Hjælp .... Min kikkert er defekt. !!!
Fra : kenn Hansen

Dato : 06-03-03 12:34

Hej ....
Jeg har købt en BRNO riffel 308 med en Norconia kikkert 3-9-40 . Jeg har
været oppe hos kristian skov i Bording for at skyde de ind og her ser jeg at
, når man skal stille skarp på 100 meter , så er det utydeligt og at der er
2 trådkors !!!!. Jeg har fået dem til at kigge på den , men den er desværre
defekt. Hvad skal jeg gøre ??? Hvios en nye kikkert ...hvilken en ??? Her er
alle råd gode . På forhånd tak.

Mvh.

Kenn Hansen

Fra : wisent

Dato : 06-03-03 13:41

re: køb en Tysk eller Østrisk kikkert så er du kørende uden problemer i
længden.-
En allround 1.5-6x dækker langt de flestes behov også i udlandet.eneste
undtagelse er måske natjagt,-men er dog brugbar.

vh wisent

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-03 21:39

Jeg er også på jagt efter en ny kikkert og jeg har kigget på mange
forskellige mærker, og jeg er mest lun på leupold (Amerikansk) eller den nye
Zeiss V.....men det bliver nok en leupold vari X III

/Martin

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 07-03-03 13:47

Leupold vari X III Kan klart anbefales. Dog findes der mange forskellige
typer kikkerter til forskellige behov hos leupold. Gå ind på deres
hjemmeside www.leupold.com og se hvad de har. Du kan altid skrive til dem
hvis du er i tvivl. De er utrolig hjælpsomme.

Thomas

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 07-03-03 14:18

Hej Kenn nu skriver du ikke, om det er en brugt kikkert uden garanti eller
om du har købt nyt. Jeg har skrevet det før, Pris og kvalitet følges ad.
Hvis man kun vil betale ca 1500 kr for en kikkert får man også noget
skrammel. Selvfølgelig har det også noget med behovet og til et luftgevær er
det sikker godt nok. men tag nu og køb en Zeiss eller Swarovski med det
samme så er du ud over alle problemer de næste 30 år.
Det skal lige bemærkes at de tyske skibe under krigen som blev sænket og som
har ligget på havbunde i 50 år og det har været muligt, at finde kikkerterne
af mærket Zeiss, var lige til at tørre af og var brugbare med det samme. Det
fortæller noget om kvalitet.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 08-03-03 00:23

det er også vigtigt at bide mærke i at Leupold giver livsvarig garanti på
deres kikkert. Skulle der mod al forventning opstå problemer får du, som en
del af deres service, lavet din kikkert uden omkostninger for dig. Du skal
bare betale fragt omk. men det skulle du jo også selv om det var et hvilket
som helst andet mærke.

Men det er sandt pris og kvalitet det er tommelfinger reglen. Glem det
aldrig

Thomas

Fra : Anne Linnet

Dato : 08-03-03 15:55

"Poul Jacobsen" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev

snip

> [...]
> det sikker godt nok. men tag nu og køb en Zeiss eller Swarovski med det
> samme så er du ud over alle problemer de næste 30 år

bare for at rette en stor misforståelse: En sigtekikkert til et luftgevær
bør være af de bedre/dyrere mærker, da rekylen her faktisk er ret stor
hvilket har overrasket mange.

PS. Glad for efter 4 mdr. fravær igen at læse denne gruppe

Niels Riis (der pt bruger en andens e-mail adr.)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-03-03 09:25

"Anne Linnet" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote in message
> bare for at rette en stor misforståelse: En sigtekikkert til et luftgevær
> bør være af de bedre/dyrere mærker, da rekylen her faktisk er ret stor
> hvilket har overrasket mange.

det er nemlig rigtig....rekylen fra en fjeder luftriffel er noget af det
værste der findes for en kikkert, da rekylen ikek kun bevæger sig bagud, men
også fremad og så igen bagud for at blive bremset voldsomt når stemplet slår
i bund.

sammenlignet med en riffel hvor krudtet "langsomt" accelerer kuglen.

derfor er rigtige luftgevær kikkerte hænglset grundigt både for og bag
linserne, hvor de til krudt våben kun er kraftigt hængslet foran linserne.

Lasse
RWS 38 .177 (12 foot/pounds)
Theoben Eliminator III .22 (27 foot/pounds)
Career 707 .22 (83 foot/pounds)

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 17-03-03 21:50

Nu må i sku, undskylde, men jeg har lært engang i fysik, at når man driver
et legeme frem af en eller anden størrelse med en eller anden drivkraft vil
der være en modsat rette kraft. Vi kan kalde den for rekylen, Det kan godt
være at et luftgevær laver en masse ravage pga. af fjederen, men i skal ikke
bilde mig ind, at det er værre end rekylen fra en jagtriffel. Tænk nu lige
på at et luftgevær har et træffepunkt under 50 meter og kan ikke
sammenlignes med en riffel. Når jeg skriver om forskellen mellem de billige
og de dyre kikkerter er det fortrinsvis på deres evne til at se klart under
alle forhold.
Jeg mener ikke at rifler og luftgeværer kan sammenlignes. og da slet ikke
når en luftriffel med 5,5 mm hagl kan købes for under 500 kr. inkl..4x32
kikkert.
Jeg vil gerne tage en diskussionen op, og kan i overbevise mig at jeg tager
fejl så vil jeg gerne indrømme det.

Poul

Fra : J Nielsen

Dato : 18-03-03 17:21

On Mon, 17 Mar 2003 21:49:44 +0100, "Poul Jacobsen"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kikkert.
>Jeg vil gerne tage en diskussionen op, og kan i overbevise mig at jeg tager

Vi skal nok passe på ikke at blande tingene sammen her. Du har ganske ret i
at rekylen fra et luftgevær ikke udgør en nævneværdig faktor målt i joule, og
rekylen fra en riffel og et luftgevær kan ikke umiddelbart sammenlignes.

Faktisk er den mærkbare rekyle i et luftgevær af fjeder/stempel typen fremad
rettet. Geværet sættes i bevægelse bagud når fjederen udløses, for derefter
at blive drevet fremad med et ryk, når stemplet går i bund. Det er det faktum
der gør at en ukorrekt monteret kikkert vil bevæge sig bagud i montagerne -
det samme gælder "indmaden" i kikkerten, som Lasse netop gør opmærksom på.

En god kikkert (eller en decideret luftgevær kikkert) kan tåle denne
påvirkning, men en billig kikkert vil ofte bryde ned efter et stykke tid.

Jeg har engang set en Diana 35 (datidens Rolls Royce blandt luftgeværer) hvor
man havde forsøgt at stoppe kikkertens vandring bagud ved at montere en 4mm
skrue i skinnen bag kikkerten. Efter et antal skud var skruen klippet over!
--
Knæk og bræk

J. Nielsen