Faens Danske tallsystem !
Fra : Jan Vagle

Dato : 19-02-03 00:23

Lær meg nå dette en gang for alle:

1. tres (tresserne ?)

2. halv-tres

4. fjers (firserne ?)

5. halv-fjers

6. fems (femserne ?)

7. halv-fems

:)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Hekto

Dato : 19-02-03 00:35

In article <3E52C06C.2030407@broadpark.no>, bones.REMOVE@broadpark.no
says...
> Lær meg nå dette en gang for alle:
>
> 1. tres (tresserne ?)
>
> 2. halv-tres
>
> 4. fjers (firserne ?)
>
> 5. halv-fjers
>
> 6. fems (femserne ?)
>
> 7. halv-fems

10 = ti, tierne, den tiende
20 = tyve, tyverne, den tyvende, en snes
30 = tredive, trediverne, den tredivte
40 = fyrre, fyrrerne, den fyrretyvende
50 = halvtreds, halvtredserne, den halvtredsinstyvende
60 = treds, tredserne, den tredsinstyvende
70 = halvfjerds, halvfjerdserne, den halvfjerdsinstyvende
80 = firs, firserne, dem firsinstyvende
90 = halvfems, halvfemserne, den halvfemsindstyvende

.... sådan cirka! ;0)

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-02-03 00:16

Hekto wrote:

> In article <3E52C06C.2030407@broadpark.no>, bones.REMOVE@broadpark.no
> says...

> 10 = ti, tierne, den tiende
> 90 = halvfems, halvfemserne, den halvfemsindstyvende

Rodet, ulogisk og sært :-|
Er der nogen der har en forklaring på den forkvaklede taludtale?
Hmm, allerede ot
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Megas

Dato : 19-02-03 00:57

OT - men umuligt at nære sig :D

Hvis halv-treds er = 50
Må treds jo være = 100

*GG*

---
Megas -
Der er rigere end han troede

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-02-03 01:01

Megas wrote:
> OT - men umuligt at nære sig :D
> Hvis halv-treds er = 50
> Må treds jo være = 100

Hmm, det forklarer skattereglerne .. ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : John

Dato : 19-02-03 11:50

"Megas" <Megas-NOSPAM-@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis halv-treds er = 50
> Må treds jo være = 100
>
> *GG*

ja, og jeg kører næsten altid fjerds km/t ved motorvejskørsel = 140 km/t
....tihih

John

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 19-02-03 15:56

Det var smuk og solrig dag da Megas skrev
news:b2uh7p$2vrc$1@news.cybercity.dk i dk.fritid.motorcykel:

> OT - men umuligt at nære sig :D
>
> Hvis halv-treds er = 50
> Må treds jo være = 100

Og klokken halv-to er så klokken et?
Den halve er jo en du trækker fra treds, og treds er jo tre snese. Firs =
fire snese...

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 23-02-03 22:25

On Wed, 19 Feb 2003 00:56:36 +0100, "Megas" <Megas-NOSPAM-@email.dk>
wrote:

>OT - men umuligt at nære sig :D
>
>Hvis halv-treds er = 50
>Må treds jo være = 100

tres = tre snese = 3 x 20

halvtres = halvdelen af 3. snes = 2 x 20 + ½ x 20

ditto for fire snese, og fem snese, så 100 = fems....

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979
....nu med T350R også

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-02-03 20:18

Frank J. Andersen wrote:

> tres = tre snese = 3 x 20
>
> halvtres = halvdelen af 3. snes = 2 x 20 + ½ x 20
>
> ditto for fire snese, og fem snese, så 100 = fems....

På sprognævnets hjemmeside (eller hvem det nu var) så kommer ordene frem på
en anden måde.
I gamle dage havde man flere udtryk ala halvanden (1½).
Man havde også halv-tredie, halv-fjerde, halv-femte osv.osv.
Når disse ganges med en snes =20, så bliver f.eks. halvtreds til 2½ * 20=50,
halvfjerds bliver til 3½ * 20 = 70 osv.osv.

Om det er en skrøne ved jeg ikke

/Rune

Fra : Martin

Dato : 19-02-03 08:32

det er meget nemt.
det er opbygget i "snese"( 20 )
og "halv-anden" (1½)

halv-anden ~ "halv-den-anden" , altså 1½
halv-tredie ~ " halv-den tredie" , 2½

tres (60) er tre-snese ( hurtigt er det tre-s )

halvtres (50) er tresnese men den 3. er halv.

halv-firs ( 70 ) 3 snese den 4. er halv

80 er 4 snese

halv-fem-snese ( halvfems ) 90 .

fatisk burde 100 hedde FEMS , ( fem snese )

JA
det er sådan det er.

Fra : John

Dato : 19-02-03 11:59

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> fatisk burde 100 hedde FEMS , ( fem snese )
>

> JA
> det er sådan det er.

hhmm ....gad vide hvordan det så er med "dusin" ?

hvis nu jeg skylder Mohammad AL'Jaffa penge ....og han siger til mig :

Du' skylde mej, ti-dusin'e kroner Franck'e .....

så mener han måske ikke 10000 kroner men istedet, kun 120 kr ?
hvis det er tilfældet, så får han sgu' sine penge igen imorgen

V.H John "Franck'e"

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 19-02-03 23:57

Martin wrote:
> det er meget nemt.
> det er opbygget i "snese"( 20 )
> og "halv-anden" (1½)

Nej, det kommer af "sinde" som er et
gammelt dansk ord for gange

halvtredsindstyve= 2½ gange tyve
tredsindstyve= 3 gange tyve

og er så i folkemunde blevet forkortet
til halvtres, tres osv...

Fra : Frandsen

Dato : 19-02-03 22:44

JRodet, ulogisk og sært :-|

> Er der nogen der har en forklaring på den forkvaklede taludtale?
> Hmm, allerede ot
> --

er lidt usikker på historien til 40, men mener at svensk og norsk SAS
personale har fået nogenlunde denne forklaring
20-tyve = 1 snes
50-halvtreds = den ½ af den 3. snes = 20+20+½20=50
60-tres = 3 snese = 3x20=60
70-halvfjerds = den ½ af den 4. snes
80-firs = fire snese
90-halvfems = den ½ af den 5. snes

Håber det hjælper med forståelsen

Michael Frandsen
+600BanditS

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-02-03 16:27

Frandsen wrote:

> [...]
> personale har fået nogenlunde denne forklaring
> 20-tyve = 1 snes
> 50-halvtreds = den ½ af den 3. snes = 20+20+½20=50

Jeps, nu er der jo også efterhånden mange der har udredet det
Så må 30 jo hedde halvands, som i halvanden snes
....og 10 hedde halvs, som i halv snes og 5 hedde kvarts
*lol*, og 200 må jo så hedde tis!
--
mvh Jes Vestervang - vrøvlehoved

Fra : Erik

Dato : 19-02-03 01:08

Jan Vagle wrote:
> Lær meg nå dette en gang for alle:
>
> 1. tres (tresserne ?)
>
> 2. halv-tres
>
> 4. fjers (firserne ?)
>
> 5. halv-fjers
>
> 6. fems (femserne ?)
>
> 7. halv-fems
>
> :)

Jeg forstår godt, at det for ikke indfødte danskere kan være lidt svært at
finde ud af vore talbetegnelser, især når vi kommer over tallene 49.
Jeg kan trøste dig med at heller ikke mange indfødte er klar over hvorfor
det hedder som det gør, man bruger bare betegnelserne uden at kende
baggrunden for det lærer man jo i skolen.
Jeg skal hermed give dig en forklaring på, hvorfor det hedder som det gør og
det vil måske gøre det nemmere for dig at huske for fremtiden.

