlighed.? ;)

---
Megas - i 7 sind.. Eller er det 12 ? :)

Fra : Kenneth

Dato : 19-02-03 08:22

Hej

For mit vedkommende ville jeg aldrig købe en maskine, jeg ville blive nødt
til at sælge igen pga. cash-mangel. Hvis man har råd til sin drømmemaskine,
så skal man da også kunne beholde den og nusse om den. For mig at se, er der
tre ting, du kan gøre: 1) Spare noget yderligere op. 2) Drop kaskoen, hvis
den kan stå sikkert og indendørs med 1000 alarmer på. Og du kan gøre pænt,
men hvem kan det på en ZX12 3) Købe en anden maskine.

Da jeg stod i samme situation, valgte jeg nr. 3. Kørte på den i 3 år,
hvorefter jeg købte min drømme maskine Honda ST1100. For mig handlede det
om, at komme ud og opleve noget. I de 3 år kunne jeg så spare op og samtidig
køre, og havde stadig råd til alt det sjove.

Håber det giver lidt viden.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Hekto

Dato : 19-02-03 09:10

In article <b2ula1$2or$1@news.cybercity.dk>, Megas-NOSPAM-@email.dk
says...
> *(Kontantpris 238.000,-kr incl. lev).
> Udbetaling 50.000,-kr.
> Kasko 2 år 40.000,-kr.
> service / rep. 22.000,-kr
> afdrag 2 år 48.000,-kr.
> benzin / sliddele 40.000,-kr
> Har jeg glemt noget.?

Ikke andet at købe den! ... mens du synes du har råd!
--
/Hekto - der ikke kunne drømme om at binde så meget kapital i legetøj!

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian W.

Dato : 19-02-03 09:36

Køb den. Du er ramt. og du får ikke ro i sjælden før du får den. Kender godt
den grimme fornemmelse.

Hvad siger din bedre halvdel?????
Jeg har det å¨samme måde, CBR1100XX. den kalder på mig, men jeg er blevet
stædaig og har sagt til mig selv at jeg vil ikk have den endnu. Desuden
kommer der vel snart den 1200 blackbird, og så falder den gamle i pris, og
så bliver jeg glad.
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

"Megas" <Megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Megas

Dato : 19-02-03 14:12

Brian W. wrote:
> Køb den. Du er ramt. og du får ikke ro i sjælden før du får den.
> Kender godt den grimme fornemmelse.
>
> Hvad siger din bedre halvdel?????

Hun siger: "Det er dine penge" & kigger opgivende ud i luften ;)

> [...]
> endnu. Desuden kommer der vel snart den 1200 blackbird, og så falder
> den gamle i pris, og så bliver jeg glad.

Jamen så kan man blive véd med at vente, jeg tænkte det samme om 12´eren da
den kom frem, men hver gang de laver en ny version er det jo dén der er
bedst *suk*

Megas - Der stadig er i 12 sind...

Fra : Brian W.

Dato : 19-02-03 18:09

hihi, ja hvem kender ikke dette tomme blik hun slår og kikker opgivende og
uforstående på en... " hvorfor er den du har ikke god nok????"

men okay jeg kan altså godt "nøjes" med en "ældre" model. Jeg tror ikke du
bliver skuffet.. hm jeg ved du ike bliver skuffet.
så køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb køb
køb køb køb køb køb køb køb

Og så skide være med at du måske ikke har råd. ta et ekstra job, eller nøjes
med andre ting. hvem ved, måske bliver den lidt billigere med tiden at
forsikre ????

Fra : Armand

Dato : 19-02-03 23:32

Megas wrote:

> Jamen så kan man blive véd med at vente, jeg tænkte det samme om
> 12´eren da den kom frem, men hver gang de laver en ny version er det
> jo dén der er bedst *suk*

Jup!
Never ending story!
I '89 købte jeg en af datiden superbike's: GPZ900R og selvom dét er længe
siden, især for de yngste herinde, så er det tillige længe siden at 600'erne
begyndte at matche dens præstationer
Lykkeligvis købte jeg ikke den alene ud fra præstationerne (allerede dengang
var den væsentlig hurtigere ZX10 på markedet!), men derimod ud fra betagelse
af designet og et passende tilbud. Af samme grund måske, vedblev mit indtryk
af modellen så jeg ikke løb træt i den efter at have fået jord af en 1000RX
eler ZX10 :-/

Historien omkring ZX9R's prissætning viser tillige med al tydelighed at man
skal indkalkulere risikoen for en betragtelig prisnedsættelse hvis man køber
en nyere topmodel til hidtil højeste nypris - I praksis kan det medføre
endnu et punkt på 30.000 kr's afskrivning på din liste =

Og så er der lige den gammelkloge:
Der er nok ikke én herinde der ikke har kigget langt efter Porsche eller
andre lignende biler - Men hvorfor er det nu at der ikke er nogen der hár
en?? :-/

--
Armand

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-02-03 08:43

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Og så er der lige den gammelkloge:
> Der er nok ikke én herinde der ikke har kigget langt efter Porsche
> eller andre lignende biler - Men hvorfor er det nu at der ikke er
> nogen der hár en?? :-/

Det har jeg da. Eller det vil sige... Der står da Porsche på motoren

Hvis jeg var *så* forelsket i en cykel som Megas virker til, ville
jeg nok ikke betænke mig så meget yderligere.
Motorcykler skal købes med hjertet som overdommer

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 20-02-03 11:47

> [...]
> andre lignende biler - Men hvorfor er det nu at der ikke er nogen der hár

fordi vi bor i danmark ok ikke i sverige,
jeg har lige set en corvette '90 til 135.000 der ovre

bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 20-02-03 17:38

bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:b32bgc$39c$1@sunsite.dk...

> fordi vi bor i danmark ok ikke i sverige,

Nå!
Så svenskerne er altså stærkt overrepresenterede omkring antallet af
Porsche's og Ferrari'er i forhold til danskerne - Og det samme for tyskerne
??

> jeg har lige set en corvette '90 til 135.000 der ovre

Hæ!
Det skulle vel ikke være den der står på et ternet gulv, med tyrkertæpper !?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-02-03 20:13

Armand wrote:

> [...]
> Så svenskerne er altså stærkt overrepresenterede omkring antallet af
> Porsche's og Ferrari'er i forhold til danskerne - Og det samme for

Mht. tyskere og Porcher, så er det da vist ikke helt galt, er det?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Armand

Dato : 21-02-03 00:44

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Mht. tyskere og Porcher, så er det da vist ikke helt galt, er det?

Tjaeh :-/
Der er jo liggodt ca. 100 millioner af dem, så sat op imod de 5 millioner
danskere, så tror jeg ikke at man ser Porscher 20 gange oftere end
herhjemme, og da slet ikke som hver og én mands garage!

Problematikken er jo at selvom f.eks. en MV kun koster det halve af hvad den
koster herhjemme, er prisen stadig den dobbelte af en normal motorcykel.
Derfor
køber enhver tysk mc'ist sig ikke en MV, men nuancerer sit valg af
motorcykel under hensyntagen til prisen - og dét ville enhver af os
ligeledes gøre hvis blot vi lige fik tid til at abstrahere fra forholdet til
danske priser :-|

Til begrundelse kan jeg en kort historie og Harley-Hans her fra byen, der
godtnok nøjedes med en Kawa 650'er, men altid talte drømmende om "når han
engang fik sig en HD'er:
Hans var lykkelig over at kunne få sig et greencard så han kunne komme til
guds eget land over en længere periode, og i perioden indtil hans afrejse
talte han i ét væk om alle de oplevelser han skulle over og have på ryggen
af en Harley!
Efter at han var taget afsted der gik ikke længe førend at de første
billeder derovefr kom ind af brevsprækken i klubben - Han havde købt sig en
CB750 med hele udtrækket af Vetter-udstyr
Honda'en var som sådan fed i sig selv, især med danske øjne, og i Hans' øjne
var den mere end 3-dobbelte pris for en HD pludselig ikke oplevelsen værd
selvom de som sådan jo var billige nok - Og besparelsen drøjede jo i den
sidste ende på hans opholds varighed!!!

--
Armand.

Fra : Stig Christiansen

Dato : 21-02-03 17:55

> [...]
> motorcykel under hensyntagen til prisen - og dét ville enhver af os
> ligeledes gøre hvis blot vi lige fik tid til at abstrahere fra forholdet

tjoh, men så tag Schweiz - der er antallet af Ferrari, Maserati,
Lamborghini, Porsche, Ducati, Agusta, KTM etc. betydeligt større en
forskellen i indbyggertallet lægger op til.... Det er stadigt cool at køre
en Porsche, en BMW M5 eller en Mercedes SL, men slet ikke en sjældenhed og
ikke noget man kigger efter på gaden.

men, ok, måske skyldes det så forskellen i den gennemsnitlige indtægt i
dette tilfælde....

