Kvalitet af havefliser
Fra : Jacob

Dato : 11-03-03 15:27

Hejsa!

Vi skal have lagt nye fliser derhjemme af "herregårdstypen".

Disse sten kan fås til mange forskellige priser og så er mit
spørgsmål; er der nogen der ved hvad man skal ofre på fliserne, hvis
man nu gerne ser at de holder sig pæne de næste mange år!

Jeg tror jeg ved at prisen hænger noget sammen med cementindholdet i
fliserne og dermed hvor hurtigt overfladen på fliserne slides og
derved kommer til at se grimme ud. Er der nogen der kan bekræfte
dette?

Endelig: hvad bruger man til at skære stenen... en mejsel er vel ved
at være uddateret?

mvh.

Jacob

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-03-03 15:36

On 11 Mar 2003 06:26:59 -0800, vupti@hotmail.com (Jacob) wrote:

>Vi skal have lagt nye fliser derhjemme af "herregårdstypen".

Hvilken farve ?

> [...]
>fliserne og dermed hvor hurtigt overfladen på fliserne slides og
>derved kommer til at se grimme ud. Er der nogen der kan bekræfte

Kvalitet og pris hænger sammen.
Hvis du eksempelvis køber farvede sten (røde), skal du passe på med at
købe sten med et stort indhold af strandskaller. Skallerne kan ikke
optage farven, hvorfor "gårdspladsen" hurtigt bliver aldeles
hvidplettet !

Ikke alle leverandører vil bytte stenene i så fald, ligesom det er et
stort arbejde at omlægge stenene...

>Endelig: hvad bruger man til at skære stenen ?

Man bruger en maskine, som man knækker fliserne med.

/Mogens

Bliv medlem og få rabat på brændstof, dæk,
udstødning, forsikring og c.lås/alarmer:
www.dkfritidbil.dk/foreningen/index.htm

Fra : HHIST

Dato : 11-03-03 21:24

hej
Det er helt klart at pris og kvalitet følges ad.
Dansk Sandard nr 1183 for belægningsarbejde fortæller lidt om hvordan stenen
skal være. Den kan du sikkert finde vis du søger lidt. En klipper kan lejes
ved de fleste byggemarkeder, og den fungerer udemærket hvis man kan tåle at
stenene tander et par centimeter. Ellers er en stor vinkelsliber med
diamantskive det bedst vis det skal være præcist.
God vind med arbejdet.

mvh FC

Mogens Knudsen <dkfritidbil@SLETTESe-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0ssr6vku0ll6nhjrn4537jp4qohps3f4hg@4ax.com...

Fra : Lykke

Dato : 11-03-03 20:48

hej
jeg mener, at prisen også afhænger af tykkelse af stenen,
5 cm.er nok den tyndeste, den er ikke dårligere til gangsti el. terasse, men
den kan ikke tåle kørsel, der er det vist nok 7 cm. som min.
9cm. er væsentlig dyrere og overfladen holder ikke bedre, tykkelsen har kun
formål for belastning.
vi har røde sten fra unicon og er meget glade for dem.
de blev skåret med en vinkelsliber, en "knækmaskine" kan ikke skære vinkler
ud.

Fra : Jacob

Dato : 12-03-03 15:16

Tak for rådene.... stenen skal være grå, hvilket vel er den
"naturlige" fave, så jeg forventer ingen problemer her.

Jeg var mere ude efter om nogen typer steen hurtigere får nedbrudt
overfladen, så der hurtigere samles skidt og møg?

Nå, men nu ved jeg i hvert fald at andre har erfaring med at prisen og
kvalitet følges ad.

mvh.

Jacob