Det danske sprog har jo udviklet sig siden talbetegnelserne opstod og derfor
kan skivemåden irritere nu om dage- det jeg nævner som oprindelig er den
gamle skrivemåde, som stadig anvendes af nogen få.

Systemet er begrundet i, at man dengang var meget fikseret på tallet 20
(tyve) og derfor hedder det:

50 halvtreds,(oprindelig halvtredsindstyve) fordi det er halvvejs mellem
fyrre (40) og tres (60= tre x 20).
60 tres,(tresindstyve) fordi det er tre(s) gange tyve(20)
70 halvfjerds,(oprindelig halvfjerdsindstyve) fordi det er halvvejs mellem
tres(60) og firs(80=fire x 20)
80 firs,(oprindelig firsindstyve) fordi det er fire gange tyve(20)
90 halvfems,(oprindelig halvfemsindstyve) fordi det er halvejs mellem
firs(80) og hundrede(100=fem x 20)

mere logisk hedder det så halvtredserne, tresserne, halvfjerdserne, firserne
og halvfemserne.

Ellers udtaler vi jo tallen "bagvendt" ligesom f.eks.tyskerne og i
modtsætning til f.eks. svenskere og englændere
Eks.: dansk/tysk fireogtres/vierundsechzig svensk/engelsk:
sekstifire/sixtyfour

Jeg håber det hjælper på forståelsen........

mvh
Erik

Fra : Biker-Torben®

Dato : 19-02-03 17:01

Dansk Sprognævn www.dsn.dk har følgende forklaring på fænomenet:

De danske tal halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems

Spørgsmål: Kan I give en forklaring på hvorfor talordene halvtreds, tres,
halvfjerds, firs og halvfems er så mærkelige på dansk?

Svar: Tallene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er de forkortede
former af henholdsvis halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve,
firsindstyve og halvfemsindstyve. De ender alle på -sindstyve der består af
sinde, der betyder 'gange', og tyve. Der er altså i alle disse tal tale om
en sneseberegning hvor et tal ganges med tyve.

De mærkelige tal på halv- kommer af en række gamle talord der betegner
'grundtallet minus en halv': halvanden, halvtredje, halvfjerde, halvfemte,
som altså betyder '1½, 2½, 3½, 4½'. I dag overlever kun halvanden som
selvstændigt ord. De øvrige bruges udelukkende i de nævnte talord:

Halvtredsindstyve: dannet af halvtredje, sinde og tyve, altså '2½ gange 20'.
Tresindstyve: dannet af tre, sinde og tyve, altså '3 gange 20'.
Halvfjerdsindstyve: dannet af halvfjerde, sinde og tyve, altså '3½ gange
20'.
Firsindstyve: dannet af fire, sinde og tyve, altså '4 gange 20'.
Halvfemsindstyve: dannet af halvfemte, sinde og tyve, altså '4½ gange 20'.

Man skulle tro at tallet fyrretyve med den forkortede form fyrre på samme
måde som ovenstående tal havde noget med tyve at gøre, men det er ikke
tilfældet. Fyrretyve svarer til det gammeldanske fyritiughu, der betyder '4
tiere'. Ordet fyrretyve hører altså i virkeligheden til en titælling.

Fra : H. P. Holm

Dato : 19-02-03 01:09

Jan Vagle skrev:

> Lær meg nå dette en gang for alle:

Det vigtigste at huske er at 1 snes = 20

50 = halvtreds -> halv-tredje-snes (2 snese + en halv snes)
halvtredserne er årstal eller alder mellem 50 og 59.

60 = tres -> tre snese
tresserne er årstal eller alder mellem 60 og 69

70 = halvfjerds -> halv-fjerde-snes (3 snese + en halv snes)
halvfjerdserne er årstal eller alder mellem 70 og 79

80 = firs -> fire snese
firserne er årstal eller alder mellem 80 og 89

90 = halvfems -> halv-femte-snes (4 snese + en halv snes)
halvfemserne er årstal eller alder mellem 90 og 99

I nogen situationer kan man komme ud for at danskere udtaler f.eks
tallet 50 som halvtredsindstyve, eller en halvtredsindstyvendedel
af noget (altså det samme som 2%), og det kan gå helt galt hvis
tallet 40 bliver sagt som fyrretyve, så det er nok bedst at lære
det andet først.

