lak - maling - lak
Fra : Jan Holm

Dato : 10-03-03 16:11

Hej Alle

Vi er godt igang med at eliminere alt det livstrætte
fyrretræ der er i det hus vi har købt.

Her er der bla. en stor trappe op til 1 sal i lakeret
fyrretræ. Den skal fuldmales. Vil det fungere at male
oven på den lak den er behandlet med, og derefter en ny
omgang gulvlak ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-03-03 23:57

On Mon, 10 Mar 2003 16:11:12 +0100, Jan Holm <jan@parkholm.dk> wrote:

> [...]
>fyrretræ. Den skal fuldmales. Vil det fungere at male
>oven på den lak den er behandlet med, og derefter en ny

Hvor vil du give den gulvlak efter malingen? Hvis det er for at den
skal have farve, så køb noget gulvmaling og spar en arbejdsgang.

En vandig akryl-lak kan bruges oven på næsten alle former for lak,
mens det kan være et problem at bruge en alkyd- eller spritbaseret lak
eller to-komponenet lak oven på en vandig lak. Du kan (som regel!)
teste om det er en vandig lak ved at hælde nogle dråber vand på og se
om der er blevet hvidt eller hvidligt næste dag. Hvis ikke er det
alkyd-lak.

To-komponent lak holder bedre end de andre laktyper, men er noget af
en stinker at arbejde med.

Lars

Fra : Jan Holm

Dato : 11-03-03 00:37

> [...]
> teste om det er en vandig lak ved at hælde nogle dråber vand på og se
> om der er blevet hvidt eller hvidligt næste dag. Hvis ikke er det

Vi er MEGET kritiske hvad angår farver, kan man få tonet gulvmaling ?

Jeg vil da prøve at teste det for at se om det bliver hvidt. Hvis ikke er
det
altså ok at male og lakere ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-03 17:01

> To-komponent lak holder bedre end de andre laktyper, men er noget af
> en stinker at arbejde med.

Ja hold dig så vidt muligt fra det...
Det er svært at arbejde med - lugter forfærdeligt i næsten en uge - er
dyre...
Men holder lidt bedre...

Allan

Fra : Willy Gates

Dato : 22-03-03 10:40

> Ja hold dig så vidt muligt fra det...
> Det er svært at arbejde med - lugter forfærdeligt i næsten en uge - er
> dyre...
> Men holder lidt bedre...

Samtidig kan 2-komponent lak sjældent bruges oven på andre typer maling..

John Vedsegaard