Stig
SL1000

Fra : bo-gsx-R

Dato : 20-02-03 21:33

> Det skulle vel ikke være den der står på et ternet gulv, med tyrkertæpper
!?

nej, men samme forretning. han har en del vetter til salg.

bo-gsxR - som ser betragteligt flere sportsvogne i sv end i dk

Fra : bo-gsx-R

Dato : 19-02-03 14:35

> Jamen så kan man blive véd med at vente, jeg tænkte det samme om 12´eren
da
> den kom frem, men hver gang de laver en ny version er det jo dén der er
> bedst *suk*

sådan er det sku altid
ligesom når man skal finde ud af hvad man har råd til.
man finder hele tiden en model der har liiiige lidt mere af
et eller andet. og så er den kun 5.000 dyrere
men men så finder man EndNu en som har et eller andet
der lige er lidt bedre end den første der var 5.000 dyrere
og den her er så igen "kun" 5.000 dyrere og sådan fortsætter
det indtil man siger stop. man kan hurtigt ende med en
Duc 999 selv om man startede med at kigge på en brugt
cagiva 125 fra '89

endten skal man købe en mc man kan betale, ellers skal
man lade være

bo

Fra : Megas

Dato : 19-02-03 14:40

bo-gsx-R wrote:

> [...]
> det indtil man siger stop. man kan hurtigt ende med en
> Duc 999 selv om man startede med at kigge på en brugt

Jeg havde netop sparet nok op til en ZX9´er da de lavede ZX12... ;)

Btw. du er jo "gsx-mand", hvordan har du det med den nye gsx1000 ?

--
Megas
---

Fra : bo-gsx-R

Dato : 19-02-03 15:05

> Jeg havde netop sparet nok op til en ZX9´er da de lavede ZX12... ;)

ja! De producenter er sku nogle lede sataner.. kunne de
ikk lade os nyde vores Ny indkøbte mc lidt længere, inden
de lavede en ny og bedre udgave af samme mod. grrrr

> Btw. du er jo "gsx-mand", hvordan har du det med den nye > gsx1000 ?
skidt, mer avler mer. når man har kørt ca. 2-3000 km på
en bestemt mc. så er hk'erne ikk særligt skræmmende mere.
OG sÅ vil man gerne have 30 hk'er mere
hele vinteren har jeg spekuleret over hvordan jeg kunne
få 150 hk ud af min 750'er med 135. og så få den ned
og veje 2 kg. mindre end den nuværende 750'er.
men kulfiber kåbe/luftfilterbox/tank løber op i ca. 17.000
og så sparer jeg ca. 15 kg. men det er sku mange penge

så nu vil jeg se om økonomien i år gir mig lov til at spare
40.000 op til et turbo kit.
//så skal de 1000 og 1200'ere sku få bank//

bo-gsxr750 med krykker, fra '99

Fra : Megas

Dato : 19-02-03 15:11

bo-gsx-R wrote:

> så nu vil jeg se om økonomien i år gir mig lov til at spare
> 40.000 op til et turbo kit.
> //så skal de 1000 og 1200'ere sku få bank//

Frustrerende.. Jeg kan huske første gang jeg satte mig op på en mc (honda
400 four *GGG*) Maaand hvor var den vild.!! *lol* Kan også huske da jeg
havde en Kawa 1000rx & syns den manglede kræfter efter kun et par måneder..
(Dengang kunne man ik FÅ noget der var hurtigere fra de japanske fabrikker
*G*).

Måske man skulle købe Mads L´s turbo-kwak-projekt.? ;-D

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-02-03 15:36

Megas wrote:
> Måske man skulle købe Mads L´s turbo-kwak-projekt.? ;-D

Det vil han jo nok ikke sælge .. :)

// Hans, der ikke havde råd til noget vildere end 350'eren ;)
(og det er nok meget godt, for så var det nok blevet en 500cc 2takt)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : bo-gsx-R

Dato : 19-02-03 15:14

> Btw. du er jo "gsx-mand", hvordan har du det med den nye > gsx1000 ?

Da uge hvor jeg fandt ud af at "nu skal det være" der
startede jeg med at kigge på en vfr750 '90. til 75.000.

men besluttede mig så for at snuppe en R-et-eller-andet.
jeg havde prøvet en en cbr600r og synes at den manglede
lidt hk. så det skulle helst være en større motor.
'96 gsxr750 kan findes til 95.000 med 20.000km på klokken.
så jeg tænkte at 100.000 kr. skulle være maks.
men men men så fandt jeg en '99 med kun 10.000km på
klokken til 120.000.
Og 2 dage senere havde jeg så hentet denne hos
en forhandler i jylland.

men grunden til jeg besluttede mig for at købe mc igen, var
at jeg havde 20.000 i banken og mente at jeg godt havde
råd til at bruge ca. 75.000 = et lån på kun 55.000.
men det endte så med et lån på 100.000...... :-/

Men nu har jeg da endelig en mc igen ( solgt min vfr750'86
i marts 2002. )
bo-gsxR som nåede 2½k km. i sidste sæson

Fra : H

Dato : 20-02-03 12:24

Hej Megas.... Jeg er ikke helt enig i din bogføring, men kommer til
noget nært samme resultat. Se således på det:

Købspris, incl. levering - 238.000
Renter (ikke afdrag)/omk. til bank - 33.000 (8% og 5.500
omk, 8 år)
Udgifter i alt = 271.000
Scrapværdi efter 2 år + 175.000
Udgifter til investeringen = 103.000

Løbende årlige udgifter:
Kaskoforsikring år - 20.000
Service mm (husk 2 års garanti) - 11.000 (lyder af meget)
Benzin sliddele - 20.000
Løbende årlige udgifter i alt - 51.000

Udbetalingen og afdrag på lån er jo ikke tabt. Du flytter bare nogle
værdier fra bankbogen til motorcyklen.

Udgift ved investering - 103.000
2 * løbende årlige udgifter - 102.000
Udgifter efter 2 år = 205.000

Du har åbenbart haft mulighed for at spare kr. 200.000 op.... Har du
så ikke også råd til at betale kr. 4.250 hver md. i løbende udgifter?
Hvis ja, så køb da ZX12'eren.... ellers bør du nok holde dig til
ZX9'eren (som jeg syntes er langt sejere, men det er jo en smags sag).

2 år er også en kort tidshorisont. Afskrivningen på motorcyklen er
meget stor og de faste omkostningerne i forbindelse med lånet er høje,
hvis lånet kun når at løbe i 2 år.

Fra : Megas

Dato : 20-02-03 15:36

H wrote:

*KLIP*

> [...]
>
> 2 år er også en kort tidshorisont. Afskrivningen på motorcyklen er
> meget stor og de faste omkostningerne i forbindelse med lånet er høje,

Hvis for faen bare der ikke var de andre "truende" fremtidsudgifter..
(Kæresten snakker om større bolig & får sjove ryk i underlivet når hun
passerer en barnevogn...) For helv..e, det er ik´sjovt at være voksen
Desuden véd jeg ikke om jeg bliver ved med at arbejde på den måde jeg gør nu
& får udbetalt bonusser i fremtiden, så derfor er jeg nød til at regne med
"Worst case scenario" for fremtiden... Så kan jeg kun blive positivt
overrasket :)

Jeg har overvejet om det var en idé at flytte folkeregisteradressen til
Sverige 1/2 år & så købe mopeden derovre (Der står en 2002 model i Malmø til
100.000,-kr fx.) Så kunne jeg da køre den hele sommeren & så sælge igen & se
hvad der kan blive råd til på danske plader næste sommer - Bare for at få
det ud af systemet.. Eller starte op som mc-importør & hente den hjem uden
afgift, men det er jo utilfredsstillende at skulle luske rundt i den der
gråzone med prøveplader osv & med mit held bliver jeg sikkert bonget for et
eller andet & få et skattesmæk der rykker *GGG*

Nåmen I skal ha´tak for div. indput..Jeg venter nok frem til april/maj før
jeg køber noget, så der er mange søvnløse nætter endnu før jeg ENDELIG får 2
hjul igen :)

--
Megas
---

Fra : Brian W.

Dato : 21-02-03 15:31

> [...]
> 2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
> & alkohol/vand-injection købes
> bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D

He min kæreste spøger hele tiden om hvorfor jeg ikke køber den Dubble X når
jeg hele tiden snakker om den. " Det er jo nu du har råd. hvis vi skal tænke
på hus og børn en gang får du nok ikke råd til at købe den til den tid."
hulk. j hvorfor fane gør jeg ikke det? måske fordi jeg godt kan lide
oplagte/ højtsiddende udstødninger der larmer lidt?

Brian W.

" skabs honda blackbird bøsse"