--
Hans

Fra : AW på TRX

Dato : 19-02-03 08:17

> [...]
> af noget (altså det samme som 2%), og det kan gå helt galt hvis
> tallet 40 bliver sagt som fyrretyve, så det er nok bedst at lære

...og så er der selvfølgelig de imaginære tal som "to og halv fyrre" .....

Fra : Babba-Papa

Dato : 19-02-03 19:28

Wed, 19 Feb 2003 08:17:29 +0100, havde "AW på TRX"
<awXXX@teamunique.dk> gang i hammer og mejsel og da stenpladen blev
pustet ren, stod der følgende:

>..og så er der selvfølgelig de imaginære tal som "to og halv fyrre" .....

Ja, eller klokkeslettet "5 kvarter i 11"
--
Med venlig hilsen / Best regards

Thomas Jensen

Fra : Armand

Dato : 19-02-03 20:34

H. P. Holm wrote:

> Det vigtigste at huske er at 1 snes = 20........................

Jup!
Og for lige at forenkle forklaringen af halvtreds; halvfjerds, og halvfems:
Under "halvtredie" (2½), befinder der sig det alment benyttede: "halvanden"
(=1½)!

--
Amand.

Fra : John

Dato : 19-02-03 21:36

> [...]
halvfems:
> Under "halvtredie" (2½), befinder der sig det alment benyttede:

Man kan faktisk gå så vidt mht. "halv anden" at hvis der er en halv and
....så forefindes der også en anden halv and, de to halve ænder har engang
været en hel and, det forholder sig nøjagtigt ligesådan med grillkyllinger !

V.H John ....som spekulere over om den stakkels nordmand der startede det
her indlæg er blevet klogere

Fra : Jan Vagle

Dato : 23-02-03 00:56

John wrote:

> [...]
>
> V.H John ....som spekulere over om den stakkels nordmand der startede det

YEP !

Nu sitter jers forrykte talsystem som et skud ! :)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Armand

Dato : 23-02-03 13:02

Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en

> YEP ! Nu sitter jers forrykte talsystem som et skud ! :)

Sådan lige af ren nysgerrighed:
Findes udtrykket "Halvanden" ikke i det norske sprog??

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 23-02-03 15:06

Armand wrote:
> Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en

> Sådan lige af ren nysgerrighed:
> Findes udtrykket "Halvanden" ikke i det norske sprog??

Ja, men det er lit afhængig af hvor i Norge (Dialekt).
Her på vestlandet bruger vi "halvanden" (på dialekt hall-aen). Andre steder
"en og en halv".

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Armand

Dato : 23-02-03 16:16

> Ja, men det er lit afhængig af hvor i Norge (Dialekt).
> Her på vestlandet bruger vi "halvanden" (på dialekt hall-aen).

OK!
Det er jo en god baggrund til at forstå den danske systematik!

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 24-02-03 02:29

Armand wrote:
> Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en

> OK!
> Det er jo en god baggrund til at forstå den danske systematik!

Vi bruger faktisk snes. Men mest i forbindelse ved salg/køb af æg hos bonden
(!) :)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-03 02:37

Jan Vagle wrote:
> Vi bruger faktisk snes. Men mest i forbindelse ved salg/køb af æg hos bonden
> (!) :)

Det er da ellers herligst med halvsnes eller dusin her hvor jeg
kommer fra... :)

Findes der 20 stk bakker? :)

// Hans, der er temmelig off topic.. :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jan Vagle

Dato : 24-02-03 02:51

Hans Joergensen wrote:

> Det er da ellers herligst med halvsnes eller dusin her hvor jeg
> kommer fra... :)

Et dusin er vel 12 ??

