Græsset skal væk - men hvordan ?
Fra : Mikkel Clausen

Dato : 03-03-03 14:10

Hej Gruppe,

Jeg har netop overtaget en kolonihave og dermed mange timers sjovt arbejde.

Der er lidt for meget græsplæne til min smag og jeg skal derfor fjerne ca.
30 m2 græs. Er der en smart måde at gøre dette på? Er der nogle grønsager
som absolut ikke skal plantes på stykket bagefter ?

med venlig hilsen

Mikkel Clausen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-03-03 14:18

On Mon, 3 Mar 2003 14:09:35 +0100, "Mikkel Clausen"
<mjc@_vækmeddette_mjc.dk> wrote:

>Jeg har netop overtaget en kolonihave og dermed mange timers sjovt arbejde.

Tillykke.

>Der er lidt for meget græsplæne til min smag og jeg skal derfor fjerne ca.
>30 m2 græs. Er der en smart måde at gøre dette på? Er der nogle grønsager
>som absolut ikke skal plantes på stykket bagefter ?

Når det ikke er mere, så er det nemmeste at skrælle græstørven af, 3-5
cm. Smid tørven på kompostbunken eller lav en stak et sted. Læg dem med
græsset nedad, så formulder de hurtigt.

Ved denne metode slipper du for at døje med græstotter i jorden
bagefter.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-03-03 14:42

Mads Lie Jensen skrev:

> Når det ikke er mere, så er det nemmeste at skrælle græstørven af, 3-5
> cm.

Jeg har selv lavet ca. 70 m2 gammel græsplæne om til køkkenhavebede de
sidste par år, og det er nærmere 15 cm jord man fjerner, når
græstørven fjernes. Men nu gjorde jeg også det, at jeg stak stykkerne
af, og så hev dem af med en greb.

> Smid tørven på kompostbunken eller lav en stak et sted. Læg dem med
> græsset nedad, så formulder de hurtigt.

Man skal dog være opmærksom på, at man fjerner en masse næring og
muldjord fra arealen på denne måde. Men det er klart, at det ikke er
hensigtsmæssigt med klumper af græs til en lang række kulturer. Rives
tørven derimod i rimeligt små stykker, kan man fint plante kål,
græskar, majs og lignende på stykket. Jeg vil også skyde på, at
kartofler og jordskokker fint kan plantes på et sådant stykke. Det har
jeg dog ikke prøvet, men jeg vil tro, at det meste kan klare sig.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-03-03 17:35

On Mon, 03 Mar 2003 14:42:04 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>sidste par år, og det er nærmere 15 cm jord man fjerner, når
>græstørven fjernes. Men nu gjorde jeg også det, at jeg stak stykkerne

Jeg plejer ikke at tage mere end ca. 5 cm af.
Jeg stikker det i firkanter og graver tørven af med en skarpslebet
skovl. Så får man kun lige selve græstørven og en lille smule jord af.

> [...]
>kartofler og jordskokker fint kan plantes på et sådant stykke. Det har
>jeg dog ikke prøvet, men jeg vil tro, at det meste kan klare sig.

De par gange vi har fjernet græsplæne for at lave det til køkkenhave har
vi startet med at have kartofler i - de gror rigtig godt i sådan en
gammel græsplæne - men det er noget med nogle dyr som kan leve i
græsplæner og som så kan næsten udrydde kartoflerne helt - tror det er
smælderlarver. Hvor stort et problem det er i praksis aner jeg ikke.

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-03-03 18:57

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> græsplæner og som så kan næsten udrydde kartoflerne helt - tror det er
> smælderlarver. Hvor stort et problem det er i praksis aner jeg ikke.

Det er helt sikkert smælderlarver. Dem har jeg jo allerede helt glemt.
Især sidste år var der smælderlarver i en hel del af vores kartofler.
Det er noget med, at smælderlarver ikke bevæger sig meget omkring. Det
var da også kun i en del af bedet, hvor det var slemt. Ofte kunne vi
skære halvdelen af en kartoffel væk, fordi den var gennemgnavet.
Larverne kan også være et problem i forhold til salat, hvor de spiser
rødderne. Til de interesserede er her et billede af en smælderlarve:

http://www.havenyt.dk/images/upload/smaelderlarve.jpg

Så vidt jeg husker, er den fisket ud af en rødbede.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock