Fjerne maling - mekanisk /kemisk
Fra : Jan Holm

Dato : 10-03-03 16:21

Hej Alle

Har tidligere skrevet om emnet men der var ikke den store
respons så jeg prøver igen. Vores hus er et nedlagt landbrug
hvor der i bla. køkkenet er en gammel stald hvælvinge loft.
Det er malet hvidt, vi vil gerne have malingen af da der
inden under er de flotteste beton grå muresten. Det skal
selvfølgelig lakeres. Men først skal malingen af. Sandblæsning
er ikke en mulighed. Tapet klister og brun sæbe, indpakket i
plastik dur heller ikke. Der er tale om ca 16 kvm, kender ikke
prisen på Borups malings fjerne men kunne forestille mig at det
kunne blive ret dyrt.

Nogle ideer til en mekanisk dims, eller noget kemisk bland selv
der kan hjælpe ?

På forhånd tak

Mvh
Jan Holm

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 10-03-03 17:02

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse
> Tapet klister og brun sæbe, indpakket i
> plastik dur heller ikke. Der er tale om ca 16 kvm, kender ikke
> prisen på Borups malings fjerne men kunne forestille mig at det
> kunne blive ret dyrt.

Hvorfor dur brunsæbe ikke. Det er ligeså alkalisk som malingfjerner og
billigere.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frederiksen

Dato : 10-03-03 18:08

> Hvorfor dur brunsæbe ikke. Det er ligeså alkalisk som malingfjerner og
> billigere.

Fordi det er malet med plastikmaling - og det tager brun sæbe ikke (min
konklusion var nok mere omvendt - når brun sæbe ikke dur, så er det
plastikmaling).

Mvh Maria

Fra : Jan Holm

Dato : 10-03-03 22:14

> Fordi det er malet med plastikmaling - og det tager brun sæbe ikke (min
> konklusion var nok mere omvendt - når brun sæbe ikke dur, så er det
> plastikmaling).
> Mvh Maria

Hej Maria

Jeg har pillet lidt i nogle skaller og jeg syntes, uden at være ekspert at
det godt kan virke som plastik maling. Flagerne kan bøjes ca 45 grader
inden de knækker. Hvis det er plastik maling ville en varme pistol og
og skraber så være sagen ? Den sidder en tyndt lag kalk under malingen,
men ikke nok til at malingen sidder løst..

Mvh
Jan Holm

Fra : Frederiksen

Dato : 10-03-03 23:54

> inden de knækker. Hvis det er plastik maling ville en varme pistol og
> og skraber så være sagen ?

Ja, det vil i hvert fald kunne fjerne det - så nu skal du krydse fingre for
at han har lagt et ordentligt lag på. Så er det nemlig nemmere at fjerne.

Mvh Maria

Fra : Jan Holm

Dato : 11-03-03 00:38

> Ja, det vil i hvert fald kunne fjerne det - så nu skal du krydse fingre
for
> at han har lagt et ordentligt lag på. Så er det nemlig nemmere at fjerne.
> Mvh Maria

Takker, jeg vil da gøre forsøget med en varmepistol.

Mvh
Jan Holm

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-03-03 00:00

On Mon, 10 Mar 2003 16:20:33 +0100, Jan Holm <jan@parkholm.dk> wrote:

>Det skal selvfølgelig lakeres.
Hvorfor? Hvad med vandskuring, kalkning eller andet mere naturligt?

>Nogle ideer til en mekanisk dims, eller noget kemisk bland selv
>der kan hjælpe ?

prøv at kigge her:

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/090589-18/teksten.htm

Fra : Willy Gates

Dato : 22-03-03 10:38

Du kan prøve med caustisk soda opløst i vand og tilsat tapetklister
(pulvertypen).
Men pas på, det ødelæger f.eks. tøj selv små stænk vil lave huller i tøjet.
Ligeledes skal du beskytte øjne og bruge gummihandsker.

Når malingen kan bukkes 45 grader er det ikke oliemaling.

Jeg mener sigma har en malingsfjerner, som er beregnet til plastmaling, men
jeg har ikke prøvet den. Muligvis også Preben Pedersen (Flügger engros
afdeling). Jeg har engang prøvet et produkt fra sidstnævnte som kunne fjerne
maling vi ved et uheld havde sprøjtet på beton, det var kun ca. 1 m2 og tog
flere timer at fjerne, samtidig var det et særdeles giftigt produkt (5-6).

Sandblæsning kan (MÅSKE) være en mulighed, men det ødelægger som regel
fugerne og det er ikke sikkert et hvælvet loft kan klare dette (falde ned
o.s.v.)

John Vedsegaard

Jan Holm <jan@parkholm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BA926BCF.722C8%jan@parkholm.dk...