> Findes der 20 stk bakker? :)

Bakker ? Ja det har vi (i modsætning til Dk der er flat som en pandekage ;)
meget af ! Som også gør det meget mere spennende at køre mc i..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-03 10:15

Jan Vagle wrote:
> Et dusin er vel 12 ??

Det er det nemlig.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 24-02-03 16:42

> Bakker ? Ja det har vi (i modsætning til Dk der er flat som en pandekage
;)
> meget af ! Som også gør det meget mere spennende at køre mc i..

Og hvis ikke, så kan man blot snuble - Hvorved man ramler hovedet i bakken

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 24-02-03 20:48

Armand wrote:
> Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en

> ;)

> Og hvis ikke, så kan man blot snuble - Hvorved man ramler hovedet i bakken

20 stk. tak ! ;)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jens Jessen

Dato : 19-02-03 09:00

Vores besynderlige talsystem er afledt af det franske, som hvad angår
tåbelighed ligger på højde med det danske - sjovt nok bruger vi den
skandinaviske måde at skrive tal på når vi skriver check ud. Eksempelvis 50
= femti.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : KubikH

Dato : 19-02-03 18:22

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tåbelighed ligger på højde med det danske - sjovt nok bruger vi den
> skandinaviske måde at skrive tal på når vi skriver check ud. Eksempelvis

Hej

Bare for at drille jer !!!!!!!
Hvor mange af jer ved så hvad en : "Skok" og en "Ol" er *SSSS*
Det har også noget med snese at gøre

Forresten ... skal vi ikke vade lidt rundt i : Dusin og Gros *SSS*

Niels

Fra : Hekto

Dato : 19-02-03 18:35

In article <b30eg6$1ken$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@FJERNemail.dk
says...
> Bare for at drille jer !!!!!!!
> Hvor mange af jer ved så hvad en : "Skok" og en "Ol" er *SSSS*
> Det har også noget med snese at gøre
>
> Forresten ... skal vi ikke vade lidt rundt i : Dusin og Gros *SSS*

Spar dig! ,0)

http://www.saack.dk/maalogvaegt.shtml

Fra : John

Dato : 19-02-03 21:37

"Hekto" <bs@NOSPAMhekto.dk> skrev i en meddelelse
> In article <b30eg6$1ken$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@FJERNemail.dk
> says...

Hmm ...er en "ol" det samme som 80 ?

V.H John

Fra : Armand

Dato : 19-02-03 23:16

KubikH <kallehauge@FJERNemail.dk> skrev i en

> Bare for at drille jer !!!!!!!
> Hvor mange af jer ved så hvad en : "Skok" og en "Ol" er *SSSS*
> Det har også noget med snese at gøre

Hæ!
Fra en ellers ikke udpræget krydsordsløsning, kender jeg ol'en, men skok er
end ikke nævnt i min fremmedordbog

Mon ikke at saack-link'et udvider vit vid herefter :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 19-02-03 19:59

Jens Jessen wrote:
> [...]
> tåbelighed ligger på højde med det danske - sjovt nok bruger vi den
> skandinaviske måde at skrive tal på når vi skriver check ud. Eksempelvis 50

Eller blot femnul.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Søren Lindholt

Dato : 19-02-03 23:33

> [...]
> tåbelighed ligger på højde med det danske - sjovt nok bruger vi den
> skandinaviske måde at skrive tal på når vi skriver check ud. Eksempelvis

Det mener du vel ikke, franskernes er meget værre, da de f.eks. ikke har ord
70, 80 og 90, de siger tres-ti, fire-tyve og fire-tyve-ti. Det er ren
romertal.

Feks. siger de fire-tyve-ti-ni for at sige nioghalvfems... det lyder nogen
lunde sådan her: katrevængdisnøf eller sådan noget...

--
Søren
motortosse.dk