Stiga brændeflækker
Fra : Nick

Dato : 09-03-03 08:49

De har én til 2499,- i Bilka i øjeblikket, er der nogen der kender til den?

Jeg kan ikke finde noget om den hos Stiga på nettet...

/Nick

Fra : Nick

Dato : 09-03-03 14:51

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> De har én til 2499,- i Bilka i øjeblikket, er der nogen der kender til
den?
> Jeg kan ikke finde noget om den hos Stiga på nettet...

Sådan går det, når man går rundt med hovedet under armen...

Det var en Texas, og jeg købte den sidste de havde på lager i Næstved.

Den ser fin ud, men det ser ud som om, at man jævnligt skal fylde olie på.
Har nogen erfaring med det? ALtså hvor meget den bruger? Jeg mener, man
bruger jo som regel kun sådan en fætter nogle weekender om året, på denne
tid af året.

/Nick

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-03-03 20:59

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse news:3e6b4823$0$52132$

> [...]
> Har nogen erfaring med det? ALtså hvor meget den bruger? Jeg mener, man
> bruger jo som regel kun sådan en fætter nogle weekender om året, på denne

Jeg går ud fra det er hydraulikolie du mener. Og det skulle den helst ikke
bruge noget af, da hydrauliksystemet er et lukket system. På nær lige et
åndefilter til tanken. Så hvis den forbruger olie må der være en lækage og
så er imho. tilbge til forhandler til rep. på garanti.

MVH Niels

Fra : Nick

Dato : 10-03-03 12:17

> [...]
> åndefilter til tanken. Så hvis den forbruger olie må der være en lækage og
> så er imho. tilbge til forhandler til rep. på garanti.

Ja, det mener jeg også, men det står i brugsforvirringen.

En anden ting er, at der er en lille "blandeskrue" som man skal dreje 3-4
omgange inden man bruger den, og tilbage igen når man er færdig.

Hvad er det så lige det går ud på?

/Nick

Fra : Pia J

Dato : 10-03-03 12:20

"Nick" <nick@SLETMIGskuden.dk> wrote in message

> på.
> Ja, det mener jeg også, men det står i brugsforvirringen.

Der står man skal checke olieniveauet - ikke at der skal fyldes på hele
tiden.

> En anden ting er, at der er en lille "blandeskrue" som man skal dreje 3-4
> omgange inden man bruger den, og tilbage igen når man er færdig.
>
> Hvad er det så lige det går ud på?

Jeg tror det er noget i retning af en choker, lissom?

:Pia (som egentlig ikke aner noget om motorer, men vi har også købt sådan
en)

Fra : Nick

Dato : 10-03-03 12:26

> "Nick" <nick@SLETMIGskuden.dk> wrote in message
> Der står man skal checke olieniveauet - ikke at der skal fyldes på hele
> tiden.

Jo, men normalt ville man vel opdage en lækage når det render ud af den

> Jeg tror det er noget i retning af en choker, lissom?

Hmmm.... tror jeg nu ikke. Det var vist noget med hydraulikolien...

/Nick

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-03-03 23:05

"Nick" <nick@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det mener jeg også, men det står i brugsforvirringen.

Jeg så i et andet svar at der stod at olien skulle kontrolleres. Det kan jeg
ikke udtale mig om, men det lyder mere rigtigt. Også selvom at, som du selv
besvarer, at var der en lækage ville man kunne se den.

> En anden ting er, at der er en lille "blandeskrue" som man skal dreje 3-4
> omgange inden man bruger den, og tilbage igen når man er færdig.
> Hvad er det så lige det går ud på?

Det er der normalt ikke noget af på et hydrauliksystem. Dog har jeg set
engang på en Gyde flækker at man skulle løsne en skrue så den kunne presse
luften ud af cylinderen når stemplet kørte ud. Da jeg spurgte sælgeren om
hvorfor der så ikke bare var et permanent hul til at lukke luften ud,
svarede han at det var fordi der ellers kunne løbe olie ud. Så blev jeg klar
over at sådan noget bras skulle jeg ikke have. Hvorfor er det så noget bras?
Det er det fordi hvis stemplet skubber luft ud af cylinderen, så er den
enkeltvirkende og har kun olie på bagsiden af stemplet. Stemplet kører så
tilbage vha. en fjeder. Så skulle der ikke kunne løbe olie ud af hullet med
mindre stemplet var utæt. Det må det ikke være. Sælgeren påstod så at
cylinderen var dobbeltvirkende. Så har den olie på begge sider af stemplet,
som så kan køre begge veje. Så må der selvfølgelig ikke være hul til det fri
da olien så vil sprøjte ud af hullet når stemplet kører ud (+ bevægelse).
Olien bliver i stedet ledt til tanken. Jeg tror i dette tilfælde at det var
en luftskrue til tanken. Den skal nemlig kunne "ånde". Da flækkeren så var
en lille "bærbar" model, er man nød til at kunne lukke dette hul for at
olien ikke skal kunne løbe ud.

Om det er samme slags skrue der er på din ved jeg ikke. Men hvad står der om
den i brugerforvirringen? Sådan helt nøjagtig, mener jeg.

Er den eldrevet eller har den en benzinmotor? Hvis den har en benzinmotor
kan det være en skrue til at åbne og lukke for benzinen. Dette gælder dog
kun hvis den kan skrues på uden brug af værktøj.

MVH Niels

Fra : Nick

Dato : 11-03-03 07:56

Den er el-drevet. Og skruen sidder bagved akslen hvor stemplet kører frem og
tilbage. Det kunne godt lyde som om det er det med luften...

Jeg tror jeg vil skrive til Texas og spørge.

/Nick

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-03-03 22:20

> Den er el-drevet. Og skruen sidder bagved akslen hvor stemplet kører frem
og
> tilbage. Det kunne godt lyde som om det er det med luften...
>
> Jeg tror jeg vil skrive til Texas og spørge.

Det er nok det fornuftigste. De burde jo vide det .

MVH Niels